Otrzymywanie i właściwości alkoholi monohydroksylowych.
Autor/autorka
Jolanta Lewandowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa III
2. Przedmiot
chemia
3. Temat zajęć
Otrzymywanie i właściwości alkoholi monohydroksylowych.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego z chemii w zakresie podstawowym i rozkładem materiału nauczania w szkole ponadpodstawowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie narzędzi TIK stanowi element uatrakcyjnienia zajęć oraz możliwość zaangażowania uczniów na lekcji. Dzięki doświadczeniom, filmom, obrazom i aplikacjom uczniowie lepiej przyswajają omawiany materiał i rozwijają kompetencje cyfrowe.
7. Cel ogólny zajęć
Poznasz metody otrzymywania oraz właściwości alkoholi monohydroksylowych.
8. Cele szczegółowe zajęć
wiem jak można otrzymywać alkohole monohydroksylowe i potrafię zapisać równanie fermentacji alkoholowej
znam właściwości metanolu i etanolu
potrafię zapisać równania reakcji spalania oraz reakcji z sodem i chlorowodorem alkoholi monohydroksylowych
9. Metody i formy pracy
Metody:
dyskusja
ćwiczenia interaktywne
pokaz, film
burza mózgów
prezentacja
indywidualna i grupowa
10. Środki dydaktyczne
komputer z głośnikami i dostępem do internetu
smartfony lub laptopy
projektor lub tablica interaktywna
Platforma YouTube
Multiteka - To jest chhemia
Jamboard/tablica
Meet
Classroom
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer i smartfony/laptopy z dostępem do internetu.
Uczniowie pracują na platformie Classroom, a przy zdalnej lekcji na Meet.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIE
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie oglądają filmy dotyczące właściwości alkoholu etylowego. Zwracają uwagę na wygląd, odczyn, palność, działanie alkoholu na białko jaja kurzego. Nauczyciel prosi uczniów o zapisywanie na kartkach właściwości, które były prezentowane na filmie.
Film: Badanie właściwości etanolu:
https://youtu.be/AuYKzK9Q6zQ
lub Multiteka - To jest chemia
Reakcja etanolu z sodem:
https://youtu.be/eCDvWmRDxrI
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Po obejrzeniu filmów chętni uczniowie wypisuje na Jamboardzie/tablicy po jednej z właściwości etanolu. Potem uczniowie starają się pogrupować właściwości na fizyczne i chemiczne.
https://jamboard.google.com/d/1N_990qfrVmQ2vnEStVSOICqySuBSRL4wM6mUMGUYrMg/edit?usp=sharing
Aktywność 3
Temat: TEORIA
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje piktogramy z kart charakterystyki metanolu i etanolu.
Uczniowie w parach ustalają właściwości metanolu i zapisują je na drugiej tablicy Jamboarda
https://jamboard.google.com/d/1N_990qfrVmQ2vnEStVSOICqySuBSRL4wM6mUMGUYrMg/edit?usp=sharing
Dyskusja na temat podobieństw i różnic tych alkoholi.
Uczniowie wyciągają wnioski, a nauczyciel uzupełnia wiedzę teoretyczną z zakresu:Otrzymywanie alkoholu metylowego z gazu syntezowego.
Otrzymywanie alkoholu etylowego w procesie fermentacji alkoholowej. Uczniowie oglądają filmy i zapisują równanie reakcji fermentacji alkoholowej:
proces fermentacji na skalę przemyslową‑Multiteka
doświadczenie‑fermentacja alkoholowa https://youtu.be/h09Gi_KzCn8
3. Reakcje chemiczne alkoholi:
-spalanie
-reakcja z sodem
-reakcja z chlorowodorem
Aktywność 4
Temat: PRAKTYKA
Czas trwania: 3 min
Opis aktywności:
Uczniowie sprawdzają zdobyta wiedzę grupując wiadomości dotyczące alkoholu metylowego i etylowego na Wordwall:
https://wordwall.net/play/28658/694/224
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ewaluacja z zastosowaniem aplikacji Mentimeter:
https://www.menti.com/y2n3c1r1rm
Refleksje.
Które elementy lekcji podobały Ci się najbardziej? Jakie narzędzia TIK pomogły Ci się uczyć?
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Uczniowie materiał z lekcji mają zamieszczany na classroomie.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna