Opowiadanie – ćwiczenia w pisaniu
Opowiadanie – ćwiczenia w pisaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność pisania opowiadania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat pisemnego egzaminu maturalnego
kryteria oceny części pisemnej na egzaminie
schemat (najważniejsze elementy) i strategie pisania opowiadania
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać poprawne opowiadanie
ćwiczy sprawność pisania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji pisania części próbnego egzaminu
potrafi posługiwać się strategiami pisania
wyraża swoje opinie
opisuje i opowiada historię
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas pisania i w kontaktach z kolegami i nauczycielem
pracuje indywidualnie i nie przeszkadza innym
nie wstydzi się pytać o radę nauczyciela w razie problemów
nie ściąga i nie przepisuje opowiadania z podręcznika
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, metoda frontalna
Forma: praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zeszyt
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać opowiadanie.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje pytania dotyczące budowy opowiadania i kryteriów jego oceny: How to write a good story? What elements should a story have? etc. Uczniowie podają odpowiedzi ustnie. Nauczyciel uzupełnia ich wiadomości i zapisuje najważniejsze elementy opowiadania, strategie pisania oraz punktację stosowaną przy ocenie na tablicy. Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach. Budowa opowiadania znajduje się w załączniku (a), schemat oceny pracy pisemnej, według standardów egzaminu maturalnego, znajduje się w załączniku (b).
Nauczyciel podaje temat opowiadania i wyjaśnia problemy, odpowiadając na pytania uczniów. Temat opowiadania, które mają napisać uczniowie, znajduje się w załączniku (c).
Uczniowie piszą opowiadania indywidualnie na kartkach. Mogą korzystać z podręczników, słowników, pomocy nauczyciela i kolegów, ale nie mogą przepisywać z książki bądź od kolegi. Mają określony limit słów (120‑150). Nauczyciel monitoruje ich pracę, pomaga w trudnych słowach, wskazuje błędy i tłumaczy, jak je poprawić.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zbiera opowiadania i, jeśli czas na to pozwoli, wstępnie ocenia i komentuje kilka prac. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Budowa opowiadania
Wstęp (opis głównych postaci, miejsce i czas akcji)
Rozwinięcie (wydarzenia, słowa łączące, właściwa kolejność, wzmaganie napięcia, zaciekawienie czytelnika, różne czasy gramatyczne)
Zakończenie (logiczne, zabawne lub zaskakujące, wywierające dobre wrażenie na czytelniku)
Punktacja maturalna
Treść: 5 pkt.
Kompozycja: 4 pkt.
Bogactwo językowe: 5 pkt.
Poprawność językowa: 4 pkt.
Razem: 18 pkt.
Temat opowiadania
Napisz opowiadanie, które rozpoczyna się od następującego zdania: Never before I had been so scared, and there was no time to spare.
Zadanie domowe
Naucz się zasad pisania opowiadania poznanych na lekcji. Napisz opowiadanie na ten sam temat, ale o limicie słów 200‑250.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to druga lekcja na temat pisania opowiadania, więc uczniowie mają jeszcze prawo korzystać z wszelkich dostępnych pomocy. Ważne jest, aby uczniowie zaczęli pisać krótszą formę (120‑150 słów) na lekcji i nie trzeba ich karać za niedokończenie pracy z powodu ograniczonego limitu czasu na lekcji (około 35 minut).