Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Otrzymywanie i badanie właściwości tlenu

Założenia metodyczne:

1. Cele operacyjne:

W zakresie wiadomości uczeń:

- opisuje, jak otrzymać tlen,

- wyjaśnia pojęcie reakcji analizy,

- wyjaśnia, co to jest reakcja spalania,

- określa właściwości tlenu,

- podaje zastosowanie OIndeks dolny 2.

W zakresie umiejętności uczeń:

- bada właściwości fizyczne i chemiczne tlenu,

- wykrywa tlen za pomocą reakcji charakterystycznej.

W zakresie postaw uczeń:

- wykazuje postawę zdyscyplinowania i zaangażowania w procesie ze szczególnym zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

2. Metody nauczania: problemowa, oglądowa (pokaz), praktyczna (doświadczenia

uczniowskie), słowna.

3. Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.

4. Środki dydaktyczne:

odczynniki: tlenek rtęci (II),

sprzęt laboratoryjny: probówki, zlewka, rurki gumowe, palnik, łuczywko.

5. Przebieg lekcji:

Faza przygotowawcza:

Indeks dolny - przypomnienie wiadomości dotyczących występowania tlenu w przyrodzie – dyskusja, - przypomnienie wiadomości dotyczących przemiany chemicznej i reakcji syntezy,

- sprawdzenie pracy domowej,

- sformułowanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom jej celu.

Faza realizacyjna:

- Doświadczenie 1. Otrzymywanie tlenu (pokaz).

tlenek rtęci [ II ]

(czerwony proszek) tlen

rtęć

/obserwacje uczniowie zapisują samodzielnie/

Obserwacje: Reakcja przebiega z wydzieleniem się bezbarwnego gazu, słabo rozpuszczalnego w wodzie. Na ściankach probówki powstaje metaliczny nalot.

Uczniowie formułują wnioski:

1. W wyniku ogrzewania tlenku rtęci otrzymujemy rtęć i tlen.

2. Zachodzi przemiana według następującego zapisu słownego:

tlenek rtęci rtęć + tlen

3. Jest to reakcja rozkładu, czyli analizy.

4. Analiza to reakcja chemiczna, w której z jednego substratu otrzymujemy co najmniej dwa produkty.

5. Właściwości fizyczne tlenu: bezbarwny gaz, bez smaku i bez zapachu, słabo rozpuszczalny w wodzie.

Indeks dolny - Doświadczenie 2. Identyfikacja tlenu za pomocą tlącego się łuczywka.

Łuczywko

/obserwacje i wniosek uczniowie formułują samodzielnie/

Obserwacje: Łuczywko rozpala się jasnym płomieniem.

Wniosek:

Rozpalanie tlącego się łuczywka jest reakcją charakterystyczną dla tlenu. Dzięki niej możemy rozpoznać tlen między innymi, bezbarwnymi i bezwonnymi gazami.

- Doświadczenie 3. Spalanie magnezu w tlenie.

rozżarzone wiórki magnezu

tlenek magnezu

tlen

Obserwacje: Magnez spala się w tlenie jasnym płomieniem.

Na łyżce do spalań powstaje biały proszek.

Wnioski: 1.W wyniku spalania magnezu w tlenie otrzymujemy tlenek magnezu.

Zapis słowny reakcji:

magnez + tlen tlenek magnezu

2. Właściwości chemiczne tlenu: tlen jest pierwiastkiem bardzo aktywnym

chemicznie, łączy się z wieloma pierwiastkami.

3. Spalanie to przemiana chemiczna, która zachodzi gwałtownie z

wydzielaniem światła i ciepła.

Faza podsumowująca:

Indeks dolny - zebranie przez uczniów właściwości fizycznych i chemicznych tlenu i ich omówienie.

- wypełnienie przez uczniów karty pracy. Po zakończeniu pracy uczniowie

wymieniają się kartami i sprawdzają zadania kolegów, a następnie przekazują

swoje spostrzeżenia całej klasie.

- ocena pracy uczniów.

- uwagi uczniów o przebiegu lekcji i jej ocena metodą ‘kosz i walizeczka’.

Uczniowie otrzymują kartki samoprzylepne w kolorze zielonym i czerwonym.

Oceniają lekcję, biorąc pod uwagę jej zrozumiałość i atmosferę podczas zajęć. Zapisują cechy pozytywne na zielonych kartkach, a negatywne na czerwonych.

Następnie przyklejają swoje pozytywne opinie na plakacie z walizeczką, a

negatywne na plakacie z koszem.

Jeden uczeń odczytuje oceny z walizeczki, a drugi oceny z kosza.

6. Załączniki:

Zadanie domowe:

Opisz znaczenie tlenu w życiu i gospodarce człowieka.

opracowała: Elżbieta Kurek

R1WlQUt3pX4hp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.86 KB w języku polskim