Oświetlenie Ziemi i górowanie Słońca

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wie o zmianach miejsca wschodzenia i zachodzenia Słońca,

  • wie, co to jest ruch obrotowy Ziemi,

  • wie, jak w ciągu roku zmienia się oświetlenie Ziemi,

  • umie zdefiniować terminy: przesilenie letnie i zimowe, równonoc wiosenna i jesienna,

  • umie wymienić następstwa ruchu obrotowego Ziemi.

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przedstawić za pomocą globusa indukcyjnego i przystawek strefy oświetlenia Ziemi,

  • potrafi przedstawić zjawisko pór roku,

  • potrafi wyjaśnić, czym spowodowane jest nierównomierne ogrzewanie powierzchni Ziemi na różnych szerokościach geograficznych.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, prace indywidualne, opis, pokaz.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, kolorowe pisaki, globus indukcyjny z przystawkami, atlas

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje materiały dla uczniów (karta pracy ucznia), globus indukcyjny z przystawką.

b) Faza realizacyjna

  1. Pogadanka na temat miejsc wschodu i zachodu Słońca oraz zmian długości dnia i nocy.

  2. Uczniowie, wykorzystując atlas, wskazują miejsca wschodu i zachodu Słońca, a następnie rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1).

  3. Używając globusa indukcyjnego i przystawek nauczyciel demonstruje zmiany oświetlenia Ziemi w ciągu roku. Uczniowie rozwiązują zadanie 2 (załącznik 1).

  4. Nauczyciel omawia z uczniami ich odpowiedzi zapisane w zadaniu 2.

  5. Uczniowie za pomocą globusa indukcyjnego i przystawek przedstawiają zmiany pór roku i różne strefy oświetlenia Ziemi. Wykonują zadanie 3 (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romera, Warszawa – Wrocław 1990.

  2. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  3. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  4. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadanie 1.

Wpisz dzień, w którym Słońce wschodzi i zachodzi w danym miejscu:

- Słońce wschodzi na północnym‑wschodzie, a zachodzi na północnym‑zachodzie ..............,

- Słońce wschodzi na wschodzie a zachodzi na zachodzie .................... i .......................,

- Słońce wschodzi na południowym‑wschodzie a zachodzi na południowym‑zachodzie ............................ .

Zadanie 2.

Wypisz konsekwencje zmian oświetlenia Ziemi w ciągu roku:

- .....................................,

- .....................................,

- ......................................

Zadanie 3.

Uzupełnij tekst:

„Efektem ruchu obiegowego Ziemi jest zmieniające się nasłonecznienie w różnych jej częściach, a zatem zjawisko ................... Do najbardziej odczuwalnych dla nas zjawisk związanych z ruchem obrotowym jest następstwo .............. i ................. Gdy długość dnia jest równa długości nocy mamy wówczas .................... .................. 21 III lub ................. ................ 23 IX. Gdy 22 VI dzień jest dłuższy od nocy, to mówimy o ............................. ........................, zaś .................... .................... nazywamy, gdy 22 XII dzień jest najkrótszy”.

b) Karta pracy nauczyciela

Zadanie 1.

Wpisz dzień, w którym Słońce wschodzi i zachodzi w danym miejscu:

- Słońce wschodzi na północnym‑wschodzie, a zachodzi na północnym‑zachodzie 22 VI,

- Słońce wschodzi na wschodzie a zachodzi na zachodzie 21 III i 23 IX,

- Słońce wschodzi na południowym‑wschodzie a zachodzi na południowym‑zachodzie 22 XII.

Zadanie 2.

Wypisz konsekwencje zmian oświetlenia Ziemi w ciągu roku:

- pory roku,

- długości dnia i nocy,

- miejsca wschodu i zachodu słońca.

Zadanie 3.

Uzupełnij tekst:

„Efektem ruchu obiegowego Ziemi jest zmieniające się nasłonecznienie w różnych jej częściach, a zatem zjawisko pór roku. Do najbardziej odczuwalnych dla nas zjawisk związanych z ruchem obrotowym jest następstwo dnia i nocy. Gdy długość dnia jest równa długości nocy, mamy wówczas równonoc wiosenną 21 III lub równonoc jesienną 23 IX. Gdy 22 VI dzień jest dłuższy od nocy, to mówimy o przesileniu letnim, zaś przesileniem zimowym nazywamy, gdy 22 XII dzień jest najkrótszy”.

c) Zadanie domowe

Wyjaśnij, czym spowodowane jest nierównomierne ogrzewanie Ziemi w różnych szerokościach geograficznych. Co to jest górowanie Słońca?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RtDaABSTVdLwh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.68 KB w języku polskim
R1TqD7K3soPSB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim