Pan Stres przed sądem
Pan Stres przed sądem
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie:
uzupełniają swoją wiedzę o stresie,
poznają słownictwo związane ze stresem (przyczyny, objawy, zapobieganie),
poznają podstawową terminologię sądowniczą.
Umiejętności
Uczniowie:
doskonalą umiejętność rozumienia tekstu słuchanego,
potrafią formułować wypowiedzi z użyciem poznanej leksyki,
doskonalą umiejętność argumentacji i wnioskowania.
2. Metoda i forma pracy
Praca zbiorowa, w grupach, symulacja rozprawy sadowej.
3. Środki dydaktyczne
Tekst o stresie
Słownik francuski
4. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie.
Nauczyciel czyta tekst o stresie. Uczniowie na podstawie lektury tworzą definicję stresu:
Qu’est‑ce que c’est le stress?
Les causes du stress....
Les symptômes du stress...
2. Nauczyciel pyta uczniów, co może zminimalizować stres, co robią, żeby walczyć ze stresem, np.:
Il faut faire du sport
On peut aller au cinéma, à la discothèque
On peut écouter de la musique
3. Jak należy się odżywiać, aby złagodzić skutki stresu?
Co trzeba jeść lub zażywać, np. plats riches en vitamine B6 et en magnésium.
Czego należy unikać, np. les plats gras, les gâteaux, de l’alcool.
4. Nauczyciel mówi: wyobraźcie sobie, że jesteśmy w sądzie. Przeciwko Panu S. toczy się rozprawa...
Le Tribunal
Oskarżony: (wybrany uczeń) Pan Stres
Oskarżyciele: (uczniowie) zeznania osób, które cierpią z powodu stresu, np.: A cause du stress j’étais toujours fatigué...
Obrońca: (wybrany uczeń) To nie stres był przyczyną zmęczenia, ale... Ce n’est pas le stress qui était la cause de...., mais....
Sędzia: (wybrany uczeń) wydaje wyrok np. Monsieur le Stress est condamné ou disculpé...
5. Podsumowanie.
Oskarżyciele dostają rady od sędziego (sędziów), jak walczyć ze stresem (la lutte contre le stress). Na przykład Vous devez: faire face au problème, vous divertir, vous reposer, voyager, discuter avec les autres, exprimer vos émotions, se faire plaisir, faire de la relaxation, consulter un psychologue...
5. Bibliografia
Rey‑Debove J., Rey A., Le Petit Robert, Dictionnaires Le Robert, Paris 1996.
Tekst Le stress, une maladie de notre temps (www.pratique.fr/sante/forme/em24a01.htm)
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak