Organy pomocnicze ONZ
Scenariusz lekcji - Organy pomocnicze ONZ
1. Cele lekcji
a. Wiadomości i umiejętności
Uczeń:
Wie, co to, jest organizacja Narodów Zjednoczonych, kiedy powstała, jaka jest jej charakterystyka i czym się zajmuje.
Potrafi scharakteryzować Kartę Atlantycką, która zapoczątkowała powstanie Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Orientuje się, w jaki sposób doszło do podpisania Deklaracji Narodów Zjednoczonych, która zapoczątkowała powstanie Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Wie, jakie główne cele zakłada Organizacja Narodów Zjednoczonych, dlatego też orientuje się w takich celach, jak: utrzymanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, rozwijanie przyjaznych stosunków między narodami, rozwiązywanie zagadnień międzynarodowych, stosowanie ośrodka harmonizowania działalności międzynarodowej.
Orientuje się, jakie zasady powinny być przestrzegane przez członków Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Zna i potrafi scharakteryzować większość z 16 organów pomocniczych ONZ, dlatego orientuje się w takich pojęciach, jak: Międzynarodowa Organizacja Pracy, Organizacja NZ do spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, Światowa Organizacja Zdrowia, Organizacja do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju, Międzynarodowa Agencja Handlu, Rada Powiernicza, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Sekretariat.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem oraz odwoływanie się do znanych przypadków z telewizji, prasy, radia. Lekcja powinna mieć charakter wykładu połączonego z dyskusją.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik: Maleska J., Smutek Z., Surmacz B., Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza, OPERON, Gdynia 2005.
4. Przebieg lekcji
Pierwszym etapem jest omówienie przez nauczyciela organu pomocniczego o nazwie Międzynarodowa Organizacja Pracy, organ ten został powołany w 1919 roku na podstawie układu wersalskiego, jego zadaniem jest dbanie o to, aby warunki pracy i życia pracujących polepszały się i były na odpowiednim poziomie.
Drugim etapem jest omówienie przez nauczyciela organu pomocniczego o nazwie Organizacja do spraw Wyżywienia i Rolnictwa; jest to organizacja, zajmująca się przede wszystkim polepszaniem warunków życiowych i bytowych mieszkańców wsi, dodatkowo zajmuje się także wprowadzeniem mechaniki na wsie, tak aby rolnictwo z dnia na dzień było łatwiejsze.
Trzecim etapem jest omówienie przez nauczyciela Światowej Organizacji Zdrowia. Organizacja ta zajmuje się polepszaniem dostępu do szpitali i ośrodków zdrowia, jednocześnie dąży do polepszenia stanu zdrowotnego ludzi wykorzystując do tego odpowiednie środki.
Czwartym etapem jest omówienie przez nauczyciela Organizacji do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, organizacja ta ma za zadanie przybliżanie ludzi do nauki, polepszanie jakość jej rozwijania się, dodatkowo propaguje kulturę.
Kolejnym etapem jest omówienie przez nauczyciela Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju; organizacja ta ma na celu pomoc finansową państwom należącym do Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawach o charakterze gospodarczym i społecznym poprzez udzielanie pożyczek na konkretne cele.
Szóstym etapem jest omówienie przez nauczyciela Światowej Organizacji Handlu; organizacja ta zajmuje się kontrolą polityki handlowej, jaka funkcjonuje w krajach należących do Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Ostatnim etapem jest omówienie przez nauczyciela Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, będącego organem sądowym w ONZ. Organ te ma za zadanie rozstrzyganie sporów, jakie powstają pomiędzy państwami należącymi do Organizacji Narodów Zjednoczonych.
5. Bibliografia
Podręcznik: Maleska J., Smutek Z., Surmacz B., Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza, OPERON, Gdynia 2005.
6. Załączniki
Do scenariusza zostaje załączona prezentacja o tym samym tytule. Dzięki tej pomocy uczniowie powinni łatwiej przyswoić sobie dany temat i zapamiętać go.
Praca domowa. Uczniowie mają odpowiedzieć pisemnie na pytanie: „Jakie znasz pomocnicze organy Organizacji Narodów Zjednoczonych?”. Dodatkowo mają wybrać dwa z tych organów i opisać je dokładnie w zeszycie.