Out of the blue (Idioms 4) - colourful idioms
Metadane scenariusza
ID (wypełnia redakcja) | |
Tytuł | Out of the blue – colourful idioms (Idioms 4) |
Przedmiot nauczania | Język angielski |
Autor (imię i nazwisko) | Aleksandra Kazimierczyk |
Adres (ulica, nr domu) | ul. Omulewska 14/4 |
Kod pocztowy, miejscowość | 04‑128 Warszawa |
Login autora w Scholaris | olakazimierczyk |
Abstrakt | Scenariusz przygotowany do realizacji w trakcie 45‑minutowej lekcji, której celem jest zapoznanie uczniów ze zwrotami urozmaicającymi wypowiedzi pisemne i ustne, czyli |
Wydawca | OSI CompuTrain |
Źródło | Cambridge International Dictionary of Idioms |
Odnośniki | karta pracy ucznia, szablon do pracy z uczniem |
Etap edukacyjny | liceum |
Informacje o prawach (wypełnia redakcja) | |
Słowa kluczowe | idiomy, idioms, słownictwo, colours |
UDC (wypełnia redakcja) | |
Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) | 45 minut |
Uwagi | Jest to czwarty z serii siedmiu scenariuszy lekcji opartych na praktycznej nauce angielskich idiomów. |
Scenariusz lekcji – Out of the blue – colourful idioms (Idioms 4)
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów ze zapoznanie uczniów ze zwrotami urozmaicającymi wypowiedzi pisemne i ustne, czyli z idiomami. Czwarta lekcja z tego cyklu ma za zadanie przedstawić uczniom zestawy idiomów, zawierających w sobie nazwy kolorów. Uczniowie zapoznają się ze znaczeniami idiomów, uczą się stosować te wyrażenia.
Umiejętności
Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (czytanie ze zrozumieniem szczegółów). Zadaniem uczniów jest dopasowanie idiomów do ich wytłumaczeń. Aby nauka była bardziej efektywna, uczniowie pracują w grupach, w których przygotowują krótkie scenki sytuacyjne, odzwierciedlające zastosowanie wcześniej poznanych zwrotów. W ten sposób rozwija się umiejętność mówienia w języku obcym, a przy tym – umiejętność pracy w grupie
i prezentacji opracowanego materiału.
Metoda i forma pracy
W pierwszej części lekcji uczniowie pracują w parach – dopasowują powycinane zestawy idiomów do ich wytłumaczeń. Następnie pracują samodzielnie – przekształcając podane zdania
i uzupełniając je idiomami (transformacje).
Środki dydaktyczne
Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: zestaw idiomów wraz z ich wytłumaczeniami. UWAGA! Zestawy należy wcześniej porozcinać i poskładać w komplety, aby powstała gotowa do ułożenia układanka.
Przebieg lekcji
Jeśli nauczyciel skorzystał z możliwości przeprowadzenia trzech wcześniejszych lekcji z serii „Idioms” – „Be a pain in the neck (Idioms 1)”, „Break a leg (Idioms 2)”, „Be in safe hands (Idioms 3)”, rozpoczynając czwartą lekcję z tej serii powinien przeprowadzić krótkie powtórzenie zwrotów, z którymi uczniowie zapoznali się podczas poprzednich zajęć. W tym celu zadaje pytania, jak np.
When would you save your friend’s neck?
Give me an example of a person who is easy on the eye.
How would you say that sth costs a lot of money?
What can you say to wish sb good luck?
Who would you describe as an old hand?
How can you say that you are controlled by someone?
READING FOR SPECIFIC INFORMATION – Uczniowie pracują w parach- otrzymują zestawy idiomów oraz ich tłumaczenia. Łączą idiomy ( zawierające nazwy kolorów) z ich tłumaczeniami*.***
WRITING - Następnie uczniowie pracują już samodzielnie. Wykonują zadanie typu „transformacje” - przekształcają podane zdania, używając poznanych wcześniej idiomów.
Załączniki
a. Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenie opisane w scenariuszu – zestaw idiomów wraz z ich wytłumaczeniami (gotowe do wycięcia i rozdania uczniom) oraz ćwiczenie, w którym uczniowie przekształcają podane zdania.
b. Zadanie domowe
Jeśli nauczyciel zamierza przeprowadzić serię lekcji uczących angielskich idiomów oraz przeprowadził już poprzednie lekcje z tej serii, wówczas poleca uczniom założenie zeszytów, w których umieszczać będą wszystkie nowe idiomy. Do rozdziałów zawierających idiomy ze słowami „neck”, „eye”, „hand” oraz „leg” uczniowie dołączą rozdział zawierający idiomy z nazwami kolorów. Uczniowie mogą uzupełniać swoje zeszyty, wklejając otrzymane podczas lekcji zestawy zwrotów.
c. Szablon do pracy z uczniem
Zawiera klucz odpowiedzi i pytania, które nauczyciel może zadać uczniom podczas wprowadzenia do lekcji, jednocześnie powtarzając słownictwo, z którym klasa zapoznała się podczas poprzednich zajęć z serii „Idioms”.
Aleksandra Kazimierczyk
Nauczyciel języka angielskiego
British School
Warszawa