Opiekujemy się zwierzętami
Opiekujemy się zwierzętami
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy zwierząt hodowanych przez człowieka,
zna pojęcie: rzeczownik,
wie, jak zachowuje się zero w działaniach.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozpoznaje głosy zwierząt,
umie czytać cicho ze zrozumieniem,
wyodrębnia postacie, wskazuje głównego bohatera,
potrafi ocenić postępowanie bohatera opowiadania,
wykonuje proste rzeźby w plastelinie,
przelicza elementy w zbiorze i określa jego liczebność,
sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 20.
c) Postawy
Uczeń:
respektuje zasady przyjęte w zabawie,
potrafi utrzymać czystość i porządek w miejscu pracy,
potrafi zapewnić zwierzętom hodowanym przez siebie najlepsze warunki życia.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (ilustracje), problemowa (działanie praktyczne).
Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Kaseta z nagraniem, ilustracje zwierząt, opowiadanie (podręcznik, s. 5), plastelina.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wprowadzenie do tematu lekcji.
Przedstawianie zwierząt za pomocą gestów i mimiki – elementy dramy (wybrani uczniowie muszą za pomocą swojego ciała, gestów i mimiki zaprezentować wylosowaną nazwę zwierzęcia domowego, pozostali uczniowie odgadują nazwy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy: krowa, kaczka, świnia, koń, kura, koza, gęś).
Zestawienie obrazków zwierząt z ich nazwami na tablicy (nauczyciel pokazuje ilustrację,
a uczniowie odgadują nazwę i przyczepiają obrazek obok odpowiedniego podpisu).Rozmowa na temat opieki nad zwierzętami domowymi i korzyści, jakie daje ludziom hodowla.
b) Faza realizacyjna
Zapoznanie z treścią opowiadania: Powrót Majki z wakacji:
ciche czytanie tekstu ze zrozumieniem,
wyodrębnianie postaci i głównego bohatera,
ocena postępowania głównej bohaterki utworu.
Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku – przypomnienie, na jakie pytanie odpowiada rzeczownik.
Praca w dwóch grupach (załącznik 1).
Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 20 (załącznik 2).
Słuchanie utworów muzycznych: Taniec kurcząt i Bydło:
rozpoznawanie głosów zwierząt,
taniec dzieci naśladujący ruchy i głosy kurcząt i zwierząt.
c) Faza podsumowująca
Lepienie w plastelinie ulubionego zwierzątka – wystawka zwierząt.
5. Bibliografia
Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.
Kowaliszyn K., Krajobraz z uśmiechem. Ćwiczenia z języka polskiego. Klasa 2. Zeszyt 1, WSiP, Warszawa 1994.
Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego.
Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.Muzyka w szkole podstawowej, Empira, Kraków 2000.
Lankiewicz B., Semadeni Z., Matematyka. Podręcznik dla klasy drugiej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1990.
Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.
Sikora‑Żyrek B., Drama w edukacji wczesnoszkolnej, w: „Życie szkoły”1997, nr 2, s. 22‑24.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Podane rzeczowniki wpisz w odpowiednie miejsca w tabeli:
grupa I – lis, pióro, ogórek, gołąb, Jurek, hak, gumka, hutnik, brzoza, stół, wujek, wróżka, wiewiórka, żyrafa, żonkil, wrzos;
grupa 2 – Zosia, ołówek, pomidor, orzeł, kot, pędzel, obrus, malarz, dąb, krzesło, mama, nauczycielka, pies, chomik, jagoda, tulipan.
Nazwy ludzi | Nazwy zwierząt | Nazwy roślin | Nazwy rzeczy |
Załącznik 2
Pod każdą z liczb napisz liczbę mniejszą o 4.
20 | 6 | 15 | 9 | 13 | 5 | 17 | 4 | 11 | 8 |
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.