Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Palmas – dłonie a rytm: metrum

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie metrum,

  • zna zapis metrum.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi określić metrum danego rytmu,

  • potrafi zapisać metrum,

  • zagrać proste rytmy w różnym metrum.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki wykorzystującej palmas o różnym metrum

  3. Kartki z zapisem prostych rytmów w różnym metrum

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie metrum.

  2. Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów o różnym metrum.

  3. Uczniowie opisują swoje wrażenia.

  4. Nauczyciel rozdaje kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).

  5. Nauczyciel wyjaśnia sposób zapisywania metrum.

  6. Nauczyciel rozdaje kartki z prostymi rytmami w różnym metrum (załącznik 2).

  7. Uczniowie wyklaskują proste rytmy w różnym metrum.

  8. Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów prosząc o określenie metrum każdego z nich.

  9. Uczniowie określają metrum poszczególnych utworów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje odpowiedzi uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

zapis technik

liczenie

Rodzaj techniki

tup

Rodzaj techniki: S = palmas sordas, F = palmas fuertas, X - tupnięcie

2/4

1

2

R

tup

3/4

1

2

3

R

tup

4/4

1

2

3

4

R

tup

zapis technik w duecie

liczenie

Osoba 1/rodzaj techniki

Osoba 2/rodzaj techniki

tup

2/4

1

2

1

2

tup

3/4

1

2

3

1

2

tup

4/4

1

2

3

4

1

2

tup

załącznik 2.

proste rytmy w metrum na 2/4, 3/4 i 4/4

2/4

1

2

1

2

R

S

S

S

S

tup

X

X

1

2

1

2

R

F

F

F

F

tup

X

X

1

2

1

2

1

S

S

2

S

S

tup

X

X

1

2

1

2

1

F

F

2

F

F

tup

X

X

1

2

1

2

1

S

S

2

S

S

tup

X

X

1

2

1

2

1

F

T

2

F

F

tup

X

X

3/4

1

2

3

1

2

3

R

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

2

3

1

2

3

R

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

1

2

3

1

2

3

1

S

S

S

S

2

S

S

tup

X

X

1

2

3

1

2

3

1

F

F

F

F

2

F

F

tup

X

X

1

2

3

1

2

3

1

S

S

2

S

S

S

S

tup

X

X

1

2

3

1

2

3

1

F

F

2

F

F

F

F

tup

X

X

4/4

1

2

3

4

1

2

3

4

R

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

R

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

R

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

R

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

S

S

S

S

S

S

2

S

S

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

F

F

F

F

F

F

2

F

F

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

S

S

2

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

F

F

2

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

S

S

S

S

2

S

S

S

S

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

F

F

F

F

2

F

F

F

F

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

S

S

S

S

2

S

S

S

S

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

F

F

F

F

2

F

F

F

F

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

S

S

S

S

S

S

2

S

S

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

F

F

F

F

F

F

2

F

F

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

S

S

2

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

F

F

2

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

S

S

S

S

2

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

F

F

F

F

2

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

S

S

S

S

2

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

1

F

F

F

F

2

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to druga lekcja z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.

R1SfzvNCdUsf8

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.48 KB w języku polskim
RSz3JxUgD2rK1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 105.00 KB w języku polskim