Opis zdania pojedynczego – ćwiczenia

Nauka, która zajmuje się budową i układem zdania oraz funkcją wyrazu w zdaniu to składnia. Od pozostałych działów gramatyki różni się tym, że scala wszystkie informacje o wyrazach, ich odmianie, formach gramatycznych i sposobach łączenia ich w większe całości zwane wypowiedziami. Wielbiciele nauk ścisłych często powtarzają, że 'matematyka jest królową wszystkich nauk'. Językoznawcy żartobliwie dodają, że 'królową gramatyki jest składnia'.
Przypomnij sobie najważniejsze wiadomości o częściach zdania. Następnie wypisz ich rodzaje oraz określ, jakie funkcje składniowe pełnią w wypowiedzeniach (np. okolicznik).
Opis zdania pojedynczego
Zanim przejdziesz do ćwiczeń podsumowujących wiadomości o składni, warto przypomnieć sobie, jak przeprowadzić analizę zdania pojedynczego. Zacznij od zapoznania się ze skróconą instrukcją zamieszczoną poniżej.
1. W pierwszej kolejności znajdź podmiot i orzeczenie.
2. Następnie wyodrębnij wyrazy, które wchodzą w skład grupy podmiotu oraz grupy orzeczenia.
3. Ustal relacje między poszczególnymi częściami zdania i narysuj wykres pomocniczy.
4. Nazwij części zdania i części mowy.
5. Na koniec wypisz i nazwij związki składniowe.
Przeczytaj uważnie, w jaki sposób można – krok po kroku – zastosować powyższe wskazówki w praktyce. Za przedmiot analizy posłuży zamieszczone poniżej zdanie.
Turyści z rejonów nadmorskich chętnie wyjeżdżają latem w góry.
1. Znajdź orzeczenie. Wiesz już, że jest najważniejszą i niezbędną częścią zdania. Odpowiada na pytania: co robi?, co się z nim dzieje?, w jakim jest stanie?. Zwróć uwagę, czy jest to orzeczenie czasownikowe (osobowa forma czasownika, np. idzie
lub nieosobowa, np. warto) czy imienne (łącznik i orzecznik, np. stał się idolem). Następnie zadaj pytanie o podmiot (kto? co?) i określ, kogo dotyczy czynność lub stan wskazane przez orzeczenie. Pamiętaj jednak, że te dwie części zdania nie zawsze łączą się ze sobą w tak oczywisty sposób.
Na przykład, aby zbudować wypowiedź według schematu 'ktoś – czyta – coś', potrzebny jest czasownik czytać (np. Mama czyta książkę). Aby powstało zdanie:
'komuś – brakuje – czegoś' (np. Pracownikom brakuje czasu), użyjemy czasownika brakować. Na czym polega różnica? W pierwszym zdaniu czasownik czytać łączy się z podmiotem gramatycznym (rzeczownik mama w mianowniku). Zdanie z orzeczeniem brakować zawiera jedynie podmiot logiczny (rzeczownik w dopełniaczu). Jeśli zaś w funkcji orzeczenia pojawi się czasownik typu grzmi, błyska się – będzie to zdanie bezpodmiotowe. Wypowiedzeniami bezpodmiotowymi będą również zdania z nieosobowymi formami czasownika, np. Wczoraj przydzielono role, Często tak się mówi.
W zdaniu o turystach orzeczeniem jest czasownik wyjeżdżają. Można do niego dopisać wyrazy, które oddają schemat myślowy 'ktoś – wyjeżdża – dokądś/gdzieś':
turyści – wyjeżdżają. Podmiotem zatem będzie rzeczownik turyści.
2. Odszukaj wyrazy, które uzupełniają informacje o orzeczeniu (określają je) oraz o podmiocie (określają go). W ten sposób dokonasz podziału na dwie grupy: podmiotu i orzeczenia.

W każdej grupie poszukaj wyrazów, które tworzą poszczególne części zdania. Pamiętaj, że przyimki są niesamodzielne znaczeniowo, dopóki nie połączą się z rzeczownikiem, przymiotnikiem, zaimkiem lub liczebnikiem. Zwróć zatem uwagę, czy w zdaniu nie występują wyrażenia przyimkowe, np. w omawianym przykładzie jest jedno – w góry.
(Turyści) (z rejonów) (nadmorskich).........(chętnie) (wyjeżdżają) (latem) (w góry).
3. Ustal relacje składniowe w każdej z grup. Pamiętaj, że wyraz podrzędny (określający) podporządkowuje się gramatycznie lub znaczeniowo wyrazowi nadrzędnemu (określanemu). Ponadto uzupełnia jego znaczenie i wnosi dodatkowe informacje, np. o cechach lub okolicznościach. Dla ułatwienia warto zapisywać pytania o wzajemne relacje i przedstawić je graficznie za pomocą strzałek. Grot strzałki powinien wskazywać wyraz nadrzędny.
turyści (skąd?) ← z rejonów
wyjeżdżają (dokąd?) ← w góry
z rejonów (jakich?) ← nadmorskich
wyjeżdżają (kiedy?) ← latem
wyjeżdżają (jak?) ← chętnie
Kolejny krok, to przygotowanie wykresu. Jego najwyższy poziom zarezerwowany jest zawsze dla podmiotu i orzeczenia (niekiedy samego orzeczenia), pomiędzy nimi umieszcza się dwie strzałki.

4. Nazwij części zdania. Możesz również wskazać, jakie części mowy je wyrażają i określić ich formy gramatyczne. Elementy omawianego zdania o turystach można by opisać następująco:
turyści – PODMIOT GRAMATYCZNY (kto?) wyrażony rzeczownikiem w mianowniku liczby mnogiej,
wyjeżdżają – ORZECZENIE CZASOWNIKOWE (co robią?) wyrażone czasownikiem w 3. osobie liczby mnogiej,
z rejonów – PRZYDAWKA (skąd?) wyrażenie przyimkowe, określa orzeczenie,
nadmorskich – PRZYDAWKA (jakich?) wyrażona przymiotnikiem, określa rzeczownik (rejony),
w góry – OKOLICZNIK MIEJSCA (dokąd?) wyrażenie przyimkowe, określa orzeczenie,
latem – OKOLICZNIK CZASU (kiedy?) wyrażony rzeczownikiem, określa orzeczenie,
chętnie – OKOLICZNIK SPOSOBU (jak?) wyrażony przysłówkiem, określa orzeczenie.
5. Nazwij związki składniowe, które zostały przedstawione na wykresie. Podmiot i orzeczenie tworzą ze sobą związek główny. W rzeczywistości te części zdania wzajemnie się określają pod względem gramatycznym. Orzeczenie jest zależne od podmiotu, przybiera jego formy liczby i rodzaju. Z kolei przypadek, w którym występuje podmiot, zależny jest od orzeczenia. Taki rodzaj relacji określa się związkiem zgody.
Poza związkiem głównym wyróżnia się w zdaniu także związki poboczne: zgody, rządu i przynależności. Podczas ich określania, na początek przydadzą się pytania pomocnicze:
czy wyraz podrzędny się odmienia?
czy przybiera taką samą formę, jak wyraz nadrzędny (stąd nazwa 'zgoda')?
Warto jednak, w razie wątpliwości, wesprzeć się teorią.
W związku zgody wyraz określający dostosowuje formę do wyrazu określanego.
W związku rządu wyraz określany wymaga użycia wyrazu określającego w konkretnym przypadku.
Z kolei w związku przynależności wyrazy łączy ze sobą tylko znaczenie. Forma wyrazu określającego (wyrażenie przyimkowe lub wyraz nieodmienny) nie jest zależna od wyrazu określanego.
W opisywanym zdaniu zostały już wyznaczone związki składniowe, jednak bez nazywania ich. Czas uzupełnić te informacje.
(kto?) turyści (co robią?) ←→ wyjeżdżają – ZWIĄZEK ZGODY
turyści (skąd?) ← z rejonów – ZWIĄZEK PRZYNALEŻNOŚCI
z rejonów (jakich?) ← nadmorskich – ZWIĄZEK ZGODY
wyjeżdżają (dokąd?) ← w góry – ZWIĄZEK PRZYNALEŻNOŚCI
wyjeżdżają (kiedy?) ← latem – ZWIĄZEK PRZYNALEŻNOŚCI
wyjeżdżają (jak?) ← chętnie – ZWIĄZEK PRZYNALEŻNOŚCI
Analiza zdania zakończona!
Zadaniowo
Określ, jaką częścią mowy i jaką częścią zdania są wyróżnione wyrazy.Wzór: Chorzy długo czekali w poczekalni szpitalnej. – przymiotnik, podmiotWczesnym rankiem wyszedłem do szkoły. – rzeczownik, okolicznik
Od wczoraj jestem bardzo szczęśliwy. – ......................, ..................
Nasza kamienica ma już chyba ze sto lat. – ...................., ..............
Od zawsze czytam dobre książki. – ...................., ........................
Spotkałem koleżankę mamy. – ...................., ..................
Często rankiem myślę o końcu dnia. – .........................................., ........................
Jacek to prawdziwy mistrz. – ...................., ..................
Czytanie ze zrozumieniem to proste zadanie. – .........................................., ..................
W parku myślałem o tobie. – .........................................., ....................
Czy długo na mnie czekasz? – ........................, ....................
Tu jest bardzo cicho. – ........................, ..................
Określ, jaką częścią mowy i jaką częścią zdania są wyrazy w nawiasach. Jeśli któryś jest częścią orzeczenia imiennego, wpisz tylko nazwę: łącznik lub orzecznik.
Wzór: (Chorzy) długo czekali w poczekalni szpitalnej. – przymiotnik, podmiot
Od wczoraj jestem bardzo (szczęśliwy) – przymiotnik, orzecznik
Nasza (kamienica) ma już chyba ze sto lat.
Od zawsze czytam dobre (książki).
Spotkałem koleżankę (mamy).
Często rankiem myślę (o końcu) dnia.
Jacek to prawdziwy (mistrz).
Czytanie (ze zrozumieniem) to proste zadanie.
(W parku) myślałem o tobie.
Czy (długo) na mnie czekasz?
Tu jest bardzo (cicho).
Znajdź w zdaniu podmiot i orzeczenie i nazwij ich rodzaje.
Wczorajszy konkurs z informatyki, mimo plotek, został dobrze przyjęty przez uczniów.
Wykonaj wykres zdania i oznacz właściwymi pytaniami.
Wczorajszy konkurs z informatyki, mimo plotek, został dobrze przyjęty przez uczniów.
Zaprojektuj wykres zdania: Wczorajszy konkurs z informatyki, mimo plotek, został dobrze przyjęty przez uczniów.
W podanym zdaniu wskaż związki składniowe. Zapisz je według wzoru:
wczorajszy → (który?) konkurs – związek zgody.
Wczorajszy konkurs z informatyki, mimo plotek, został dobrze przyjęty przez uczniów.
Znajdź w podanym zdaniu podmiot i orzeczenie i nazwij ich rodzaje.
Po burzliwych obradach komisji przyznano główną nagrodę dziennikarce z radia lokalnego.
Nazwij składniki przytoczonego zdania, czyli określ część zdania, którą wyrażają.Po burzliwych obradach komisji przyznano główną nagrodę dziennikarce z radia lokalnego.
Składnik | Część zdania |
---|---|
Po obradach | okolicznik czasu |
komisji | |
burzliwych | |
przyznano | |
nagrodę | |
główną | |
dziennikarce | |
z radia | |
lokalnego |
Wykonaj wykres zdania i oznacz właściwymi pytaniami.
Po burzliwych obradach komisji przyznano główną nagrodę dziennikarce z radia lokalnego.
Zaprojektuj wykres zdania: Po burzliwych obradach komisji przyznano główną nagrodę dziennikarce z radia lokalnego.
W podanym zdaniu wskaż związki składniowe. Zapisz je według wzoru:
burzliwych → (jakich?) obradach – związek zgody
Po burzliwych obradach komisji przyznano główną nagrodę dziennikarce z radia lokalnego.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: związek zgody, grupa podmiotu, związek rządu, dopełnienie, okolicznik, związek przynależności, grupa orzeczenia, przydawka.