Palmas – dłonie a rytm: polirytmia
Palmas – dłonie a rytm: polirytmia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna podstawowe warianty polirytmii.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi zagrać podstawowe warianty polirytmii.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki z zapisem różnych wariantów polirytmii
Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w których wykorzystana została polirytmia
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza uczniom utwór, w którym wykorzystana została polirytmia.
Uczniowie opisują swoje wrażenia.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom zjawisko polirytmii.
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, prosząc uczniów o wskazanie fragmentów, gdzie występuje polirytmia.
Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel rozdaje kartki z zapisanymi wariantami polirytmii (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia uczniom warianty.
Uczniowie grają kolejne warianty polirytmii.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Rogalska–Marasińska A., Magiczny świat flamenco, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
polirytmia
1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | |
1 | S | S | S | |||||
2 | S | S | S | S | Itd. | |||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
1 | S | S | S | S | S | S | ||||||
2 | S | S | S | S | Itd. | |||||||
tup | X | X | X | X |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
1 | S | S | S | |||||||||
2 | S | S | S | S | Itd. | |||||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 1 | i | 2 | i | 1 | i | 2 | i | 1 | i | 2 | i | |
1 | S | S | S | S | S | S | ||||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | S | S | Itd. | |||||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | |
1 | S | S | S | S | ||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | Itd. | |||||
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
1 | S | S | S | S | S | S | ||||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | S | S | Itd. | |||||||
tup | X | X |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to lekcja przeznaczona dla wyłącznie dla tych uczniów, którzy zapoznali się już z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.