Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Otrzymywanie, budowa i właściwości tlenków

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie tlenków,

  • właściwości tlenków,

  • nazewnictwo tlenków

  • sposoby otrzymywania tlenków.

b) Umiejętności

Uczeń odróżnia tlenki metalu od tlenków niemetalu oraz nazywa tlenki zgodnie z nomenklaturą chemiczną.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Przypomnienie zagadnień omawianych na poprzedniej lekcji poprzez pogadankę na temat związków chemicznych i ich rodzajów.

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia tlenku.

Tlenki są to związki tlenu i innego dowolnego pierwiastka. Wyróżniamy tlenki metali i tlenki niemetali .Oto ogólny wzór tlenków:

EIndeks dolny nOIndeks dolny m , gdzie E oznacza dowolny pierwiastek

  1. Podział i właściwości tlenków.

Zapisanie przez uczniów notatki związanej z podziałem i właściwościami tlenków.

Tlenki dzielimy na tlenki metali i tlenki niemetali.

Tlenki metali:

- mają stan krystaliczny o budowie jonowej i dużej gęstości,

- są małolotne (ze względu na występowanie między jonami sił elektrostatycznych),

- mają dość wysokie temperatury topnienia (500‑3000Indeks górny 0 C),

- nie rozpuszczają się w wodzie poza tlenkami litowców i berylowców.

Tlenki niemetali:

  • najczęściej są substancjami gazowymi,

  • poza paroma wyjątkami nie mają budowy jonowej,

- niektóre są dobrze lub słabo rozpuszczalne w wodzie (COIndeks dolny 2, NO).

  1. Podanie nomenklatury dotyczącej tlenków.

Zapisanie przez uczniów w zeszytach notatek z zakresu nazewnictwa tlenków.

  1. Tlenki pierwiastków występujących tylko na jednym stopniu utlenienia mają dodane słowo tlenek, a następnie w dopełniaczu nazwę pierwiastka, np.:

  • BaO – tlenek baru,

  • NaIndeks dolny 2O – tlenek sodu,

  • AlIndeks dolny 2OIndeks dolny 3 – tlenek glinu.

  1. W przypadku, gdy pierwiastek tworzy tlenki na różnych stopniach utlenienia, po nazwie pierwiastka dodaje się w nawiasie cyfrę rzymską, która oznacza stopień ultenienia danego pierwiastka w danym tlenku, np.:

    • CuO - tlenek miedzi (II),

    • CuIndeks dolny 2O – tlenek miedzi (I).

  2. W przypadku tlenków niemetali stosujemy przedrostki greckie oznaczające liczbę atomów tlenu i danego niemetalu, np.:

  • SOIndeks dolny 2- ditlenek siarki (dopuszcza się nazwę zwyczajową dwutlenek siarki),

  • SiOIndeks dolny 2 – ditlenek krzemu (dopuszcza się nazwę dwutlenek krzemu),

  • NIndeks dolny 2OIndeks dolny 3 – tritlenek diazotu (dopuszcza się nazwę trójtlenek azotu lub tlenek azotu(III)).

  1. Zapisanie przez uczniów metod otrzymywania tlenków.

Otrzymywanie tlenków:

  • Bezpośrednia reakcja pierwiastka z tlenem: C + OIndeks dolny 2 = COIndeks dolny 2.

  • Utlenianie tlenków: 2 SOIndeks dolny 2 + OIndeks dolny 2 = 2 SOIndeks dolny 3.

  • Redukcja tlenków: COIndeks dolny 2 + C = 2 CO.

  • Rozkład termiczny soli lub wodorotlenków:

CaCOIndeks dolny 3 = CaO + COIndeks dolny 2, Cu(OH)Indeks dolny 2 = CuO + HIndeks dolny 2O

  1. Zapisanie przez uczniów w zeszytach podziału tlenków ze względu na ich właściwości chemiczne.

Właściwości chemiczne tlenków:

a) tlenki zasadowe – tlenki reagujące z kwasami, np.: CaO + 2 HCl = CaClIndeks dolny 2 + HIndeks dolny 2O,

b) tlenki kwasowe – tlenki reagujące z zasadami, np.: SOIndeks dolny 3 + 2 NaOH = NaIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 + HIndeks dolny 2O,

c) tlenki amfoteryczne – tlenki reagujące i zasadami, i z kwasami, np.: ZnO,

d) tlenki obojętne – nie reagują ani z kwasami, ani z zasadami, np.: CO, NO.

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Ri2IIyZsaFsf6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.90 KB w języku polskim
RjR3tz6iVFHXy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim