Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Palmas – dłonie a rytm: podstawy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pochodzenie palmas,

  • zna podstawowe techniki wydobywania dźwięku,

  • zna zasady notacji podstawowych technik wydobywania dźwięku.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wydobyć podstawowe dźwięki z instrumentu,

  • potrafi zapisać podstawowe techniki klaskania.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki wykorzystującej palmas

  3. Kartki z zapisem poszczególnych technik wydobywania dźwięku

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza z magnetofonu lub odtwarzacza płyt CD nagranie muzyki wykorzystującej palmas.

  2. Uczniowie w krótkich wypowiedziach opisują swoje wrażenia.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom pochodzenie palmas oraz krótką historię muzyki flamenco.

  4. Nauczyciel prezentuje podstawowe techniki wydobywania dźwięku z instrumentu.

  5. Uczniowie, naśladując nauczyciela, próbują wydobyć dźwięki za pomocą prezentowanych technik.

  6. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposoby wydobywania dźwięku przez uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

zapis technik

liczenie

Rodzaj techniki

tup

Rodzaj techniki: S = palmas sordas, F = palmas fuertas, X - tupnięcie

palmas sordas

1

R

S

tup

palmas fuertas

1

R

F

tup

tupnięcie

1

R

tup

X

zapis technik w duecie

liczenie

Osoba 1/rodzaj techniki

Osoba 2/rodzaj techniki

tup

palmas sordas

1

1

S

2

S

tup

palmas fuertas

1

1

F

2

F

tup

tupnięcie

1

1

2

tup

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to pierwsza lekcja z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.

RZpxXG0IIncpj

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.79 KB w języku polskim
RxXnuTfK2Dxb7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim