Organizmy i środowisko
Najnowsze odkrycia potwierdzają, że we Wszechświecie istnieją tysiące planet podobnych do naszej. Czy jeśli zamieszkują je żywe organizmy, to przypominają one ziemskie? Przykład Ziemi pokazuje, że ich budowa i czynności życiowe musiałyby wykazywać przystosowania do warunków panujących na danej planecie.
że organizmy mają różne wymagania w stosunku do czynników środowiska;
że organizmy są przystosowane do życia w danym środowisku, np. w wodzie lub na lądzie;
jakie czynniki są niezbędne do życia roślin i zwierząt.
Rozróżnisz biotyczne i abiotyczne czynniki środowiska.
Omówisz wpływ czynników abiotycznych na organizmy żywe.
Wskażesz żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykażesz, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami.
Wykażesz biologiczną rolę wybranych właściwości fizycznych i chemicznych wody.
Wykażesz na dowolnym przykładzie organizmu przystosowania do życia w środowisku.
1. Czynniki ekologiczne
Każdy gatunek rozwija się w określonych warunkach środowiska, kształtowanych przez wiele czynników zewnętrznych – inaczej czynników ekologicznychczynników ekologicznych. Podlegają one ciągłej zmianie, wskutek czego część osobników ginie, a te lepiej przystosowane do aktualnych warunków przeżywają i rozmnażają się.
Czynniki ożywione, których źródłem są zależności między żywymi organizmami na danym obszarze (zarówno jednego gatunku, jak i należącymi do różnych gatunków), to czynniki biotycznebiotyczne. Czynniki nieożywione, czyli abiotyczneabiotyczne, wynikają z oddziaływania nieożywionych elementów środowiska.
Do czynników biotycznych można zaliczyć m.in.: dostępność pokarmu, obecność drapieżników, występowanie organizmów zapylających.
Do najważniejszych czynników abiotycznych należą m.in.: dostępność tlenu, wody, światła, soli mineralnych oraz temperatura.
To, jakie czynniki ekologiczne i z jakim nasileniem wpływają na organizmy żyjące w danym miejscu, zależy w dużej mierze od szerokości geograficznej, wysokości nad poziomem morza, głębokości w przypadku zbiorników wodnych, odległości od morza, rodzaju ekosystemuekosystemu.
Niedźwiedź malajski jest najmniejszym gatunkiem niedźwiedzia – osiąga rozmiary dużego psa. Ma krótkie, lśniące, przylegające do skóry gęste futro pozbawione skręconych włosów wełnistych. Jego stopy są nagie. Największym niedźwiedziem jest niedźwiedź polarny, ok. 10 razy większy od malajskiego. Ma on grube, gęste futro z silnie rozwiniętą warstwą wełnistą. Jego sierść jest bezbarwna lub żółtawa. Skóra niedźwiedzia polarnego jest czarna, a pod nią leży gruba warstwa tłuszczu. Jego stopy są mocno owłosione, a uszy krótkie, ukryte w futrze.
Na podstawie opisu obu gatunków niedźwiedzi wykaż związek pomiędzy ich cechami budowy a środowiskiem życia.
2. Woda a temperatura ciała
Woda powszechnie występuje w przyrodzie. W postaci stałej lub ciekłej pokrywa ok. 70 % powierzchni naszej planety, a para wodna jest ważnym elementem atmosfery. Jednocześnie woda stanowi środowisko, w którym przebiegają wszystkie procesy życiowe komórki. Jest ona zatem niezbędna każdemu organizmowi. U zwierząt lądowych zawartość wody wynosi zwykle ok. 60–70 % masy ich ciała, a u roślin – nawet 90 %. Utrata już 2 % ilości wody powoduje zaburzenia funkcjonowania ustroju. U człowieka ubytek 10–15 % wody prowadzi do śmierci. Z tego powodu organizmy wykształciły przystosowania, które chronią je przed odwodnieniem.
Woda uczestniczy w utrzymaniu wewnętrznej temperatury ciała na poziomie optymalnym dla danego organizmu. Regulacja temperatury zachodzi za pośrednictwem mechanizmów fizjologicznych oraz poprzez odpowiednie zachowania zwierząt.
Mechanizmem fizjologicznym pozwalającym utrzymać właściwą temperaturę ciała jest zjawisko parowania. Człowiek i niektóre ssaki się pocą, by poprzez parowanie potu ochłodzić organizm. Inne ssaki, np. psy, mają skórę pozbawioną gruczołów potowych, dlatego odparowują wodę z błon śluzowych jamy gębowej poprzez ziajanie. Wiele gatunków wykorzystuje także właściwości wody dostępnej w środowisku. Upał lub długotrwały bieg grozi przegrzaniem organizmu – by temu zapobiec, zwierzęta zanurzają się w wodzie w celu ochłodzenia ciała.
Rośliny nieustannie odparowują wodę. To dzięki temu zjawisku nawet w upalny dzień trawa jest przyjemnie chłodna.
Czy istnieje związek między powierzchnią parowania a tempem utraty wody?
2 ręczniki
woda w misce
suszarka na pranie
Zanurz w wodzie dwa jednakowe ręczniki.
Wykręć je jednakowo mocno.
Rozwieś jeden ręcznik, rozkładając go na całą szerokość, a drugi złóż na cztery i zawieś w takiej postaci.
Porównaj czas, po jakim oba ręczniki będą całkowicie suche.
Jak tempo parowania cieczy wpływa na jej zdolność do chłodzenia organizmu?
dwie pipetki (zakraplacze)
niewielka ilość wody i oleju o tej samej temperaturze
Umieść na przedramieniu, w pewnej odległości od siebie, po kropli wody i oleju.
Porównaj odczucia: które ze zwilżonych miejsc wydaje się chłodniejsze?
Zaczekaj ok. 5 min, aż płyny wyparują.
Zapisz wyniki i sformułuj wniosek.
3. Dostępność wody w środowisku lądowym
Wiele organizmów żyjących w warunkach małej dostępności wody ma zdolność do jej akumulacji w organizmie, np. wielbłądy w garbie gromadzą tłuszcz, który potrafią w odpowiednich procesach przekształcić w wodę. Ponadto zwierzęta te nie pocą się, a wraz z odchodami i moczem wydalają tylko niewielkie ilości wody. Dostęp do wody pitnej jest utrudniony w środowisku życia wielbłądów, dlatego podczas jednego pojenia zwierzęta te mogą wypić nawet ponad 100 litrów.
Rośliny przystosowane do magazynowania wody to sukulenty. Zawierają one tkankę gromadzącą wodę w łodygach, liściach lub korzeniach. Inne rośliny występujące w środowisku suchym ograniczają parowanie wody z liści – dzięki ich małej powierzchni, grubej skórce i warstwie substancji woskowej. Wykształcają także rozległe systemy korzeniowe, mogące pobierać wodę z głębokich warstw gleby.
Niektóre rośliny żyjące w środowisku wilgotnym mają zdolność do pobierania wody bezpośrednio z powietrza. Ich system korzeniowy jest zwykle słabo rozwinięty, a części nadziemne są przystosowane do intensywnego parowania, np. ich skórka jest bardzo cienka. Rośliny rosnące na glebach podmokłych wykształcają specjalne korzenie podporowe, służące do utrzymania ich w podłożu, a także korzenie oddechowe, dzięki którym zachodzi wymiana gazowa.
Wymień sposoby ochrony przed nadmierną utratą wody w przypadku żyjących na półpustyniach:
4. Woda jako środowisko życia
Dla części zwierząt woda jest środowiskiem życia: organizmy te poruszają się w niej, oddychają, poszukują pokarmu, partnerów lub kryjówek. Wiele z nich uwalnia do wody swoje gametygamety. Jaja składane są przez ryby, a także owady i płazy, których larwy żyją w wodzie.
Woda to także środowisko życia części roślin. U niektórych grup – np. paproci i mchów – zapłodnienie zachodzi wyłącznie dzięki wodzie.
Warunki życia w środowisku wodnym znacznie różnią się od lądowych. Woda ma 900 razy większą gęstość w porównaniu z powietrzem, dlatego pokonywanie jej oporu w trakcie poruszania się jest dla organizmów wyzwaniem.
Zwierzęta szybko pływające mają opływowy, torpedowaty kształt o gładkiej powierzchni. Pływają one, odpychając się płetwami od gęstej, stawiającej opór wody. Te same właściwości wody powodują, że w jej toni mogą się swobodnie unosić mało aktywne organizmy, takie jak planktonplankton.
Duża siła wyporusiła wyporu wody sprawia, że np. ślimaki morskie o masywnych muszlach przemieszczają się bez wysiłku. Ta właściwość wody pozwala niektórym zwierzętom wodnym pozbawionym szkieletu, np. meduzom, osiągać duże rozmiary ciała.
Siła wyporu wpływa także na budowę zanurzonych w niej roślin i protistów. Mają one wiotkie, elastyczne łodygi i plechy. Protisty, mimo że pozbawione tkanek wzmacniających, mogą dorastać do wielkich rozmiarów – znane są gatunki o długości 50 m. Pobierają one wodę i niezbędne składniki mineralne całą powierzchnią ciała. Ich chwytnikichwytniki służą przede wszystkim do kotwiczenia w dnie zbiornika i utrzymywania równowagi przez części pływające po powierzchni wody.
Przeanalizuj wyposażenie pływaczki zamierzającej pokonać kanał La Manche i wyjaśnij, jakie cechy jej stroju ułatwią jej przemieszczanie się w wodzie.
Co stawia większy opór poruszającym się obiektom: woda czy powietrze?
plastikowa deska do krojenia z wygodnym uchwytem
głęboka miska z wodą
Chwyć deskę do krojenia za uchwyt i pomachaj nią w powietrzu w taki sposób, aby jej płaska strona była skierowana prostopadle do kierunku ruchu.
Zanurz deskę w misce z wodą, a następnie powtórz to samo działanie.
Zapisz wyniki i sformułuj wnioski.
Inną ważną dla organizmów cechą wody jest jej przejrzystość. Choć czysta woda jest bezbarwna, rzadko spotyka się ją w naturze. Zazwyczaj zawieszone są w niej drobiny (szczątki organizmów, mikroorganizmy), które zmieniają jej barwę i ograniczają widzialność, a tym samym przenikanie światła do głębszych warstw zbiornika. W pozbawionych światła strefach zbiorników wodnych rośliny nie występują.
5. Tlen
Zdecydowana większość organizmów potrzebuje tlenu. Wyjątkiem są bakterie beztlenowe, niektóre grzyby oraz pasożytnicze bezkręgowce i protisty.
Jak ważny jest tlen, można wykazać na przykładzie człowieka. Zmniejszenie zawartości tego gazu w powietrzu z 21 % do 17 % powoduje trudności z oddychaniem, a spadek zawartości tlenu do 8 % staje się przyczyną śmierci z niedotlenienia.
W wodzie jest znacznie mniej tlenu niż w powietrzu. Gaz ten rozpuszcza się w wodzie, ale to, ile się go rozpuści, zależy od temperatury i ciśnienia – więcej tlenu rozpuszcza się w wodzie zimnej oraz pod dużym ciśnieniem.
U zwierząt o niewielkich rozmiarach, np. pijawek, tlen może przenikać bezpośrednio do organizmu. Jeśli nie mają one nieprzepuszczalnego dla tlenu pokrycia ciała, np. oskórka, nie muszą wytwarzać specjalnych narządów wymiany gazowej – ich funkcję pełni wilgotna i duża powierzchnia ciała. U większych zwierząt konieczne są specjalne powierzchnie oddechowe, które występują w płucach lub skrzelach. Niezbędna jest u nich także krążąca po organizmie krew, która dostarcza tlen tkankom położonym w głębi ciała, z dala od narządów oddechowych.
Rośliny również potrzebują tego gazu – w dzień korzystają z tlenu wytworzonego w procesie fotosyntezyfotosyntezy, nocą ze zgromadzonego w przestworach międzykomórkowych lub pobieranego bezpośrednio z powietrza lub wody.
Wyjaśnij, dlaczego:
a) podczas urządzania akwarium przegotowana wcześniej woda powinna odstać 2–3 dni, zanim wpuści się ryby.
b) podczas upałów w akwariach trzeba zwiększyć natlenianie wody.
6. Światło
Światło jako źródło energii wykorzystywane jest przez organizmy przeprowadzające fotosyntezę. Przetwarzają one proste związki nieorganiczne (dwutlenek węgla i wodę) w organiczne. Powstałe związki organiczne służą do syntezy wszystkich substancji budujących ciała tych organizmów. Ponadto złożone produkty fotosyntezy stanowią substrat oddychania tlenowegooddychania tlenowego, z którego uwalniana jest energia niezbędna do wszelkich procesów życiowych, np. do skurczu mięśni, ruchu wici, tworzenia innych związków. Produktem ubocznym fotosyntezy jest tlen, niezbędny do oddychania wszystkim tlenowcom.
Warunki świetlne w środowisku zależą m.in. od szerokości geograficznej oraz pory roku i doby. Szerokość geograficzna ma szczególne znaczenie dla roślin, ponieważ nie mogą się one przemieszczać i są bezpośrednio uzależnione od energii świetlnej. W klimacie równikowym, gdzie dostęp do światła słonecznego jest jednakowy przez cały rok, rośliny mogą bez przerwy kwitnąć i owocować – zdarza się, że na jednym drzewie w tym samym czasie występują kwiaty w różnych stadiach rozwoju, dojrzałe i niedojrzałe owoce oraz nasiona. Z kolei w okolicach koła polarnego kwitnienie roślin i wydawanie nasion jest skoncentrowane w czasie lata, trwającego tam kilka tygodni. W strefie podbiegunowej żyje niewiele roślin przechodzących cały cykl rozwojowy w ciągu jednego roku. Występują tam natomiast gatunki wieloletnie oraz drzewa i krzewinki, które lepiej znoszą surowe warunki.
Rośliny występujące w miejscach o silnym nasłonecznieniu często mają liście o grubej skórce, a także specjalną warstwę woskowej substancji, która chroni przed nadmierną utratą wody przez parowanie. Funkcję ochronną przed nadmiernym nagrzewaniem powierzchni liści pełnią też specjalne włoski wypełnione powietrzem, tak jak np. u szarotki alpejskiej. Chronią one również przed zimnem i wysuszającym wiatrem.
Rośliny żyjące w warunkach niedoboru światła wykształcają długie łodygi, mogące wynieść liście i kwiaty do obszarów lepiej oświetlonych. Niektóre gatunki roślin przystosowały się do życia na innych, wysokich roślinach, dzięki czemu zyskują lepszy dostęp do światła.
Biorąc pod uwagę budowę komosy wymień jak najwięcej jej przystosowań do pobierania światła.
To, ile światła dociera do zwierząt, zależy m.in. od ich trybu życia – dziennego bądź nocnego. Część zwierząt bytuje w ciemnościach: w podziemnych korytarzach, jaskiniach lub morskich głębinach. Ponieważ w takich warunkach wzrok nie jest przydatny, zwierzęta te mają dobrze wykształcone inne zmysły: narząd echolokacjiecholokacji, słuchu i węchu. Ich ciała są często bezbarwne, ponieważ ani ich wrogowie, ani partnerzy nie mogą ich dostrzec. Zwierzęta, które żyją w środowiskach, gdzie dociera choć trochę światła, mają duże oczy, które pozwalają wychwycić jak najwięcej promieni słonecznych. Oczy niektórych zwierząt nocnych są dodatkowo zaopatrzone w błonę odbijającą światło, co pozwala lepiej widzieć w ciemności – przykładem jest kot, prowadzący częściowo nocny tryb życia.
Galeria zdjęć zwierząt przystosowanych do życia w ciemności:
W nadmiarze wszystko może być szkodliwe, nawet światło słoneczne. Człowiek, chroniąc skórę przed promieniowaniem ultrafioletowe (UV), może stosować kremy przeciwsłoneczne. Z kolei skóra hipopotamów nilowych wydziela czerwonawą substancję, będącą doskonałym filtrem pochłaniającym promieniowanie ultrafioletowe.
7. Temperatura
Temperatura znacząco wpływa na aktywność organizmów. EnzymyEnzymy odpowiadające za reakcje biochemiczne w komórkach najsprawniej działają w ściśle określonym przedziale temperatury. Z tego powodu właściwa temperatura jest ważna dla przebiegu funkcji życiowych organizmów. Zależność tę widać na przykładzie zwierząt zmiennocieplnych, takich jak gady i płazy, które są szybkie i aktywne w wysokiej temperaturze, a w chłodne dni stają się ospałe i apatyczne. To dlatego tak niewiele z nich występuje na dużych szerokościach geograficznych.
Szybko psującą się żywność, np. szynkę w plasterkach, przechowuje się w lodówce. Wyjaśnij, dlaczego bakterie i grzyby obecne na powierzchni szynki znacznie szybciej powodują jej psucie się w temperaturze pokojowej niż w lodówce.
W środowisku wodnym wahania temperatury nie są duże. Inaczej jest na lądzie: skrajnie niskie lub bardzo wysokie temperatury mogą prowadzić do odwodnienia i przegrzania organizmu lub do zamarzania wody w tkankach, wskutek czego kryształki lodu uszkadzają komórki.
Efekty działania skrajnych temperatur mogą być dla organizmów zabójcze. By przetrwać niekorzystne warunki, wiele zwierząt, np. niedźwiedzie, wiewiórki, jeże, zapada w sen zimowysen zimowy (hibernację). Sen zimowy polega na znaczącym spowolnieniu funkcji życiowych organizmu: zwalnia akcja serca i częstotliwość oddechów. Jest to strategia pozwalająca przetrwać okres niedoboru pożywienia czy wody, do których dostęp jest utrudniony z powodu zbyt niskiej temperatury. Podczas przygotowań do snu zimowego, zwierzęta zwiększają spożycie pokarmu, aby zgromadzić zapasy tłuszczu w tkance podskórnej. W trakcie zimy, te zapasy są stopniowo spalane, co dostarcza zwierzęciu potrzebnej energii i utrzymuje jego stałą temperaturę ciała.
Niektóre zwierzęta zamieszkujące pustynie, stepy i obszary tropikalne zapadają w sen letni, inaczej estywację. Polega on na spowolnieniu procesów życiowych w okresie letnim w celu ograniczenia zapotrzebowania na wodę i pokarm, których brakuje z powodu wysokiej temperatury. Sen letni i zimowy nie różnią się pod względem fizjologicznym.
Wymień korzyści, jakie daje organizmom sen zimowy.
Niektóre zwierzęta, by uniknąć niedoboru wody i pożywienia z powodu zbyt niskiej lub zbyt wysokiej temperatury, dwa razy do roku podejmują wędrówki migracyjnewędrówki migracyjne, polegające na przemieszczaniu się w cieplejsze lub chłodniejsze rejony. Najbardziej znane i widowiskowe są migracje ptaków, które wędrują w stadach liczących nawet dziesiątki tysięcy osobników. Z Polski odlatują na zimę głównie drobne ptaki owadożerne. Niezwykłym przykładem migrującego ptaka jest szlamnik, który potrafi przelecieć ponad 11 tys. km bez lądowania.
Sikorka, by przetrwać mroźną zimę, musi codziennie zjeść tyle pokarmu, ile sama waży. Zapotrzebowanie rysia na pokarm to 10–15 % masy ciała. Wyjaśnij, z czego wynika ta różnica.
Co roku w Ameryce Północnej odbywają się fascynujące migracje motyli. We wrześniu miliony tych owadów opuszczają Kanadę i kierują się w stronę oddalonego o niemal 3 tys. km Meksyku. Żaden z nich jednak nie ma szans tam dotrzeć. Te delikatne owady żyją zaledwie kilka tygodni, więc ich migracja obejmuje aż pięć pokoleń. Potomkowie osobników wyruszających z Kanady docierają do Meksyku na przełomie stycznia i lutego, a spektakl przelotu przyciąga wielu widzów do rezerwatu (tzw. sanktuarium) motyli królewskich w El Rosario, w środkowym Meksyku.
Również rośliny, aby przetrwać niekorzystne okresy zbyt wysokiej lub zbyt niskiej temperatury, wykształciły wiele przystosowań.
Przed mrozem rośliny chronią się dzięki:
grubej korze u drzew;
liściom osłaniającym wiosną młode pąki;
zimowaniu pod ziemią;
mechanizmom zapobiegającym zamarzaniu wody w komórkach (zwiększone stężenie glukozy w soku komórkowym).
Przed zbyt wysoką temperaturą rośliny chronią się dzięki:
warstwie izolacyjnej (korze u drzew);
pokryciu substancją woskową odbijającą światło (np. u roślin tropikalnych);
zwiększeniu parowania wody z liści;
odwracaniu lub zwijaniu liści.
Niezwykle odporne na zmiany temperatury są przetrwalne formy roślin – nasiona.
Podsumowanie
Na organizmy mają wpływ czynniki ożywione (biotyczne), których źródłem są inne organizmy, i czynniki nieożywione (abiotyczne) – oddziaływania środowiska przyrodniczego.
Nieożywione elementy ekosystemu to m.in. tlen, woda, światło, sole mineralne, temperatura. Żywe elementy ekosystemu to wszystkie organizmy tego samego lub innego gatunku.
Dzięki powszechności w przyrodzie i zdolności do parowania woda jest ważnym czynnikiem w utrzymaniu wewnętrznej temperatury ciała na poziomie odpowiednim dla organizmu.
Woda, dzięki sile wyporu, podtrzymuje organizmy wodne. Z powodu dużej gęstości wody zwierzęta sprawnie pływające muszą mieć opływowy kształt ciała.
Do pobierania tlenu zwierzętom potrzebne są powierzchnie oddechowe w postaci przepuszczalnej powłoki ciała, skrzeli lub płuc.
Światło słoneczne jest niezbędne do przebiegu fotosyntezy – wyznacza ono organizmom rytm dobowy i roczny oraz umożliwia zwierzętom orientację w otoczeniu.
Temperatura otoczenia wpływa na aktywność organizmów.
Praca domowa
Wyszukaj w najbliższej okolicy roślinę, która jest w złej kondycji. Przyjrzyj się jej otoczeniu, a następnie wskaż czynniki biotyczne oraz abiotyczne, które mogą mieć negatywny i pozytywny wpływ na jej stan.
Wymień przystosowania:
a) owcy do pobierania tlenu;
b) psa do ochrony przed przegrzaniem podczas upału;
c) niedźwiedzia do przetrwania w okresie zimowym;
Słownik
nitkowate komórki niektórych grzybów, protistów, porostów i mszaków przytwierdzające je do podłoża
czynniki ekologiczne związane z fizycznymi i chemicznymi warunkami środowiska, np. temperatura, wilgotność gleby
czynniki ekologiczne związane z oddziaływaniem innych organizmów, np. pasożytów, obfitość lub brak pokarmu
warunki środowiska mające wpływ na rozwój i rozmieszczenie organizmów
zdolność niektórych zwierząt do ustalania położenia otaczających je przedmiotów dzięki echu wydawanych przez siebie ultradźwięków
(gr. oíkos – mieszkanie; sýstēma – zestawienie) układ ekologiczny, który składa się z zespołów organizmów (biocenoza) funkcjonujących w harmonii i równowadze ze środowiskiem, czyli biotopem, w którym zachodzi przepływ energii i obieg materii
białko lub cząsteczka RNA o zdolności do przyspieszenia przebiegu reakcji chemicznej
synteza związków organicznych ze związków prostych (dwutlenku węgla i wody) przy udziale energii pochodzącej ze światła słonecznego
komórka rozrodcza męska lub żeńska o zredukowanej do połowy liczbie chromosomów w stosunku do innych komórek ciała
wieloetapowy proces, w którym podczas tlenowego rozkładu związków organicznych następuje uwalnianie energii; energia ta jest następnie wykorzystywana do procesów życiowych
drobne organizmy roślinne, zwierzęce i protisty unoszące się biernie w oceanach, morzach i wodach słodkich
inaczej hibernacja; spowolnienie procesów życiowych w okresie zimowym, mające na celu ograniczenie zapotrzebowania na wodę i pokarm, których brakuje z powodu niskiej temperatury
siła, która działa na obiekt zanurzony w wodzie i wypycha go do góry; im większa jest siła wyporu, tym trudniej utrzymać obiekt pod wodą
wędrówki powtarzane w stałym cyklu rocznym podejmowane przez niektóre zwierzęta w poszukiwaniu pokarmu
Zadania
Żołędzie dębu skiełkowały, a siewki stanowią obecnie składnik runa leśnego. Podziel działające na nie czynniki na biotyczne i abiotyczne.
nasłonecznienie, ilość tlenu w powietrzu, żerowanie gąsienic na liściach, wilgotność gleby, obecność innych siewek w pobliżu, zawartość soli mineralnych w glebie, zadeptywanie przez ludzi i zwierzęta, temperatura powietrza, zgryzanie przez sarny i jelenie
abiotyczne | |
---|---|
biotyczne |
Nasilenie czynników abiotycznych wpływających na organizmy zależy w dużej mierze od miejsca ich występowania. Dopasuj wartość natężenia czynników abiotycznych do cech organizmów występujących w określonych warunkach środowiskowych.
gruba skórka liści, duża zawartość hemoglobiny we krwi Nepalczyków, cienka skórka liści, obecność grubej tkanki podskórnej
silne nasłonecznienie | |
mała zawartość tlenu w powietrzu na wysokości 4 tys. m n.p.m. | |
duża wilgotność powietrza | |
niska temperatura |
Na łące żyje wiele nornic. Podziel działające na nie czynniki na biotyczne i abiotyczne.
twardość gleby, wilgotność gleby, ilość nasion traw, obecność bocianów, grubość pokrywy śnieżnej, ilość dżdżownic w glebie, obecność zdziczałych kotów, dostępność wody, liczba nornic na danym terenie, ilość kryjówek
abiotyczne | |
---|---|
biotyczne |