Otrzymywanie soli na przykładzie chlorku sodu - NaCl
Autor/autorka
Joanna Kitkowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
chemia
3. Temat zajęć
Otrzymywanie soli na przykładzie chlorku sodu - NaCl
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z realizowaną podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Przekazanie informacji przy użyciu TIK jest efektywniejsze. W przypadku obserwacji eksperymentu pozwala na bezpieczną pracę (film zamiast szkodliwych, wybuchowych substancji) i wysnuwanie poprawnych wniosków.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów z trzema metodami otrzymywania soli.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wymienia trzy reakcje otrzymywania soli
Uczeń projektuje trzy doświadczenia otrzymywania soli.
Uczeń pisze równania reakcji otrzymywania soli: metal + niemetal= sól; tlenek metalu + kwas = sól i woda, wodorotlenek metalu + kwas = sól + woda
9. Metody i formy pracy
METODY PRACY:
Uproszczona metoda problemowa z eksperymentem - pokaz (film) i objaśnieniem.
Praca z e‑podręcznikiem
FORMY PRACY: praca indywidualna, praca zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
MS Teams
OneNote, Forms
platfotma e‑podręczniki
mentimeter.com
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer, tablet, smartfon - potrzebny do nauki zdalnej z dostępem do Internetu
platforma edukacyjna https://zpe.gov.pl/ ,
e‑dziennik
tablet graficzny
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Postawienie problemu badawczego i sprawdzanie hipotezy.
Czas trwania: 15‑20 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje pytanie czy chlorek sodu można otrzymać następującymi metodami:
sód + chlor = chlorek sodu;
tlenek sodu + kwas chlorowodorowy = chlorek sodu i woda,
wodorotlenek sodu + kwas chlorowodorowy = chlorek sodu + woda
Uczniowie stawiają hipotezę, że jest to możliwe. (można użyć aplikacji do głosowania)
Obejrzenie filmików na YouTube i/lub na platformie edukacyjnej
https://www.youtube.com/watch?v=VBReOjo3ri8
https://www.youtube.com/watch?v=qh7h_WJAv5M
https://www.youtube.com/watch?v=SsQmsgEPEzU
https://zpe.gov.pl/a/inne-metody-otrzymywania-soli/D24V7K9By
https://zpe.gov.pl/a/reakcja-zobojetniania/DhCMjRGSF
https://zpe.gov.pl/a/reakcja-tlenkow-z-kwasami-i-zasadami/D4Ns9LJkC
Uczniowie potwierdzają hipotezę, że reakcje zachodzą
Aktywność 2
Temat: Wnioski z doświadczenia
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zbiera obserwacje do odpowiednich reakcji z użyciem www.mentimeter.com lub „colaboration space” w ClassNote na platformie MS Teams.
Nauczyciel wraz z uczniami precyzuje i zapisuje wnioski oraz odpowiednie równania reakcji.
Następuje wyodrębnienie trzech ogólnych równań zaobserwowanych reakcji:
metal + niemetal= sól;
tlenek metalu + kwas = sól i woda,
wodorotlenek metalu + kwas = sól + woda
Aktywność 3
Temat: Omówienie trzech wybranych metod otrzymywania soli. Rozwinięcie wniosków o dodatkową teorię.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel posługując się platformą https://zpe.gov.pl/ rozwija temat o substancje, które ulegają jeszcze takim reakcjom oraz prezentuje substancje, których tymi metodami otrzymać się nie da. Nauczyciel zapisuje przykłady równań takich reakcji.
Aktywność 4
Temat: Rozwiązywanie zadań interaktywnych z platformy.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują ćwiczenia na platformie
https://zpe.gov.pl/a/inne-metody-otrzymywania-soli/D24V7K9By
https://zpe.gov.pl/a/reakcja-zobojetniania/DhCMjRGSF
https://zpe.gov.pl/a/reakcja-tlenkow-z-kwasami-i-zasadami/D4Ns9LJkC
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel podaje link do formularza MS Forms i zadaje pytania o reakcje omówione na lekcji https://tiny.pl/9p9b6 .
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję można oczywiście przeprowadzić stacjonarnie, najlepiej z pokazem chociaż jednego doświadczenia. W miarę możliwości (stacjonarnie) można uczniów podzielić na grupy, aby mieli możliwość samodzelnego wykonania, np. reakcji neutralizacji z użyciem dowolnego wskaźnika. Scenariusz można także zmodyfikować na pracę zdalną w pokojach, gdzie każda grupa pracuje nad inną reakcją, a po połączeniu następuje wymiana informacji.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna