Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Palmas – dłonie a rytm: ćwiczenia rytmiczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna podstawowe ćwiczenia rytmiczne z palmas.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi zagrać podstawowe ćwiczenia rytmiczne.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem różnych ćwiczeń rytmicznych

  2. Metronom

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak należy pracować z metronomem.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że ćwiczenia z metronomem należy rozpoczynać w tempie wolnym i dopiero po opanowaniu ćwiczenia w danym tempie można zacząć grać szybciej.

  3. Nauczyciel rozdaje kartki z zapisanymi ćwiczeniami (załącznik 1).

  4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom kolejne ćwiczenia, grając je na instrumencie w różnych tempach.

  5. Uczniowie grają kolejne ćwiczenia w różnych tempach z użyciem metronomu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Rogalska–Marasińska A., Magiczny świat flamenco, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

  3. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  4. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  5. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

ćwiczenia rytmiczne

1

i

2

i

1

i

i

2

i

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

1

i

i

2

i

i

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

1

e

i

e

2

e

i

e

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

1

e

i

e

2

e

i

e

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

1

e

i

e

2

e

i

e

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

1

e

i

e

2

e

i

e

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

1

i

i

2

i

i

1

e

i

e

2

e

i

e

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

X

X

1

i

2

i

1

i

i

2

i

i

1

e

i

e

2

e

i

e

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.

REsZKEBgj4mzv

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.48 KB w języku polskim
RXiLn5wrf1VZ1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.50 KB w języku polskim