Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Niektóre metale po zanurzeniu ich w kwasie chlorowodorowym (kwasie solnym) roztwarzają się w nim, inne zaś nie ulegają takim przemianom. W jaki sposób przewidzieć, które metale będą reagować z kwasem chlorowodorowym lub innymi kwasami? Jakie substancje są produktami tych reakcji chemicznych?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • budowę i nazewnictwo soli;

Nauczysz się
  • zapisywać równania reakcji wybranych metali z kwasami, prowadzące do powstania soli;

  • przewidywać na podstawie szeregu aktywności metali, które z nich wypierają wodór z kwasów, oraz wskazać te, które nie mają takich właściwości;

  • w jaki sposób kwasy utleniające reagują z metalami.

iU5Lt9PZvA_d5e138

1. Reakcje metali z kwasem chlorowodorowym

Działanie kwasu solnego na niektóre metale
Doświadczenie 1

Przeprowadź doświadczenie chemiczne, polegające na zbadaniu, czy wybrane metale, takie jak: Mg, Zn, Al, Fe, Cu, roztwarzają się w kwasie chlorowodorowym.

Uwaga! Doświadczenie należy wykonać pod wyciągiem. Pamiętaj o używaniu okularów ochronnych oraz rękawiczek.

Rd9zHsimpyEER
Problem badawczy Jaki jest skład chemiczny substancji organicznych?. Hipoteza Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją. Hipoteza 1: Substancje pochodzenia organicznego są zbudowane m.in. z węgla, wodoru i tlenu. Hipoteza 2: Substancje pochodzenia organicznego nie są zbudowane z węgla, wodoru i tlenu. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: probówka; statyw; łapa; palnik; ziarna ryżu; kawałek chleba; pokrojony ziemniak lub inne warzywo. Instrukcja: 1. Do suchej probówki, zamocowanej do statywu łapą, włóż jeden z wybranych produktów spożywczych: kilka ziarenek ryżu, kawałek chleba, ziemniaka lub innego warzywa. 2. Zawartość probówki ogrzewaj w płomieniu palnika. 3. Obserwuj zachodzące zmiany.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, polegające na zbadaniu, czy wybrane metale, takie jak: Mg, Zn, Al, Fe, Cu, roztwarzają się w kwasie chlorowodorowym. Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy:

Czy wybrane metale, takie jak: Mg, Zn, Al, Fe, Cu, roztwarzają się w kwasie chlorowodorowym?

Hipoteza:

Nie wszystkie spośród metali, takich jak: Mg, Zn, Al, Fe, Cu, reagują z kwasem chlorowodorowym.

Co było potrzebne:

  • probówki;

  • stężony kwas chlorowodorowy;

  • metale: magnez, żelazo, glin, miedź, cynk;

  • papier ścierny;

  • łuczywo;

  • zapałki.

Przebieg doświadczenia:

Do pięciu probówek wlano po około 3 cm3 stężonego kwasu chlorowodorowego. Do każdej z nich wprowadzono inny kawałek metalu, oczyszczony wcześniej papierem ściernym, oraz zbliżono zapalone łuczywo:

a) do pierwszej probówki – wstążkę magnezową;

b) do drugiej probówki – blaszkę cynkową;

c) do trzeciej probówki – drut aluminiowy;

d) do czwartej probówki – drut żelazny;

e) do piątej probówki – drut miedziany.

Obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

W probówkach z magnezem, cynkiem, glinem i żelazem wydziela się bezbarwny gaz, a metale te roztwarzają się. Najintensywniejsze wydzielanie pęcherzyków gazu zachodzi w probówce z magnezem, a najmniej intensywne – w probówce z żelazem. Po przyłożeniu zapalonego łuczywka do wylotu tych probówek słychać charakterystyczny trzask. W probówce z miedzią nie zachodzą żadne zmiany.

Wnioski:

Magnez, cynk, glin i żelazo reagują z kwasem chlorowodorowym. W czasie reakcji metale te wypierają wodór z kwasu, zgodnie z poniższymi równaniami reakcji:

a)

Mg+2 HClaqMgCl2+H2
magnez+kwas chlorowodorowychlorek magnezu+wodór
Mg+2 H3O++2 Cl-Mg2++2 Cl-+H2+2 H2O
Mg+2 H3O+Mg2++H2+ 2 H2O

b)

Zn+2 HClaqZnCl2+H2
cynk+kwas chlorowodorowychlorek cynku+wodór
Zn+2 H3O++2 Cl-Zn2++2 Cl-+H2+2 H2O
Zn+2 H3O+Zn2++H2+ 2 H2O

c)

2 Al+6 HCl2 AlCl3+3 H2
glin+kwas chlorowodorowychlorek glinu+wodór
2 Al+6 HClaq2 AlCl3+3 H2
2 Al+6 H3O+2 Al2++3 H2+ 6 H2O

d)

Fe+2 HClaqFeCl2+H2
żelazo+kwas chlorowodorowychlorek żelazaII+wodór
Fe+2 H3O++2 Cl-Fe2++2 Cl-+H2+2 H2O
Fe+2 H3O+Fe2++H2+ 2 H2O

Wodór w obecności zapalonego łuczywka reaguje gwałtownie z tlenem, czemu towarzyszy charakterystyczny odgłos:

2 H2+O22 H2O
wodór+tlenwoda

e)

Miedź nie reaguje z kwasem chlorowodorowym:

Cu+HClaqbrak reakcji
miedź+kwas chlorowodorowybrak reakcji

Niektóre metale, takie jak: cynk, magnez, glin, żelazo, reagują z kwasem chlorowodorowym. Podczas tych reakcji powstają odpowiednie sole oraz wydziela się wodór. Mówimy, że metale te wypierają wodór z kwasu. Są metale, takie jak miedź, które nie ulegają reakcji z kwasem chlorowodorowym.

1
Polecenie 1
R1Q80ZSSS2UgT
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Polecenie 1
RxzPKakmunyUy
Przyporządkuj, które z metali reagują z kwasem chlorowodorowym, a które nie. Reagują z kwasem chlorowodorowym Możliwe odpowiedzi: 1. glin, 2. żelazo, 3. cynk, 4. magnez, 5. miedź Nie reagują z kwasem chlorowodorowym Możliwe odpowiedzi: 1. glin, 2. żelazo, 3. cynk, 4. magnez, 5. miedź
iU5Lt9PZvA_d5e281

2. Reakcje metali z rozcieńczonym roztworem kwasu siarkowego(VI)

Działanie rozcieńczonego roztworu kwasu siarkowego(VI) na niektóre metale
Doświadczenie 2

Przeprowadź doświadczenie chemiczne, polegające na zbadaniu, czy wybrane metale, takie jak: Mg, Zn, Al, Fe, Cu, reagują z rozcieńczonym roztworem kwasu siarkowego(VI).

Uwaga! Doświadczenie należy wykonać pod wyciągiem. Pamiętaj o środkach bezpieczeństwa takich jak okulary ochronne i rękawice.

Rk1lY6yangYm2
Problem badawczy Czy wybrane metale (Mg, Zn, Al, Fe, Cu) roztwarzają się w kwasie chlorowodorowym?. Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją. Hipoteza 1: Wybrane metale (Mg, Zn, Al, Fe, Cu) reagują z kwasem chlorowodorowym. Hipoteza 2: Nie wszystkie spośród metali: Mg, Zn, Al, Fe, Cu reagują z kwasem chlorowodorowym. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: probówki; stężony kwas chlorowodorowy; metale: magnez, żelazo, glin, miedź, cynk; papier ścierny, łuczywo; zapałki. Instrukcja: Do pięciu probówek wlej po około 3 cm3 stężonego kwasu chlorowodorowego. Do każdej z nich wprowadź inny kawałek metalu, oczyszczony wcześniej papierem ściernym oraz zbliż zapalone łuczywo: a) do pierwszej probówki – wstążkę magnezową; b) do drugiej probówki – blaszkę cynkową; c) do trzeciej probówki – drut aluminiowy; d) do czwartej probówki – drut żelazny; e) do piątej probówki – drut miedziany. Obserwuj zachodzące zmiany.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, polegające na zbadaniu, czy wybrane metale, takie jak: Mg, Zn, Al, Fe, Cu, reagują z rozcieńczonym roztworem kwasu siarkowego(VI). Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy:

Czy wszystkie metale roztwarzają się w rozcieńczonym roztworze kwasu siarkowego(VI)?

Hipoteza:

Nie wszystkie spośród metali, takich jak: Mg, Zn, Al, Fe, Cu, reagują z rozcieńczonym roztworem kwasu siarkowego(VI).

Co było potrzebne:

  • probówki;

  • 1% roztwór kwasu siarkowego(VI);

  • metale: magnez, żelazo, glin, miedź, cynk;

  • papier ścierny;

  • łuczywo;

  • zapałki.

Przebieg doświadczenia:

Do pięciu probówek wlano po około 3 cm3 roztworu kwasu siarkowego(VI). Do każdej z nich wprowadzono inny kawałek metalu, oczyszczony wcześniej papierem ściernym, oraz zbliżono zapalone łuczywo:

a) do pierwszej probówki – wstążkę magnezową;

b) do drugiej probówki – blaszkę cynkową;

c) do trzeciej probówki – drut aluminiowy;

d) do czwartej probówki – drut żelazny;

e) do piątej probówki – drut miedziany.

Obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Zawartość probówki z magnezem i cynkiem intensywnie się pieni. Wydziela się bezbarwny gaz, który w obecności zapalonego łuczywa spala się z charakterystycznym trzaskiem. Na powierzchni żelaza oraz glinu pojawiają się pęcherzyki gazu, a zapalone łuczywo, umieszczone nad probówką, nie wywołuje żadnych efektów. W probówce z miedzią nie pojawiają się zmiany.

Wnioski:

Magnez, cynk, glin i żelazo reagują z rozcieńczonym kwasem
siarkowym(VI). W czasie reakcji metale te wypierają wodór z kwasu, zgodnie z poniższymi równaniami reakcji:

a)

Mg+H2SO4MgSO4+H2
magnez+kwas siarkowyVI→siarczanVI magnezu+wodór
Mg+2 H3O++SO42-Mg2++SO42-+H2+ 2 H2O
Mg+2 H3O+Mg2++H2+2 H2O

b)

Zn+H2SO4ZnSO4+H2
cynk+kwas siarkowyVIsiarczanVI cynku+wodór
Zn+2 H3O++SO42-Zn2++SO42-+H2+2 H2O
Zn+2 H3O+Zn2++H2+2 H2O

c)

Fe+H2SO4FeSO4+H2
żelazo+kwas siarkowyVIsiarczanVI żelazaII+wodór
Fe+2 H3O++SO42-Fe2++SO42-+H2+2 H2O
Fe+2 H3O+Fe2++H2+2 H2O

d)

2 Al+3 H2SO4Al2SO43+3 H2
glin+kwas siarkowyVIsiarczanVI glinu+wodór
2 Al+6 H3O++3 SO42-2 Al3++3 SO42-+3 H2+6 H2O
2 Al+6 H3O+2 Al3++3 H2+ 6 H2O

Wodór w obecności zapalonego łuczywka reaguje gwałtownie z tlenem, czemu towarzyszy charakterystyczny odgłos:

2 H2+O22 H2O
wodór+tlenwoda

e)

Miedź nie reaguje z rozcieńczonym roztworem kwasu siarkowego(VI):

Cu+H2SO4brak reakcji
miedź+kwas siarkowyVIbrak reakcji
1
Polecenie 2
R1Q80ZSSS2UgT
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Polecenie 2
R1Ei38hrh05Qt
Przyporządkuj, które z metali reagują z roztworem kwasu siarkowego(VI), a które nie. Reagują z roztworem kwasu siarkowego(VI) Możliwe odpowiedzi: 1. cynk, 2. glin, 3. magnez, 4. żelazo, 5. miedź Nie reagują z roztworem kwasu siarkowego(VI) Możliwe odpowiedzi: 1. cynk, 2. glin, 3. magnez, 4. żelazo, 5. miedź
iU5Lt9PZvA_d5e413

3. Szereg aktywności metali

Chemicy uporządkowali metale według zmieniającej się aktywności chemicznej. Szereg ten nosi nazwę szeregu aktywności metaliszereg aktywności metaliszeregu aktywności metali. Zwykle stosuje się dwa sposoby prezentacji metali w tym zbiorze: według malejącej lub wzrastającej ich aktywności chemicznej. Umieszczony w tym szeregu wodór rozdziela metale na te, które wypierają go z kwasów, i te, które nie mają takich właściwości.

Poniższy przykład przedstawia metale uporządkowane według ich malejącej aktywności chemicznej.

R1c1XuFDDCCNL1
Źródło: epodreczniki.pl na podstawie: Wybrane wzory i stałe fizykochemiczne na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki; CKE, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie szeregu aktywności metali możemy stwierdzić, że np. sód wypiera wodór z kwasu (powstają wtedy sól i wodór). Reakcję tego metalu z kwasem chlorowodorowym opisuje równanie:

2 Na+2 HClaq2 NaCl+H2
sód+kwas chlorowodorowychlorek sodu+wodór
2 Na+2 H3O++2 Cl-2 Na++2 Cl-+H2+ 2 H2O
2 Na+2 H3O+2 Na++H2+ 2 H2O

Na podstawie szeregu aktywności możemy przewidzieć, że miedź, rtęć, srebro, złoto i platyna nie będą wypierały wodoru z kwasów.

R1JX2i1PeMAln1
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

4. W jaki sposób metale reagują z kwasem azotowym(V) i stężonym kwasem
siarkowym(VI)?

Metale umieszczone w szeregu aktywności metali za wodorem nie reagują z kwasami poprzez wypieranie wodoru. Istnieją jednak kwasy, z którymi reagują zarówno metale leżące w szeregu aktywności przed, jak i za wodorem. Są to kwasy o właściwościach silnie utleniającychkwasy o właściwościach silnie utleniającychkwasy o właściwościach silnie utleniających. Do najbardziej powszechnych zaliczyć możemy: stężony kwas siarkowy(VI) oraz kwas azotowy(V) (rozcieńczony oraz stężony). Reakcje te przebiegają jednak nie poprzez wypieranie wodoru z kwasu, lecz tworzenie odpowiedniego dla danego kwasu tlenku gazowego.

Na przykład w wyniku reakcji stężonego kwasu siarkowego(VI) z miedzią otrzymujemy sól – siarczan(VI) miedzi(II), tlenek siarki(IV) o ostrym, duszącym zapachu oraz wodę, zgodnie z poniższym równaniem reakcji:

Cu+2 H2SO4stężonyCuSO4+SO2+2 H2O
miedź+kwas siarkowyVIsiarczanVI miedziII+tlenek siarkiIV+woda
Cu+4 H3O++2 SO42Cu2++SO42+SO2+6 H2O
Cu+4 H3O++SO42Cu2++SO2+6 H2O

Z kolei, w wyniku reakcji miedzi ze stężonym kwasem azotowym(V) również otrzymamy sól – azotan(V) miedzi(II) oraz tlenek azotu(IV) o barwie brunatnej i drażniącym zapachu, a także wodę. Reakcję tą opisuje następujące równanie reakcji:

Cu+4 HNO3stężonyCuNO32+2 NO2+2 H2O
miedź+kwas azotowyVazotanV miedziII+tlenek azotuIV+woda
Cu+4 H3O++4 NO3Cu2++2 NO3+2 NO2+6 H2O
Cu+4 H3O++2 NO3Cu2++2 NO2+6 H2O

Kiedy jednak wprowadzimy miedź do rozcieńczonego roztworu kwasu
azotowego(V), otrzymamy bezbarwny gaz, który brunatnieje na powietrzu – jest to tlenek azotu(II). W wyniku reakcji otrzymujemy również sól (azotan(V) miedzi(II)) oraz wodę. Reakcję zapisujemy w postaci następującego równania:

3 Cu+8 HNO3rozcieńczony3 CuNO32+2 NO+4 H2O
miedź+kwas azotowyVazotanV miedziII+tlenek azotuII+woda
3 Cu+8 H3O++8 NO33 Cu2++6 NO3+2 NO2+12 H2O
3 Cu+4 H3O++2 NO33 Cu2++2 NO2+6 H2O

Brunatnienie powstającego w reakcji bezbarwnego gazu możemy opisać następującym równaniem reakcji:

2 NOtlenek azotuII+O22 NO2tlenek azotuIV
Polecenie 3
RQx03Tnvi39pm
Które z poniższych metali reagują ze stężonym kwasem siarkowym(VI), ale nie reagują z rozcieńczonym roztworem kwasu siarkowego(VI)? Wybierz odpowiednie symbole metali. Na, Pb, Cu, Fe, Ca, Ag, Li, Mg
iU5Lt9PZvA_d5e470

Podsumowanie

  • Metale leżące w szeregu aktywności metali przed wodorem reagują zarówno z kwasami beztlenowymi, jak i tlenowymi; w wyniku tych reakcji powstają odpowiednio sól i wodór.

  • Metale leżące w szeregu aktywności metali za wodorem – nie wypierają wodoru z kwasów.

  • Na podstawie szeregu aktywności metali można ocenić, czy dany metal wypiera wodór z kwasów.

  • Istnieją kwasy o silnych właściwościach utleniających (między innymi stężony kwas siarkowy(VI) oraz kwas azotowy(V)), które reagują zarówno z metalami leżącymi w szeregu aktywności metali przed, jak i za wodorem. W reakcjach tych nie powstaje jednak wodór. Pozostałe kwasy mają właściwości słabo utleniające.

Praca domowa
1
Polecenie 4.1

Ustal, jakie substancje kryją się pod symbolami A i B, jeżeli wiesz, że w wyniku reakcji 2 powstaje bezbarwny, bezwonny gaz. Zapisz równania reakcji prowadzące do ich otrzymania. Nazwij substraty i produkty każdej z reakcji. Pamiętaj, aby uzgodnić zapisane równania reakcji.

RMT8OJ9DxhXIk
Schemat do polecenia w pracy domowej
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RXS3oXre2ann3
.
iU5Lt9PZvA_d5e527

Słownik

szereg aktywności metali
szereg aktywności metali

szereg, w którym metale ułożone są według zmieniającej się stopniowo (malejącej lub rosnącej) aktywności chemicznej

kwasy o właściwościach silnie utleniających
kwasy o właściwościach silnie utleniających

to kwasy, które reagują z większością metali, nawet z niektórymi o mniejszej aktywności chemicznej niż wodór. Do kwasów utleniających należą: H2SO4stężony, HNO3stężony, HNO3rozcieńczony

iU5Lt9PZvA_d5e572

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RMVDCZQDNpzL51
zadanie interaktywne
1
Ćwiczenie 2
Rh7IxFwa1thd71
zadanie interaktywne
1
Ćwiczenie 3

Na podstawie szeregu aktywności metali, zawartego w materiale, wskaż zbiór metali, które wypierają wodór z większości kwasów.

R1c1XuFDDCCNL1
Źródło: epodreczniki.pl na podstawie: Wybrane wzory i stałe fizykochemiczne na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki; CKE, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wskaż zbiór metali, które wypierają wodór z większości kwasów.

Rhjbi60M74TlS1
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 4
RKRwklobeoxZM1
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 5
RMbH6IhJWc7C81
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 6
RuR7P3PCoOjGh
Wskaż istotę reakcji cynku z kwasem bromowodorowym. Możliwe odpowiedzi: 1. Zn+2 H3O+Zn2++2 H2O, 2. Zn2++2 H-Zn+H2, 3. Zn+H2Zn2++2 H+, 4. Zn+2 H3O+Zn2++H2+ 2 H2O
3
Ćwiczenie 7
R18K3hTggieOC1
zadanie interaktywne
3
Ćwiczenie 8
R16J8iXSdDN24
Poniżej przedstawiono schemat pewnej reakcji chemicznej. Wskaż, która z poniższych odpowiedzi zawiera prawidłowo sformułowane obserwacje do tego doświadczenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono pewną reakcję, polegającą na dodaniu srebra do probówki zawierającej rozcieńczony H2SO4.

R14TpxTp059sZ
Wskaż, która z poniższych odpowiedzi zawiera prawidłowo sformułowane obserwacje do tego doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Intensywnie wydzielają się pęcherzyki powietrza. Metal roztwarza się, powstaje klarowny, bezbarwny roztwór., 2. Intensywnie wydzielają się pęcherzyki gazu - wodoru. Metal roztwarza się, powstaje klarowny, bezbarwny roztwór., 3. Brak widocznych objawów reakcji., 4. Intensywnie wydzielają się pęcherzyki gazu. Ciało stałe roztwarza się, powstaje klarowny, bezbarwny roztwór.
2
Ćwiczenie 9
Rw6aY9ZlentJi
Complete the following excerpt from the range of metal activities. | Li | K | Ca |1. H, 2. Cu, 3. Na| Mg | Al | Zn | Fe | Pb |1. H, 2. Cu, 3. Na|1. H, 2. Cu, 3. Na| Ag | Hg | Pt | Au |
3
Ćwiczenie 10
R1AfQu3KXFs9I
A schematic drawing of a certain chemical reaction is shown below. Which answer only contains the numbers of the tubes in which hydrogen is evolving?
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

In five tubes, five different reactions have been conducted, as shown below:

  • Tube 1 - HNO3aq+Cu;

  • Tube 2 - HBraq+Ag;

  • Tube 3 - H2SO4aq+Fe;

  • Tube 4 - HClaq+Zn;

  • Tube 5 - H3PO4aq+Pt.

Which answer only contains the numbers of the tubes in which hydrogen is evolving?

RRAQOe5yLZvuK
Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2, 4, 5, 2. 4, 3. 3, 4, 4. 1, 2, 5, 5. 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Chemia. Podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Kielce 2021.

Pazdro K., Podręcznik do kształcenia ogólnego w liceach, Część IV. Chemia Nieorganiczna, Warszawa 2009.

bg‑gray3

Notatnik

R1DtPZeRxUhnO
(Uzupełnij).