Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Palmas – dłonie a rytm: fandango

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe zagrywki w rytmie fandango,

  • zna pochodzenie rytmu fandango.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać fandango,

  • potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności z zakresu techniki palmas,

  • potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem różnych wariantów rytmu

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w stylu fandango

  3. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w stylu fandango, wyjaśniając, skąd styl ten pochodzi.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.

  3. Uczniowie odpowiadają.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanym rytmem i jego wariantami (załącznik 1).

  5. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na miejsca, gdzie rytm się zaczyna i gdzie najczęściej występuje zerwanie.

  6. Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne warianty rytmu.

  7. Uczniowie grają kolejne warianty rytmu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

fandango

1

2

3

4

5

6

R

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

R

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

R

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

R

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

1

S

S

2

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

1

S

S

2

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

1

S

S

2

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

1

S

S

2

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

1

S

S

S

2

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

1

S

S

S

S

S

2

S

S

S

S

tup

X

X

Zerwania

1

i

2

i

3

i

4

i

5

i

6

i

1

S

S

2

S

S

S

S

S

tup

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.

R19TzPdqj7hpw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.67 KB w języku polskim
R1cLbmQAhpEdT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 59.00 KB w języku polskim