Autor/autorka

Elżbieta Karnas

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Opętani i w sidłach reklamy. Shel Silverstein, „Clarence”, tłum. Stanisław Barańczak.

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Tematyka lekcji jest kontynuacją zagadnień związanych z pojęciem reklamy, manipulacji i perswazji językowej: Podstawa programowa: • II. 2. 1), 3); 3. 1), 2), 3); • III. 1. 2), 3), 6), 7), 8), 9); 2. 3); • IV. 1, 2, 6, 7, 8 .

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Lekcja odbywa się w okresie kształcenia na odległość. Wykorzystane narzędzia z zakresu TIK uatrakcyjnią lekcję i będą sprzyjać lepszej percepcji treści przez uczniów.

7. Cel ogólny zajęć

Podjęcie refleksji nad skutkami działania reklam w naszym życiu.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. kształcenie umiejętności rozpoznawania mechanizmów perswazji i manipulacji;

  2. doskonalenie umiejętności krytycznej obserwacji języka polskiego i wykorzystywanych w wypowiedziach różnego typu środków perswazyjnych i służących manipulacji;

  3. integracja kształcenia językowego, literackiego i kulturowego.

  4. doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji utworu lirycznego

9. Metody i formy pracy

praca w grupach, metoda ćwiczeń praktycznych, elementy heurezy
praca z aplikacjami: Coggle, Cardmaker
ćwiczenia na platformie epodręczniki

10. Środki dydaktyczne

PODRĘCZNIK - „ Bliżej słowa” WSiP, str.114–115 (pojęcie reklamy)
Tekst wiersza Shel Silverstein, Clarence,  tłum. Stanisław Barańczak, w: Stanisław Barańczak, Fioletowa krowa. 333 najsławniejsze okazy angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej od Williama Shakespeare'a doJohna Lennona. Antologia. Poznań 1993, Wydawnictwo a5, s. 105Zeszyt przedmiotowy

11. Wymagania w zakresie technologii

Uczniowie korzystają z komputerów, laptopów z dostępem do internetu.

Lekcje odbywają się z wykorzystaniem aplikacji Discord w ramach kształcenia na odległość.

Uczniowie posiadają kamerki i mikrofony. 

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie.

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Przywitanie się z uczniami.

      Sprawdzenie  obecności.

      Przedstawienie tematu lekcji i omówienie kryterium sukcesu, czyli stwierdzenie czy jesteśmy: „Opętani i w sidłach reklamy”.

      Uczniowie przed tą lekcją mieli przypomnieć sobie pojęcie reklamy, cechy i język reklamy i wykonać krótkie ćwiczenia utrwalające na platformie epodręczniki:
      https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/D193ztI2R - krótka rozmowa na temat ćwiczeń

      Wybrani uczniowie - którzy zgłosili sie do wykonania pracy dodatkowej- przygotowują przed tą lekcją reklamy „mówione” (w aplikacji Voki) wylosowanych przez siebie przedmiotów: brylantyna, proszek na pchły, owsianka, płyn do płukania ust, gra towarzyska, buty do rodeo.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Prezentacja przygotowanych reklam przez uczniów, którzy je wykonali - udostępnienie linków do prac na czacie tekstowym.
      Polecenie/rozmowa/ zapis uwag w zeszytach:

      Skomentujcie przedstawione reklamy. Które są najbardziej udane, przekonujące? Zwróćcie uwagę na zastosowane środki perswazji - zapiszcie krótką adnotację w zeszytach.

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria

    • Czas trwania: 10 min - przerwa - 10 min

    • Opis aktywności:

      Przeczytaj uważnie poniższy tekst.
      [Udostępniamy uczniom do przeczytania tylko „realistyczną” część wiersza.]
      Clarence Shel Silverstein, tłum. Stanisław Barańczak
      Clarence Lee, chłopczyk z Tennessee, 
      Niczego tak nie kochał jak reklam w TiVi. 
      Rozwarte oczy wlepiał w ekran szklany 
      I każdy towar tam reklamowany 
      Sprowadzał zaraz drogą wysyłkową: 
      Krem, żeby skóra mogła czuć się zdrowo, 
      Brylantynę, by włosy elegancko lśniły, 
      Wybielacz, żeby biele bardziej się bieliły, 
      Tabletki, żeby zniszczyć ból głowy w zarodku, 
      Dżinsy, dopasowane do człowieka w środku, 
      Pastę do zębów „Biały Kieł” 
      Proszek dla psa, a raczej – pcheł, 
      Płyn do płukania sobie ust, 
      Stanik, co uwypukla biust, 
      Owsianki, buty do rodeo, 
      Firanki, nową grę video 
      Lub towarzyską- 
      Dosłownie wszystko. 

      Polecenia/rozmowa/zapisy w zeszytach
      1. Jakie przedmioty kupował Clarence’a. O jakich cechach bohatera świadczą te produkty? 2. Jak określicie życie prowadzone przez Clarence’a? Jak wygląda jego świat?
      3.
      Zwróćcie uwagę na słowa: dosłownie wszystko, które kończą zamieszczony fragment. Co znaczą w kontekście tego fr. utworu?
      4.
       Czego spodziewacie się w drugiej części wiersza? Po przerwie...Czytamy dalszy ciąg wiersza:Aż pewnego dnia - reklama: 
      „TRWALSZY TATO! MILSZA MAMA! 
      NOWOŚĆ! SENSACJA! ULEPSZENIE! 
      ŚPIESZ SIĘ I SKŁADAJ ZAMÓWIENIE!” 
      Ma się rozumieć, nasz bohater na to 
      Z miejsca zamówił nową mamę z tatą; 
      Gdy przyszła paczka z ulepszoną parą, 
      Opylił zaraz na pchlim targu starą, 
      Schował pięćdziesiąt centów do kieszeni 
      I wszyscy teraz są zadowoleni: 
      Nowi rodzice – mili, liberalni; 
      Starzy – znaleźli robotę w kopalni. 
      Pamiętaj zatem te proste reguły: 
      Jeśli rodzice każą jeść brokuły, 
      Myć ręce, sprzątać w pokoju bałagan, 
      Jeśli nie szczędzą wymówek i nagan, 
      Jeżeli nudzą cię i są niemili - 
      Znaczy to, że się po prostu zużyli. 
      Natychmiast zamów nową parę i 
      W ogóle ciesz się życiem jak nasz Clarence Lee. Polecenia/rozmowa/ zapisy w zeszytach1. Co Was zaskoczyło? 
      2. Odszukajcie i przeanalizujcie reklamę, która pewnego dnia pojawiła się w telewizji. Jakimi środkami perswazji posłużyli się jej twórcy? W jaki sposób te środki oddziałują na odbiorcę?3. ”Co” takiego kupił Clarence? Kto jest z tego „zakupu” zadowolony i dlaczego?
      4. Jak reklama zmieniła życie bohatera?

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

https://forms.gle/uGRXJRtXf6UQzcgy9

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcja musi być poprzedzona zajęciami, na których uczniowie już wykorzystywali Coggle, Voki, Karty Postaci.  i umieją się sprawnie posługiwać aplikacjami, dzielić widokiem swojego ekranu, kopiować zawartość ekranu i udostępniać pozostałym.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna