Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pan Cogito a pop Zbigniewa Herberta. Czy koncerty muzyki popularnej to sztuka przez duże S?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna wiersz Z. Herberta,

- wie, czym są koncerty muzyki popularnej.

b) Umiejętności

Uczeń:

- wyszukuje odpowiednie fragmenty w wierszu,

- interpretuje wiersz,

- uzasadnia swoją wypowiedź dotyczącą koncertów muzyki popularnej.

2. Metoda i forma pracy

pokaz, dyskusja, praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik (J. Dietrich, A. Zacharska A., Ślad na fali)

Zbigniew Herbert, Pan Cogito a pop (z podręcznika)

Fragment koncertu rockowego zespołu Coma

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prezentuje uczniom fragment koncertu zespołu rockowego Coma, prosząc o zwrócenie uwagi na zachowanie sceniczne wokalisty. Jakie emocje wokalista wyraża krzykiem? Czy uczniowie uważają taki sposób wyrazu za sztukę wysoką?

b) Faza realizacyjna

Czytanie wiersza Z. Herberta. Nauczyciel prowokuje dyskusję: czy uczniowie zgadzają się z twierdzeniem zawartym w wierszu, mówiącym, iż w koncertowym krzyku jest mało treści:

krzyk wymyka się formie

jest uboższy głosu

który wznosi się

i opada

krzyk dotyka ciszy

ale przez ochrypnięcie

a nie przez wolę

opisania ciszy

Uczniowie dyskutują, również w oparciu o fragment koncertu, który obejrzeli.

Krzyk i głośne śpiewanie to też forma sztuki, chociaż zazwyczaj nie jest uważana za sztukę wysoką (na przykład w przeciwieństwie do muzyki klasycznej). Jednak nastolatkom taka forma ekspresji jest bardzo bliska.

Warto zwrócić uwagę na to, jak ważny jest podczas koncertu kontakt publiczności z frontmanem grupy.

Na koncertach rockowych krzyk służy rozładowaniu emocji.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pyta, czy koncerty rockowe to sztuka przez duże S. Uczniowie dyskutują.

5. Bibliografia

Dietrich J., Zacharska A., Ślad na fali: język polski w gimnazjum: podręcznik dla klasy I: teksty i ćwiczenia, Oświata, Warszawa 2000.

Herbert Z., Pan Cogito a pop, wiersz cytowany z podręcznika

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Napisz analizę i interpretację wiersza Pan Cogito a pop Z. Herberta.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RjdIFAcqk7qKs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.05 KB w języku polskim
RaoqzFsO91Ndn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.00 KB w języku polskim