Państwa niemieckojęzyczne i ich stolice
Państwa niemieckojęzyczne i ich stolice
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
nazywa państwa niemieckojęzyczne i ich stolice.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać na mapie państwa niemieckojęzyczne oraz ich stolice,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane nazwy państw,
potrafi wymienić i wskazać przynajmniej po jednym większym mieście w tych państwach (oprócz stolicy),
potrafi przyporządkować państwo do konturu,
potrafi utworzyć zdanie oznajmujące.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Mapa fizyczna Europy
Fotokopie z konturami państw
Fotokopie z szablonami flag państwowych
Rysunki z mieszkańcami różnych państw
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel pokazuje uczniom na mapie państwa niemieckojęzyczne oraz wskazuje ich stolice i większe miasta. Uczniowie powtarzają nazwy państw. Nauczyciel pyta uczniów z czym kojarzą sobie dane państwo. Nauczyciel informuje uczniów, że Niemcy: są naszymi zachodnimi sąsiadami, w Niemczech leżą góry Alpy, najdłuższą rzeką jest Ren, środkiem płatniczym jest euro.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów nazwy państw niemieckojęzycznych podzielonych na kilka części. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i łączą ze sobą prawidłowe części. Ćwiczenie ma pomóc uczniom zapamiętanie trudnej pisowni państw (załącznik 1).
Krzyżówka – wąż. Uczniowie otrzymują fotokopie i wyszukują nazwy państw niemieckojęzycznych. Litery, które pozostaną, czytane po kolei, utworzą hasło (załącznik 2).
Kolejnym ćwiczeniem będzie odgadnięcie nazw państw na podstawie konturów. Ćwiczenie to uczniowie wykonują indywidualnie (załącznik 3).
Kolejnym krokiem będzie wypełnienie prawidłowo przez uczniów szablonów flag państwowych. W ćwiczeniu tym dodatkowym elementem utrwalającym będzie przypomnienie sobie nazw kolorów (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują fotokopie z mieszkańcami różnych państw. Ich zdaniem będzie powiedzieć pełne zdanie oznajmujące zawierające dane dotyczące imienia oraz kraju, z którego pochodzi każda z osób (załącznik 5).
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Źródło: Według własnego pomysłu.
Załącznik 2.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Narysuj na papierze rysunkowym, z czym kojarzą ci się poszczególne państwa niemieckojęzyczne.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak