Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Oś symetrii figury

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • różne figury geometryczne,

  • zasadę powstawania wycinanek, które mają osie symetrii.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać osie symetrii figury,

  • wykonać wycinankę mającą osie symetrii,

  • wymienić figury geometryczne mające podaną liczbę osi symetrii,

  • bezpiecznie posługiwać się nożyczkami.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna, dyskusja tematyczna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Wycinanki – załącznik 1.

  2. Papier kolorowy, nożyczki.

  3. http://khit.pttk.pl/zdjecia/skowron/02/04.jpg

  4. http://solinska.republika.pl/wycinanki.htm

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom przygotowane wycinaki – załącznik 1. Rozpoczyna dyskusję tematyczną pytaniem „Jak powstały te wycinanki?”

  2. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali przedmioty ze swojego otoczenia, które mają te same własności co prezentowane wycinanki.

  4. Nauczyciel mówi uczniom, że linię, która dzieli figurę na dwie takie same części nazywany osią symetrii tej figury.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapisują temat lekcji.

  2. Pod tematem uczniowie zapisują wniosek z dyskusji dotyczący osi symetrii figury.

  3. Wymieniają różne figury geometryczne i podają ile osi symetrii ma dana figura (o ile w ogóle ma).

  4. Pod wnioskiem uczniowie rysują dowolną figurę, która ma jedną, dwie i więcej osi symetrii.

  5. Uczniowie samodzielnie wykonują wycinanki z kolorowego papieru.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel (wraz z klasą) oceniają wycinanki.

  2. Nauczyciel zadaje zadanie domowe. Uczniowie przygotowują klasową wystawę. wycinanek.

5. Bibliografia

http://khit.pttk.pl/zdjecia/skowron/02/04.jpg

http://solinska.republika.pl/wycinanki.htm

6. Załączniki

a) wycinanki - załącznik 1

RZNAekbB71GbV
R1Zw07Ip7z0KZ
RPymNaHYfwpeH

b) Zadanie domowe

Projekt - praca w grupach (3 osoby) , temat: „Ludowe wycinanki”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zadanie domowe ma charakter projektu, pracy długoterminowej – prezentacje po 2 tygodniach. Zadanie to może być potraktowane jako praca dodatkowa dla chętnych.

R11vV9PUT0jTb

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 142.88 KB w języku polskim
R1eQ6DEzDHBZ0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 822.50 KB w języku polskim