Opętani i w sidłach reklamy. Shel Silverstein, "Clarence", tłum. Stanisław Barańczak.
Autor/autorka
Elżbieta Karnas
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Opętani i w sidłach reklamy. Shel Silverstein, „Clarence”, tłum. Stanisław Barańczak.
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Tematyka lekcji jest kontynuacją zagadnień związanych z pojęciem reklamy, manipulacji i perswazji językowej: Podstawa programowa: • II. 2. 1), 3); 3. 1), 2), 3); • III. 1. 2), 3), 6), 7), 8), 9); 2. 3); • IV. 1, 2, 6, 7, 8 .
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcja odbywa się w okresie kształcenia na odległość. Wykorzystane narzędzia z zakresu TIK uatrakcyjnią lekcję i będą sprzyjać lepszej percepcji treści przez uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Podjęcie refleksji nad skutkami działania reklam w naszym życiu.
8. Cele szczegółowe zajęć
kształcenie umiejętności rozpoznawania mechanizmów perswazji i manipulacji;
doskonalenie umiejętności krytycznej obserwacji języka polskiego i wykorzystywanych w wypowiedziach różnego typu środków perswazyjnych i służących manipulacji;
integracja kształcenia językowego, literackiego i kulturowego.
doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji utworu lirycznego
9. Metody i formy pracy
praca w grupach, metoda ćwiczeń praktycznych, elementy heurezy
praca z aplikacjami: Coggle, Cardmaker
ćwiczenia na platformie epodręczniki
10. Środki dydaktyczne
PODRĘCZNIK - „ Bliżej słowa” WSiP, str.114–115 (pojęcie reklamy)
Tekst wiersza Shel Silverstein, Clarence, tłum. Stanisław Barańczak, w: Stanisław Barańczak, Fioletowa krowa. 333 najsławniejsze okazy angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej od Williama Shakespeare'a doJohna Lennona. Antologia. Poznań 1993, Wydawnictwo a5, s. 105Zeszyt przedmiotowy
11. Wymagania w zakresie technologii
Uczniowie korzystają z komputerów, laptopów z dostępem do internetu.
Lekcje odbywają się z wykorzystaniem aplikacji Discord w ramach kształcenia na odległość.
Uczniowie posiadają kamerki i mikrofony.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Przywitanie się z uczniami.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie tematu lekcji i omówienie kryterium sukcesu, czyli stwierdzenie czy jesteśmy: „Opętani i w sidłach reklamy”.
Uczniowie przed tą lekcją mieli przypomnieć sobie pojęcie reklamy, cechy i język reklamy i wykonać krótkie ćwiczenia utrwalające na platformie epodręczniki:
https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/D193ztI2R - krótka rozmowa na temat ćwiczeń
Wybrani uczniowie - którzy zgłosili sie do wykonania pracy dodatkowej- przygotowują przed tą lekcją reklamy „mówione” (w aplikacji Voki) wylosowanych przez siebie przedmiotów: brylantyna, proszek na pchły, owsianka, płyn do płukania ust, gra towarzyska, buty do rodeo.
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Prezentacja przygotowanych reklam przez uczniów, którzy je wykonali - udostępnienie linków do prac na czacie tekstowym.
Polecenie/rozmowa/ zapis uwag w zeszytach:
Skomentujcie przedstawione reklamy. Które są najbardziej udane, przekonujące? Zwróćcie uwagę na zastosowane środki perswazji - zapiszcie krótką adnotację w zeszytach.
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 10 min - przerwa - 10 min
Opis aktywności:
Przeczytaj uważnie poniższy tekst.
[Udostępniamy uczniom do przeczytania tylko „realistyczną” część wiersza.]
Clarence Shel Silverstein, tłum. Stanisław Barańczak
Clarence Lee, chłopczyk z Tennessee,
Niczego tak nie kochał jak reklam w TiVi.
Rozwarte oczy wlepiał w ekran szklany
I każdy towar tam reklamowany
Sprowadzał zaraz drogą wysyłkową:
Krem, żeby skóra mogła czuć się zdrowo,
Brylantynę, by włosy elegancko lśniły,
Wybielacz, żeby biele bardziej się bieliły,
Tabletki, żeby zniszczyć ból głowy w zarodku,
Dżinsy, dopasowane do człowieka w środku,
Pastę do zębów „Biały Kieł”
Proszek dla psa, a raczej – pcheł,
Płyn do płukania sobie ust,
Stanik, co uwypukla biust,
Owsianki, buty do rodeo,
Firanki, nową grę video
Lub towarzyską-
Dosłownie wszystko.
Polecenia/rozmowa/zapisy w zeszytach
1. Jakie przedmioty kupował Clarence’a. O jakich cechach bohatera świadczą te produkty? 2. Jak określicie życie prowadzone przez Clarence’a? Jak wygląda jego świat?
3. Zwróćcie uwagę na słowa: dosłownie wszystko, które kończą zamieszczony fragment. Co znaczą w kontekście tego fr. utworu?
4. Czego spodziewacie się w drugiej części wiersza? Po przerwie...Czytamy dalszy ciąg wiersza:Aż pewnego dnia - reklama:
„TRWALSZY TATO! MILSZA MAMA!
NOWOŚĆ! SENSACJA! ULEPSZENIE!
ŚPIESZ SIĘ I SKŁADAJ ZAMÓWIENIE!”
Ma się rozumieć, nasz bohater na to
Z miejsca zamówił nową mamę z tatą;
Gdy przyszła paczka z ulepszoną parą,
Opylił zaraz na pchlim targu starą,
Schował pięćdziesiąt centów do kieszeni
I wszyscy teraz są zadowoleni:
Nowi rodzice – mili, liberalni;
Starzy – znaleźli robotę w kopalni.
Pamiętaj zatem te proste reguły:
Jeśli rodzice każą jeść brokuły,
Myć ręce, sprzątać w pokoju bałagan,
Jeśli nie szczędzą wymówek i nagan,
Jeżeli nudzą cię i są niemili -
Znaczy to, że się po prostu zużyli.
Natychmiast zamów nową parę i
W ogóle ciesz się życiem jak nasz Clarence Lee. Polecenia/rozmowa/ zapisy w zeszytach1. Co Was zaskoczyło?
2. Odszukajcie i przeanalizujcie reklamę, która pewnego dnia pojawiła się w telewizji. Jakimi środkami perswazji posłużyli się jej twórcy? W jaki sposób te środki oddziałują na odbiorcę?3. ”Co” takiego kupił Clarence? Kto jest z tego „zakupu” zadowolony i dlaczego?
4. Jak reklama zmieniła życie bohatera?
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Praca w dwóch grupach (szybki podział klasy - np. „parzyści - nieparzyści” i wybór liderów):
Zad. 1 - uczniowe porównują obydwie części wiersza wskazując elementy realistyczne (gr.1) i elementy absurdalne (gr.2) - liderzy zapisują wypowiedzi rozwijając mapę myśli w Coggle:
https://coggle.it/diagram/YHHRoD4M8KP1BAHZ/t/realizm/8361ae294ee8e279bf341ae49a0c0c26fa25570f5dd49990ec742c4c802da27b
https://coggle.it/diagram/YHHRvD4M8BGpBAH7/t/absurd/0162c300b5eb77ad0389c4c962b6f2bf3ee081baca8b85c4214d224ea732908d
Po wykonanniu zadania - omawiają swoje prace, skopiowane mapy myśli są wklejane na czat tekstowy, by każdy mógł do nich wrócić i zapisać notatki w zeszycie.
Zad. 2. Uczniowie, pracując w tych samyh grupach, tworzą „portret” Clarenca Lee w Kartach Postaci, następnie je prezentują.
http://cardmaker.pythonanywhere.com/static/card/generator_postaci.html
Polecenie - zadanie domowe:
Wyjaśnij morał płynący z utworu. Napisz czy tak, jak Clarence Lee jesteś: opętany i w sidłach reklamy.
13. Sposób ewaluacji zajęć
https://forms.gle/uGRXJRtXf6UQzcgy9
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja musi być poprzedzona zajęciami, na których uczniowie już wykorzystywali Coggle, Voki, Karty Postaci. i umieją się sprawnie posługiwać aplikacjami, dzielić widokiem swojego ekranu, kopiować zawartość ekranu i udostępniać pozostałym.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna