Opis ruchu jednostajnego
Opis ruchu jednostajnego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, co oznacza pojęcie „prędkość”.
Uczeń wie, co oznacza pojęcie „ruch jednostajny”.
Uczeń zna wygląd wykresów x = f(t), v = f(t) dla ruchu jednostajnego.
b) Umiejętności
Uczeń umie obliczyć prędkość średnią dla podanych wartości.
Uczeń umie obliczyć drogę przebytą przez ciało w ruchu jednostajnym.
Uczeń umie naszkicować wykresy x = f(t), v = f(t), a = f(t) dla ruchu jednostajnie przyspieszonego i opóźnionego.
2. Metoda i forma pracy
Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:
Metody asymilacji wiedzy: rozmowa nauczająca
Metody praktyczne: wykonywanie wykresów, zadania rachunkowe
Forma pracy: indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Tablica i kreda
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje uczniom prace, które wykonywali na poprzedniej lekcji. Prezentuje najlepszą pracę i zapisuje na tablicy wyniki pomiarów uzyskane przez uczniów z tej grupy. Wszyscy uczniowie zapisują te wyniki w zeszytach przedmiotowych.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli znane im definicje ruchu. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. Dobrze ustaloną definicję zapisują do zeszytów. Nauczyciel prosi o przypomnienie, czym się charakteryzuje ruch jednostajny i w jaki sposób uczniowie na poprzedniej lekcji w ćwiczeniu pierwszym określali jednostajność ruchu kulki. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje odpowiedzi. Najlepsze sformułowanie zapisują do zeszytów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli wyniki drugiego ćwiczenia, które wykonywali na poprzedniej lekcji. Wskazuje uczniom na zapisane wyniki pomiarów. Prosi o przypomnienie, jaka wielkość informuje o tym, jak szybko ciało pokonuje daną odległość oraz podstawowych jednostek tej wielkości. Uczniowie zapisują do zeszytów definicję prędkości. Nauczyciel prosi o obliczenie prędkości kulki puszczanej w ćwiczeniu drugim, korzystając z danych pomiarowych najlepszej grupy.
Nauczyciel prosi o sformułowanie konsekwencji jednostajności w stosunku do przebywanej drogi. Czy jeżeli wiadomo, że ciało porusza się ruchem jednostajnym i po upływie określonego czasu znalazło się w pewnym punkcie przestrzeni, to wiadomo, w jakim punkcie znajdzie się po upływie trzy razy dłuższego czasu? Jaką w takim razie przebędzie drogę? Uczniowie zgłaszają swoje odpowiedzi. Formułują zależność x = f(t) dla ruchu jednostajnego.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o naszkicowanie wykresów x = f(t) i v = f(t) dla ruchu jednostajnego. Pozostali uczniowie szkicują je w swoich zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Jako podsumowanie przypomnienia opisu ruchu jednostajnego nauczyciel proponuje uczniom rozwiązanie kilku zadań rachunkowych. Wybrani uczniowie obliczają prędkość średnią, drogę przebytą przez ciało podczas ruchu, różnicę prędkości dwóch ciał poruszających się ruchem jednostajnym.
5. Bibliografia
A. Kaczorowska, Fizyka i astronomia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego. Część 1, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej „Żak”, Warszawa 2002.
6. Załączniki
a) Praca domowa
Oblicz prędkość liniową Ziemi w ruchu dookoła Słońca.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak