Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pan Jezus powierza świętemu Piotrowi najwyższą władzę w Kościele

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. Wie, ilu apostołów wybrał Jezus.

  2. Wie, kim był apostoł.

  3. Podaje imię apostoła, którego Jezus wybrał na swojego następcę.

  4. Wie, w jakim mieście św. Piotr był biskupem.

  5. Tłumaczy, kogo nazywamy Ojcem Świętym albo Papieżem.

  6. Podaje imię obecnego Papieża Benedykta XVI.

  7. Podaje imię poprzednika Benedykta XVI – Jana Pawła II.

  8. Nazywa przedmioty i dobiera pierwsza literę wyrazu do przedmiotu.

b) Umiejętności

  1. Dobiera kolory do rysunku.

  2. Składa puzzle w jedną całość.

  3. Słucha opowiadania.

  4. Prowadzi dialog z katechetą na temat opowiadania.

2. Metoda i forma pracy

Rozmowa, opowiadanie, kolorowanie rysunku, układanie obrazka z puzzli; forma pracy indywidualna i grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Prezentacja multimedialna, komputer /laptop/, ćwiczenia dla klasy „O”, litery i obrazki, tekst źródłowy z Pisma Świętego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Modlitwa

  2. Czynności porządkowe

  3. Wprowadzenie do tematu:

Pan Jezus gromadził wokół siebie uczniów. Spośród nich wybrał 12 i nazwał ich apostołami. Przebywali oni z Jezusem przez 3 lata. Jezus opowiadał im o swoim Ojcu – Panu Bogu, który kocha wszystkich ludzi. Uczył ich jak mają żyć, aby Apostołowie mogli głosić naukę Pana Jezusa wszystkim ludziom. Po zmartwychwstaniu Pan Jezus ukazał się swoim uczniom. Wybrał spośród nich jednego.

- Jak miał na imię apostoł, o którym teraz będziemy mówić dowiemy się gdy, odgadniemy pierwsze litery wyrazów.

4. Dzieci nazywają przedmioty, a pierwsze litery z nazw przedmiotów przyklejają do tablicy.

  • Pokazujemy dzieciom rysunek papugi – na jaką głoskę zaczyna się słowo papuga? Dziecko przykleja literę P do tablicy.

  • Pokazujemy dzieciom rysunek igloo – na jaką głoskę zaczyna się słowo igloo? Dziecko przykleja literę I do tablicy

  • Pokazujemy dzieciom rysunek ogórka – na jaką głoskę zaczyna się słowo ogórek? Dziecko przykleja literę O do tablicy

  • Pokazujemy dzieciom rysunek truskawki – na jaką głoskę zaczyna się słowo truskawka? Dziecko przykleja literę T do tablicy

  • Pokazujemy dzieciom rysunek ryby – na jaką głoskę zaczyna się słowo ryba? Dziecko przykleja literę R do tablicy

  • Dzieci odczytują słowo PIOTR

Pan Jezus dał pewne zadanie Piotrowi. Posłuchajcie opowiadania

b) Faza realizacyjna

  1. Rozwinięcie – wysłuchanie z kasety opowiadania, dotyczącego powierzenia Piotrowi władzy w Kościele lub odczytanie z Pisma Świętego. /J 21, 1‑19/

1 Potem znowu ukazał się Jezus nad Morzem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: 2 Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. 3 Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie złowili. 4 A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. 5 A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, czy macie co na posiłek?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». 6 On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. 7 Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę - był bowiem prawie nagi - i rzucił się w morze. 8 Reszta uczniów dobiła łodzią, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko - tylko około dwustu łokci. 9 A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli żarzące się na ziemi węgle, a na nich ułożoną rybę oraz chleb. 10 Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, któreście teraz ułowili». 11 Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości, sieć się nie rozerwała. 12 Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?» bo wiedzieli, że to jest Pan. 13 A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im - podobnie i rybę. 14 To już trzeci raz, jak Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał.

Piotr otrzymuje władzę pasterską

15 A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje!» 16 I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje!». 17 Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje! 18 Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». 19 To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»

  1. Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania

- Co robili apostołowie?

- Jaki był połów ryb?

- Co kazał zrobić apostołom Jezus?

- O co pytał Jezus Szymona Piotra?

- Ile razy pytał Jezus Szymona?

- Jakie ważne zadanie dał Szymonowi Jezus?

Tłumaczymy dzieciom, kogo miał na myśli Jezus, mówiąc owce, baranki. Opowiadamy o roli pasterza w owczarni i porównujemy go do Jezusa.

  1. Uczniowie kolorują obrazek z ćwiczeń

  2. Święty Piotr został następcą Jezusa i został biskupem Rzymu, dlatego dzisiaj każdy biskup Rzymu jest następca świętego Piotra, nazywamy go Ojcem Świętym albo papieżem.

  3. Dzieci oglądają prezentację multimedialną, dotyczącą papieża Benedykta XVI. /zał.2/

c) Faza podsumowująca

  1. Utrwalenie: Układanie puzzli przedstawiających Benedykta XVI i wklejenie ich do ćwiczeń

Zdjęcie przedstawiający Benedykta XVI tniemy na kilka kawałków, dzieci muszą je ułożyć. Puzzli nie może być zbyt wiele, około 6‑7 części.

  1. Zakończenie – modlitwa za Ojca Świętego

5. Bibliografia

Pismo Święte Nowego Testamentu.

6. Załączniki

Prezentacja multimedialna

RhpORDUqyje8j

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 47.50 KB w języku polskim