Palmas – dłonie a rytm: wartości rytmiczne
Palmas – dłonie a rytm: wartości rytmiczne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe wartości rytmiczne,
zna zapis podziałów rytmicznych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zagrać podstawowe wartości rytmiczne,
potrafi zapisać podstawowe wartości rytmiczne.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki wykorzystującej palmas
Kartki z zapisem różnych podziałów rytmicznych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie wartości rytmicznej.
Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów, zwracając uwagę na różne wartości rytmiczne.
Uczniowie opisują swoje wrażenia.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady dzielenia wartości rytmicznych na mniejsze.
Nauczyciel rozdaje kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia sposób zapisywania podziałów rytmicznych.
Nauczyciel rozdaje kartki z podstawowymi podziałami rytmicznymi w różnym metrum (załącznik 2).
Uczniowie grają podstawowe podziały rytmiczne w różnym metrum.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
zapis podziałów rytmicznych
ćwierćnuta
1 | 2 | |
Rodzaj techniki | ||
tup |
ósemka
1 | i | 2 | i | |
Rodzaj techniki | ||||
tup |
triola ósemkowa
1 | i | i | 2 | i | i | |
Rodzaj techniki | ||||||
tup |
szesnastka
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
Rodzaj techniki | ||||||||
tup |
załącznik 2.
proste rytmy o różnym metrum z zastosowaniem różnych podziałów rytmicznych
rytmy w metrum 2/4
1 | i | 2 | i | 1 | i | 2 | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X |
1 | i | 2 | i | 1 | i | 2 | i | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 1 | i | i | 2 | i | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 1 | i | i | 2 | i | i | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X |
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X | X |
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X | X |
metrum 3/4
1 | i | 2 | i | 3 | i | |
R | S | S | S | S | S | S |
tup | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | |
R | F | F | F | F | F | F |
tup | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X |
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 3 | e | i | e | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X |
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 3 | e | i | e | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X |
metrum 4/4
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | 4 | i | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | 4 | i | i | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X |
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 3 | e | i | e | 4 | e | i | e | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
tup | X |
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 3 | e | i | e | 4 | e | i | e | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | F |
tup | X |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to trzecia lekcja z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.