Autor/autorka

Joanna Kitkowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I

2. Przedmiot

chemia

3. Temat zajęć

Otrzymywanie soli na przykładzie chlorku sodu - NaCl

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z realizowaną podstawą programową.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Przekazanie informacji przy użyciu TIK jest efektywniejsze. W przypadku obserwacji eksperymentu pozwala na bezpieczną pracę (film zamiast szkodliwych, wybuchowych substancji) i wysnuwanie poprawnych wniosków.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie uczniów z trzema metodami otrzymywania soli.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wymienia trzy reakcje otrzymywania soli

  2. Uczeń projektuje trzy doświadczenia otrzymywania soli.

  3. Uczeń pisze równania reakcji otrzymywania soli: metal + niemetal= sól; tlenek metalu + kwas = sól i woda, wodorotlenek metalu + kwas = sól + woda

9. Metody i formy pracy

METODY PRACY:
Uproszczona metoda problemowa z eksperymentem - pokaz (film) i objaśnieniem.
Praca z e‑podręcznikiem

FORMY PRACY: praca indywidualna, praca zbiorowa

10. Środki dydaktyczne

MS Teams
OneNote, Forms
platfotma e‑podręczniki
mentimeter.com

11. Wymagania w zakresie technologii

komputer, tablet, smartfon - potrzebny do nauki zdalnej z dostępem do Internetu
platforma edukacyjna https://zpe.gov.pl/ ,
e‑dziennik
tablet graficzny

12. Przebieg zajęć

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel podaje link do formularza MS Forms i zadaje pytania o reakcje omówione na lekcji https://tiny.pl/9p9b6 .

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję można oczywiście przeprowadzić stacjonarnie, najlepiej z pokazem chociaż jednego doświadczenia. W miarę możliwości (stacjonarnie) można uczniów podzielić na grupy, aby mieli możliwość samodzelnego wykonania, np. reakcji neutralizacji z użyciem dowolnego wskaźnika. Scenariusz można także zmodyfikować na pracę zdalną w pokojach, gdzie każda grupa pracuje nad inną reakcją, a po połączeniu następuje wymiana informacji.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna