Posłuchaj opowiadania.tooltipid12Posłuchaj opowiadania.

tooltipid12
tooltipid12.1
tooltipid12.2

Agnieszka Frączektooltipid12.1Agnieszka Frączek

„Koncert”tooltipid12.2„Koncert”

R1EOyFMrO1ReV
Nagranie

W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! – Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!

Po trąbach nie–trąbach przyszła kolej na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…

Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

Trudne słowabluewhite
1
Polecenie 1

Wymień instrumenty, o których dyrygent opowiadał przedszkolakom.tooltipid13Wymień instrumenty, o których dyrygent opowiadał przedszkolakom.

Polecenie 2

Wyszukaj w tekście fragmenty opisujące wygląd instrumentów. Przeczytaj je głośno.tooltipid14Wyszukaj w tekście fragmenty opisujące wygląd instrumentów. Przeczytaj je głośno.

1
Polecenie 3

Napisz dalszą część opowiadania, zaczynając od słów: „Pan dyrygent zgodził się wypożyczyć dzieciom instrumenty na koncert. Okazało się, że instrumenty były zaczarowane i grały wszystko, o co dzieci prosiły…”.tooltipid15Napisz dalszą część opowiadania, zaczynając od słów: „Pan dyrygent zgodził się wypożyczyć dzieciom instrumenty na koncert. Okazało się, że instrumenty były zaczarowane i grały wszystko, o co dzieci prosiły…”.

tooltipid13
tooltipid13.1
tooltipid13.2
tooltipid14
tooltipid15
tooltipid15.1
dyrygent/maestro
dyrygent/maestro

dyrygent/maestroR3Dg7xp28zwiPdyrygent/maestro

osoba kierująca orkiestrąRrZw05AVh70g2osoba kierująca orkiestrą

waltornia
waltornia

waltorniaR1U32RwoNDXTEwaltornia

dęty instrument blaszany zwany też rogiemR1E27fTgGXgiAdęty instrument blaszany zwany też rogiem

puzon
puzon

puzonRvQ11mKom28nPpuzon

dęty, bardzo głośny instrument blaszanyR1M7wEcvKhyhJdęty, bardzo głośny instrument blaszany

klarnet
klarnet

klarnetRhpqJirZgv210klarnet

instrument dęty drewnianyR1HkXVaNbyvcfinstrument dęty drewniany

skrzypce
skrzypce

skrzypceRDeFwlEFsuKXQskrzypce

muzyczny instrument strunowy z grupy smyczkowychRSBg2w46gqrmMmuzyczny instrument strunowy z grupy smyczkowych

basetla
basetla

basetlaR6BNbPNE0LT3sbasetla

polski ludowy instrument smyczkowy, kształtem przypominający wiolonczelęRiJDPuz2OQbTJpolski ludowy instrument smyczkowy, kształtem przypominający wiolonczelę

bałałajka
bałałajka

bałałajkaR1SWogogi83N2bałałajka

rosyjski ludowy instrument muzyczny z rodziny gitar. Posiada trójkątny korpus rezonansowy i trzy strunyRwVl7Mpp5QvSWrosyjski ludowy instrument muzyczny z rodziny gitar. Posiada trójkątny korpus rezonansowy i trzy struny