Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Opis ruchu jednostajnego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń wie, co oznacza pojęcie „prędkość”.

  2. Uczeń wie, co oznacza pojęcie „ruch jednostajny”.

  3. Uczeń zna wygląd wykresów x = f(t), v = f(t) dla ruchu jednostajnego.

b) Umiejętności

  1. Uczeń umie obliczyć prędkość średnią dla podanych wartości.

  2. Uczeń umie obliczyć drogę przebytą przez ciało w ruchu jednostajnym.

  3. Uczeń umie naszkicować wykresy x = f(t), v = f(t), a = f(t) dla ruchu jednostajnie przyspieszonego i opóźnionego.

2. Metoda i forma pracy

Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:

  1. Metody asymilacji wiedzy: rozmowa nauczająca

  2. Metody praktyczne: wykonywanie wykresów, zadania rachunkowe

Forma pracy: indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  1. Tablica i kreda

  2. Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje uczniom prace, które wykonywali na poprzedniej lekcji. Prezentuje najlepszą pracę i zapisuje na tablicy wyniki pomiarów uzyskane przez uczniów z tej grupy. Wszyscy uczniowie zapisują te wyniki w zeszytach przedmiotowych.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli znane im definicje ruchu. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. Dobrze ustaloną definicję zapisują do zeszytów. Nauczyciel prosi o przypomnienie, czym się charakteryzuje ruch jednostajny i w jaki sposób uczniowie na poprzedniej lekcji w ćwiczeniu pierwszym określali jednostajność ruchu kulki. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje odpowiedzi. Najlepsze sformułowanie zapisują do zeszytów.

Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli wyniki drugiego ćwiczenia, które wykonywali na poprzedniej lekcji. Wskazuje uczniom na zapisane wyniki pomiarów. Prosi o przypomnienie, jaka wielkość informuje o tym, jak szybko ciało pokonuje daną odległość oraz podstawowych jednostek tej wielkości. Uczniowie zapisują do zeszytów definicję prędkości. Nauczyciel prosi o obliczenie prędkości kulki puszczanej w ćwiczeniu drugim, korzystając z danych pomiarowych najlepszej grupy.

Nauczyciel prosi o sformułowanie konsekwencji jednostajności w stosunku do przebywanej drogi. Czy jeżeli wiadomo, że ciało porusza się ruchem jednostajnym i po upływie określonego czasu znalazło się w pewnym punkcie przestrzeni, to wiadomo, w jakim punkcie znajdzie się po upływie trzy razy dłuższego czasu? Jaką w takim razie przebędzie drogę? Uczniowie zgłaszają swoje odpowiedzi. Formułują zależność x = f(t) dla ruchu jednostajnego.

Nauczyciel prosi wybranych uczniów o naszkicowanie wykresów x = f(t) i v = f(t) dla ruchu jednostajnego. Pozostali uczniowie szkicują je w swoich zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Jako podsumowanie przypomnienia opisu ruchu jednostajnego nauczyciel proponuje uczniom rozwiązanie kilku zadań rachunkowych. Wybrani uczniowie obliczają prędkość średnią, drogę przebytą przez ciało podczas ruchu, różnicę prędkości dwóch ciał poruszających się ruchem jednostajnym.

5. Bibliografia

A. Kaczorowska, Fizyka i astronomia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego. Część 1, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej „Żak”, Warszawa 2002.

6. Załączniki

a) Praca domowa

Oblicz prędkość liniową Ziemi w ruchu dookoła Słońca.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RPguZa3jN16T9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.29 KB w języku polskim
Rthacbjh2vuLE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim