Opera romantyczna – Rossini
Ważne daty
1792 – narodziny Gioacchino Rossiniego w Pesaro
1810 – wystawienie pierwszej opery La Cambiale di Matrimonio (Weksel małżeński) w Wenecji
1813 – premiery oper Tankredi (Tankred) i L’Italiana in Algeri (Włoszka w Algierze) w Wenecji
1829 – wystawienie opery Guglielmo Tell (Wilhelm Tell) w Paryżu i zakończenie twórczości operowej
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
3) wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Gioacchino Rossini.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
wskazywać różnorodności zjawisk we włoskiej muzyce operowej XIX wieku;
charakteryzować twórczość operową Rossiniego;
przedstawiać Cyrulik sewilski - jedną z najczęściej wykonywanych oper.
Wprowadzenie
Wiek XIX określany jest jako złoty wiek opery włoskiej. Biorąc pod uwagę proces przemian stylistycznych oraz wykształcania się koncepcji dramatu muzycznego (także w muzyce włoskiej) najczęściej wymienia się trzy fazy:
pierwsze dziesięciolecia XIX w. – operaopera bel cantobel canto,
ok. 1840–1890 – opera i dramat Verdiego,
od 1890 r. – opera werystyczna (a dokładniej – wprowadzenie elementów naturalizmu do dzieł muzycznych).
We włoskiej twórczości operowej pierwszych dziesięcioleci XIX w. przeważał styl bel canto (piękny śpiew), zapoczątkowany w późnym baroku (dzieła operowe Jerzego Fryderyka Haendla) i podjęty przez klasyków – Christopha Wilibalda Glucka i Wolfganga Amadeusza Mozarta. Twórcy oper bel canto, m. in. Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini i Gaetano Donizetti, szczególną wagę przywiązywali do wirtuozerii wokalnej, brawurowych ozdobników, fioritur oraz przekazywania różnorodnych emocji.
Gioacchino Rossini
Gioacchino w młodości uczył się śpiewu oraz gry na waltorni i wiolonczeli, a od piętnastego roku życia rozpoczął naukę kompozycji, wypracowując warsztat także dzięki studiowaniu partytur klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta. W roku 1810 porzucił edukację, by uczestniczyć w wystawieniu w Wenecji swej opery Weksel małżeński. Choć opera ta została przyjęta bez większego entuzjazmu, Rossini rozpoczął karierę kompozytorską. Po stworzeniu grand opery Wilhelm Tell w 1828/1829 roku, na niemal czterdzieści lat zamilkł, by u schyłku życia skomponować Stabat Mater oraz Małą mszę uroczystą. Rossini zmarł niedaleko Paryża w 1868 r.
O kompozytorze tym emfatycznie wypowiadał się rozmiłowany w operze muzykolog Jarosław Mianowski:
Geniusz i szarlatan. Bożyszcze salonów i mizantrop. Asceta i sybaryta. Tytan pracy i leń. Okaz psychicznej równowagi i neurastenik. Uosobienie wewnętrznej sprzeczności. Historia potraktowała go najokrutniej, jak mogła, sprowadzając jego twórczość do mieniącej się kolorami bańki mydlanej. Utożsamiając Wielkiego Artystę z młodzieńczym, pełnym werwy Cyrulikiem sewilskim oraz bitą śmietaną, którą wymyślił Rossini – mistrz kuchni. Tymczasem dziś mało kto pamięta, że Rossini to nie tylko twórca Cyrulika i kilku innych, nieco już mniej popularnych oper buffa […], lecz także kilkudziesięciu oper poważnych […], a także sporej liczby drobniejszych kompozycji wokalnych […] oraz instrumentalnych […]. Większość tych utworów – często znakomitych – czeka jeszcze na swoje odkrycie. Czy kiedyś to nastąpi?
Twórczość operowa Rossiniego
Gioacchino Rossini pozostawił po sobie trzydzieści dziewięć dzieł operowych, a jego talent rozbłysnął szczególnie na gruncie oper komicznych (opery buffa).
Pierwszymi operami, które przyniosły Rossiniemu rozgłos były: opera poważna (opera seriaopera seria) Tankred i opera komiczna (opera buffaopera buffa) Włoszka w Algierze (wystawione w 1813 r.). Wystawiony trzy lata później Cyrulik sewilski oparty na sztuce komediowej Pierre’a Beaumarchais, obecnie najbardziej znana opera Rossiniego, początkowo nie zdobył uznania publiczności. Krótko po rzymskiej premierze wystawiony został jednak z sukcesami na większości scen europejskich.
W 1815 r. kompozytor podpisał kontrakt zobowiązujący go do pisania dwóch oper rocznie, w wyniku którego powstało 20 dzieł, m. in. Kopciuszek, Sroka złodziejka, Otello, Armida, Mojżesz w Egipcie, Mahomet II, Semiramida.
Pod koniec lat dwudziestych XIX w. skomponował dla sceny paryskiej operę Wilhelm Tell opartą na dramacie Friedricha Schillera – swoje ostatnie dzieło operowe. Decyzję o zakończeniu pisania oper skomentował kompozytor słowami: Wszyscy pracują dla trzech rzeczy: sławy, złota i przyjemności. Sławę już mam, złota mi nie trzeba, a przyjemności już dawno mnie znudziły...
Rossini początkowo kontynuował założenia opery klasycznej przejmując rozwiązania Wolfganga Amadeusza Mozarta w zakresie opery komicznej (m. in. rozbudowane finały zróżnicowane pod względem tempa i ekspresji). Jako że jego opery nawiązywały do XVIII‑wiecznego języka muzycznego, nazywano go nawet włoskim Mozartem (określenie Stendhala – wielbiciela oper Rossiniego).
Z kolei opery pisane z myślą o scenie paryskiej, przesycone są cechami charakterystycznymi dla francuskiej opery grand (operowanie potężnymi, rozbudowanymi scenami zbiorowymi z udziałem chóru).
Zarówno opery włoskie jak i francuskie cechuje szczególne wyeksponowanie koloratury i kantyleny. Soliści w operach Rossiniego muszą popisać się wirtuozerią wokalną (przyrównywaną do cyrkowych akrobacji) oraz perfekcyjną śpiewną frazą. Przywołajmy raz jeszcze Jarosława Mianowskiego: melodia pławi się [...] w powodzi koloratur, a miarą wielkości śpiewaka staje się […] umiejętne pokonanie technicznych trudności, by owa powódź nie zniweczyła czysto muzycznego piękna. Wszelkie tzw. efekty zewnętrzne są bowiem podporządkowane akcji opery i przeżyciom bohaterów.
Dzieła sceniczne Gioacchino Rossiniego wykonywane są na całym świecie. W repertuarze teatrów operowych najczęściej goszczą: Cyrulik sewilski, Kopciuszek, Włoszka w Algierze, Turek w Italii, Sroka złodziejka, czy Podróż do Reims. Równie często podczas gal wokalnych bądź jako część koncertów symfonicznych grywa się uwertury do dzieł operowych Rossiniego.
Cyrulik sewilski
OperaOpera buffa Cyrulik sewilski powstała w 1816 roku. Autor libretta Cesare Sterbini oparł swoją historię na sztuce Pierre’a Baumarchais’go. Trudno dziś określić, ile czasu zajęło Rossiniemu zrealizowanie zamówienia, na jakie w podpisanej umowie miał miesiąc… Najbardziej optymistyczne teorie wskazują, że opera została napisana w osiem dni, Rossini przyznawał się Fetisowi, że zajęło mu to dwanaście dni, zaś Wagnerowi – że trzynaście. Wydaje się jednak, że sporządzenie kompletnej obszernej partytury (ok. 600 stron) prawdopodobnie trwać musiało nieco dłużej.
Premiera Cyrulika miała miejsce w lutym 1816 r. w Rzymie (Teatro Argentina) i okazała się jednym z większych skandali w historii opery. Plotki głosiły, iż Don Basilio potknął się na scenie rozbijając nos, że w budynku opery zabłąkał się kot miauczący żałośnie podczas przedstawienia, hrabia Almaviva, wykonujący miłosną cavatinę, wyszedł na scenę z rozstrojoną gitarą, którą dostrajał w trakcie przedstawienia wywołując salwy śmiechu. Wszystkie te incydenty podobno były sprawką zwolenników twórcy pierwszej wersji Cyrulika autorstwa Giovanniego Paisiella.
Jednakże publiczność już podczas drugiego przedstawienia odkryła, że wersja Rossiniego przewyższała Paisiella i w krótkim czasie Cyrulik Gioacchina Rossiniego stał się jednym z najpopularniejszych dzieł operowych na świecie.
Rossini często konstruował arie w swych operach zderzając odcinek liryczny, kantylenowy, utrzymany w spokojnym rytmie i umiarkowanym tempie z przepełnioną biegnikami, wirtuozowską szybką częścią popisową. Ta dwuczęściowa budowa arii determinowana była konstrukcją tekstu słownego – w pierwszej część arii mowa była o przeżyciach wewnętrznych, druga zaś odnosiła się do konieczności podjęcia różnorodnych działań. Posłuchajcie arii hrabiego Almavivy oraz cavatiny wykonywanej przez Rozynę…
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DRa9yb6Mr
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski, aria hrabiego Ecco Ridente. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez tenora przy akompaniamencie fortepianu. Cechuje ją tkliwy, emocjonalny charakter.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DRa9yb6Mr
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski, cavatin Rozyny. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie fortepianu. Cechuje ją dramatyczny, emocjonalny charakter z licznymi obiegnikami.
Tekst cavatiny w polskim tłumaczeniu dostępny na stroniestronie.
Humorystyczne crescendo
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DRa9yb6Mr
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski, aria Don Basilla. Kompozycja wykonywana jest przez bas przy akompaniamencie fortepianu. Tempo jest szybkie. Cechuje ją żartobliwy, wesoły charakter.
Rossini… z przymrużeniem oka

Pod koniec życia Rossini ujawnił niewielkich rozmiarów utwory zatytułowane Grzechy starości, przeznaczone na różne składy wykonawcze (od obsady solowej, po różne składy kameralne). Ich nietypowe tytuły (np. Etiuda astmatyczna, Poranne preludium higieniczne) budzą skojarzenie z XX‑wiecznymi tytułami utworów ekscentrycznego Eryka Satie. Ze zbioru tego pochodzi m. in. Humorystyczny duet dwóch kotów (Duetto buffo di due Gatti) – przedziwna kompozycja, której tekst sprowadza się do powtarzanego onomatopeicznego miau. Niekiedy jednak podważa się autorstwo Rossiniego i za twórcę duetu (a tak naprawdę autora mozaikowego zestawienia fragmentów z dzieł Rossiniego) wskazuje Roberta L. Pearsalla. Miniatura ta wykonywana najczęściej podczas tzw. lżejszych koncertów (karnawałowych, plenerowych etc.).
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DRa9yb6Mr
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Humorystyczny duet dwóch kotów. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez dwa głosy żeńskie przy akompaniamencie fortepianu. Cechuje ją humorystyczny, zabawny w skutek naśladowania miauczenia kotów, charakter.
Podsumowanie
Swymi dziełami scenicznymi Rossini, wraz z Bellinim i Donizettim, otworzył drogę koncepcji doskonalenia gatunku opery i pogłębienia dramaturgii, do czego przyczynił się Giuseppe Verdi. Ów proces przemian doprowadził ostatecznie do powstania u schyłku XIX stulecia weryzmuweryzmu.
Zadania
Gioacchno Rossini jest przedstawicielem
- włoskiej opery bel canto
- opery werystycznej
- opery grozy i szczęśliwego zakończenia
Zaznacz tytuły kompozycji Rossiniego:
- Wolny strzelec
- Tankred
- Norma
- Łucja z Lammermoore
- Wilhelm Tell
- Włoszka w Algierze
Wskaż tytuły oper, które powstały w rezultacie kontraktu zobowiązującego Rossiniego do komponowania 2 dzieł scenicznych rocznie.
<i>Mojżesz w Egipcie</i>, <i>Sroka złodziejka</i>, <i>Tankred<i></i>, <i>Cyrulik sewilski</i>, <i>Wilhelm Tell</i>, <i>Otello</i>, <i>Kopciuszek</i>, <i>Mahomet II</i>, <i>Semiramida</i>, <i>Weksel małżeński</i></i>, <i>Armida</i>
| Kontrakt | |
|---|---|
| pozostałe tytuły oper |
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Do grona twórców-reprezentantów nurtu bel canto we włoskiej operze, obok Gioacchino Rossiniego należeli Vincenzo Bellini i Gaetano Donizetti.
- Aria o plotce pochodzi z pierwszej opery Rossiniego.
- Opera Wilhelm Tell została napisana dla sceny paryskiej.
- Pierwszy wielki sukces odniosły opery Rossiniego wykonane w teatrze La Fenice w Wenecji.
- Rossini był synem prawnika i guwernantki.
Wysłuchaj fragmentu muzycznego i wskaż, który z bohaterów opery Cyrulik sewilski wykonuje tę arię.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DRa9yb6Mr
Utwór muzyczny: Gioacchino Rossini, Cyrulik sewilski, cavatin Rozyny. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest przez głos żeński przy akompaniamencie fortepianu. Cechuje ją dramatyczny, emocjonalny charakter z licznymi obiegnikami.
Wskaż tytuły kompozycji, jakie po roku 1829 skomponował Rossini.
- Stabat Mater
- Symfonia pieśni żałosnych
- Mała msza uroczysta
Posłuchaj różnych wykonań cavatiny Rozyny Una voce poco fa z opery Rossiniego Cyrulik sewilski. Zwróć uwagę na możliwości wokalne solistek, ich umiejętności techniczne, kulturę głosu. Które z wykonań podobało się Tobie najbardziej? Uzasadnij swój wybór.
Słownik pojęć
Z wł. – piękny śpiew; technika wokalna i styl muzyczny polegający na eksponowaniu walorów i możliwości technicznych głosu ludzkiego.
Niewielkich rozmiarów arioso (uproszczona aria).
Określenie dynamiczne – coraz głośniej.
Improwizowany ozdobnik w muzyce wokalnej polegający na dodawaniu do melodii dodatkowych dźwięków.
Rodzaj śpiewnej melodyki utrzymanej w umiarkowanym lub wolnym tempie.
Wymagające doskonałej techniki wokalnej linie melodyczne wykonywane w bardzo szybkim tempie, przesycone różnorodnymi ozdobnikami.
Tekst będący podstawą muzycznych dzieł scenicznych.
Wokalno‑instrumentalne dramatyczne dzieło sceniczne.
Opera komiczna (wł. buffone – błazen).
Opera poważna.
Rodzaj gatunku operowego wykształconego pod koniec XVIII w. we Francji charakteryzujący się monumentalizmem wszelkich elementów muzyczno‑scenicznych.
Zapis nutowy wszystkich mediów wykonawczych danego utworu (instrumentów i głosów).
Instrumentalny wstęp do większego dzieła wokalno‑instrumentalnego (opery, oratorium, kantaty etc.).
Kierunek we włoskiej operze końca XIX i początku XX w. związany z literackim naturalizmem i realizmem.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl