Oryginalne efekty muzyczne, czyli jak zaciekawić muzyką?
Ważne daty
1859 – zostaje opublikowana Tritsch Tratsch Polka, J. Straussa II;
lata 50. XX w. – powstaje aleatoryzm kontrolowany;
II poł. lat 50. XX w. – eksperymenty sonorystyczne.
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
2) przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz itp.;
3) interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4) formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
omawiać znaczenie oryginalności brzmienia w kontekście recepcji dzieła muzycznego,
definiować pojęcia: fermata, sonoryzm,
omawiać pojęcie aleatoryzmu kontrolowanego.
Jak zaciekawić muzyką?
Jak zaciekawić muzyką? Przypuszczam, że wielu kompozytorów zadawało sobie to pytanie. Z pewnością zastanawiali się nad odpowiedzią ci zatrudniani na dworach. Każdy przecież chciałby się wyróżnić.
Stosowano więc różne efekty muzyczne, które miały na celu przyciągać uwagę. Aby jednak zabiegi te były skuteczne, należy korzystać z nich z umiarem.
Pamiętajcie, najważniejszy jest kontekst stylistyczny. Źle dobrany efekt może wiele zniszczyć. Przy wyborze środków obowiązuje tylko jedna zasada: muzyka nie może nudzić. Najlepiej więc nie powtarzać dokładnie tak samo, oczywiście za wyjątkiem sytuacji, w których wymaga tego stylistyka (minimal music, muzyka tapetowa, muzyka mająca wprowadzać w trans).
Przykuwanie uwagi muzyką
1. Utwór: Polka Tri , autorstwa Johanna Straussa II {audio}
Przysłuchując się dokładnie temu nagraniu z pewnością uda Wam się wychwycić, że sporo odcinków powtarza się tutaj. Jest to z resztą typowa cecha muzyki tanecznej. Zwróć jednak uwagę, że mimo wielokrotnego wykorzystania muzycznego materiału, nigdy nie zostaje on zaprezentowany w ten sam sposób. I nawet przy dosłownych powtórzeniach istnieją minimalne różnice, choćby dynamiczne, pomiędzy powtórzeniami.
Jak więc w takiej sytuacji przykuwać uwagę?
Powtarzając podobne frazy i motywy z niewielkimi zmianami w instrumentacji, tempie, harmonii, dynamice itp.;
Nie powtarzać danego elementu więcej niż trzy razy;
U używać motywów lub fraz bardzo podobnych, ale nie identycznych, i przeplatać je, te frazy, przekształceniami (inwersją, wariantem itp.);
Stosować muzyczne dialogi pomiędzy instrumentami, rodzinami instrumentów itp..
Bardzo często w podobnych kompozycjach tanecznych używa się też zmian tempa, takich jak ritardando (zwolnienie) lub accelerando (przyśpieszenie). Gdy chcesz powrócić do ostatniego zadanego tempa, w tekście muzycznym musi pojawić się określenie a tempo. Gdy zaś chcesz na chwilę zatrzymać przebieg myśli muzycznej, przydatna staje się także fermatafermata. Poniższe grafiki pokażą Wam, jak zazwyczaj umieszcza się wspomniane oznaczenia.
1. Przykładowy zapis fermaty na pięciolinii.
1. Ritarlando umieszczone na pięciolinii.
1. A tempo umieszczone w zapisie nutowym.
Zmiany w obrębie dźwięku
1. Kontrabas solo {audio}
wyk. instrumentalista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Sonoryzm przedstawiony na gamie C‑dur
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Nagranie gamy C-dur na fortepianie preparowanym. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Powyższy przykład inspirowany był dokonaniami sonoryzmusonoryzmu. Jest to kierunek, którego myślą przewodnią jest eksploracja brzmienia poprzez przeprowadzanie najróżniejszych eksperymentów zmierzających do rozwoju nowych technik wykonawczych na obecnych już w składzie orkiestry instrumentach oraz wprowadzaniu doń instrumentów niestosowanych dotychczas. Więcej na jego temat dowiesz się z innej lekcji.
A tak nasz przykład mógłby wyglądać w zapisie:

Aleatoryzm kontrolowany

Technika aleatoryzmu kontrolowanegoaleatoryzmu kontrolowanego została wprowadzona przez Witolda Lutosławskiego. Polega ona na wykonaniu określonej myśli muzycznej według pewnych założeń:
Wysokości dźwięków wykonuje się zgodnie z zapisem.
Wartości rytmiczne należy potraktować jedynie jako sugestie. To znaczy, że bardziej liczą się proporcje pomiędzy elementami niż ich konkretna długość.
Ujęte w klamry odcinki powtarza się pewną liczbę razy. Czasami kompozytor podaje szacowaną długość powtórzenia, czasami nie. Wówczas jednak wskazuje tempo.
Powtórzenia danego odcinka zaczyna się i kończy na wyraźny znak dyrygenta. W zależności od zastosowanych symboli przejście pomiędzy odcinkami jest gwałtowne i urwane lub też nie. Rodzaj przejścia wskazuje kompozytor przy pomocy odpowiedniego zapisu. Obowiązują tu z resztą różne konwencje, ale przewodnia myśl jest ta sama: przy łagodnym przejściu wykonawca kończy powtarzać daną myśl przed rozpoczęciem następnej; przy ostrym przejściu dana myśl zostaje urwana i natychmiast rozpoczyna się wykonywanie następnej.
Podsumowanie
Jak więc zaciekawić muzyką? Sposobów jest wiele. Można wykorzystać rozmaite techniki. Poniżej wymieniłam niektóre z nich:
Nagłe lub stopniowe zmiany dynamiczne.
Zmiany tempa.
Wykorzystanie różnych instrumentów (pochód smyczków tremolo, dialog fletów i obojów, fanfara osobno trąbek i rogów itp.).
Nagłe lub stopniowe zmiany rejestru tego samego instrumentu.
Zróżnicowanie artykulacji itp.
Pamiętajcie: zmiana przykuwa uwagę. Żeby jednak tak się stało, konieczna jest równowaga i wyczucie. Jeśli zmieni się zbyt wiele rzeczy jednocześnie, umysł tego nie ogarnie i po prostu przestanie podążać za natłokiem muzycznych myśli.
Ilustracja interaktywna. Oryginalne efekty muzyczne, czyli jak zaciekawić muzyką?
1. Fleksaton to instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku. Często bywa stosowany w kreskówkach, ponieważ wydobywający się z niego dźwięk oscyluje pomiędzy częstotliwościami. Nie można kontrolować dokładnie jego wysokości. Poprzez mocniejsze lub słabsze potrząsanie udaje się tylko zmniejszyć lub zwiększyć zakres nieustającego glissando.
Zadania
Efektem muzycznym nie jest:
- Nagłe podgłośnienie
- Nagłe ściszenie
- Mastering
Powtarzany stale odcinek konstrukcji muzycznej to:
- Ostinato
- Refren
- Parafraza
Uzupełnij zdanie.
Aleatoryzm niekontrolowany, Serializm, Aleatoryzm kontrolowany
Technika kompozytorska polegająca na wykonaniu danej grupy dźwięków w swobodnym rytmie i w dowolnym czasie od momentu rozpoczęcia odcinka aż do jego zakończenia gestem dyrygenta lub zakończeniem czasu przeznaczonego na jego wykonanie to ....................................................
Zaznacz efekty przyciągające uwagę poprzez odpowiednio stworzoną instrumentację.
- Pochód smyczków tremolo w krótkim odcinku.
- Zmiana rejestru fortepianu w następnej frazie.
- Powtórzenie tego samego tematu przez trąbki zamiast rogów.
- Wykonywanie warstwy akompaniującej przez oboje zamiast fletów.
Jaki kierunek muzyczny w całości poświęcony był studiowaniu i wykorzystaniu brzmienia?
- Witalizm
- Impresjonizm
- Sonoryzm
Technika aleatoryzmu kontrolowanego została wprowadzona przez ...............................................
Zaproponuj własne efekty brzmieniowe. Wykorzystaj sprzęty codziennego użytku. Odpowiedź skonsultuj z nauczycielem.
Słownik pojęć
Technika kompozytorska wprowadzona przez Witolda Lutosławskiego i polegająca na wprowadzeniu ograniczeń do pierwotnego, niekontrolowanego aleatoryzmu Johna Cage’a. Lutosławski ograniczył swobodę wyłącznie do wybranych odcinków i to wedle określonych zasad.
Chwilowe zatrzymanie, zawieszenie myśli muzycznej, oznacza się symbolem.
Kierunek muzyczny, którego myślą przewodnią stała się eksploracja brzmienia.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl