Palmas – dłonie a rytm: ćwiczenia rytmiczne
Palmas – dłonie a rytm: ćwiczenia rytmiczne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna podstawowe ćwiczenia rytmiczne z palmas.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi zagrać podstawowe ćwiczenia rytmiczne.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki z zapisem różnych ćwiczeń rytmicznych
Metronom
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak należy pracować z metronomem.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że ćwiczenia z metronomem należy rozpoczynać w tempie wolnym i dopiero po opanowaniu ćwiczenia w danym tempie można zacząć grać szybciej.
Nauczyciel rozdaje kartki z zapisanymi ćwiczeniami (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia uczniom kolejne ćwiczenia, grając je na instrumencie w różnych tempach.
Uczniowie grają kolejne ćwiczenia w różnych tempach z użyciem metronomu.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Rogalska–Marasińska A., Magiczny świat flamenco, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
ćwiczenia rytmiczne
1 | i | 2 | i | 1 | i | i | 2 | i | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 1 | i | i | 2 | i | i | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X | X | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X | X | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 1 | i | i | 2 | i | i | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 1 | i | i | 2 | i | i | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X | X | X | X | X |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.