Otrzymywanie, budowa i właściwości tlenków
Otrzymywanie, budowa i właściwości tlenków
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcie tlenków,
właściwości tlenków,
nazewnictwo tlenków
sposoby otrzymywania tlenków.
b) Umiejętności
Uczeń odróżnia tlenki metalu od tlenków niemetalu oraz nazywa tlenki zgodnie z nomenklaturą chemiczną.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Przypomnienie zagadnień omawianych na poprzedniej lekcji poprzez pogadankę na temat związków chemicznych i ich rodzajów.
b) Faza realizacyjna
Wprowadzenie pojęcia tlenku.
Tlenki są to związki tlenu i innego dowolnego pierwiastka. Wyróżniamy tlenki metali i tlenki niemetali .Oto ogólny wzór tlenków:
EIndeks dolny nnOIndeks dolny mm , gdzie E oznacza dowolny pierwiastek
Podział i właściwości tlenków.
Zapisanie przez uczniów notatki związanej z podziałem i właściwościami tlenków.
Tlenki dzielimy na tlenki metali i tlenki niemetali.
Tlenki metali:
- mają stan krystaliczny o budowie jonowej i dużej gęstości,
- są małolotne (ze względu na występowanie między jonami sił elektrostatycznych),
- mają dość wysokie temperatury topnienia (500‑3000Indeks górny 00 C),
- nie rozpuszczają się w wodzie poza tlenkami litowców i berylowców.
Tlenki niemetali:
najczęściej są substancjami gazowymi,
poza paroma wyjątkami nie mają budowy jonowej,
- niektóre są dobrze lub słabo rozpuszczalne w wodzie (COIndeks dolny 22, NO).
Podanie nomenklatury dotyczącej tlenków.
Zapisanie przez uczniów w zeszytach notatek z zakresu nazewnictwa tlenków.
Tlenki pierwiastków występujących tylko na jednym stopniu utlenienia mają dodane słowo tlenek, a następnie w dopełniaczu nazwę pierwiastka, np.:
BaO – tlenek baru,
NaIndeks dolny 22O – tlenek sodu,
AlIndeks dolny 22OIndeks dolny 33 – tlenek glinu.
W przypadku, gdy pierwiastek tworzy tlenki na różnych stopniach utlenienia, po nazwie pierwiastka dodaje się w nawiasie cyfrę rzymską, która oznacza stopień ultenienia danego pierwiastka w danym tlenku, np.:
CuO - tlenek miedzi (II),
CuIndeks dolny 22O – tlenek miedzi (I).
W przypadku tlenków niemetali stosujemy przedrostki greckie oznaczające liczbę atomów tlenu i danego niemetalu, np.:
SOIndeks dolny 22- ditlenek siarki (dopuszcza się nazwę zwyczajową dwutlenek siarki),
SiOIndeks dolny 22 – ditlenek krzemu (dopuszcza się nazwę dwutlenek krzemu),
NIndeks dolny 22OIndeks dolny 33 – tritlenek diazotu (dopuszcza się nazwę trójtlenek azotu lub tlenek azotu(III)).
Zapisanie przez uczniów metod otrzymywania tlenków.
Otrzymywanie tlenków:
Bezpośrednia reakcja pierwiastka z tlenem: C + OIndeks dolny 22 = COIndeks dolny 2.2.
Utlenianie tlenków: 2 SOIndeks dolny 22 + OIndeks dolny 22 = 2 SOIndeks dolny 3.3.
Redukcja tlenków: COIndeks dolny 22 + C = 2 CO.
Rozkład termiczny soli lub wodorotlenków:
CaCOIndeks dolny 33 = CaO + COIndeks dolny 2,2, Cu(OH)Indeks dolny 22 = CuO + HIndeks dolny 22O
Zapisanie przez uczniów w zeszytach podziału tlenków ze względu na ich właściwości chemiczne.
Właściwości chemiczne tlenków:
a) tlenki zasadowe – tlenki reagujące z kwasami, np.: CaO + 2 HCl = CaClIndeks dolny 22 + HIndeks dolny 22O,
b) tlenki kwasowe – tlenki reagujące z zasadami, np.: SOIndeks dolny 33 + 2 NaOH = NaIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44 + HIndeks dolny 22O,
c) tlenki amfoteryczne – tlenki reagujące i zasadami, i z kwasami, np.: ZnO,
d) tlenki obojętne – nie reagują ani z kwasami, ani z zasadami, np.: CO, NO.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.
5. Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak