Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Opis – ćwiczenia w pisaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność pisania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym (opis).

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego

  • strategie związane z pisaniem opisu oraz jego budowę i występujące w nim zwroty

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi napisać opis

  • rozumie polecenia do zadania

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność pisania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu

  • stosuje strategie pisania

  • bierze udział zabawie w „wywiad”

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze, klasie

  • nie stresuje się podczas symulacji egzaminu

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pogadanka, ćwiczebna, symulacja, praca z podręcznikiem

Forma: praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać opis.”

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów o strategie pisania i budowę opisu. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel na tablicy zapisuje w punktach elementy budowy opisu (w załączniku a) i uzupełnia wiedzę uczniów oraz podkreśla najważniejsze elementy opisu.

  2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat listu na stronach 151‑3 w podręczniku i streszczają je nauczycielowi, odpowiadając na jego pytania.

  3. Nauczyciel wyjaśnia, że uczniowie będą opisywać kolegę z ławki. Uczniowie w parach bawią się w wywiad, zadają sobie pytania typu: Where do you live? How big is your family? What are you interested in? itp. Zapisują odpowiedzi w formie notatki w zeszytach.

  4. Nauczyciel dyktuje uczniom polecenie (w załączniku b), wyjaśnia je i przydziela każdej parze napisanie innej części opisu (wstęp, zakończenie – słabsi uczniowie lub uczniowie nie zdający matury, rozwinięcie – reszta uczniów). Opis ma być szkicem, a nie całością, może być dosyć krótki. Ważne jest, aby uczniowie napisali go na lekcji, nawet w krótszej formie, musi jednak zawierać wszystkie elementy. Uczniowie pracują, a nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności. Uczniowie mogą korzystać z podręcznika.

  5. Nauczyciel zbiera prace i czyta niektóre fragmenty, zapisując ciekawsze na tablicy. Prosi uczniów o komentarz i ocenę. Poprawia błędy i podkreśla najważniejsze elementy oraz strategie pisania listu. Pilnuje, aby uczniowie mieli notatkę w zeszycie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Budowa opisu

Wstęp – nawiązanie do tematu

Rozwinięcie – określenie tematu, dane, wygląd, scena, która pozwoli udramatyzować opis

Zakończenie – podsumowanie, opinia wraz z uzasadnieniem

Polecenie

Describe your classmate.

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś informacji. Rozwiń i dokończ swój opis, stosując strategie i schemat pisania z podręcznika. Limit słów: 200‑250.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadanie maturalne. Należy od każdego ucznia wymagać notatki w zeszycie sporządzonej na lekcji. Osoby, które nie będą zdawać języka angielskiego na maturze, nie muszą wykonywać pracy domowej.

RoPZ8lFurDAj5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.50 KB w języku polskim
R1LKVrtlxllYs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim