Organizacja działań
Cel case study
Celem case study jest przedstawienie uwarunkowań funkcjonowania polskich przedsiębiorstw na rynku krajowym i rynkach zagranicznych, oraz pokazanie jak w krajach Europy różni się podejście społeczeństwa, biznesu i aparatu państwowego, do wspierania lokalnych biznesów. Przytaczając historię ekspansji międzynarodowej spółki FAKRO, słuchacze mogą zapoznać się z tym jakie mechanizmy i postawy są obecne w państwach charakteryzujących się dużym i małym patriotyzmem gospodarczym.
Opis przebiegu
Na początku słuchacze zapoznają się z tekstem opisującym historię wchodzenia firmy FAKRO na kolejne rynki zagraniczne. Następnie dokonają analizy treści przygotowując odpowiedzi na pytania pomocnicze. Uczestnicy zostają podzieleni na grupy 5‑6 osób i dzielą się konkluzjami ze swoich analiz. W kolejnym etapie, na podstawie przykładu firmy FAKRO, na kartkach papieru A2/B2, rysują autorski schemat, na którym prezentują jakie działania może podjąć (1) biznes, (2) społeczeństwo i (3) aparat państwowy, żeby wspierać krajowe przedsiębiorstwa.
Wiedza i umiejętności
● Wyjaśnianie mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej, powiązań między jej podmiotami i poznanie roli państwa w procesach gospodarczych.
● Współpraca w zespole i skuteczne organizowanie pracy zespołu w celu realizacji określonego zadania.
● Prowadzenie dyskusji i argumentowanie w trakcie pracy zespołowej.
● Przyjmowanie postaw patriotyzmu gospodarczego, rozumianego jako odpowiedzialność konsumentów i ludzi biznesu za dobrobyt gospodarczy i społeczny kraju.
Wymagania
● Sala: przesuwalne stoliki i krzesła umożliwiające podzielenie uczestników na trzy lub cztery grupy (5‑6 osób w zależności od liczebności słuchaczy)
● Sprzęt: wydrukowane teksty case study dla wszystkich uczestników, kartki papieru A2/B2 i markery
Przebieg zajęć
Słuchacze pracują najpierw indywidualnie, przygotowując swoje odpowiedzi na pytania, a następnie są dzieleni przez Moderatora na grupy, w których omawiają między sobą swoje odpowiedzi. Po krótkiej dyskusji, moderator przystępuje do przedstawienia czym jest patriotyzm gospodarczy i przekazania instrukcji do drugiego zadania, wykonywanego grupowo. Uczestnicy, tocząc między sobą dyskusję i przeprowadzając burzę mózgów, przygotowują wspólnie schemat na dużych kartkach papieru, będący rozwiązanie zadania grupowego. Rolą moderatora jest wprowadzenie słuchaczy w temat, stymulowanie dyskusji, oraz podsumowanie prezentacji przedstawionych przez grupy.