Oś symetrii figury
Oś symetrii figury
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
różne figury geometryczne,
zasadę powstawania wycinanek, które mają osie symetrii.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać osie symetrii figury,
wykonać wycinankę mającą osie symetrii,
wymienić figury geometryczne mające podaną liczbę osi symetrii,
bezpiecznie posługiwać się nożyczkami.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna, dyskusja tematyczna.
3. Środki dydaktyczne
Wycinanki – załącznik 1.
Papier kolorowy, nożyczki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel pokazuje uczniom przygotowane wycinaki – załącznik 1. Rozpoczyna dyskusję tematyczną pytaniem „Jak powstały te wycinanki?”
Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali przedmioty ze swojego otoczenia, które mają te same własności co prezentowane wycinanki.
Nauczyciel mówi uczniom, że linię, która dzieli figurę na dwie takie same części nazywany osią symetrii tej figury.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapisują temat lekcji.
Pod tematem uczniowie zapisują wniosek z dyskusji dotyczący osi symetrii figury.
Wymieniają różne figury geometryczne i podają ile osi symetrii ma dana figura (o ile w ogóle ma).
Pod wnioskiem uczniowie rysują dowolną figurę, która ma jedną, dwie i więcej osi symetrii.
Uczniowie samodzielnie wykonują wycinanki z kolorowego papieru.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel (wraz z klasą) oceniają wycinanki.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe. Uczniowie przygotowują klasową wystawę. wycinanek.
5. Bibliografia
http://khit.pttk.pl/zdjecia/skowron/02/04.jpg
http://solinska.republika.pl/wycinanki.htm
6. Załączniki
a) wycinanki - załącznik 1
b) Zadanie domowe
Projekt - praca w grupach (3 osoby) , temat: „Ludowe wycinanki”.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zadanie domowe ma charakter projektu, pracy długoterminowej – prezentacje po 2 tygodniach. Zadanie to może być potraktowane jako praca dodatkowa dla chętnych.