Our Dreams, speaking
Scenariusz lekcji języka angielskiego:
Our Dreams – speaking
(dla II klasy liceum ogólnokształcącego, poziom intermediate)
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczniowie poznają znaczenie snów. Ćwiczą umiejętność opowiadania o swoich snach, a także udzielania rad.
b) Umiejętności
Uczniowie opowiadają o swoich snach używając czasowników modalnych. Ćwiczą również umiejętność wypowiadania się oraz słuchania siebie nawzajem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: ćwiczenia pisemne, dyskusja.
Forma: praca z całą klasą, praca indywidualna i w grupach.
W pierwszej części lekcji, będącej wprowadzeniem do tematu, uczniowie wypowiadają się na temat swoich snów. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, które mają im ułatwić wypowiadanie się.
W drugim etapie zajęć uczniowie pracują w czwórkach. Dostają kartkę z sześcioma snami. Zadaniem jest ułożenie ich interpretacji.
Następne ćwiczenie odbywa się w parach. Jeden uczeń jest pacjentem, drugi psychoanalitykiem. Pacjent dostaje rysunek (który jest jego snem) i musi go opisać lekarzowi. Lekarz natomiast, z użyciem czasowników modalnych, udziela rad, co należy zrobić.
Ostatnim zadaniem jest napisanie wypracowania o swoim ostatnim śnie lub o śnie, który się dobrze pamięta. Uczniowie próbują również wyjaśnić, co mógł on oznaczać. Używają przy tym czasowników modalnych.
Ważne jest, aby nauczyciel cały czas kontrolował pracę uczniów, mobilizował do niej tych, którzy sprawiają wrażenie znudzonych i sprawdzał prawidłowość wykonanych ćwiczeń. Na koniec każdego zadania można prosić któregoś z uczniów o głośne odczytanie swojej pracy.
3. Środki dydaktyczne
Obrazki snów (przygotowane wcześniej przez nauczyciela).
Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: kartka ze snami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
SPEAKING
Uczniowie wypowiadają się na temat swoich snów. Jeśli pojawiają się problemy, nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, np.:
1) How often do you dream?
2) When did you last have a dream?
3) Was it a good dream or a bad dream?
4) What do you think it means?
b) Faza realizacyjna
EXERCISE
Uczniowie pracują w czwórkach. Dostają przygotowaną wcześniej kartkę z rysunkami snów i wymyślają ich interpretację. Jeśli jakaś grupa szybko skończy, poprzestając tylko na kilku zdaniach, należy ich zmobilizować do dalszej pracy i poprosić o wysilenie wyobraźni i wykazanie się całą swoją pomysłowością.
SPEAKING / GRAMMAR
Uczniowie pracują w parach. Jeden uczeń jest pacjentem, drugi psychoanalitykiem. Pacjent dostaje rysunek, który przedstawia jego sen, i musi go opisać lekarzowi. Lekarz natomiast udziela rad, co należy zrobić. Używa przy tym czasowników modalnych.
c) Faza podsumowująca
WRITING
Uczniowie piszą wypracowanie o swoim ostatnim śnie lub o śnie, który dobrze pamiętają. Próbują również wytłumaczyć, co mógł on oznaczać. Używają przy tym czasowników modalnych. Przed zakończeniem lekcji dobrze będzie sprawdzić część tego ćwiczenia, tzn. tyle, ile udało się uczniom napisać już teraz. Ponieważ jednak jest to zadanie wymagające większej ilości czasu, jego skończenie będzie pracą domową. Należy pamiętać o tym, żeby poprosić o odczytanie jej na następnej lekcji.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Zawiera wszystkie ćwiczenia podane w scenariuszu (kartka ze snami).
b) Scenariusz do pracy z uczniem
Zawiera klucz odpowiedzi do wszystkich ćwiczeń zawartych w karcie pracy ucznia oraz pytania do zadania uczniom.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.