Operacje na blokach tekstowych

1. Cele lekcji:

a. Wiadomości

Uczeń zna:

pojęcie bloku tekstu;

sposoby zaznaczania bloku tekstu;

operacje na zaznaczonych fragmentach tekstu – usuwanie, przenoszenie;

kopiowanie.

b. Umiejętności

Uczeń potrafi:

poruszać się po edytorze tekstu;

dokonywać zmian i poprawek w tekście;

formatować test według instrukcji nauczyciela;

pisać tekst według wzoru;

zapisać dokument w pliku na dyskietkę lub na dysku;

dbać o estetykę tworzonych prac.

2. Metody i formy nauczania:

Metody:

ćwiczenia uczniowskie

objaśnienia

rozmowa kierowana

Formy

-indywidualna

-zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

-komputer

-karta pracy ucznia

-przykładowe teksty

-plansze

-karty pracy ucznia

-płyta CD‑ROM

4. Przebieg zajęć:

a. Faza realizacyjna

  1. Przypomnienie wiadomości.

- objaśnienie pojęcia edytor tekstu;

- omówienie na czym polega czynność redagowania tekstu;

- określenie celów lekcji i podanie tematu lekcji.

b. Faza realizacyjna

  1. Zaznaczanie tekstu różnymi metodami.

Uczeń na podstawie tabeli w podręczniku zapoznaje się z różnymi sposobami zaznaczania tekstu. Następnie otwiera plik z pulpitu pt. „Skakanka” i wykonuje ćwiczenia na tym pliku według instrukcji nauczyciela.

Skakanka

„Żeby kózka nie skakała,

To by nóżki nie złamała”.

Prawda!

Ale gdyby nie skakała

To by smutne życie miała

Prawda!

Bo figlować‑bardzo miło

a bez tego to by było nudno...

Uczeń:

- podświetla fragment testu i nazywa go blokiem;

- zaznacza różne fragmenty tekstu przeciągnięciem myszy;

- likwiduje zaznaczenie kliknięciem myszy poza obszar roboczy;

- zaznacza dowolne fragmenty przytrzymując klawisz Shift;

- zaznacza wskazane wyrazy dwukrotnym kliknięciem;

- zaznacza wiersz kliknięciem na lewym marginesie obok niego;

- zaznacza zdanie przytrzymując klawisz Ctrl;

-zaznacza akapit dwukrotnie klikając na jego lewym marginesie

- zaznacza cały dokument trzykrotnym kliknięciem na lewym marginesie;

- zaznacza cały dokument wykonując polecenie zaznacz wszystko z menu edycja;

- opisuje metody zaznaczania tekstu.

  1. Operacje na blokach tekstowych – usuwanie, przenoszenie i kopiowanie.

Uczeń otwiera z pulpitu plik „Skarżypyta”” i wykonuje ćwiczenia według poleceń nauczyciela.

„Piotruś nie był dzisiaj w szkole,

Antek zrobił dziurę w stole,

Wanda obrus poplamiła,

Zosia szyi nie umyła,

Jurek zgubił klucz, a Wacek

Zjadł ze stołu cały placek.

Któż się ciebie o to pyta?

Nikt. Ja jestem skarżypyta”

- objaśnienie dwóch sposobów usuwania tekstu;

- zaznacza do usunięcia ostatni wers wiersza jedną z wybranych przez siebie metod;

- usuwa go wciskając klawisz Delete lub Backspace;

- redaguje krótki tekst na dowolny temat;

- usuwa zaznaczony fragment tekstu wykonując plecenie Wyczyść z menu Edycja.

Uczniowie dostają na karteczkach teksty do przepisania oraz instrukcję dokonania poprawek.

1. Adam bardzo, bardzo lubi grać w piłkę. 2. Całe popołudnie spędza na osiedlowym boisku i z zapałem doskonali sztukę strzelania goli, goli, goli. 3. Po powrocie do domu słyszy te same uwagi. 4. Tata mówi z podziwem w głosie. 5. A mama żartobliwie wyraża zdziwienie: Chce ci się tyle godzin biegać za kawałkiem skóry?

Ze zdania 1 usuńmy dwa wyrazy „bardzo” a na końcu dopiszmy „nożną”.

Na początku zdania 2 dopiszmy wyraz „czasem”.

W zdaniu 3 wyraz „uwagi’ zastąpmy wyrazem „pytania”.

Po zdaniu 4 dopiszmy wypowiedź taty.

W zdaniu 5 wypowiedź mamy ujmijmy w cudzysłów.

W zdaniu 2 usuńmy dwa z trzech powtarzających się wyrazów „goli”.

Sprawdźmy czy tekst nie zawiera błędów.

Po dokonaniu wszystkich poprawek zapiszmy dokument w pliku „Piłkarz” w swoich folderach.

  1. Poznanie metody kopiowania i przenoszenia za pomocą Schowka.

- wskazuje polecenie Edycja w celu kopiowania lub przenoszenia;

- na pasku narzędzi odszukuje ikony poleceń: Kopiuj, Wytnij, Wklej;

- otwiera plik „Piosenka” z płyty CD‑ROM i wykonuje polecenia;

- zaznacza tytuł piosenki;

- wycina fragment tekstu za pomocą przycisku Wytnij;

- wskazuje miejsce wstawienia tekstu;

- wkleja tytuł za pomocą narzędzi Wklej;

- zaznacza refren piosenki;

- wybiera polecenie Kopiuj z menu Edycja;

- wskazuje miejsce gdzie ma się znaleźć kopiowany fragment;

- wybiera polecenie Wklej z menu Edycja;

- zapisuje poprawki.

c. Faza podsumowująca

Ćwiczenia podsumowujące:

Uczniowie układają rozsypankę, wskazując etapy usuwania, kopiowania i przenoszenia – załącznik nr.1.

Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie sprawdzające – załącznik nr 2.

5. Bibliografia:

  1. Informatyka 2000, podręcznik dla szkoły podstawowej, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz 1999.

  2. Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej kl. IV‑VI, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz, 2000.

Załącznik nr 1

Załącznik nr 2

1.

AKAPIT

2.

KOPIOWANIE

3.

WKLEJANIE

4.

SCHOWEK

5.

WYCINANIE

6.

ZAZNACZANIE

Do podanych w tabeli pojęć dopasuj poniższe określenia.

.............Wydzielone miejsce w pamięci komputera, przeznaczone do tymczasowego przechowywania informacji.

..............Wydzielenie fragmentu tekstu czy rysunku. Operację te można wykonać za pomocą myszki.

..............Umieszczenie wcześniej skopiowanego fragmentu tekstu czy rysunku w dokumencie, który w danej chwili redagujemy.

...............Przeniesienie pliku lub tekstu do Schowka w celu wklejenia w inne miejsce.

...............Utworzenie kopii pliku, folderu lub dokumentu i umieszczenie jej w innym miejscu. Obiekt oryginalny pozostaje na swoim miejscu.

...............Fragment tekstu stanowiący oddzielną myśl, wpisany między dwoma naciśnięciami klawisza Enter.

R1N2a6DYutjiI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 54.00 KB w języku polskim