Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Jolanta Lewandowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa III

2. Przedmiot

chemia

3. Temat zajęć

Otrzymywanie i właściwości alkoholi monohydroksylowych.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego z chemii w zakresie podstawowym i rozkładem materiału nauczania w szkole ponadpodstawowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie narzędzi TIK stanowi element uatrakcyjnienia zajęć oraz możliwość zaangażowania uczniów na lekcji. Dzięki doświadczeniom, filmom, obrazom i aplikacjom uczniowie lepiej przyswajają omawiany materiał i rozwijają kompetencje cyfrowe.

7. Cel ogólny zajęć

Poznasz metody otrzymywania oraz właściwości alkoholi monohydroksylowych.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. wiem jak można otrzymywać alkohole monohydroksylowe i potrafię zapisać równanie fermentacji alkoholowej

  2. znam właściwości metanolu i etanolu

  3. potrafię zapisać równania reakcji spalania oraz reakcji z sodem i chlorowodorem alkoholi monohydroksylowych

9. Metody i formy pracy

Metody:

  • dyskusja

  • ćwiczenia interaktywne

  • pokaz, film

  • burza mózgów

  • prezentacja

  • indywidualna i grupowa

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z głośnikami i dostępem do internetu

  • smartfony lub laptopy

  • projektor lub tablica interaktywna

  • Platforma YouTube

  • Multiteka - To jest chhemia

  • Jamboard/tablica

  • Meet

  • Classroom

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer i smartfony/laptopy z dostępem do internetu.
Uczniowie pracują na platformie Classroom, a przy zdalnej lekcji na Meet.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: DOŚWIADCZENIE

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie oglądają filmy dotyczące właściwości alkoholu etylowego. Zwracają uwagę na wygląd, odczyn, palność, działanie alkoholu na białko jaja kurzego. Nauczyciel prosi uczniów o zapisywanie na kartkach właściwości, które były prezentowane na filmie.

      Film: Badanie właściwości etanolu:
      https://youtu.be/AuYKzK9Q6zQ
      lub Multiteka - To jest chemia

      Reakcja etanolu z sodem:
      https://youtu.be/eCDvWmRDxrI

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

    • Temat: TEORIA

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prezentuje piktogramy z kart charakterystyki metanolu i etanolu.
      Uczniowie w parach ustalają właściwości metanolu i zapisują je na drugiej tablicy Jamboarda
      https://jamboard.google.com/d/1N_990qfrVmQ2vnEStVSOICqySuBSRL4wM6mUMGUYrMg/edit?usp=sharing


      Dyskusja na temat podobieństw i różnic tych alkoholi.

      Uczniowie wyciągają wnioski, a nauczyciel uzupełnia wiedzę teoretyczną z zakresu:

      1.  Otrzymywanie alkoholu metylowego z gazu syntezowego.

      2.  Otrzymywanie alkoholu etylowego w procesie fermentacji alkoholowej. Uczniowie oglądają filmy i zapisują równanie reakcji fermentacji alkoholowej:

      3. Reakcje chemiczne alkoholi:
      -spalanie
      -reakcja z sodem
      -reakcja z chlorowodorem

  • Aktywność 4

    • Temat: PRAKTYKA

    • Czas trwania: 3 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie sprawdzają zdobyta wiedzę grupując wiadomości dotyczące alkoholu metylowego i etylowego na Wordwall:
      https://wordwall.net/play/28658/694/224

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ewaluacja z zastosowaniem aplikacji Mentimeter:
https://www.menti.com/y2n3c1r1rm

Refleksje.
Które elementy lekcji podobały Ci się najbardziej? Jakie narzędzia TIK pomogły Ci się uczyć?

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Uczniowie materiał z lekcji mają zamieszczany na classroomie.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna