Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ostrosłupy w zadaniach tekstowych

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie utrwalają sobie wiedzę o ostrosłupach, zwłaszcza prawidłowych, sposobie obliczania pola powierzchni i objętości tych brył.

b. Umiejętności

Po zajęciach uczniowie:

  • rozróżniają ostrosłupy i ostrosłupy prawidłowe;

  • znają wzory na obliczanie pola powierzchni i objętości tych brył;

  • zapisują rozwiązanie zadania i wykonują odpowiednie obliczenia:

    • operują informacją ( analizują i interpretują),

    • analizują i formułują problem do rozwiązania,

    • określają wartości dane i szukane,

    • tworzą i realizują plan rozwiązania zadania,

    • opracowują wyniki;

  • potrafią formułować wnioski w języku matematyki i zapisywać je;

  • potrafią pracować w grupach.

    • praca zbiorowa – analiza, prezentacja wyników, wnioski;

    • praca w grupach – rozwiązywanie zadań i tworzenie plansz.

  1. plansza – Ostrosłupy

  2. schemat do uzupełnienia – Ostrosłupy

Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach. Nauczyciel wyjaśnia przebieg zajęć i kolejno wykonywane przez uczniów czynności. Dzieli uczniów na grupy 3 – 4 osobowe. Każda z grup będzie opracowywać planszę dla jednej z wymienionych figur:

  • czworościan foremny,

  • ostrosłup prawidłowy czworokątny,

  • ostrosłup prawidłowy trójkątny,

  • ostrosłup prosty o podstawie prostokąta,

  • ostrosłup prawidłowy sześciokątny,

Uczniowie otrzymują zestaw:

  • siatki każdej bryły,

  • rzuty równoległe każdej bryły,

  • modele brył.

Ich zadaniem jest wykonanie planszy formatu co najmniej A3 według wzoru:

Wzory na pola i objętości tych brył piszą sami w programie WORD (edytor równań) i potem drukują. Wykonane plansze uczniowie przyklejają do tablicy i wskazują, które z ostrosłupów są prawidłowe i dlaczego?

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom planszę z wzorami na pola i objętości ostrosłupów prawidłowych. Uczniowie przy okazji sprawdzają, czy wykonali dobrze swoje wcześniejsze zadania.

  2. Wspólnie – na tablicy (papier dużego formatu – co najmniej A2) uczniowie rozwiązują zadanie z zapisem wszystkich jego etapów.

W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym krawędź podstawy ma długość 18 cm. Kąt nachylenia ściany bocznej do podstawy ma miarę 600. Oblicz pole powierzchni i objętość ostrosłupa (zadanie 5, strona 73 – Matematyka to nie Czarna Magia).

  1. W grupach dwuosobowych (ławkami) uczniowie będą rozwiązywali zadania na pola powierzchni i objętości ostrosłupów, według otrzymanego schematu „Graniastosłupy”, który zawiera opis i wykonanie kolejnych etapów rozwiązania zadania. (ale opis kolejnych kroków jest analogiczny dla ostrosłupów).

Zadanie 1

Oblicz pole powierzchni i objętość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego, w którym przekątna podstawy ma 122cm, a wysokość ostrosłupa ma 20 cm.

Zadanie 2

Oblicz pole powierzchni i objętość czworościanu foremnego, w którym krawędź ma długość 123cm.

Zadanie 3

Oblicz objętość ostrosłupa prawidłowego trójkątnego, w którym pole podstawy wynosi 643cm2, a wysokość ściany bocznej ma 16 cm.

Zadanie 4 ***

Oblicz pole powierzchni całkowitej i objętość ostrosłupa prawidłowego trójkątnego, w którym wysokość podstawy ma 123cm, a ściana boczna jest nachylona do podstawy pod kątem 60Indeks górny 0.

Uczniowie rozwiązują zadania – na miarę swoich możliwości, mogą korzystać z pomocy nauczyciela, schematu, a także własnego zeszytu. Mogą też korzystać z kalkulatora, pod warunkiem, że nie będzie to prowadziło do przybliżeń (obliczanie pierwiastka przy użyciu kalkulatora).

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach otrzymują kartki (losują je), na których są: rzuty równoległe z nazwą ostrosłupa. Każda para otrzymuje jeden rysunek i muszą wpisać w jak najkrótszym czasie wzory na obliczanie pola podstawy, pola powierzchni bocznej, pola powierzchni całkowitej i objętości. Pierwsze trzy pary otrzymują po: 3 pkt., 2 pkt. i 1 pkt do oceny aktywności.

    1. B. Stryczniewicz, Matematyka to nie Czarna Magia, wyd. Nowik, Opole, 2006;

    2. A. Drążek, B. Grabowska, Matematyka wokół nas – 3 klasa, wyd. WSiP, Warszawa, 2004;

    3. R. Kalina, T. Szymański, Przewodnik po matematyce i zbiór zadań dla klas IV‑VIII, cz. III, wyd. Sens, Poznań, 1996.

Schemat – Obliczanie pola powierzchni i objętości graniastosłupa.

Plansza – Ostrosłupy prawidłowe.

Zadanie domowe

Dla chętnych: zadania wybrane ze zbiorku zadań.

R1b7AeRf4mUmJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.50 KB w języku polskim