Palmas – dłonie a rytm: podstawy
Palmas – dłonie a rytm: podstawy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pochodzenie palmas,
zna podstawowe techniki wydobywania dźwięku,
zna zasady notacji podstawowych technik wydobywania dźwięku.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wydobyć podstawowe dźwięki z instrumentu,
potrafi zapisać podstawowe techniki klaskania.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki wykorzystującej palmas
Kartki z zapisem poszczególnych technik wydobywania dźwięku
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza z magnetofonu lub odtwarzacza płyt CD nagranie muzyki wykorzystującej palmas.
Uczniowie w krótkich wypowiedziach opisują swoje wrażenia.
Nauczyciel przedstawia uczniom pochodzenie palmas oraz krótką historię muzyki flamenco.
Nauczyciel prezentuje podstawowe techniki wydobywania dźwięku z instrumentu.
Uczniowie, naśladując nauczyciela, próbują wydobyć dźwięki za pomocą prezentowanych technik.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposoby wydobywania dźwięku przez uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
zapis technik
liczenie | |
Rodzaj techniki | |
tup |
Rodzaj techniki: S = palmas sordas, F = palmas fuertas, X - tupnięcie
palmas sordas
1 | |
R | S |
tup |
palmas fuertas
1 | |
R | F |
tup |
tupnięcie
1 | |
R | |
tup | X |
zapis technik w duecie
liczenie | |
Osoba 1/rodzaj techniki | |
Osoba 2/rodzaj techniki | |
tup |
palmas sordas
1 | |
1 | S |
2 | S |
tup |
palmas fuertas
1 | |
1 | F |
2 | F |
tup |
tupnięcie
1 | |
1 | |
2 | |
tup | X |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to pierwsza lekcja z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.