Opis – ćwiczenia w pisaniu
Opis – ćwiczenia w pisaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność pisania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym (opis).
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego
strategie związane z pisaniem opisu oraz jego budowę i występujące w nim zwroty
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać opis
rozumie polecenia do zadania
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność pisania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu
stosuje strategie pisania
bierze udział zabawie w „wywiad”
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze, klasie
nie stresuje się podczas symulacji egzaminu
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pogadanka, ćwiczebna, symulacja, praca z podręcznikiem
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać opis.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów o strategie pisania i budowę opisu. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel na tablicy zapisuje w punktach elementy budowy opisu (w załączniku a) i uzupełnia wiedzę uczniów oraz podkreśla najważniejsze elementy opisu.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat listu na stronach 151‑3 w podręczniku i streszczają je nauczycielowi, odpowiadając na jego pytania.
Nauczyciel wyjaśnia, że uczniowie będą opisywać kolegę z ławki. Uczniowie w parach bawią się w wywiad, zadają sobie pytania typu: Where do you live? How big is your family? What are you interested in? itp. Zapisują odpowiedzi w formie notatki w zeszytach.
Nauczyciel dyktuje uczniom polecenie (w załączniku b), wyjaśnia je i przydziela każdej parze napisanie innej części opisu (wstęp, zakończenie – słabsi uczniowie lub uczniowie nie zdający matury, rozwinięcie – reszta uczniów). Opis ma być szkicem, a nie całością, może być dosyć krótki. Ważne jest, aby uczniowie napisali go na lekcji, nawet w krótszej formie, musi jednak zawierać wszystkie elementy. Uczniowie pracują, a nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności. Uczniowie mogą korzystać z podręcznika.
Nauczyciel zbiera prace i czyta niektóre fragmenty, zapisując ciekawsze na tablicy. Prosi uczniów o komentarz i ocenę. Poprawia błędy i podkreśla najważniejsze elementy oraz strategie pisania listu. Pilnuje, aby uczniowie mieli notatkę w zeszycie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Budowa opisu
Wstęp – nawiązanie do tematu
Rozwinięcie – określenie tematu, dane, wygląd, scena, która pozwoli udramatyzować opis
Zakończenie – podsumowanie, opinia wraz z uzasadnieniem
Polecenie
Describe your classmate.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś informacji. Rozwiń i dokończ swój opis, stosując strategie i schemat pisania z podręcznika. Limit słów: 200‑250.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadanie maturalne. Należy od każdego ucznia wymagać notatki w zeszycie sporządzonej na lekcji. Osoby, które nie będą zdawać języka angielskiego na maturze, nie muszą wykonywać pracy domowej.