R1KyX4j78sT4h
Kolorowa fotografia przedstawia sześcioro uczniów słuchających nauczycielki. Dzieci ubrane są w granatowe bluzy z białymi kołnierzykami i siedzą w ławkach. Przed nimi leżą rozłożone zeszyty. Nauczycielka z jasnymi włosami jest zwrócona do nich przodem i w rękach trzyma zeszyt, siedzi na krześle. W tle jest widoczna ściana z kolorowymi kartkami.

Pan od historii

W klasie
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz zasady tworzenia charakterystyki postaci,

  • zgromadzisz słownictwo potrzebne do napisania charakterystyki postaci,

  • zredagujesz charakterystykę nauczyciela – tytułowego bohatera  książki „Sposób na Alcybiadesa”.

Książka „Sposób na Alcybiadesa” autorstwa Edmunda Niziurskiego opowiada o uczniach pewnej warszawskiej szkoły. Główni bohaterowie książki, czyli Marcin Ciamciara, Zenon Zasępa, Jacek Słabiński (Słaby) i Józio Pędzelkiewicz (Pędzel), to ósmoklasiści, którzy szukają sposobu na to, aby przechytrzyć nauczycieli i jak najmniej się uczyć. Udaje im się od starszych kolegów kupić pomysł na to, jak uzyskać dobre stopnie na lekcjach historii u profesora Misiaka zwanego Alcybiadesem. Zastosowanie „sposobu na Alcybiadesa” całkowicie zmienia przebieg lekcji historii i przynosi niespodziewane efekty.

Polecenie 1

Wyjaśnij krótko, za co najbardziej cenisz swojego ulubionego nauczyciela/nauczycielkę.

RWU0F8PQh9uQi
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RQZz0hZjMKB3j
Na animacji widzimy stojącego przy tablicy nauczyciela przemawiającego do siedzących w ławkach uczniów. Nauczyciel mówi i zapisuje różne pojęcia na tablicy.
Polecenie 2

Wypisz trzy cechy, jakimi – twoim zdaniem – powinien odznaczać się dobry nauczyciel. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1Nn1X3r8f8mq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Rozważ, dlaczego młodzi ludzie podejmują decyzję o wyborze trudnej i odpowiedzialnej pracy w zawodzie nauczyciela.

R14whCl43D3hp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Wyobraź sobie, że masz przeprowadzić wywiad z nauczycielem ze swojej szkoły, aby potem napisać jego charakterystykę. Zaproponuj trzy pytania, jakie mógłbyś zadać podczas rozmowy.

R5HIDOYv1WG1k
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1

Dopasuj podane wyrazy do odpowiednich grup.

R1SR8Xq7ocw5G
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Cechy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Dopasuj podane określenia do odpowiednich grup.

R4O7n9NkYfwSA
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Dopasuj objaśnienia do podanych związków frazeologicznych.

RJSSyriWTIZ7I
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu opisów do związków frazeologicznych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z fragmentem powieści Edmunda Niziurskiego pt. „Sposób na Alcybiadesa” i wykonaj ćwiczenia.

Edmund Niziurski Sposób na Alcybiadesa

Postać starego profesora historii, Misiaka, zwanego Alcybiadesem, o pobrużdżonejpobrużdżonepobrużdżonej łysinie, obwisłych ramionach i wiecznie wygniecionym ubraniu, patrzącego w milczeniu zza grubych okularów, była w naszej szkole uosobieniem niezaradności i poczciwości gogicznejgogicznygogicznej. [...]

– Niech wam się nie zdaje, iż wystarczy być moim uczniem, aby nabyć mądrości. Alcybiades też był uczniem Sokratesa, a jednak pozostał lekkomyślny i zepsuty.

Zrozumieliśmy wtedy, że biedak uważał siebie za Sokratesa, lecz nadzwyczajna złośliwość i małpia przekora jego uczniów ochrzciła go Alcybiadesem właśnie dlatego, iż nie cierpiał tego męża greckiego. Oczywiście wiedział o tym przezwisku i z pewnością napełniało go ono goryczą. Jednakże nie dawał tego po sobie poznać. Było ogólnie znaną rzeczą, że nasz Alcybiades zachowywał formę nawet w najgorszych przeciwnościach życiowych. Być może świadczyło to o jego sile moralnej, my jednak byliśmy raczej skłonni widzieć w tym zwykłą obojętność na sprawy współczesnego świata i niechęć do jakiegokolwiek działania. Nie byliśmy odosobnieni w tych poglądach. Również DyrdyrDyr uważał Alcybiadesa za psorapsorpsora, który minął się z powołaniem. Powołaniem Alcybiadesa, według powszechnej opinii, miała być praca naukowa w gabinecie, medytacje filozoficznemedytacje filozoficznemedytacje filozoficzne, ewentualnie zacisze klasztorne i habit mnichahabit mnichahabit mnicha. [...]

Gdy tylko chodziło o poprowadzenie młodzieży do muzeum, do teatru, na wycieczkę, gdy tylko chodziło o zastępstwo pedagogiczne czy o uspokojenie młodzieży na korytarzach i inne tego rodzaju niewdzięczne funkcje, Dyr wysyłał zawsze na pierwszy ogień Alcybiadesa. Rzecz jasna, Alcybiades padał we wstępnym boju, co z kolei znów wyzwalało u Dyra falę goryczy, przygnębienia i narzekań. Cóż bowiem wart był goggoggog, którego się nie bano, na którego lekcji, jak wieść głosiła, grywano w makaomakaomakaopokerapokerpokera lub odpisywano od kolegów inne „ważniejsze lekcje”? Cóż jest wart gog, który nie podnosi głosu i nie usuwa z klasy?

01 Źródło: Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa, Warszawa 2006, s. 103–108.
Ćwiczenie 4

Zaznacz wyrazy świadczące o tym, że w podanym fragmencie występuje narrator pierwszoosobowy.

R1a6c4vL7GzSN
Zadanie interaktywne polegając e na zaznaczaniu odpowiednich fragmentów tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R6Qjnb40sj8HZ
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Zaznacz prawdziwe informacje dotyczące wyglądu Alcybiadesa.

RjRKtDGFV9Oa1
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu poprawnych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Zaznacz synonimy wyrazu „łagodny” pasujące do usposobienia Alcybiadesa.

R1248n58qCOUf
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Uzupełnij lukę jednym z podanych niżej wyrazów.

RO2VpnJGHcAXC
Zadanie interaktywne polegające na wstawieniu w zdanie poprawnego sformułowania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Opisz, w jaki sposób dyrektor oraz uczniowie traktowali Alcybiadesa.

RuatIFzwxc6hb
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z fragmentem powieści Edmunda Niziurskiego pt. „Sposób na Alcybiadesa” i wykonaj ćwiczenia.

Edmund Niziurski Sposób na Alcybiadesa

– Obserwuję także u was fenomenfenomenfenomen aktywizacjiaktywizacjaaktywizacji naukowej, która – acz niepozbawiona skłonności do dygresjidygresjadygresji – to przecież zdumiewa swą głębią i dociekliwością, że wspomnę tylko wasze poszukiwania archeologiczne oraz zagadnienia z epoki Piastów nurtujące tak żywo kolegów Pędzelkiewicza i Słabińskiego.

Przyznam się, że od lat ponad trzydziestu nie byłem świadkiem tak gwałtownych, powiedziałbym: rewolucyjnych przemian w postawie młodzieży.

Ta dociekliwość historyczna, która ujawniła się w waszych wątpliwościach, świadczy bezsprzecznie o zjawisku myślenia. Zjawisko to – nader rzadkie w szeregach moich uczniowskich legii – zwykłem cenić. Tak, zwykłem cenić. Dlatego… – tu Alcybiades zrobił denerwującą przerwę – dlatego pragnąłbym przedstawić wam pewną… propozycję. Co byście powiedzieli, gdybyśmy zawarli triumwirat?

- Triumwirat? – poruszyliśmy się niespokojnie.

– Tak, nie widzę przeszkód, dla których nie moglibyśmy zawrzeć triumwiratu. A prawda, nie przerabialiśmy jeszcze czasów rzymskich i na pewno nie wiecie, co znaczy triumwirat. Jest to umowa trzech mężów znakomitych, że będą się wzajemnie wspomagać w dążeniu do swych politycznych celów. Innymi słowy – pakt trzech.

- Trzech?

- Mam na myśli was, siebie i Katona.

Pędzel chciał o coś zapytać, ale Alcybiades ciągnął dalej:

- Nie, to nie żarty. Katon będzie naszym milczącym wspólnikiem i świadkiem. Będzie nam przypominał o zasadach naszego przymierza. Muszę wam powiedzieć na marginesie, że od dawna, od bardzo dawna nie zawierałem już z żadną moją legią przymierza – zapatrzył się zmęczonymi oczyma w okno – nie myślałem, że kiedykolwiek je zawrę, ale sądzę, że z wami mogę je zawrzeć… I cóż wy na to?

Mieliśmy bardzo niewyraźne miny. Alcybiades przymrużył dziwnie oczy i nie mogliśmy dociec, co się za tym wszystkim kryje: żart? szaleństwo? czy podstęp? Nim jednak zdołaliśmy coś wybąkać, Alcybiades wrócił znów do swojej przemowy:

- Zapewne jesteście teraz ciekawi, na czym będzie polegał nasz układ? Otóż ja w zamian za waszą dobrą kondycję historyczną będą postępował z wami nie jak ze zwykłymi uczniami, ale jak z wolnymi poszukiwaczami prawdy. Żadnych pytań na stopnie, żadnego kucia. Po prostu mała wymiana poglądów w przyjemnym, naukowym gronie, rozplątywanie wątpliwości, spacery i wycieczki historyczne… Czy wam to odpowiada? [...]

Alcybiades dryfowałdryfowaćdryfował wspaniale. Zrozumieliśmy, że tym razem ominął nas szczęśliwie BabilonBabilonBabilon i ciemne sprawy jego. Słuchaliśmy ciekawie, bez przymusu i tego nieznośnego napięcia nerwów, które psuje każdą lekcję. Bo to w ogólnie nie była lekcja! To był z pewnością najwspanialszy Dryf, jaki kiedykolwiek widziała nasza sławna buda. Sam SzekspirSzekspirSzekspir osłupiałby z wrażenia. Alcybiades mówił sam i czasem tylko zapytał, co sądzimy na ten czy inny temat. Mówił rzeczy, których nie było w podręczniku. Nikt tak do nas jeszcze nie mówił. [...]

Z korytarza dobiegł mnie tupot i gwargwar uczniów wybiegających na pauzę. Pędzel zwijał mapy MezopotamiiMezopotamiaMezopotamiiAsyriiAsyriaAsyrii. Słaby zdejmował plansze pisma klinowegopismo klinowepisma klinowego, fotografie posągów babilońskich i podobiznę Hammurabiego. Znów wszystko było zwyczajnie… Nie, nie całkiem zwyczajnie. Odbywało się oblężenie katedry. Alcybiades daremnie usiłował się wyrwać z pierścienia ciasno otaczających go chłopców. A kiedy mu się wreszcie udało przebić na korytarz, od razu uformował się spontaniczny pochód. Najpierw niesiono mapy, potem podobiznę HammurabiegoHammurabiHammurabiego, potem plansze z rzeźbami i pismem klinowym, potem teczkę Alcybiadesa, a na końcu ponad gęstwiną jasnych i ciemnych czupryn chwiała się dostojna łysina Alcybiadesa. Śmiem twierdzić, że był to pochód triumfalny.pochód triumfalnypochód triumfalny. [...]

Choć nasze zachowanie uległo pewnej poprawie, to jednak stopnie z pozostałych przedmiotów wyglądały jeszcze fatalnie. Same lufy lub, jeśli wolicie, bomby. Na tym tle szczególnie bezwstydnie błyszczały nasze stopnie z historii, jak róże wśród luf, wszystkie powyżej uczciwej normy. Piątki i czwórki.

Był to, rzecz jasna, wielki wstrząs dla CiałaCiałoCiała. Zażądano od Alcybiadesa wyjaśnień i dostosowania ocen do przyzwoitego poziomu. Natrafiono jednak na stanowczy opór.

- Proszę państwa – oświadczył ów mąż nieugięty, wstając. – Te stopnie to są pąki. Nie można przycinać pąków.

- Jakie pąki? – zapytano.

- Pąki odrodzenia – powiedział uroczyście Alcybiades, podnosząc palec do góry. – Zaprawdę, powiadam wam, odrodzenie przyjdzie poprzez historię.

- Dlaczego przez historię?

- Ponieważ natrafiliśmy na klasę historyczną. Raz na trzydzieści lat zdarzają się takie klasy.

- Ależ to klasa matołów!

- Testy nie potwierdziły.

- W każdym razie łobuzów.

- Na historii są spokojni. Powiem więcej, za spokojni. […]

- Może pan zdradzi, w jaki sposób osiągnął pan tak nadzwyczajne wyniki. Doświadczenia pedagogiczne należy upowszechniać.

- Zawsze miałem talent pedagogiczny – oświadczył Alcybiades z właściwym mu brakiem skromności.

02 Źródło: Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa, Warszawa 2006, s. 211–224.
Ćwiczenie 9

Dokończ zdanie tak, aby było zgodne z treścią przytoczonego fragmentu. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

RwuRzecSjangQ
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Dokończ zdanie tak, aby było zgodne z treścią przytoczonego fragmentu. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

RUf1DQRo0pRGq
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Dokończ zdanie tak, aby było zgodne z treścią przytoczonego fragmentu. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

RuI2XmIy4zNo3
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Dopasuj określenia odnoszące się do zachowania Alcybiadesa  do odpowiednich cytatów.

R16Q6YQXvdDWG
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu tytułów do fragmentów tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Przyporządkuj poniższe stwierdzenia do odpowiednich grup.

RwoMMtJjZkw3N
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu określeń do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Dopasuj synonimy do przymiotników „stanowczy” i „wyrozumiały”.

RbPDITgo9AZE0
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do odpowiednich grup grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, dlaczego klasa uczona przez Alcybiadesa osiągała tak dobre wyniki z historii.

R10hngN5RMr4f
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 5

Zredaguj charakterystykę Alcybiadesa. Twoja praca powinna mieć następującą budowę:

  • Wstęp: przedstawienie postaci.

  • Rozwinięcie: opis zewnętrzny, usposobienie, osobowość, temperament, cechy charakteru postaci.

  • Zakończenie: ocena postaci.

R4V2263hjCeQt
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

gog
gog

pedagog, nauczyciel

medytacje filozoficzne
medytacje filozoficzne

zastanawianie się nad problemami związanymi z życiem

habit mnicha
habit mnicha

strój mnicha

poker
poker

gra karciana

makao
makao

gra karciana

psor
psor

potoczne określenie profesora

dyr
dyr

potoczne określenie dyrektora

gogiczny
gogiczny

słowo będące skrótem słowa „pedagogiczny”, czyli nauczycielski

pobrużdżone
pobrużdżone

pokryte bruzdami

gwar
gwar

hałas

dygresja
dygresja

odejście od głównego tematu

aktywizacja
aktywizacja

pobudzenie do działa

fenomen
fenomen

niezwykłe zjawisko

dryfować
dryfować

o krze, statku lub innym obiekcie pływającym: zbaczać z wytkniętej drogi pod wpływem wiatru lub prądu wody; tu w znaczeniu: zbaczać z tematu, odchodzić od głównego tematu rozmowy

Szekspir
Szekspir

XVI‑wieczny angielski poeta i dramaturg, jeden z najwybitniejszych pisarzy angielskich, autor słynnych dramatów, takich jak: „Romeo i Julia”, „Hamlet”

pismo klinowe
pismo klinowe

powstała na Bliskim Wchodzie i stworzona przez Sumerów ok. 3500 lat p.n.e. jedna z najstarszych odmian pisma; nazwa pochodzi od kształtu znaków odciskanych na glinianych tabliczkach za pomocą kawałka trzciny

Hammurabi
Hammurabi

władca Babilonii żyjący ok. 2000 lat p.n.e.; dokonał wielu podbojów; był twórcą liczącego 282 artykuły kodeksu praw, nazwanego od jego imienia Kodeksem Hammurabiego, w którym regulował kwestie dotyczące wymiaru sprawiedliwości, wykroczeń przeciwko własności, ziemi i zabudowaniom, kupców i agentów handlowych, kobiet, małżeństwa, własności rodzinnej i dziedziczenia, pobicia i uszkodzenia ciała, rolnictwa, najmu, własności i sprzedaży niewolników

Mezopotamia
Mezopotamia

starożytne krainy leżące na bliskim Wschodzie w dorzeczu Eufratu i Tygrysu, zamieszkiwane m.in. przez Sumerów; na tym terenie rozwijały się w starożytności różne kultury, państwa i imperia i dlatego uważa się Mezopotamię za kolebkę cywilizacji

Asyria
Asyria

starożytne państwo na północy Mezopotamii, istniejące od drugiej połowy III tysiąclecia p.n.e. do pierwszej połowy I tysiąclecia p.n.e.

Babilon
Babilon

starożytne miasto położone w Mezopotamii, nad Eufratem

pochód triumfalny
pochód triumfalny

w antycznym Rzymie było to najwyższe wyróżnienie, jakie otrzymywał wódz za swe zwycięstwa na polu walki; uroczyste przejście miało początkowo charakter religijny, związany z oczyszczeniem żołnierzy biorących udział w walce, ale z czasem przekształcił się w okazałe widowisko, które miało uczcić zwycięskiego wodza i jego żołnierzy

Ciało
Ciało

tu w znaczeniu: grupa osób wykonujących jakieś zadanie; w tekście chodzi o ciało pedagogiczne, czyli nauczycieli; zapis dużą literą świadczy o respekcie i szacunku wobec nauczycieli

Notatnik

RYHUZRtKd3fKC
Miejsce na notatki ucznia.

Bibliografia

Głowiński M., Kostkiewiczowa T.,  Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., (2002), Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kowal J., (1994), O sztuce pisania wypracowań, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.