Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Oto oryginalne opowiadanie – ćwiczymy umiejętność redagowania opowiadania twórczego z użyciem dialogu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady tworzenia dialogu i zapisywania go w tekście,

  • zna reguły tworzenia opowiadania twórczego,

  • zna zasady zapisu graficznego opowiadania z użyciem dialogu,

  • wie, jak umieścić w tekście akapit.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • stworzyć i poprawnie zapisać dialog,

  • napisać opowiadanie twórcze według planu,

  • umieścić dialog w tekście,

  • stworzyć z wykorzystaniem akapitów przejrzysty układ graficzny pracy,

  • opracowywać swoje pomysły.

2. Metoda i formy pracy

Praca w grupach, praca ze słownikiem, ćwiczenia z zakresu pedagogiki zabawy (metody opracowane przez Klanzę).

3. Środki dydaktyczne

Słowniki, karty edukacyjne ECCO.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na wstępie nauczyciel przypomina uczniom, jaka jest różnica między światem realnym, fikcyjnym a fantastycznym. Omawia wykres (karta pracy – zadanie nr 1). Zadaniem uczniów jest podanie przykładów bohaterów i wydarzeń fikcyjnych, realistycznych i fantastycznych.

Można sporządzić notatkę w formie tabelki (karta pracy ucznia – zadanie nr 2).

b) Faza realizacyjna

Po omówieniu ćwiczenia nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup czteroosobowych

Każdy zespół losuje 4 – 5 kart ECCO. Najpierw dzieci oglądają karty, zastanawiają się nad wyborem tych, które będą im potrzebne. Wybierają maksymalnie pięć kart i układają je w porządku, który będzie bazą dla planu szczegółowego i samego opowiadania.

Następnie do każdej karty dopisują nazwy emocji, uczuć, a potem wyrazy bliskoznaczne (karta pracy ucznia – zadanie nr 3), jakie wywołuje ta karta, gdy się ją ogląda.

Po ułożeniu kart i zapisaniu uczuć uczniowie przygotowują szczegółowy plan wydarzeń.

To znaczy najpierw określają najważniejsze wydarzenie (jest ono zapisane w punkcie oznaczonym cyfrą), a później dopisują kolejne w podpunktach (oznaczonych małą literą).

Po wykonaniu tego zadania uczniowie przystępują do powtórzenia wiadomości na temat układania dialogu. Wykonują ćwiczenie polegające na uzupełnianiu partii rozmowy (karta pracy – zadanie nr 4).

Następnie każdy zespół prezentuje swój plan wydarzeń.

Potem grupy przystępują do redagowania opowiadania.

Nauczyciel przypomina o poprawnym układzie tekstu – uczniowie zapisują opowiadanie, wyodrębniając wstęp, rozwinięcie i zakończenie (każdą część zapisują innym kolorem długopisu).

a) Faza podsumowująca

Jeśli któryś z zespołów zakończy pracę w czasie lekcji, może ją zaprezentować. Jeżeli nie uda się to, uczniowie przygotowuję pracę w domu.

5. Bibliografia

  1. Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.

  2. Ellis J. D., Karty ECCO, dystrybucja w Polsce Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Zabawy KLANZA.

  3. Malczewski J., Malczewska L., Szkolny słownik ortograficzny, Oficyna Wydawnicza Graf – Punkt**,** Warszawa 2002.

  4. Słownik poprawnej polszczyzny, red nauk. W. Doroszewski, wyd. 18, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

  5. Słownik synonimów i zwrotów bliskoznacznych pod red. naukową prof. S. Skorupki, wyd. 22, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995***.***

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadanie 1

ŚWIAT PRZEDSTAWIONY W UTWORACH LITERACKICH

REALNY FIKCYJNY FANTASTYCZNY

Zdarzenia realne to takie, które są prawdopodobne; mogłyby zaistnieć w naszej rzeczywistości.

Zdarzenia fikcyjne to takie, które są wymyślone przez człowieka; zdarzenia fikcyjne mogą być zarówno fantastyczne jak realne.

Zdarzenia fantastyczne to takie, które mogą się zdarzyć tylko w świecie fantastycznym, baśniowym; nigdy nie zdarzą się w świecie realnym.

Zadanie 2

1.

1.

2.

2.

3.

3.

1.

1.

2.

2.

3.

3.

1.

1.

2.

2.

3.

3.

Zadanie 3

Do podanych nazw uczyć i emocji dopisz synonimy. Skorzystaj ze słownika wyrazów bliskoznacznych.

UCZUCIA i EMOCJE

SYNONIMY

Zadanie 4

Uzupełnij wypowiedzi wyrazami z ramki.

zapytała, odpowiedziała, odparła, zagadnęła odrzekła, potwierdziła, proszę, zaproponowała

  • Czy mogłabyś podać mi sól ? - ..............................................mama.

  • Ależ oczywiście. Bardzo ..................... - ............................................Jola.

  • ........................................ci, córeczko – .......................................... matka.

  • Chciałabym jeszcze zapytać, czy pozwolisz mi wyjść dziś wieczorem do koleżanki?

  • nieśmiało ..........................................................Jolka.

  • Zgodzę się pod warunkiem, że pomożesz mi teraz posprzątać kuchnię - .......................

mama.

- To może lepiej ty odpocznij, a ja posprzątam sama - .......................................................

uczynna córka.

b) Materiały dla nauczyciela

Zadanie 2

1. żołnierz

1. ślub

2. nauczycielka

2. podróż

3. dziecko

3. zakupy

1. król

1. wyjazd głównego bohatera

2. dworzanie

2. choroba bohatera

3. pustelnik

3. spotkanie z królem

1. wróżki

1. zbudowanie chatki z pierników

2. gadające rośliny i zwierzęta

2. podróż na latającym dywanie

3. wiedźma

3. posiadanie siedmiomilowych butów

Zadanie 3

UCZUCIA i EMOCJE

SYNONIMY

strach

lęk, obawa, trwoga, bojaźń,

niepewność

zainteresowanie

miłość

zauroczenie

fascynacja

przyjaźń

żal

gorycz

Smutek

Synonimy uczniowie dopisują na podstawie słownika wyrazów bliskoznacznych.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.

R1M0GcfVyY6jH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 138.30 KB w języku polskim
R1YeJDHq89Snq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim