Palmas – dłonie a rytm: wartości rytmiczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe wartości rytmiczne,

  • zna zapis podziałów rytmicznych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać podstawowe wartości rytmiczne,

  • potrafi zapisać podstawowe wartości rytmiczne.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki wykorzystującej palmas

  3. Kartki z zapisem różnych podziałów rytmicznych

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie wartości rytmicznej.

  2. Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów, zwracając uwagę na różne wartości rytmiczne.

  3. Uczniowie opisują swoje wrażenia.

  4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady dzielenia wartości rytmicznych na mniejsze.

  5. Nauczyciel rozdaje kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).

  6. Nauczyciel wyjaśnia sposób zapisywania podziałów rytmicznych.

  7. Nauczyciel rozdaje kartki z podstawowymi podziałami rytmicznymi w różnym metrum (załącznik 2).

  8. Uczniowie grają podstawowe podziały rytmiczne w różnym metrum.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

zapis podziałów rytmicznych

ćwierćnuta

1

2

Rodzaj techniki

tup

ósemka

1

i

2

i

Rodzaj techniki

tup

triola ósemkowa

1

i

i

2

i

i

Rodzaj techniki

tup

szesnastka

1

e

i

e

2

e

i

e

Rodzaj techniki

tup

załącznik 2.

proste rytmy o różnym metrum z zastosowaniem różnych podziałów rytmicznych

rytmy w metrum 2/4

1

i

2

i

1

i

2

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

2

i

1

i

2

i

R

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

1

i

i

2

i

i

1

i

i

2

i

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

i

i

2

i

i

1

i

i

2

i

i

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

1

e

i

e

2

e

i

e

1

e

i

e

2

e

i

e

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

1

e

i

e

2

e

i

e

1

e

i

e

2

e

i

e

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

metrum 3/4

1

i

2

i

3

i

R

S

S

S

S

S

S

tup

X

1

i

2

i

3

i

R

F

F

F

F

F

F

tup

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

metrum 4/4

1

i

2

i

3

i

4

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

1

i

2

i

3

i

4

i

R

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

R

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

R

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to trzecia lekcja z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.

R1BYW34p6IJQd

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.34 KB w języku polskim
R1JFRPIR328sO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 78.50 KB w języku polskim