Palmas – dłonie a rytm: metrum
Palmas – dłonie a rytm: metrum
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie metrum,
zna zapis metrum.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi określić metrum danego rytmu,
potrafi zapisać metrum,
zagrać proste rytmy w różnym metrum.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki wykorzystującej palmas o różnym metrum
Kartki z zapisem prostych rytmów w różnym metrum
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie metrum.
Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów o różnym metrum.
Uczniowie opisują swoje wrażenia.
Nauczyciel rozdaje kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia sposób zapisywania metrum.
Nauczyciel rozdaje kartki z prostymi rytmami w różnym metrum (załącznik 2).
Uczniowie wyklaskują proste rytmy w różnym metrum.
Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów prosząc o określenie metrum każdego z nich.
Uczniowie określają metrum poszczególnych utworów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje odpowiedzi uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
zapis technik
liczenie | |
Rodzaj techniki | |
tup |
Rodzaj techniki: S = palmas sordas, F = palmas fuertas, X - tupnięcie
2/4
1 | 2 | |
R | ||
tup |
3/4
1 | 2 | 3 | |
R | |||
tup |
4/4
1 | 2 | 3 | 4 | |
R | ||||
tup |
zapis technik w duecie
liczenie | |
Osoba 1/rodzaj techniki | |
Osoba 2/rodzaj techniki | |
tup |
2/4
1 | 2 | |
1 | ||
2 | ||
tup |
3/4
1 | 2 | 3 | |
1 | |||
2 | |||
tup |
4/4
1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | ||||
2 | ||||
tup |
załącznik 2.
proste rytmy w metrum na 2/4, 3/4 i 4/4
2/4
1 | 2 | 1 | 2 | |
R | S | S | S | S |
tup | X | X |
1 | 2 | 1 | 2 | |
R | F | F | F | F |
tup | X | X |
1 | 2 | 1 | 2 | |
1 | S | S | ||
2 | S | S | ||
tup | X | X |
1 | 2 | 1 | 2 | |
1 | F | F | ||
2 | F | F | ||
tup | X | X |
1 | 2 | 1 | 2 | |
1 | S | S | ||
2 | S | S | ||
tup | X | X |
1 | 2 | 1 | 2 | |
1 | F | T | ||
2 | F | F | ||
tup | X | X |
3/4
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
R | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
R | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
1 | S | S | S | S | ||
2 | S | S | ||||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
1 | F | F | F | F | ||
2 | F | F | ||||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
1 | S | S | ||||
2 | S | S | S | S | ||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
1 | F | F | ||||
2 | F | F | F | F | ||
tup | X | X |
4/4
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | S | S | S | S | S | S | ||
2 | S | S | ||||||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | F | F | F | F | F | F | ||
2 | F | F | ||||||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | S | S | ||||||
2 | S | S | S | S | S | S | ||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | F | F | ||||||
2 | F | F | F | F | F | F | ||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | S | S | S | S | ||||
2 | S | S | S | S | ||||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | F | F | F | F | ||||
2 | F | F | F | F | ||||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | S | S | S | S | ||||
2 | S | S | S | S | ||||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | F | F | F | F | ||||
2 | F | F | F | F | ||||
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | S | S | S | S | S | S | ||
2 | S | S | ||||||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | F | F | F | F | F | F | ||
2 | F | F | ||||||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | S | S | ||||||
2 | S | S | S | S | S | S | ||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | F | F | ||||||
2 | F | F | F | F | F | F | ||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | S | S | S | S | ||||
2 | S | S | S | S | ||||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | F | F | F | F | ||||
2 | F | F | F | F | ||||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | S | S | S | S | ||||
2 | S | S | S | S | ||||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | F | F | F | F | ||||
2 | F | F | F | F | ||||
tup | X | X | X | X |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to druga lekcja z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.