Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Państwa niemieckojęzyczne i ich stolice

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • nazywa państwa niemieckojęzyczne i ich stolice.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać na mapie państwa niemieckojęzyczne oraz ich stolice,

  • wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane nazwy państw,

  • potrafi wymienić i wskazać przynajmniej po jednym większym mieście w tych państwach (oprócz stolicy),

  • potrafi przyporządkować państwo do konturu,

  • potrafi utworzyć zdanie oznajmujące.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Mapa fizyczna Europy

Fotokopie z konturami państw

Fotokopie z szablonami flag państwowych

Rysunki z mieszkańcami różnych państw

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel pokazuje uczniom na mapie państwa niemieckojęzyczne oraz wskazuje ich stolice i większe miasta. Uczniowie powtarzają nazwy państw. Nauczyciel pyta uczniów z czym kojarzą sobie dane państwo. Nauczyciel informuje uczniów, że Niemcy: są naszymi zachodnimi sąsiadami, w Niemczech leżą góry Alpy, najdłuższą rzeką jest Ren, środkiem płatniczym jest euro.

b) Faza realizacyjna

  1. Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów nazwy państw niemieckojęzycznych podzielonych na kilka części. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i łączą ze sobą prawidłowe części. Ćwiczenie ma pomóc uczniom zapamiętanie trudnej pisowni państw (załącznik 1).

  2. Krzyżówka – wąż. Uczniowie otrzymują fotokopie i wyszukują nazwy państw niemieckojęzycznych. Litery, które pozostaną, czytane po kolei, utworzą hasło (załącznik 2).

  3. Kolejnym ćwiczeniem będzie odgadnięcie nazw państw na podstawie konturów. Ćwiczenie to uczniowie wykonują indywidualnie (załącznik 3).

  4. Kolejnym krokiem będzie wypełnienie prawidłowo przez uczniów szablonów flag państwowych. W ćwiczeniu tym dodatkowym elementem utrwalającym będzie przypomnienie sobie nazw kolorów (załącznik 4).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują fotokopie z mieszkańcami różnych państw. Ich zdaniem będzie powiedzieć pełne zdanie oznajmujące zawierające dane dotyczące imienia oraz kraju, z którego pochodzi każda z osób (załącznik 5).

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

Źródło: Według własnego pomysłu.

Załącznik 2.

RxM19bShQDhWR

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 3.

RfIiN2zfoW58y

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

R6KU52R3ey328

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 5.

R1D7z2ztEy9wF

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Narysuj na papierze rysunkowym, z czym kojarzą ci się poszczególne państwa niemieckojęzyczne.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R3uJX08pKtA0b

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 283.32 KB w języku polskim
R132voiV1vplI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 208.50 KB w języku polskim