R150lhSq4lccx
Obraz przedstawia scenę rehabilitacji Jacka Soplicy, która ma miejsce na cmentarzu, przed małym, wiejskim kościołem, stojącym na niewysokim pagórku. Przy skromnym, kamiennym grobowcu Jacka stoi Sędzia, to starszy mężczyzna w kontuszu szlacheckim i przemawia do zgromadzonego tłumu. Lewą rękę podniósł do góry. Dookoła niego i pod kościołem stoi szlachta i chłopi, mężczyźni, kobiety, dzieci oraz trzej ułani w galowych mundurach. Wszyscy z powagą i wzruszeniem słuchają przemowy, kilka osób klęczy. W tle rozłożyste drzewa, krzewy i niebieskie niebo.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Obraz przedstawia scenę przemowy Sędziego nad grobem brata Jacka Soplicy.
Źródło: Kazimierz Alchimowicz, Powrót bohaterów (Rehabilitacja Jacka Soplicy), 1901, domena publiczna.

Pan Tadeusz podsumowanie - cechy epopei

Warto wiedzieć

Epos – słowo to pochodzi z języka greckiego i oznacza opowieść, pieśń. Jest to dłuższy utwór, pisany wierszem, którego tematem są dzieje bohaterów narodowych przedstawione na tle ważnych i przełomowych wydarzeń historycznych. Gatunek ten znany był już w starożytności, eposy antyczne to IliadaOdyseja Homera, które uznawane są za wzorzec gatunkowy. Akcja eposu dzieje się w świecie bohaterów i w świecie bogów. Charakteryzuje go podniosły styl, inwokacjeinwokacjainwokacje, rozbudowane porównania (tzw. homeryckie) i liczne epitety.

Każdy Polak zapytany, czy Polska ma swój epos, bez wahania odpowie twierdząco i wskaże na Pana Tadeusza. Mówiąc jednak o naszej narodowej epopei, należy pamiętać, że znacznie odbiega ona od wzorca antycznego. W Panu Tadeuszu mamy do czynienia z synkretyzmemsynkretyzmsynkretyzmem; w jednym dziele współistnieje wiele gatunków literackich.

synkretyzm
inwokacja
Polecenie 1
Rp9bMsD0yf4xW
Zapoznaj się ze schematem, przedstawiającym synkretyzm literacki w „Panu Tadeuszu”. Pracuj ze słownikiem terminów literackich, wyjaśniając nieznane ci terminy. Stwórz podręczny słownik tych terminów.
R1VzdUzb9FYb9
Schemat interaktywny ilustruje zjawisko synkretyzmu literackiego Pana Tadeusza. Tworzą je cztery elementy. Są to: epopeja (punkty 1-4), elegia (punkty 5-9), gawęda (punkty 10-13) i sielanka (punkty 14-18). Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Epopeja. Ilustracja przedstawia dwie postaci, młodego, półnagiego mężczyznę z wieńcem na głowie, trzymającego bogato zdobioną lirę i przytuloną do jego pleców muzę ze skrzydłami, jak u anioła. Jest to młoda kobieta w długiej sukni bez rękawów, z upiętymi w kok jasnymi włosami. Muza zbliża głowę do głowy młodzieńca, prawą rękę wysuwa w kierunku jego ręki. Zdaje się instruować młodego wykonawcę. Pod jej nogami leżą kwiaty. W tle znajduje się strome, kamienne wzgórze, na nim biała, grecka świątynia. Na niebie świeci jedna gwiazda.Gustave Moreau, Hezjod i muza Melpomena w lesie, 1891
Źródło: domena publiczna


epopeja (gr. epopoiía; épos ‘słowo’, poiéō ‘czynię’, ‘tworzę’) – inaczej epos; także umowne określenie stosowane w odniesieniu do większych utworów powieściowych, przedstawiających szeroki, realistyczny obraz społeczeństwa w przełomowych momentach historycznych; w literaturze polskiej mianem epopei (narodowej) nazwano Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. 2. Epopeja. Cechy gatunkowe epopei: → epickość, czyli rozbudowana opowieść: wielowątkowa, epizodyczna
→ bohater wybitny lub tzw. bohater zbiorowy dokonujący wielkich czynów
→ przełomowy moment dziejowy
→ rozbudowana apostrofa (inwokacja) rozpoczynająca utwór, skierowana do muzy
→ narrator wszechwiedzący trzecioosobowy, obiektywny, zdystansowany wobec opowiadanych wydarzeń
→ współistnienie dwóch płaszczyzn fabularnych – świata bogów i świata ludzi
→ porównania homeryckie
→ patetyczny, czyli wzniosły styl
→ występowanie stałych epitetów
→ heksametr jako miara wierszowa
→ mała rozpiętość czasowa narracji. 3. Przykład: Ilustracja przedstawia fragment Iliady Homera napisany w języku greckim. Homer, Iliada, pierwsze słowa eposu
Źródło: domena publiczna
. 4. Epopeja. Przykład:
Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie.
Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie,
Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie
Widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 162. . 5. Elegia. Ilustracja przedstawia niską kamienną kolumnę ozdobioną płasko rzeźbionym wieńcem i girlandą wykonaną z kwiatów. Opiera się o nią naga młoda kobieta, ukazując lewy profil. Ma owalną twarz, jasne brwi, wąskie oczy, prosty nos i usta delikatnie uchylone. Kobieta oparła na szczycie kolumny ręce zgięte w łokciach, głowę położyła na prawym ramieniu, długie, lekko falujące włosy opadły za kolumnę. Przy podstawie kolumny, na ziemi siedzi skrzydlaty Amor z podkulonymi nogami. Jest to nagi chłopiec z mocno kręconymi włosami. Pochyla głowę, trze oczy zaciśniętymi piąstkami. W tle rosną drzewa. William-Adolphe Bouguereau, Elegia, 1899
Źródło: domena publiczna


elegia (łac. gr. elegeía élegos ‘pieśń żałobna’) – w starożytnej poezji gatunek z pogranicza epiki i liryki, wywodzi się z pieśni żałobnej; obejmuje utwory ujęte w formę elegijnego dystychu o różnorodnej tematyce i nastroju. 6. Elegia. Cechy gatunkowe elegii: → utwór liryczny w formie dystychu lub współcześnie bez określonej miary wierszowej
→ o refleksyjnym nastroju
→ utrzymany w tonie skargi
→ w swoim założeniu dotyka spraw osobistych i ważnych, pytań egzystencjalnych
→ nostalgiczny w perspektywie upływającego czasu
→ w antyku miał charakter żałobny. 7. Elegia. Przykład:
Tak nas powrócisz cudem na Ojczyzny łono.
Tymczasem przenoś moją duszę utęsknioną
Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych,
Szeroko nad błękitnym Niemnem rozciągnionych.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 162–163. . 8. Elegia. Przykład:
Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie
Święty i czysty jak pierwsze kochanie,
Nie zaburzony błędów przypomnieniem,
Nie podkopany nadziei złudzeniem
Ani zmieniony wypadków strumieniem.
Adam Mickiewicz, Epilog, [w:] tenże, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 537.. 9. Elegia. Przykład:
Wszyscy uklękli; a wtem ozwał się pod progiem
Dzwonek: znak, że przyjechał pleban z Panem Bogiem.

Właśnie już noc schodziła i przez niebo mleczne,
Różowe, biegą pierwsze promyki słoneczne;
Wpadły przez szyby jako strzały brylantowe,
Odbiły się na łożu o chorego głowę
I ubrały mu złotem oblicze i skronie,
Że błyszczał jako święty w ognistej koronie.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 460. . 10. Gawęda. Ilustracja przedstawia pielgrzymującego szlachcica, w kontuszu na wiejskiej drodze. To dojrzały mężczyzna o szczupłej sylwetce, owalnej twarzy, sumiastych wąsach, zmarszczonym czole. Jego fryzura, to typowy, szlachecki czub, włosy są podgolone na szyi, a na czubku głowy gęste i falujące. Nosi przykurzony drogą kontusz z zawiązanym w talii pasem, z szablą przy lewym boku. W lewej ręce trzyma różaniec w prawej laskę. Za mężczyzną podąża młody jeździec w pelerynie na koniu, prowadzący osiodłanego konia. Ma pociągłą twarz, czapkę na głowie i z wyraziste brwi. Przy drodze stoi dziecko, trzymające słomiany kapelusz oraz kobieta w chustce na głowie. W tle widać wieś, kościół, drzewa i pasące się bydło. Juliusz Kossak, Ostatni z Nieczujów na pielgrzymce, 1887
Źródło: domena publiczna


gawęda – gatunek prozy epickiej wyrosły na gruncie kultury szlacheckiej, ukształtowany w literaturze polskiej w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku, charakterystyczny dla krajowej literatury romantycznej; gawęda szlachecka składa się z obrazków lub szkiców obyczajowych, połączonych postacią narratora wywodzącego się ze środowiska szlacheckiego i będącego typowym jego reprezentantem. 11. Gawęda. Cechy gatunkowe gawędy: → utwór literacki stylizowany na ustną opowieść
→ odznacza się swobodną kompozycją
→ bogaty w dygresje – odstępstwa od tematu
→ napisany językiem zbliżonym do potocznego
→ odtwarzający autentyczną szlachecko-sarmacką mentalność i obyczajowość
→ niedościgły wzór gawędy stworzył Henryk Rzewuski w Pamiątkach Soplicy. 12. Gawęda. Przykład:
Hreczecha na milczenie miał słuch bardzo czuły,
Sam gawęda, i lubił niezmiernie gaduły.
Nie dziw! ze szlachtą strawił życie na biesiadach,
Na polowaniach, zjazdach, sejmikowych radach;
Przywykł, żeby mu zawsze coś bębniło w ucho,
Nawet wtenczas, gdy milczał lub z placką za muchą
Skradał się, lub zamknąwszy oczy siadał marzyć;
W dzień szukał rozmów, w nocy musiano mu gwarzyć
Pacierze różańcowe albo gadać bajki.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 308. . 13. Gawęda. Przykład:
Ale starce miód piją, tabakierką z kory
Częstując się nawzajem, toczą rozhowory1.
„Tak, tak, mój Protazeńku” – rzekł klucznik Gerwazy.
„Tak, tak, mój Gerwazeńku” – rzekł woźny Protazy.
„Tak to, tak!” – powtórzyli zgodnie kilka razy,
Kiwając w takt głowami.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 472.

1 rozhowor (ros.) – gwar, rozmowa, gawęda. 14. Sielanka. Ilustracja przedstawia dwoje nastoletnich dzieci siedzących wśród wierzb na trawie. Nadchodzi wieczór, na niebie widać sierp księżyca. Chłopiec gra na fujarce, a dziewczynka z uwagą słucha melodii. Po lewej stronie, na niewysokim wzgórku siedzi chłopiec w szarej sukmanie, przepasanej szerokim pasem w butach z cholewami. Na głowie ma słomkowy kapelusz z pawim piórkiem. Długą fujarkę przytknął poziomo do ust. Dziewczynka z prawej strony, położyła się na prawym boku i jest odwrócona profilem. Jest ubrana w białą koszulę, serdak, fartuszek i obszerną spódnicę. Chustka zsunęła się jej z głowy na ramiona. Bose, ubrudzone stopy oparła na leżącej na trawie kraciastej chuście. Obok stoi duży, gliniany dzban. Oboje mają wyraziste, czarne brwi i oczy, zadarte noski i czarne włosy. Być może to rodzeństwo, gdyż są do siebie podobni. Witold Pruszkowski, Sielanka w ujęciu malarskim, 1880
Źródło: domena publiczna


sielanka (bukolika, ekloga, idylla, pastorałka) – gatunek literacki obejmujący utwory o tematyce zaczerpniętej z życia wiejskiego, przedstawiające w sposób wyidealizowany życie pasterzy, rolników, myśliwych, rybaków, opiewające uroki spokojnego i prostego bytowania na łonie natury, nawiązujący do mitycznej Arkadii (nurt arkadyjski). 15. Sielanka. Cechy gatunkowe sielanki: → liryczne monologi pełne ckliwości i czułostkowości
→ fragmenty poprzedzone lub przeplecione opisem bądź dialogiem
→ często ukazany jest świat mitologiczny
→ obok scen rodzajowych ujawnia się czasem w utworach sielankowych temat śmierci. 16. Sielanka. Przykład:
Dziewczyna powiewała podniesioną w ręku
Szarą kitką, podobną do piór strusich pęku;
Nią zdała się oganiać główki niemowlęce
Od złotego motylów deszczu. W drugiej ręce
Coś u niej rogatego, złocistego świeci,
Zdaje się, że naczynie do karmienia dzieci:
Bo je zbliżała dzieciom do ust po kolei,
Miało zaś kształt złotego rogu Amaltei.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 230. . 17. Sielanka. Przykład:
Był gaj, z rzadka zarosły, wysłany murawą;
Po jej kobiercach, na wskroś białych pniów brzozowych,
Pod namiotem obwisłych gałęzi majowych,
Snuło się mnóstwo kształtów, których dziwne ruchy,
Niby tańce, i dziwny ubior: istne duchy
Błądzące po księżycu. Tamci w czarnych, ciasnych,
Ci w długich, rozpuszczonych szatach jak śnieg jasnych.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 236. . 18. Sielanka. Przykład:
Wtem gałąź wstrzęsła się trącona
I pomiędzy jarzębin rozsunione grona
Kraśniejsze od jarzębin zajaśniały lica:
To jagód lub orzechów zbieraczka, dziewica;
W krobeczce z prostej kory podaje zebrane
Bruśnice świeże jako jej usta rumiane;
Obok młodzieniec idzie, leszczynę nagina,
Chwyta w lot migające orzechy dziewczyna.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław 2015, s. 260 .
Schemat przedstawiający zjawisko synkretyzmu literackiego w Panu Tadeuszu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1XBvR97uhVY9
Przeanalizuj zamieszczony poniżej tytuł utworu i odpowiedz na pytanie, czy w samym tytule dzieła możemy znaleźć wskazówki dotyczące formy eposu.
RQZ9PEd61ZBW9
Tytuł epopei Adama Mickiewicza
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Obejrzyj z uwagą wykład profesora Michała Kuziaka na temat cech epopei narodowej w „Panu Tadeuszu”.

ROBWVy3cPkFY5
Film opowiada o możliwości odczytania Pana Tadeusza jako epopei narodowej.
RTRKFZK4QrHDB
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwą tezę podaną w wykładzie prof. Michała Kuziaka: Możliwe odpowiedzi: 1. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza jest prawdziwym eposem zgodnie z jego klasyczną definicją., 2. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza nie jest prawdziwym eposem zgodnie z jego klasyczną definicją.
RHY71PUL1oUs7
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst, wybierając właściwe sformułowania. W tradycyjnym literaturoznawstwie Pan Tadeusz Adama Mickiewicza jest/nie jest uznawany za epopeję narodową. W znaczeniu gatunkowym nie można/można nazwać go eposem. Antyczny wzorzec tego gatunku miał pierwszoosobowego/trzecioosobowego narratora, który utożsamiał się/nie utożsamiał się z opisywaną społecznością, zawierał też pełny obraz danego społeczeństwa. Charakterystyczne dla Pana Tadeusza opisy przyrody i elementy ludowe nie wpisują/wpisują się w gatunek eposu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1dNb0s3Pm2mp
Ćwiczenie 3
Spośród podanych cech Pana Tadeusza zaznacz te, które świadczą o wybitności dzieła. Możliwe odpowiedzi: 1. łączenie cech różnych gatunków literackich, 2. motywy ludowe, 3. ukazanie bohatera zbiorowego, 4. nawiązanie do rozległej tradycji literackiej, 5. twórcze przekształcenie znanych motywów, 6. nawiązanie do tradycji eposu
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RftLbzQYdrz5b
Ćwiczenie 4
Połącz cytaty z Pana Tadeusza z odpowiednim gatunkiem literackim. Któż zbadał puszcz litewskich przepastne krainy,
Aż do samego środka, do jądra gęstwiny?
Rybak ledwie u brzegów nawiedza dno morza;
Myśliwiec krąży koło puszcz litewskich łoża,
Zna je ledwie po wierzchu, ich postać, ich lice:
Lecz obce mu ich wnętrzne serca tajemnice;
Wieść tylko albo bajka wie, co się w nich dzieje.
Bo gdybyś przeszedł bory i podszyte knieje,
Trafisz w głębi na wielki wał pniów, kłód, korzeni,
Obronny trzęsawicą, tysiącem strumieni
I siecią zielsk zarosłych, i kopcami mrowisk,
Gniazdami os, szerszeniów, kłębami wężowisk.
Gdybyś i te zapory zmógł nadludzkim męstwem,
Dalej spotkać się z większym masz niebezpieczeństwem:
Dalej co krok czyhają, niby wilcze doły,
Małe jeziorka, trawą zarosłe na poły,
Tak głębokie, że ludzie dna ich nie dośledzą
(Wielkie jest podobieństwo, że diabły tam siedzą).
Możliwe odpowiedzi: 1. gawęda szlachecka, 2. romans, 3. baśń, 4. poezja liryczna, 5. poemat heroikomiczny Tadeusz też posępny, nic nie jadł, nic nie pił,
Zdawał się słuchać rozmów, oczy w talerz wlepił;
Telimena mu leje wino, on się gniewa
Na natrętność; pytany o zdrowie — poziewa.
Ma za złe (tak się zmienił jednego wieczora),
Że Telimena zbytnie do zalotów skora.
Możliwe odpowiedzi: 1. gawęda szlachecka, 2. romans, 3. baśń, 4. poezja liryczna, 5. poemat heroikomiczny Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie:
Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie,
Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie
Widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie.
Możliwe odpowiedzi: 1. gawęda szlachecka, 2. romans, 3. baśń, 4. poezja liryczna, 5. poemat heroikomiczny Trzasnął słup: już sernica chwieje się i wali
Z brzemieniem drzew i serów na trójkąt Moskali.
Gniecie, rani, zabija; gdzie stały szeregi,
Leżą drwa, trupy, sery białe jako śniegi,
Krwią i mózgiem splamione. Trójkąt w sztuki pryska,
A już w środku Kropidło grzmi, już Brzytwa błyska,
Siecze Rózga, od dworu wpada szlachty tłuszcza,
A Hrabia od bram jazdę na rozpierzchłych puszcza.
Możliwe odpowiedzi: 1. gawęda szlachecka, 2. romans, 3. baśń, 4. poezja liryczna, 5. poemat heroikomiczny Tadeusz z Telimeną, pomiędzy izbami
Stojąc we drzwiach na progu, rozmawiali sami.
Niewielki oddzielał ich od słuchaczów przedział,
Więc szeptali. Tadeusz teraz się dowiedział:
Że ciocia Telimena jest bogata pani,
Że nie są kanonicznie z sobą powiązani
Zbyt bliskim pokrewieństwem; i nawet niepewno,
Czy ciocia Telimena jest synowca krewną,
Choć ją stryj zowie siostrą, bo wspólni rodzice
Tak ich kiedyś nazwali mimo lat różnicę;
Że potem ona żyjąc w stolicy czas długi
Wyrządziła niezmierne Sędziemu usługi;
Stąd ją Sędzia szanował bardzo i przed światem
Lubił, może z próżności, nazywać się bratem,
Czego mu Telimena przez przyjaźń nie wzbrania.
Ulżyły Tadeusza sercu te wyznania.
Wiele też innych rzeczy sobie oświadczyli;
A wszystko to się stało w jednej krótkiej chwili.
Możliwe odpowiedzi: 1. gawęda szlachecka, 2. romans, 3. baśń, 4. poezja liryczna, 5. poemat heroikomiczny
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Epopeja narodowa - określenie to przysługuje zwykle jednemu eposowi w literaturze narodowej. Za epopeję narodową uważa się w literaturze polskiej Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.

Ćwiczenie 5
RZslEnoveOsmQ
Uzupełnij tabelę przykładami lub cytatami, które uzasadnią, że "Pan Tadeusz" jest epopeją narodową.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R2csaVqFsB7Z7
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wykorzystane obrazy: Kazimierz Alchimowicz, Wojski z rogiem, 1907; Tomasz Łosik, Spacer po lesie, 1883; Michał Elwiro Andriolli, il. do Pana Tadeusza (księga XI), 1881; Maurycy Trębacz, Koncert Jankiela, k. XIX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 6
R15eiBzLPqup5
(Uzupełnij).
RPuuxkGwyokVV
Ćwiczenie 7
W Panu Tadeuszu pojawia się wielu bohaterów; zarówno mieszkańców Soplicowa, jak i przyjezdnych. Spośród poniższych bohaterów wybierz tych związanych z rodem Horeszków i tych związanych z Soplicami. Horeszkowie i osoby z nimi związane Możliwe odpowiedzi: 1. Telimena, 2. Ksiądz Robak vel Jacek Soplica, 3. szlachta Dobrzyńska, 4. Ewa, 5. Zosia, 6. Asesor i Rejent, 7. Protazy, 8. Podkomorzy, 9. Pan Tadeusz, 10. Gerwazy, 11. Stolnik, 12. Hrabia, 13. Sędzia, 14. Wojski Soplicowie i osoby z nimi związane Możliwe odpowiedzi: 1. Telimena, 2. Ksiądz Robak vel Jacek Soplica, 3. szlachta Dobrzyńska, 4. Ewa, 5. Zosia, 6. Asesor i Rejent, 7. Protazy, 8. Podkomorzy, 9. Pan Tadeusz, 10. Gerwazy, 11. Stolnik, 12. Hrabia, 13. Sędzia, 14. Wojski
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Odmień przez przypadki wyraz „sędzia” w liczbie pojedynczej.

RzWoEIh1YUpp6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R7RG81ATbTthy
Ćwiczenie 9
Zaznacz te obszary życia, które zostały opisane w Panu Tadeuszu w celu kultywowania w pamięci tradycji i obyczajowości. Możliwe odpowiedzi: 1. strój szlachecki, 2. wspólne biesiadowanie, 3. zasady dobrego wychowania, 4. rytuał parzenia herbaty, 5. zamiłowanie do robótek ręcznych, 6. gromadne wyjście do lasu na jagody
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
RAb9IPsiczcL9
Ćwiczenie 10
Zaznacz zasady, tradycje i obyczaje obowiązujące przy staropolskim stole, opisane w księdze I. Możliwe odpowiedzi: 1. usadzanie gości przy stole według wieku i urzędu, 2. odmawianie modlitwy (po łacinie) przed posiłkiem, 3. podawanie tylko wyszukanych i zagranicznych potraw, 4. całkowite milczenie podczas posiłków, 5. zabawianie rozmową najbliżej siedzące osoby
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RY8b1vNrippV71
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
R9rFMXvwp8ghv
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych

Poniżej znajdują się propozycje tematów, które możesz opracować. Wzbogacisz swoją wiedzę i odkryjesz ciekawy świat dawnej, szlacheckiej epoki. Wybierz taki, który najbardziej cię zaciekawił.

Polecenie 4

Propozycja nr 1:

Wyszukaj w tekście Pana Tadeusza wyrazy, które wyszły już z użycia, stwórz  z nich słownik i zaprezentuj go w klasie w formie prezentacji lub plakatu.

Propozycja nr 2:

Narysuj drzewo genealogiczne Sopliców i Horeszków. Zaprezentuj je w klasie.

Propozycja nr 3:

Narysuj mapę Soplicowa i okolic. Pamiętaj o tytule mapy i legendzie.

Propozycja nr 4:

Przygotuj konkurs recytatorski najpiękniejszych lub najśmieszniejszych fragmentów „Pana Tadeusza”.

RI2jrW25zm6wY

Słownik

baśń
baśń

niewielki utwór epicki o fantastycznej fabule, adresowany do dzieci, w którym elementy fantastyczne przenikają się z prawdopodobnymi

poemat heroikomiczny
poemat heroikomiczny

utwór literacki, o komicznym charakterze, który łączy poważny i podniosły styl z błahą tematyką

gawęda szlachecka
gawęda szlachecka

opowieść zakorzeniona w kulturze sarmackiej, ukazująca szlachecką obyczajowość, tradycje, jej bohaterem - narratorem jest zazwyczaj szlachcic, który kwieciście opowiada o wydarzeniach swojego życia,  wtrącając liczne dygresje

romans
romans

opowieść o romantycznej miłości dwojga ludzi

recepcja
recepcja

odbieranie, przyswajanie czegoś, w literaturze oznacza przyjęcie dzieła literackiego przez czytelników

mentalność
mentalność

przekonanie, postawy i poglądy, swoisty sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości