Palmas – dłonie a rytm: fandango
Palmas – dłonie a rytm: fandango
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe zagrywki w rytmie fandango,
zna pochodzenie rytmu fandango.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zagrać fandango,
potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności z zakresu techniki palmas,
potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki z zapisem różnych wariantów rytmu
Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w stylu fandango
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w stylu fandango, wyjaśniając, skąd styl ten pochodzi.
Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.
Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanym rytmem i jego wariantami (załącznik 1).
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na miejsca, gdzie rytm się zaczyna i gdzie najczęściej występuje zerwanie.
Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne warianty rytmu.
Uczniowie grają kolejne warianty rytmu.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
fandango
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
R | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
R | S | S | S | S | S | S | ||||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
R | S | S | S | S | S | S | ||||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
R | S | S | S | S | S | S | ||||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
1 | S | S | ||||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | ||||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
1 | S | S | ||||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | ||||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
1 | S | S | ||||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | ||||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
1 | S | S | ||||||||||
2 | S | S | S | S | ||||||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
1 | S | S | S | |||||||||
2 | S | S | S | S | ||||||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
1 | S | S | S | S | S | |||||||
2 | S | S | S | S | ||||||||
tup | X | X |
Zerwania
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 5 | i | 6 | i | |
1 | S | S | ||||||||||
2 | S | S | S | S | S | |||||||
tup | X | X |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.