Oś symetrii figury - ćwiczenia
Oś symetrii figury - ćwiczenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
różne figury geometryczne,
zasadę powstawania wycinanek, które mają osie symetrii,
znaki zodiaku.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać osie symetrii figury,
wymienić figury mające podaną liczbę osi symetrii,
powiedzieć jaki symbol przypisany jest do którego znaku zodiaku.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy:
alfabet – załącznik 1,
arkusz z ćwiczeniami – załącznik 2.
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przypomnienie wiadomości o osi symetrii figury.
Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszytach przedmiotowych.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z alfabetem (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie na otrzymanym arkuszu mają zaznaczyć wszystkie osie symetrii podanych liter alfabetu (o ile dana litera w ogóle ma oś symetrii).
Po zakończeniu pracy wskazani przez nauczyciela uczniowie czytają literę i mówią ile osi symetrii ona posiada. Pozostali uczniowie sprawdzają. Wątpliwe sytuacje nauczyciel wyjaśnia na tablicy.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 2).
Uczniowie odgadują (podają), który symbol odpowiada jakiemu znakowi zodiaku. Każdy przerysowuje do zeszytu swój znak zodiaku.
Uczniowie „wracają do kart pracy”. Poszczególne zadania rozwiązują samodzielnie, a następnie w parach sprawdzają efekty swojej pracy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.
6. Załączniki
a) alfabet - załącznik 1
b) Karta pracy - załącznik 2
Zad.1. Zaznacz symbole znaków zodiaku, które mają dwie osie symetrii.
Zad.2. Na którym rysunku prosta s jest osią symetrii figury?
b) Zadanie domowe
zad.8 str 62 – podręcznik,
Łamigłówka str.62.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak