Otrzymywanie i badanie właściwości tlenu
Temat: Otrzymywanie i badanie właściwości tlenu
Założenia metodyczne:
1. Cele operacyjne:
W zakresie wiadomości uczeń:
- opisuje, jak otrzymać tlen,
- wyjaśnia pojęcie reakcji analizy,
- wyjaśnia, co to jest reakcja spalania,
- określa właściwości tlenu,
- podaje zastosowanie OIndeks dolny 2.2.
W zakresie umiejętności uczeń:
- bada właściwości fizyczne i chemiczne tlenu,
- wykrywa tlen za pomocą reakcji charakterystycznej.
W zakresie postaw uczeń:
- wykazuje postawę zdyscyplinowania i zaangażowania w procesie ze szczególnym zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
2. Metody nauczania: problemowa, oglądowa (pokaz), praktyczna (doświadczenia
uczniowskie), słowna.
3. Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.
4. Środki dydaktyczne:
odczynniki: tlenek rtęci (II),
sprzęt laboratoryjny: probówki, zlewka, rurki gumowe, palnik, łuczywko.
5. Przebieg lekcji:
Faza przygotowawcza:
Indeks dolny -- przypomnienie wiadomości dotyczących występowania tlenu w przyrodzie – dyskusja, - przypomnienie wiadomości dotyczących przemiany chemicznej i reakcji syntezy,
- sprawdzenie pracy domowej,
- sformułowanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom jej celu.
Faza realizacyjna:
- Doświadczenie 1. Otrzymywanie tlenu (pokaz).
tlenek rtęci [ II ]
(czerwony proszek) tlen
rtęć
/obserwacje uczniowie zapisują samodzielnie/
Obserwacje: Reakcja przebiega z wydzieleniem się bezbarwnego gazu, słabo rozpuszczalnego w wodzie. Na ściankach probówki powstaje metaliczny nalot.
Uczniowie formułują wnioski:
1. W wyniku ogrzewania tlenku rtęci otrzymujemy rtęć i tlen.
2. Zachodzi przemiana według następującego zapisu słownego:
tlenek rtęci rtęć + tlen
3. Jest to reakcja rozkładu, czyli analizy.
4. Analiza to reakcja chemiczna, w której z jednego substratu otrzymujemy co najmniej dwa produkty.
5. Właściwości fizyczne tlenu: bezbarwny gaz, bez smaku i bez zapachu, słabo rozpuszczalny w wodzie.
Indeks dolny -- Doświadczenie 2. Identyfikacja tlenu za pomocą tlącego się łuczywka.
Łuczywko
/obserwacje i wniosek uczniowie formułują samodzielnie/
Obserwacje: Łuczywko rozpala się jasnym płomieniem.
Wniosek:
Rozpalanie tlącego się łuczywka jest reakcją charakterystyczną dla tlenu. Dzięki niej możemy rozpoznać tlen między innymi, bezbarwnymi i bezwonnymi gazami.
- Doświadczenie 3. Spalanie magnezu w tlenie.
rozżarzone wiórki magnezu
tlenek magnezu
tlen
Obserwacje: Magnez spala się w tlenie jasnym płomieniem.
Na łyżce do spalań powstaje biały proszek.
Wnioski: 1.W wyniku spalania magnezu w tlenie otrzymujemy tlenek magnezu.
Zapis słowny reakcji:
magnez + tlen tlenek magnezu
2. Właściwości chemiczne tlenu: tlen jest pierwiastkiem bardzo aktywnym
chemicznie, łączy się z wieloma pierwiastkami.
3. Spalanie to przemiana chemiczna, która zachodzi gwałtownie z
wydzielaniem światła i ciepła.
Faza podsumowująca:
Indeks dolny -- zebranie przez uczniów właściwości fizycznych i chemicznych tlenu i ich omówienie.
- wypełnienie przez uczniów karty pracy. Po zakończeniu pracy uczniowie
wymieniają się kartami i sprawdzają zadania kolegów, a następnie przekazują
swoje spostrzeżenia całej klasie.
- ocena pracy uczniów.
- uwagi uczniów o przebiegu lekcji i jej ocena metodą ‘kosz i walizeczka’.
Uczniowie otrzymują kartki samoprzylepne w kolorze zielonym i czerwonym.
Oceniają lekcję, biorąc pod uwagę jej zrozumiałość i atmosferę podczas zajęć. Zapisują cechy pozytywne na zielonych kartkach, a negatywne na czerwonych.
Następnie przyklejają swoje pozytywne opinie na plakacie z walizeczką, a
negatywne na plakacie z koszem.
Jeden uczeń odczytuje oceny z walizeczki, a drugi oceny z kosza.
6. Załączniki:
Zadanie domowe:
Opisz znaczenie tlenu w życiu i gospodarce człowieka.
opracowała: Elżbieta Kurek