Opisywanie przedmiotów
Opisywanie przedmiotów
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego w oparciu o ćwiczenia w opisywaniu przedmiotów.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zwroty i słownictwo związane z przedmiotami i ich opisem
najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące tematu, z którymi może się spotkać na egzaminie
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozmawiać na temat przedmiotów
potrafi opisywać przedmioty
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji rozmowy sterowanej
stosuje poznane na lekcji informacje do wykonania ćwiczeń związanych z tematem, odpowiedzi na pytania
wyraża swoje opinie na temat przedmiotów
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parach
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się prezentować swojego opisu przed kolegami i nauczycielem
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda audiolingwalna, pogadanka, pytania‑odpowiedzi, ćwiczebna
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia przedmiotów lub realne przedmioty typu: torba, butelka, pudełko
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Upewnia się, że uczniowie są przygotowani do lekcji. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o przedmiotach. Będziecie je opisywać.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel prosi kilku uczniów o wyrażenie ich odczuć w tej chwili (powtórzenie zwrotów z poprzedniej lekcji). Chętni zgłaszają się do odpowiedzi ustnej.
Burza mózgów. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup i prosi o przygotowanie listy wyrazów kojarzących się im ze słowami: opakowania, kształty, rozmiary, materiały, tworzywa i wzory. Uczniowie podają swoje pomysły w języku polskim.
Po kilku minutach uczniowie otwierają podręcznik na stronie 25 i łączą swoje polskie słowa z angielskimi. Pozostałe angielskie wyrazy czytają i tłumaczą na język polski. Nauczyciel pomaga w trudnościach i cały czas monitoruje ich pracę. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie opisują ustnie przyniesione przez nauczyciela zdjęcia i prawdziwe przedmioty oraz przedmioty, które są w sali, ćwicząc wymowę nowych wyrazów. Nauczyciel wyznacza do odpowiedzi wybranych uczniów. Można wykorzystać przykłady z zadania 5 (opisz swój plecak, zegarek, kurtkę). Przykładowy opis przedmiotu znajduje się w załączniku (b).
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia 1 i 2/25. Łączą wyrazy w zdania lub zwroty opisujące przedmioty. Pracują indywidualnie, a gdy są gotowi czytają odpowiedzi na głos.
Uczniowie w 5 grupach opisują materiały i rzeczy z ćwiczenia 3 (pisemnie). Nauczyciel monitoruje ich pracę i sprawdza na koniec lekcji pracę każdego ucznia, kontrolując notatkę z lekcji.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś zwrotów i wyrażeń.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
basket, tin, average, cotton, brick, rectangular, heart‑shaped, made of, awfully, smart, etc.
Przykładowy opis przedmiotu
My bag is large and made of plastic. It’s used for carrying books. It was quite expensive.
c) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenie 3/25. Opisz pisemnie podane przedmioty.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Konieczne jest przyniesienie na lekcję realnych przedmiotów lub ich zdjęć, co ułatwi uczniom zapamiętanie materiału. Zdjęcia muszą być tak dobrane, aby uczniowie mogli na nich przećwiczyć nowe słowa.