Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Praca w branży poligraficznej

PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych - Technik procesów drukowania 311935, Drukarz offsetowy 732210

Organizacja stanowiska pracy w drukarni

GRA EDUKACYJNA

1
RYiK7yq1wWBMN
Organizacja stanowiska pracy w drukarni Witamy Cię w grze polegającej na wcielaniu się w rolę pracowników drukarni offsetowej, czyli Technologa, Pomocnika drukarza offsetowego i Drukarza offsetowego. Jak co dzień stoisz na przystanku, czekając na autobus, który zabierze Cię do centrum miasta. Twoją uwagę przykuł plakat kinowy umieszczony w gablocie wiaty przystankowej. Plakat reklamuje film, na który chciałeś się wybrać. Piękne kolory, wyrazista i podświetlona grafika. Nabrałeś jeszcze większej ochoty, aby pójść na reklamowany film. W dolnej części plakatu zauważyłeś logo drukarni, która w ten sposób zaprasza do skorzystania z jej usług. Ponieważ drukarnia mieści się w centrum, niedaleko miejsca do którego zmierzałeś, postanowiłeś ją odwiedzić i zobaczyć co ciekawego, oprócz plakatów, produkuje. Do drukarni zaprasza kolorowy szyld oraz niewielka ekspozycja prezentująca różnego rodzaju drukowane prace. Są wśród nich książki, kalendarze, foldery, mapy, opakowania, a nawet gadżety reklamowe. Aż sam jesteś zdziwiony, że tak dużo z otaczających Cię na co dzień rzeczy, z których korzystasz, jest związanych z branżą poligraficzną. Z ciekawością wchodzisz do budynku. Właściciel drukarni postanawia pokazać Ci różne stanowiska, na których powstają rozmaite wytwory poligraficzne. Wcielając się w kolejne postaci, Twoim zadaniem będzie realizacja nowego zlecenia, które otrzymała drukarnia, czyli plakatu reklamującego film wchodzący właśnie do kin.
Ro4RRyEh8Facn
Gra edukacyjna, Organizacja stanowiska pracy w drukarni
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1
RFIq7DBlhah2A
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym organizacji stanowiska pracy w drukarni offsetowej. Drukarnia otrzymała nowe zlecenie i musi wydrukować plakat reklamujący film wchodzący właśnie do kin. Praca technologa to niezwykle odpowiedzialne zadanie, gdyż przeprowadza on m.in. analizę zamówienia, dobiera 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego i obróbki wykończeniowej oraz maszyny i urządzenia do tych procesów. Technolog najpierw musi zapoznać się ze zleceniem, czyli z kartą zlecenia 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego, a następnie rozpocząć swoją pracę od dobrania odpowiedniej 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego.

Aby wydrukować plakat o formacie netto: 670 x 960 mm; liczbie kolorów: 4 + 0 (CMYK) i w nakładzie 2000 sztuk, przy druku jednostronnym na papierze jednostronnie powlekanym 175 g/m2, należy użyć maszyny 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego.

Następnie pomocnik drukarza offsetowego wybiera elementy maszyny drukującej, które powinny zostać sprawdzone oraz wyregulowane. Należy do nich zespoły: zasilający, farbowy, 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego, drukujący i odbierający. Po dobraniu odpowiedniego typu podłoża, jego gramatury i formatu oraz zestawu farb drukarskich, należy założyć odpowiednią formę drukową i zasilić maszynę w wybrane podłoże drukowe, nałożyć farby drukarskie do 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego oraz dodać roztwór do zespołu nawilżającego a następnie uruchomić maszynę i sprawdzić pracę poszczególnych jej zespołów i mechanizmów.

Na początku drukarz offsetowy uruchamia próbnie maszynę, kontrolując jej zespoły i systemy bezpieczeństwa, a następnie sprawdza prawidłowość wykonania form, a przygotowane formy zakłada na 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego. Po wykonaniu wielu czynności sprawdzających, dokonuje regulacji maszyny w zakresie nafarbiania i podawania, aby rozpocząć druk. Wykonuje druk 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego i sprawdza pasowanie obrazu i nafarbienie druku. W razie konieczności koryguje położenie cylindra formowego i 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego, aby uzyskać właściwe pasowanie kolorów. Jeśli urządzenie jest prawidłowo ustawione, drukarz rozpoczyna druk na maszynie, w trakcie którego na bieżąco sprawdza jej ustawienia.

Podstawowym parametrem, który należy ustawić w zespole podającym maszyny offsetowej jest 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego. Natomiast w celu wykonania kontroli wydruku drukarz korzysta z rozmaitych przyrządów kontrolno-pomiarowych. Aby sprawdzić gęstość optyczną na odbitkach drukarskich, drukarz powinien użyć 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego.

Po zakończeniu druku pomocnik drukarza przystępuje do mycia zespołów farbowych maszyny. Szpachelką zbiera farbę do pojemników, polewa rozcieńczalnikiem i myje 1. wałki farbowe, 2. farby drukarskiej, 3. materiały do druku, 4. produkcyjnego, 5. oddychający, 6. rolowej, szer. 500 mm, 2-kolory, 7. maszyny drukarskiej, 8. wiskozymetru, 9. marek nocnych, 10. densytometru refleksyjnego, 11. kałamarzy zespołu drukującego, 12. zespół odbierający, 13. nawilżający, 14. projekt graficzny, 15. końcowy, 16. cylindry pośrednie, 17. cylindry formowe, 18. marek bocznych, 19. próbny, 20. arkuszowej B1, 4-kolory, 21. siła ssania, 22. docisk arkusza do cylindra dociskowego, 23. kałamarzy zespołów farbowych, 24. drukarskiego przy pomocy czyściwa, czyli skrawków materiałów, a następnie resztki farb z rozcieńczalnikiem i zużyte czyściwo przekłada do pojemników i przekazuje do utylizacji. Formy drukowe czyści gąbką, zdejmuje je i, w zależności od potrzeby, zabezpiecza je oraz myje obciągi gumowe.
11
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej

Gra edukacyjna – Organizacja stanowiska pracy w drukarni wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.

R1PJxuJvCg9DB
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.

Aby przejść do gry, należy kliknąć przycisk: „Rozpocznij grę”.

R1HWyh9AMWigm
Widok ekranu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W kolejnym oknie znajduje się menu wyboru misji. Aby rozpocząć rozwiązywanie zadań, należy wybrać jedną z misji i kliknąć przycisk „Rozpocznij”.

RWk8zgGO95rDy
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu kategorii na ekranie wyświetli się menu wyboru poziomu trudności: poziom łatwy, średni i trudny. Na początku dostępny jest tylko poziom łatwy, który można rozpocząć, klikając przycisk „Rozpocznij”.

R1VcCbZLs2LwO
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu poziomu trudności na ekranie wyświetli się zadanie, które należy rozwiązać, a następnie nacisnąć przycisk „Sprawdź”.

R5vz5PFhoFpDO
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku poprawnego rozwiązania zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

R1AEGeJAYtyGQ
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku błędnie rozwiązanego zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby wrócić do zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

R3SGafcYpMNkA
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danej misji pojawia się podsumowanie. Jeśli nie udało się zdobyć wystarczającej liczby punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „Zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „Powtórz misję”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie misji resetuje uzyskany wynik i pozwala na jego poprawę.

R1Bzgqvlyj02K
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danej misji pojawia się podsumowanie. Jeśli udało się zdobyć wystarczającą liczbę punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „powtórz misję”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie misji resetuje uzyskany wynik i pozwala na jego poprawę.

RdjwqMvITg60B
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, liczbę zdobytych punktów oraz odznak. Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.

R1SbJtPb8TOLV
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu poligrafii.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tabulator – przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;

  • Enter – wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);

  • Strzałki – przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.

Powiązane ćwiczenia

1
Materiały powiązane