Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Palmas – dłonie a rytm: polirytmia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna podstawowe warianty polirytmii.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi zagrać podstawowe warianty polirytmii.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem różnych wariantów polirytmii

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w których wykorzystana została polirytmia

  3. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza uczniom utwór, w którym wykorzystana została polirytmia.

  2. Uczniowie opisują swoje wrażenia.

  3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zjawisko polirytmii.

  4. Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, prosząc uczniów o wskazanie fragmentów, gdzie występuje polirytmia.

  5. Uczniowie odpowiadają.

  6. Nauczyciel rozdaje kartki z zapisanymi wariantami polirytmii (załącznik 1).

  7. Nauczyciel wyjaśnia uczniom warianty.

  8. Uczniowie grają kolejne warianty polirytmii.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Rogalska–Marasińska A., Magiczny świat flamenco, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

  3. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  4. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  5. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

polirytmia

1

2

1

2

1

2

1

2

1

S

S

S

2

S

S

S

S

Itd.

tup

X

X

X

X

1

2

3

1

2

3

1

2

3

1

2

3

1

S

S

S

S

S

S

2

S

S

S

S

Itd.

tup

X

X

X

X

1

2

3

1

2

3

1

2

3

1

2

3

1

S

S

S

2

S

S

S

S

Itd.

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

1

i

2

i

1

i

2

i

1

i

2

i

1

S

S

S

S

S

S

2

S

S

S

S

S

S

S

S

Itd.

tup

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

1

i

2

i

3

i

1

S

S

S

S

2

S

S

S

S

S

S

Itd.

tup

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

1

S

S

S

S

S

S

2

S

S

S

S

S

S

S

S

Itd.

tup

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to lekcja przeznaczona dla wyłącznie dla tych uczniów, którzy zapoznali się już z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.

RQS0BNKUafIwA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.89 KB w języku polskim
R1473GspObaXt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.50 KB w języku polskim