Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu – Opracowanie piosenki „Balon” oraz wzoru graficznego litery B, b

1. Cele zajęć

Dziecko potrafi:

  • odtworzyć tekst i melodię prezentowanej piosenki;

  • kreślić literę B, b używając różnorodnych technik i zmysłów zgodnie z obowiązującym schematem jej pisania;

  • dokonać samokontroli niektórych elementów swojej pracy;

  • dokonać autokorekty;

2. Metody i formy pracy

Metoda Dobrego Startu – stymulowanie rozwoju psychomotorycznego i rehabilitacji psychomotorycznej; ćwiczenia ruchowe, ruchowo‑słuchowe, ruchowo‑słuchowo‑wzrokowe;

3. Środki dydaktyczne

plansza ze znakiem graficznym litery B i b dla każdego dziecka, kaseta z nagraniem piosenki, taca z kaszą manną dla każdego dziecka, kartki z bloku, kartki w linie, kolorowa kreda, ołówki, kredki świecowe, instrumenty muzyczne, nuty utworu pt. Taniec komara;

4. Przebieg:

I. Zajęcia wprowadzające:

  1. Marsz przy akompaniamencie pianina, w rytm utworu Taniec komara – różne wartości rytmiczne.

  2. Powitanie: podajemy sobie prawą rękę pod lewym kolanem;

  3. Słuchanie piosenki: Balon (odtwarzana z taśmy magnetofonowej)

  4. Rozmowa z dziećmi, zadawanie im pytań: Czy mieliście kiedyś balonik?, Kiedy to było?, Jakiego był koloru? Co się z nim stało?

  5. Nauka tekstu i melodii piosenki;

  6. Rozmowa na temat piosenki: omówienie treści.

  7. Ćwiczenia słuchu fonematycznego – wyodrębnienie z tekstu piosenki:

  • zdania: Co zrobił bohater piosenki? Odpowiedzcie słowami piosenki.

  • wyrazów: Do kogo balon upodabniał się w miarę pompowania?

  • głosek: Jakim dźwiękiem (głoską) zaczyna się wyraz balon, braciszek, był, bardzo? Wyszukajcie w poszczególnych słowach piosenki głoski „b”.

    1. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne:

  • kilkanaście wdechów i wydechów: raz przez usta, raz przez nos. Ręce ułożone na talii tak, aby kciuk dotykał tylnej partii żeber, a pozostałe palce uciskały przeponę;

  • wymawianie w szybkim tempie głoski „b”, naśladując gaworzenie niemowlęcia*: bbbbbbbb... bbbbbb...* ( nie bybyby)

  • fonowanie spółgłoski z samogłoskami:

ba, be, by, bo, bu, bą, bę, a następnie: bapa, bopo, bepe, bypy;

  • wypowiadanie zdań tekstu piosenki na jednym wydechu;

II. Opracowanie litery:

  1. Demonstracja litery i ćwiczenia:

  • pokaz i omówienie litery (liczba, ułożenie w przestrzeni elementów występujących we wzorze);

  • demonstracja ćwiczenia (nauczycielka śpiewa piosenkę i kreśli literę).

  1. Uczenie się polisensoryczne:

  • wodzenie palcem po wzorze litery na tablicy wraz ze śpiewaniem piosenki – udział bierze dwoje dzieci, reszta stoi wokół tablicy, na której znajduje się wzór i obserwuje ćwiczenie;

  • każde dziecko wykonuje ćwiczenie samodzielnie na własnym wzorze (nauczycielka może pomóc prowadząc rękę dziecka);

  1. Odtwarzanie wzoru litery różnymi technikami ze śpiewem:

  • w powietrzu ręką (patrząc na literę, następnie z pamięci);

  • na powierzchni stołu lub podłogi – palcem, nogą, z pamięci;

  • na tacy z kaszą manną – palcem;

  • na arkuszu papieru – kolorową kredą;

  • na kartce z bloku rysunkowego – kredką woskową, mazakiem;

  • w liniaturze zeszytu – mazakiem, ołówkiem, długopisem;

III. Zajęcia końcowe:

  • omówienie wykonanych prac (wspólnie z dziećmi), wyszukiwanie błędów i poprawnych wykonań;

  • ilustracja treści piosenki za pomocą ruchu lub instrumentów (próby samodzielnego odtwarzania ruchem rytmu piosenki – klaskanie, tańczenie, kreślenie wzoru, tupanie, gra na instrumentach i inne sposoby).

5. Bibliografia

Bogdanowicz M., Tomaszewska M., Piosenki na literki, Gdynia 1993, Zakład Poligraficzny „Elfax”

Ru8TAPs4UOcPa

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.00 KB w języku polskim