Państwo i społeczeństwo – ćwiczenia w czytaniu
Państwo i społeczeństwo – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność mówienia i czytania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo związane z państwem i społeczeństwem.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny egzaminu maturalnego
słownictwo związane z państwem i społeczeństwem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi poprawnie wymawia słowa związane z tematem
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i czytania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w powtórzenia wiadomości
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
wyraża swoje opinie
potrafi posługiwać się słownikiem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
nie wstydzi się poprosić nauczyciela o pomoc
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem i słownikiem, pogadanka, mini‑wykład, burza mózgów
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie i czytanie o państwie i społeczeństwie. Powtórzycie najważniejsze słowa związane z tą tematyką.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What do you think when you hear the words: politics, state, society? What words come to your mind? Uczniowie podają swoje pomysły ustnie (burza mózgów). Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 64 i razem z nauczycielem ustnie rozwiązują ćwiczenia 1 i 2. Chętni uczniowie, którzy dobrze czują się w temacie polityki, odpowiadają. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę (mini‑wykład) i pyta o inne od podanych przykłady wyrazów i skrótów.
Uczniowie zostają podzieleni na 5 grup, z których każda otrzymuje jedno słowo z ćwiczenia 5/65. Mają za zadanie przyporządkować do niego inne, kojarzące się z nim słowa. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i pomaga w tłumaczeniu słów. Ewentualnie udostępnia słowniki. Pilnuje, aby uczniowie nie przepisywali odpowiedzi z klucza. Uczniowie, którzy najszybciej poradzili sobie z tym zadaniem, czytają odpowiedzi i tłumaczą słowa na język polski. Reszta uczniów uzupełnia ćwiczenie ze słuchu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 6/65 – każdy uczeń po kolei czyta na głos słowo z tabeli i próbuje utworzyć słowa pochodne oraz tłumaczy w języku angielskim znaczenie tych słów. Nauczyciel pomaga (mini‑wykład) i zapisuje słowa na tablicy.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 8/66 – każda para dostaje jedno słowo (zabezpieczenie) i przygotowuje krótką wypowiedź ustną na jego temat (jak może ono zapobiegać lub chronić przed przestępstwem). Nauczyciel monitoruje pracę, podchodząc do uczniów i sprawdzając postępy. Gotowi uczniowie prezentują wypowiedzi. Po każdej z nich nauczyciel prosi o komentarz (opinię) inną parę. Może się wywiązać krótka dyskusja.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
government, state, society, ministry, embassy, political party, city council, prime minister, mayor, MP, judge, addiction, unemployment, homelessness, etc.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś słów. Wykonaj ćwiczenia 3, 7/64, 65 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ temat jest dosyć trudny, wiele rzeczy trzeba będzie uczniom wyjaśnić i przetłumaczyć. Żeby ułatwić pracę uczniów na lekcji, można zadać im na wcześniejszej lekcji pracę domową w postaci zapoznania się z tematem w domu.