Na ilustracji znajduje się stara budowla. Wejście do budynku podtrzymywane jest przez kolumny. Nad kolumnami znajduje się napis w języku łacińskim.
Na ilustracji znajduje się stara budowla. Wejście do budynku podtrzymywane jest przez kolumny. Nad kolumnami znajduje się napis w języku łacińskim.
Panteon kompozytorów
Widok na Panteon, 125 r., Rzym, Włochy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na Panteon, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Wprowadzenie
Panteon kompozytorów to temat bardzo rozbudowany i każdy w sposób indywidualny może zamieścić szereg twórców, którzy w dziedzinie muzyki odegrali znacząca rolę. W tej lekcji znajdą się nazwiska takich osób, które wywarły wpływ na dzieje historii muzyki oraz dawały przyszłym pokoleniom wiele wskazówek, jak tworzyć muzykę. Grono kompozytorów i zarazem wielkich Polaków tworzą nazwiska takie jak: Fryderyk Chopin [czytaj: szopen], Stanisław Moniuszko oraz Witold Lutosławski. Wśród światowych osobowości, zasiadających w panteonie kompozytorów są: Jan Sebastian Bach i cała trójka „klasyków wiedeńskich”- Joseph Haydn [czytaj: jozef hajdn], Wolfgang Amadeusz Mozart i Ludwig van Beethoven [czytaj: ludwik wan betowen]. W epoce, w której przyszło im żyć nie wszyscy byli doceniani i zauważeni. Tutaj jednak przypominając ich sylwetki zostanie złożony im hołd i raz jeszcze pokazany dorobek kompozytorski poprzez pryzmat ich biografii.
Nauczysz się
wyjaśniać pojęcie Panteon;
rozpoznawać utwory i cechy twórczości wybranych kompozytorów;
opisywać muzykę wybranych kompozytorów.
Czym jest Panteon?
R1AoaU33BZhNY
Na zdjęciu znajduje się ogromna stara budowla. Wejście do budowli podtrzymywane jest przez kolumny. Nad kolumnami znajduje się duży wyrzeźbiony napis w języku łacińskim. Przed budowlą znajduje się tłum ludzi. W tle zdjęcia znajdują się budynki z wieloma oknami.
Roberta Dragan, Widok na Panteon, 125 r., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5
Źródło: Roberta Dragan, Widok na Panteon, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rome_Pantheon_front.jpg [dostęp 18.10.2021], licencja: CC BY-SA 2.5.
PanteonPanteonPanteon to starożytna świątynia, znajdująca się w Rzymie. Dwuczłonowy zrost łacińskiego pochodzenia słowa [z języka łacińskiego: Pantheo: pan – wszystko, [czytaj: panteo] theoi – bogowie] [czytaj: teoi] można wyjaśnić jako miejsce, które jest poświęcone wszystkim bogom. W rzeczywistości budowla była przeznaczona kultowi bóstw planetarnych oraz ówcześnie panującego cesarza. Od VII wieku użytkowana była jako świątynia katolicka. Panteon stał się też miejscem pochówku, władców i artystów. Ranga budowli przyczyniła się do innego znaczenia słowa panteon i oznacza:
Witold Doroszewski
Witold DoroszewskiPanteon
grupę ludzi zasłużonych dla kraju lub wybitnych w jakiejś dziedzinie nauki lub sztuki.
cyt1 Źródło: Witold Doroszewski, Panteon, dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl/sjp/panteon;2570520.html [dostęp 18.10.2021].
Wśród nich znajdują się także kompozytorzy muzyki, którzy pozostawili swój ślad w tej dziedzinie artystycznej, wykazali się wielkością, wyróżnili niebywałym talentem kompozytorskim, zmienili kształt i bieg muzyki, przyczynili się do jej rozwoju i zdobyli ponadczasową sławę.
R1FejIS6e0LRe
Na ilustracji znajduje się siedem portretów wybitnych kompozytorów. W lewym górnym rogu znajduje się Witold Lutosławski. Mężczyzna ubrany jest w szary garnitur oraz niebieskie spodnie. Mężczyzna siedzi przy fortepianie. W górnej część ilustracji na środku znajduje się Joseph Haydn. Mężczyzna ubrany jest w czarną marynarkę oraz białą perukę na głowię W prawym górnym rogu znajduje się Wolfgang Amadeusz Mozart. Mężczyzna ubrany jest w czarną marynarkę oraz czerwony szalik na szyi. Mężczyzna trzyma w dłoniach kartki oraz długopis. W lewym rogu w środkowej części ilustracji znajduje się Fryderyk Chopin. Mężczyzna ubrany jest w marynarkę oraz szalik na szyi. Ilustracja jest czarno‑biały. Na środku ilustracji znajduje się biały wykrzyknik na czerwonym tle. W prawym rogu w środkowej części ilustracji znajduje się Ludwig van Beethoven. Mężczyzna ubrany jest w kamizelkę z guzikami oraz perukę na głowię. Ilustracja jest czarno‑biały. W lewym rogu w dolnej części ilustracji znajduje się Jan Sebastian Bach. Mężczyzna ubrany jest w czerwoną kamizelkę z guzikami oraz szarą perukę na głowię. W dolnej środkowej części ilustracji znajduje się Stanisław Moniuszko. Mężczyzna ubrany jest marynarkę, koszulę oraz muszkę. Ilustracja jest czarno‑biała. W prawym dolnym rogu znajduje się biały znak zapytania na czerwonym tle.
Panteon kompozytorów: od lewej: Witold Lutosławski, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Fryderyk Chopin, Ludwig van Beethoven, Jan Sebastian Bach, Stanisław Moniuszko, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Panteon kompozytorów: od lewej: Witold Lutosławski, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Fryderyk Chopin, Ludwig van Beethoven, Jan Sebastian Bach, Stanisław Moniuszko, Fotokolaż, licencja: CC BY 3.0.
Panteon wybranych kompozytorów Polskich
Kryteria wyboru postaci związanych z muzyką polską, których życiorysy oraz scheda kompozytorska pozwalają zasiąść we wspólnym gronie wydają się dość proste. Jednak po dłuższym namyśle trudniejsze staje się ustalenie co wpływa na to, że zapamiętamy postać lub osobę na dłużej niż kilka chwili? Czy bardziej przypadnie nam do gustu jego osobowość czy dzieło, które po sobie pozostawi dla potomnych? Co do wymienionych za chwilę kompozytorów nikt chyba nie ma wątpliwości, że stanowią grono zasiadających w panteonie kompozytorów muzyki polskiej. Są to: Fryderyk Chopin [czytaj: szopen], Stanisław Moniuszko, Witold Lutosławski i Krzysztof Penderecki.
Fryderyk Chopin i jego miejsce w Panteonie
Miejsce Fryderyka Chopina (1810 - 1849) w panteonie kompozytorów polskich jest oczywiste i niepodważalne. Wystarczy powołać się na słowa innych wybitnych postaci, żyjących w czasach kompozytora i współczesnych krytyków muzyki.
RmNzLJESG4N1o
Na ilustracji znajduje się mężczyzna ubrany w marynarkę, białą koszulę oraz muszkę. Mężczyzna ma kręcone włosy. Ilustracja jest czarno‑biała.
Peter Schick[czytaj: piter szik], „Reprodukcja portretu Fryderyka Chopina” [czytaj: szopena] wykonanego przez Karoli & Pusch[czytaj: karoli and pusz] , 1882 - 1892 r., polona.pl, domena publiczna
Źródło: Peter Schick, Reprodukcja portretu Fryderyka Chopina, Fotografia, dostępny w internecie: https://polona.pl/item/reprodukcja-portretu-fryderyka-chopina-wedlug-petera-schicka,NDkwODIyOTk/0/#info:metadata [dostęp 19.10.2021], domena publiczna.
Tak o Chopinie mówił Heinrich Heine [czytaj: hajnriś hajne]:
Heinrich Heine
Heinrich HeineHeine o Chopinie
Chopin jest wielkim, genjalnym poetą tonów, którego się właściwie wymieniać winno tylko na równi z Mozartem, albo Beethovenem albo Rossinim.
cyt2 Źródło: Władysław Nawrocki, Heine o Chopinie, dostępny w internecie: http://retropress.pl/kurjer-warszawski/heine-o-chopinie/ [dostęp 19.10.2021].
ale dla nas Polaków był przede wszystkim wielkim patriotą, który budował naszą kulturę i narodową tożsamość. Dalej o Chopinie pisał wybitny francuski krytyk muzyczny Camille Bellaigue [czytaj: kamil belage]:
Camille Bellaigue
Camille BellaigueZ muzyką przez wieki i kraje
Nie znam muzyka, który by więcej był patriotą niż on. Chopin jest Polakiem bardziej niż Francuz był kiedykolwiek Francuzem, Włoch – Włochem, a Niemiec – Niemcem. Jest Polakiem, nic tylko Polakiem, a z tego wyniszczonego, zgnębionego kraju polskiego wyłania się jego muzyka, jak nieśmiertelna jego dusza.
cyt3 Źródło: Bogusław Śmiechowski, Z muzyką przez wieki i kraje, Warszawa 1993, s. 164.
Wybitny muzykolog Mieczysław Tomaszewski dodaje, że Chopin:
Mieczysław Tomaszewski
Mieczysław TomaszewskiFryderyk Chopin (1810 - 1849)
Uważany w swoich czasach za najbardziej „politycznego kompozytora”, tego, który komponuje w dźwiękach wolną Polskę. (...)”Od którejkolwiek strony spojrzymy na twórczość Chopina, stajemy w zadziwieniu. Tak w dziejach muzyki polskiej jak i europejskiej pojawiła się na kształt fenomenu” (...) „Maurycy Mochnacki, usłyszawszy Koncert fortepianowyKoncert fortepianowyKoncert fortepianowy i Rondo à la Krakowiak uznał prawdę wyrazu jako muzyki tej wartość naczelną. «Żadnej dwuznaczności – pisał – fałszu, przesady». Padają słowa prorocze: «Zaiste daleko rozgłosi swe imię, kto w młodych latach tak zaczyna».
cyt4 Źródło: Fundacja Panteon Narodowy, Fryderyk Chopin (1810 - 1849), dostępny w internecie: https://www.panteonnarodowy.org/wielcy-polacy/46-fryderyk-chopin [dostęp 19.10.2021].
Powyższe wypowiedzi oddają czym była, jest i pozostanie dla pokoleń muzyka Chopina.
Muzyka, którą dziś można usłyszeć w każdym zakątku świata.
Polecenie 1
Zapoznaj się ze słynnym Polonezem A‑dur Fryderyka Chopina [czytaj: szopena] w wykonaniu Pianisty z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: która z rozgłośni radiowych wykorzystuje pierwsze dźwięki tego utworu jako swojego sygnału wywoławczego? W ramach podpowiedzi - jest to jeden z kanałów Polskiego Radia. Sprawdź w dostępnych Ci źródłach (w tym internetowych), który jest to kanał. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1GUJQf5xmZUa
Utwór pod tytułem „Polonez A‑dur” opus 40 numer 1 autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Pianisty z Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Utwór trwający 4 minuty i 57 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo pogodny, żywy i uroczysty charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
Utwór pod tytułem „Polonez A‑dur” opus 40 numer 1 autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Pianisty z Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Utwór trwający 4 minuty i 57 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo pogodny, żywy i uroczysty charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
Fryderyk Chopin[czytaj: szopen], „Polonez A‑dur” opus 40 numer 1, wykonawca Pianista z Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Fryderyk Chopin, „Polonez A-dur” op. 40 nr 1, licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin[czytaj: szopen], „Polonez A‑dur” opus 40 numer 1, wykonawca Pianista z Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Fryderyk Chopin, „Polonez A-dur” op. 40 nr 1, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Polonez A‑dur” opus 40 numer 1 autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Pianisty z Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Utwór trwający 4 minuty i 57 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo pogodny, żywy i uroczysty charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
RNOJLT6BR9hmg
(Uzupełnij).
R1JWhzX5GtdYN
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Fryderyk Chopin”
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Fryderyk Chopin”
Panteon kompozytorów - Fryderyk Chopin, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Panteon kompozytorów - Fryderyk Chopin, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
W wieku szesnastu lat Chopin zostaje studentem Józefa Elsnera. Odpowiedz, jakie jego utwory powstają w tym okresie?
R1eFaorWE9jJJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Są to na przykład wariacje B‑dur na temat „La ci darem la mano”, fantazje A‑dur na tematy polskie oraz „Rondo à la krakowiak”.
Polecenie 2
Określ cechy charakterystyczne zaprezentowanego utworu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RvMP5oGfv0itD
Utwór pod tytułem Polonez g‑moll „Młodzieńczy” z albumu: „Chopin: Polonezy młodzieńcze, Sonata Fortepianowa in C Minor, Opus 4, Wariacje "La ci darem la mano" Opus 2” autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Philippe Giusiano. Fragment trwający 45 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo melancholijny oraz nostalgiczny charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
Utwór pod tytułem Polonez g‑moll „Młodzieńczy” z albumu: „Chopin: Polonezy młodzieńcze, Sonata Fortepianowa in C Minor, Opus 4, Wariacje "La ci darem la mano" Opus 2” autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Philippe Giusiano. Fragment trwający 45 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo melancholijny oraz nostalgiczny charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
Fryderyk Chopin [czytaj: szopen], Polonez g‑moll „Młodzieńczy” (fragment), wykonawca Philippe Giusiano[czytaj: filipe dziusjano], z albumu: „Chopin: Polonezy młodzieńcze, Sonata Fortepianowa in C Minor, Opus 4, Wariacje "La ci darem la mano" Opus 2”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Philippe Giusiano, Fryderyk Chopin, Polonez g-moll „Młodzieńczy”, licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin [czytaj: szopen], Polonez g‑moll „Młodzieńczy” (fragment), wykonawca Philippe Giusiano[czytaj: filipe dziusjano], z albumu: „Chopin: Polonezy młodzieńcze, Sonata Fortepianowa in C Minor, Opus 4, Wariacje "La ci darem la mano" Opus 2”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Philippe Giusiano, Fryderyk Chopin, Polonez g-moll „Młodzieńczy”, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem Polonez g‑moll „Młodzieńczy” z albumu: „Chopin: Polonezy młodzieńcze, Sonata Fortepianowa in C Minor, Opus 4, Wariacje "La ci darem la mano" Opus 2” autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Philippe Giusiano. Fragment trwający 45 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo melancholijny oraz nostalgiczny charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
R8UTAHxif9Hj0
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Trójdzielne metrum z charakterystycznym rytmem poloneza, dostojny charakter.
Polecenie 3
Odpowiedz na pytanie. Jakie rytmy innych tańców są zawarte w mazurku? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1aEdkskWfPek
Utwór pod tytułem „Mazurek As‑dur opus 7 nr 4” autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Ewy Pobłockiej. Fragment trwający 52 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma bardzo dynamiczne, nostalgiczne, ale też żywe i wesołe brzmienie. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm mazurka – polskiego tańca narodowego.
Utwór pod tytułem „Mazurek As‑dur opus 7 nr 4” autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Ewy Pobłockiej. Fragment trwający 52 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma bardzo dynamiczne, nostalgiczne, ale też żywe i wesołe brzmienie. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm mazurka – polskiego tańca narodowego.
Fryderyk Chopin[czytaj: szopen], Mazurek As‑dur opus 7 nr 4 (fragment), wykonawca Ewa Pobłocka, z albumu: Chopin: Sonata in C Minor / Mazurki Opus 6, 7, 11, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Ewa Pobłocka, Fryderyk Chopin, Mazurek As-dur op. 7 nr 4, licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin[czytaj: szopen], Mazurek As‑dur opus 7 nr 4 (fragment), wykonawca Ewa Pobłocka, z albumu: Chopin: Sonata in C Minor / Mazurki Opus 6, 7, 11, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Ewa Pobłocka, Fryderyk Chopin, Mazurek As-dur op. 7 nr 4, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Mazurek As‑dur opus 7 nr 4” autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Ewy Pobłockiej. Fragment trwający 52 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma bardzo dynamiczne, nostalgiczne, ale też żywe i wesołe brzmienie. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm mazurka – polskiego tańca narodowego.
RKIaY9aQgVCu4
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Mazur, Kujawiak, Oberek.
Polecenie 4
Z jakim konkursem kojarzysz wykonanie tego utworu? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1Oh0FZjhQOGb
Utwór pod tytułem „Walc As‑dur opus 42” z albumu: Chopin: Walce autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Tatiany Shebanovej. Fragment trwający 52 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo i jest wykonywana w niespiesznym tempie. Utwór ma bardzo żywe i wesołe brzmienie, z rytmem podkreślającym charakter walca.
Utwór pod tytułem „Walc As‑dur opus 42” z albumu: Chopin: Walce autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Tatiany Shebanovej. Fragment trwający 52 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo i jest wykonywana w niespiesznym tempie. Utwór ma bardzo żywe i wesołe brzmienie, z rytmem podkreślającym charakter walca.
Fryderyk Chopin [czytaj: szopen], Walc As‑dur opus 42 (fragment), wykonawca Tatiana Shebanova[czytaj: tatiana szibanowa], z albumu: Chopin: Walce, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Tatiana Shebanova, Fryderyk Chopin, Walc As-dur op. 42, licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin [czytaj: szopen], Walc As‑dur opus 42 (fragment), wykonawca Tatiana Shebanova[czytaj: tatiana szibanowa], z albumu: Chopin: Walce, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Tatiana Shebanova, Fryderyk Chopin, Walc As-dur op. 42, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Walc As‑dur opus 42” z albumu: Chopin: Walce autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Tatiany Shebanovej. Fragment trwający 52 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo i jest wykonywana w niespiesznym tempie. Utwór ma bardzo żywe i wesołe brzmienie, z rytmem podkreślającym charakter walca.
R1Rxwb40Ikzl8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Polecenie 5
Odpowiedz, gdzie młody Chopin miał okazję poznać autentyczną muzykę ludową i jak wpłynęło to na rozwój jego muzyki?
R1DHWHDzxif4l
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie, o jakiej wsi, z której Chopin wysyłał listy swoim rodzicom, mowa w filmie. Jaką muzykę tworzył pod wpływem tego miejsca?
Polecenie 5
Stwórz pracę plastyczną w dowolnej formie wizualnej, której inspiracją jest PreludiumPreludiumPreludium opus 28 numer 15 zwane Deszczowym.
RIidDrN3dr0jN
Fryderyk Chopin, Preludium opus 28 numer 15 „Deszczowe”, wykonawca Pianista Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Fryderyk Chopin, Preludium opus 28 numer 15 „Deszczowe”, wykonawca Pianista Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Fryderyk Chopin[czytaj: szopen], Preludium opus 28 numer 15 „Deszczowe”, wykonawca Pianista Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Fryderyk Chopin, Preludium op. 28 nr 15 „Deszczowe”, licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin[czytaj: szopen], Preludium opus 28 numer 15 „Deszczowe”, wykonawca Pianista Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Fryderyk Chopin, Preludium op. 28 nr 15 „Deszczowe”, licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin, Preludium opus 28 numer 15 „Deszczowe”, wykonawca Pianista Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Stanisław Moniuszko w Panteonie kompozytorów Polski
Prawie w tym samym czasie co Fryderyk Chopin żył i tworzył kompozytor zwany Ojcem Polskiej Opery Narodowej - Stanisław Moniuszko (1819 - 1872 r.). Inne okoliczności życia sprawiły, że dzieła jego są doskonałym uzupełnieniem luki kompozytorskiej w dziejach rozwoju muzyki polskiej. Warto przyjrzeć się drodze życia i spadkowi jaki zostawił dla potomnych.
Rrgujl1EDYuF2
Obraz przedstawia mężczyznę ubranego w czarną marynarkę, białą koszulę oraz muszkę na szyi. Mężczyzna ma krótkie włosy oraz brodę. Tło obrazu jest beżowe.
Adolphe Lafosse [czytaj: adolf lafos], „Portret Stanisława Moniuszki”, 1850 r., Biblioteka Narodowa, Warszawa, polona.pl, domena publiczna
Źródło: Adolphe Lafosse, Portret Stanisława Moniuszki, Fotografia, Biblioteka Narodowa, Warszawa, dostępny w internecie: https://polona.pl/item/stanislaw-moniuszko-stanislas-moniuszko,NzA0OTY4/0/#info:metadata [dostęp 19.10.2021], domena publiczna.
R1a3AgEQjnvtz
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko”
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko”
Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
Moniuszko znany był nie tylko z komponowania pieśni i oper. Wypisz inne formy muzyki wymienione w filmie, które pozostawił po sobie kompozytor? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RkCqlNAMex936
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Pozostałe formy muzyczne to: msze, kantaty, uwertury koncertowe i balety oraz walce, nokturny, fraszki i polonezy.
Polecenie 7
Czyje dzieła Moniuszko wykonywał z przygotowanym przez siebie chórem? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RIrexV45RW3Gk
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Fragmenty Stworzenia świata Józefa Haydna, oratorium Feliksa Mendelssohna‑Bartholdego oraz Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Polecenie 8
W którym roku obchodzony był Rok Moniuszkowski i z jakiej okazji został on ogłoszony? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1EjqSO2En0Mw
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rok Moniuszkowski został ogłoszony z okazji 200 lecia urodzin kompozytora.
Dlaczego w Panteonie?
Dorobek Moniuszki może nie tak imponujący jak innych kompozytorów, ale nadal wciąż żywy i aktualizowany na wiele sposobów. Od 1992 roku jest organizowany na cześć wielkiego kompozytora Międzynarodowy Wokalny Konkurs Moniuszkowski z obowiązkowym wykonaniem pieśni ze stosowną interpretacją. Z dłuższą tradycją, bo od 1962 roku w Kudowie Zdroju, corocznie, oprócz szeregu koncertów w ramach Festiwal Moniuszkowskiego odbywa się rodzaj parady - korowodu Moniuszkowskiego, gdzie ludzie przebrani w stroje z epoki popularyzują w oryginalny sposób twórczość muzycznego wieszcza.
R10G4NeiS02yR
Na ilustracji znajduje się grupa kobiet idących ulicą ubranych w takie same suknie. Suknie są białe. Na sukniach znajdują się elementy żółtych kwiatów z listkami. Wszystkie kobiety mają na sobie zielone korale. Kobiety trzymają w rękach parasole. Między kobietami znajdują się mężczyźni ubrani w białe koszule, zielone spodnie oraz zielone kamizelki. W tle zdjęcia znajdują się drzewa oraz tłum ludzi.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1TNdtx68hrCN
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się ludzie robiący zdjęcia, drzewa oraz domy.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1bmUKSvrGIaM
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się przechodnie oraz budynki.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RhvMRHVORN73t
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się ludzie oraz budynki.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1Xt09DLl0Lti
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko: opery i pieśni”
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko: opery i pieśni”
Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko: opery i pieśni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko: opery i pieśni, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
Na podstawie wiedzy zdobytej z filmu zapisz tekst fragmentu śpiewanej arii Skołuby ze Strasznego Dworu lub opowiedz własnymi słowami o czym stanowi jej treść? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RSRXLE0ydl0Lh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Tekst fragmentu Arii Skołuby:
Ten zegar stary niby świat
Kuranty ciął jak z nut
Zepsuty wszakże od stu lat
Nakręcać próżny trud
Lecz jeśli niespodzianie
Ktoś obcy tutaj stanie
Pan zegar gdy zapieje kur
Dmie w rząd przedętych rur
Dziś zbudzi cię
Koncercik taki
Boisz się
Nie
Zażyj tabaki
Polecenie 10
Na podstawie wiedzy z filmu, wymień przynajmniej trzy tytuły zaprezentowanych w filmie pieśni.
ROJVfK7dSdBEf
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przykładowe pieśni zaprezentowane w filmie: Dziad i Baba, Znasz li ten kraj, Stary Kapral, Prząśniczka, Serenada, Swaty.
Polecenie 11
Odpowiedz na pytanie. Co było inspiracją opery Straszny Dwór?
RlcADFY8mOShP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Obejrzyj ponownie fragment filmu poświęcony operze Straszny Dwór.
Jedną z inspiracji były opowieści dziadka Stanisława o dworze w Śmiłowiczach.
W ramach 2019 Roku Moniuszkowskiego została wydana płyta z nagraniami Halki wykonanej na instrumentach historycznych w języku włoskim. Więcej ciekawostek również z tego przedsięwzięcia można znaleźć na powstałej witrynie w roku jubileuszowym - moniuszko200.pl.
Rok 2021 - choć z pandemią w tle - pokazał, że Moniuszko jest wciąż podziwiany i śpiewany przez najmłodszych. Płyta pod tytułem Moniuszko inaczej śpiewany to zbiór pięknych utworów zaczerpniętych z moniuszkowskich oper, Sonetów krymskich, czy powyżej wspomnianych w filmie Śpiewników domowych. W ramach projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska Narodowego Forum Muzyki została przygotowana płyta z udziałem ponad 140 małych wykonawców zgromadzonych w szkolnych chórach.
R1baJOaU1Pqzy
INa środku ilustracji znajduje się mężczyznę ubranego w niebieską marynarkę, białą koszulę oraz czarną muszkę na szyi. Mężczyzna w prawej dłoni trzyma batutę. Na lewym ramieniu mężczyzny znajduje się zielony skrzat opierający o niego głowę. Na prawym ramieniu znajduje się brązowy ptak. Na środku pod mężczyzną znajduje się tytuł albumu muzycznego oraz dane autora. W lewym górnym rogu znajduje się słońce oświetlające połowę obrazka. Pod słońcem znajduje się chłopiec na koniu, żółte drzewo, na którym znajduje się jaskółka trzymająca w dziobie złoty klucz, starszy mężczyzna mający aureolę na głowię oraz w lewym dolnym rogu siedzący chłopiec w kapeluszu grający na skrzypcach. W prawym górnym rogu znajduje się księżyc oraz dwie gwiazdki. W tle prawego górnego rogu znajduję się nocne niebo. W prawym dolnym rogu znajdują się mężczyzna w łódce nad którym znajduje się złota rybka oraz mężczyzna opierający się o drzewo ze strzałą wbitą w serce.
Okładka albumu muzycznego „Moniuszko inaczej śpiewany”, moniuszko200.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Moniuszko inaczej śpiewany, Ilustracja, dostępny w internecie: https://moniuszko200.pl/pl/aktualno%C5%9Bci/2019-12-11/8132/premiera-plyty-projektu-akademia-choralna-moniuszko-inaczej-spiewany [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Witold Lutosławski w Panteonie kompozytorów Polski
W Panteonie kompozytorów muzyki polskiej kolejnym twórcą, którego nie może tutaj zabraknąć jest przedstawiciel XX wieku Witold Lutosławski (1913 - 1994 r.). Jeśli w 2019 roku przypadała 200‑setna rocznica urodzin Moniuszki, kilka lat wcześniej, Sejm Polski ustanowił 2013 Rokiem Lutosławskiego.
Postać Witolda Lutosławskiego, jego osobowość, wpisaną w ramy historycznych dziejów Polski i innych narodów warto przypomnieć w kolejnym filmie. Przeanalizujemy jego najważniejsze dzieła, by zrozumieć przyświecające mu idee kompozytorskie, które zapewniły mu zaszczytne miejsce w dziejach historii i w życiu muzycznym. Przez pryzmat znajomych i przyjaciół kompozytora odkrywać będziemy obraz znakomitego artysty, człowieka obdarzonego wybitnym intelektem, ale przede wszystkim postać serdeczną w kontaktach z ludźmi.
RQQuA4oSdhuqU
Na zdjęciu znajduje się stojąca na stole książka. Na okładce książki znajduje się starszy mężczyzna ubrany w niebieską marynarkę, czerwoną koszulę oraz czarny krawat. Mężczyzna prawą ręką dotyka swojej twarzy. Książka jest w kolorze granatowym. W dolnej części okładki znajduje się tytuł oraz autor.
Okładka książki pod tytułem „Lutosławski” autorstwa Danuty Gwizdalanki, kulturalneingrediencje.blogspot.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Okładka książki pod tytułem „Lutosławski” autorstwa Danuty Gwizdalanki, Fotografia, dostępny w internecie: http://kulturalneingrediencje.blogspot.com/2021/07/danuta-gwizdalanka-lutosawski-rowiesnik.html [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RT3LVk2cSJEjQ
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Witold Lutosławski”
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Witold Lutosławski”
Panteon kompozytorów - Witold Lutosławski, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Panteon kompozytorów - Witold Lutosławski, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12
Który rok ustanowił Sejm Rzeczypospolitej Polskiej „rokiem Lutosławskiego” oraz z jakiej okazji? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1eNq4IpIvh3N
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rokiem Lutosławskiego ustanowiono rok 2013, z okazji setnej rocznicy urodzin kompozytora.
Polecenie 13
Która z nagród wymienionych w filmie została przez ciebie zapamiętana i dlaczego? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RsuZ6lUHqaRgo
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14
Która polska instytucja jest organizatorem Konkursu kompozytorskiego imienia Witolda Lutosławskiego? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rk3CCloA6tQeM
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Filharmonia Narodowa w Warszawie.
Panteon kompozytorów muzyki europejskiej
Panteon kompozytorów muzyki europejskiej otwiera kompozytor Jan Sebastian Bach (1685 - 1750 r.), który do dzisiaj stanowi ikonę muzyki i jej wyjątkowy symbol. Ten barokowy kompozytor i organista niemiecki, to jeden z najwybitniejszych artystów w dziejach muzyki. Jest czołową postacią wielkiego muzycznego rodu Bachów, wybitnym wykonawcą i jednym z najbardziej wpływowych kompozytorów wszechczasów.
R16rO1md176zX
Obraz jest karykaturą. Na obrazie znajduje się mężczyzna ubrany w czarną kamizelkę z guzikami oraz białą koszulę. Mężczyzna w prawej dłoni trzyma kartkę z nutami. Na głowie mężczyzny znajduje się biała kręcona peruka oraz czarne przeciwsłoneczne okulary. Tło obrazu jest czarne.
Elias Gottlob Haussmann[czytaj: elias gotlob halsman], „Portret Jana Sebastiana Bacha”, karykatura, 1748 r., Archiwum Bacha, Lipsk, Niemcy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Elias Gottlob Haussmann, Portret Jana Sebastiana Bacha, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R71ZBvEpttv09
Utwór pod tytułem „Zacznij od Bacha” z albumu: „The Best: Zacznij od Bacha” autorstwa Zbigniewa Wodeckiego w jego wykonaniu z zespołem. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, przeznaczona na głos męski (baryton) w akompaniamencie zespołu składającego się z fortepianu, basu, perkusji oraz syntezatora. Utwór jest bardzo rytmiczny, z granym przez fortepian ćwierćnutowym rytmem w metrum 4/4.
Utwór pod tytułem „Zacznij od Bacha” z albumu: „The Best: Zacznij od Bacha” autorstwa Zbigniewa Wodeckiego w jego wykonaniu z zespołem. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, przeznaczona na głos męski (baryton) w akompaniamencie zespołu składającego się z fortepianu, basu, perkusji oraz syntezatora. Utwór jest bardzo rytmiczny, z granym przez fortepian ćwierćnutowym rytmem w metrum 4/4.
Zbigniew Wodecki, „Zacznij od Bacha” (fragment), z albumu: The Best: Zacznij od Bacha, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Zbigniew Wodecki, Zacznij od Bacha, licencja: CC BY 3.0.
Zbigniew Wodecki, „Zacznij od Bacha” (fragment), z albumu: The Best: Zacznij od Bacha, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Zbigniew Wodecki, Zacznij od Bacha, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Zacznij od Bacha” z albumu: „The Best: Zacznij od Bacha” autorstwa Zbigniewa Wodeckiego w jego wykonaniu z zespołem. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, przeznaczona na głos męski (baryton) w akompaniamencie zespołu składającego się z fortepianu, basu, perkusji oraz syntezatora. Utwór jest bardzo rytmiczny, z granym przez fortepian ćwierćnutowym rytmem w metrum 4/4.
Rn3AVg46FoHS8
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Jan Sebastian Bach”
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Jan Sebastian Bach”
Panteon kompozytorów - Jan Sebastian Bach, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Panteon kompozytorów - Jan Sebastian Bach, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15
Który z zaprezentowanych w filmie utworów Bacha zapadł ci szczególnie w pamięci? Uzasadnij swój wybór.
R1XtXEXx7S3t8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16
R17qiM9rR4FCi
Wskaż rok, w którym Bach otrzymał miano Nadwornego Kompozytora Króla Polskiego i Elektora Saksonii. Możliwe odpowiedzi: 1. 1736, 2. 1734, 3. 1744. W prawym dolnym rogu polecenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 17
Co było powodem pieszych wędrówek Bacha? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R9vgvUEzuRuEL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jednym z powodów wędrówki była osoba Johanna Pachelbela.
Głównym powodem wędrówek była chęć wysłuchania mistrzów, zdobycie wykształcenia, poznanie Johanna Pachelbela i Dietricha Buxtehudego.
Panteon kompozytorów kończy Wielka Trójka Klasyków Wiedeńskich, którym przyszło żyć razem w czasach wielkich przemian politycznych. Chociaż ścieżki ich życia różniły się znacząco stanowią niedościgniony symbol geniuszu nie tylko czasów w których żyli, ale dla przyszłych pokoleń. Ich twórczość stanowi symbol epoki klasycyzmu, a Beethoven pokazał, że jest również prekursorem kolejnej epoki. Panteon kompozytorów bez Haydna, Mozarta i Beethovena byłby tylko pustym banałem.
ROs6I734TA195
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - klasycy wiedeńscy”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - klasycy wiedeńscy”.
„Panteon kompozytorów - klasycy wiedeńscy”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Panteon kompozytorów - klasycy wiedeńscy, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18
Jaki utwór w filmie został pokazany jako przykład zapisu homofonii w muzyce? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RRIdu5g3rgdkR
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Sonata numer 16 C‑dur, Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Polecenie 19
Wymień utwory Jospeha Haydna, które zostały wspomniane w filmie. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R11b8VUEm39ov
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Symfonia VI Poranek D‑dur, Symfonia VII Południe C‑dur i Symfonia VIII Wieczór G‑dur, Symfonia numer 94 G‑dur Z uderzeniem w kotły, oratoria Stworzenie Świata i Pory Roku, melodia do hymnu cesarstwa austro‑węgierskiego Gott erhalte Franz der Kaiser.
Polecenie 20
Co nowego wprowadził Beethoven do tradycyjnych form muzyki? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RoUXtjXOxbEYv
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Beethoven w symfonii, zamiast części Menueta wprowadził Scherzo, a w ostatniej IX Symfonii d‑moll dodał partie chóru.
Podsumowanie
Panteon przedstawionych sylwetek kompozytorów z pewnością wymaga dodania kolejnych postaci. Wśród przedstawionych w filmach artystów są przede wszystkich osobowości, które zmieniły myślenie o tym abstrakcyjnym rodzaju sztuki kolejnym pokoleniom. Ich talent i nieprzemijalność – choć nie zawsze odkryta w czasie, kiedy dane było im tworzyć, dała przyczynek szybkiemu rozwojowi muzyki, którą dopiero sama historia potrafiła docenić.
Ile tutaj osób brakuje, kogo sami byście chcieli dodać i z jakiego powodu? Niech ten materiał będzie szkicem i zachętą do dalszej polemiki. Sztuką samą w sobie jest muzykę wykonywać. Lecz tylko dla wybitnych alchemia słowa o muzyce stanowi jej kolejne wcielenie.
Polecenie 21
Na podstawie wiedzy zdobytej w lekcji, wybierz z wszystkich przykładów muzycznych zawartych w materiale przynajmniej trzy, które mają w tytule nazwę tańca?
R1F1rR8TFQDzR
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin Mazurek As‑dur Opus 7 nr 4
Fryderyk Chopin Walc As‑dur Opus 42
Fryderyk Chopin Polonez „Młodzieńczy” g‑moll
Fryderyk Chopin Polonez A‑dur Opus 40 nr 1
Ćwiczenie
R133ZGiHLxHjb
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj artystę do dzieła, które wykonał. Fryderyk Chopin Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez g-moll, 2. Mazur: Hej! Zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam od ucha, 3. Symfonia g-moll, 4. Dla Elizy Amadeusz Mozart Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez g-moll, 2. Mazur: Hej! Zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam od ucha, 3. Symfonia g-moll, 4. Dla Elizy Ludwig van Beethoven Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez g-moll, 2. Mazur: Hej! Zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam od ucha, 3. Symfonia g-moll, 4. Dla Elizy Stanisław Moniuszko Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez g-moll, 2. Mazur: Hej! Zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam od ucha, 3. Symfonia g-moll, 4. Dla Elizy
Przyporządkuj artystę do dzieła, które wykonał. Fryderyk Chopin Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez g-moll, 2. Mazur: Hej! Zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam od ucha, 3. Symfonia g-moll, 4. Dla Elizy Amadeusz Mozart Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez g-moll, 2. Mazur: Hej! Zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam od ucha, 3. Symfonia g-moll, 4. Dla Elizy Ludwig van Beethoven Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez g-moll, 2. Mazur: Hej! Zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam od ucha, 3. Symfonia g-moll, 4. Dla Elizy Stanisław Moniuszko Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez g-moll, 2. Mazur: Hej! Zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam od ucha, 3. Symfonia g-moll, 4. Dla Elizy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R15fAGzUD6WCs1
Ćwiczenie 1
Do utworu dopasuj kompozytora. Możliwe odpowiedzi.
Do utworu dopasuj kompozytora. Możliwe odpowiedzi.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFGKq6MJuhkFG1
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Sebastian Bach otrzymał zaszczytne miano Nadwornego Kompozytora Króla Polskiego i Elektora Saksonii., 2. Stanisław Moniuszko to twórca licznych koncertów fortepianowych., 3. Witold Lutosławski wśród wielu zaszczytnych nagród otrzymał również Muzycznego Nobla, czyli nagrodę The Polar Music Prize., 4. Niewielka mazowiecka wieś Szafarnia była jednym z miejsc inspiracji muzycznych Chopina, których owocem były mazurki i polonezy., 5. Nauczycielem Mozarta był Beethoven., 6. Joseph Haydn nie należy do Trzech Klasyków Wiedeńskich., 7. Panteon był budowlą, której nigdy nie ukończono.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R105Nx74RG7wl2
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj utwór do autora. Franciszek Josef Haydn Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka Wolfgang Amadeusz Mozart Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka Franciszek Josef Haydn Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka Stanisław Moniuszko Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka Witold Lutosławski Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Przyporządkuj utwór do autora. Franciszek Josef Haydn Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka Wolfgang Amadeusz Mozart Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka Franciszek Josef Haydn Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka Stanisław Moniuszko Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka Witold Lutosławski Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Stworzenie świata, Hob. XXI:2, 2. Symfonia nr 94 G-dur Z niespodzianką, 3. Muzyka żałobna, 4. Symfonia nr 40 g-moll KV 550, 5. Aria Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1OWtEhJ3ZUS6
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdanie. Prawie w tym samym czasie co Fryderyk Chopin żył i tworzył kompozytor zwany Tu uzupełnij - Stanisław Moniuszko (1819 - 1872 r.).
Uzupełnij zdanie. Prawie w tym samym czasie co Fryderyk Chopin żył i tworzył kompozytor zwany Tu uzupełnij - Stanisław Moniuszko (1819 - 1872 r.).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rt0C92zvd6XMc
Ćwiczenie 4
Połącz w pary nazwy instrumentów z ilustracjami.
Połącz w pary nazwy instrumentów z ilustracjami.
R1WaZFbUyfiIS
Ćwiczenie 5
Wskaż, w której miejscowości urodził się Fryderyk Chopin. Możliwe odpowiedzi: 1. Stalowa Wola, 2. Żelazowa Wola, 3. Miedziana Góra. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1VpRW7y3YJlX2
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. W której z wymienionych poniżej miejscowości znajduje się widoczny na ilustracji dworek?
Odpowiedz na pytanie. W której z wymienionych poniżej miejscowości znajduje się widoczny na ilustracji dworek?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Ev0KcwRgQKb
Ćwiczenie 6
Połącz w pary pojęcie z odpowiednią definicją. Cykl sonatowy Możliwe odpowiedzi: 1. muzyczna cykliczna forma instrumentalna, to znaczy zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji, 2. początkowo krótki utwór o charakterze improwizacyjnym na organy lub lutnię, z fragmentami akordowymi i figuracyjnymi, 3. cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części Preludium Możliwe odpowiedzi: 1. muzyczna cykliczna forma instrumentalna, to znaczy zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji, 2. początkowo krótki utwór o charakterze improwizacyjnym na organy lub lutnię, z fragmentami akordowymi i figuracyjnymi, 3. cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części Suita Możliwe odpowiedzi: 1. muzyczna cykliczna forma instrumentalna, to znaczy zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji, 2. początkowo krótki utwór o charakterze improwizacyjnym na organy lub lutnię, z fragmentami akordowymi i figuracyjnymi, 3. cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części
Połącz w pary pojęcie z odpowiednią definicją. Cykl sonatowy Możliwe odpowiedzi: 1. muzyczna cykliczna forma instrumentalna, to znaczy zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji, 2. początkowo krótki utwór o charakterze improwizacyjnym na organy lub lutnię, z fragmentami akordowymi i figuracyjnymi, 3. cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części Preludium Możliwe odpowiedzi: 1. muzyczna cykliczna forma instrumentalna, to znaczy zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji, 2. początkowo krótki utwór o charakterze improwizacyjnym na organy lub lutnię, z fragmentami akordowymi i figuracyjnymi, 3. cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części Suita Możliwe odpowiedzi: 1. muzyczna cykliczna forma instrumentalna, to znaczy zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji, 2. początkowo krótki utwór o charakterze improwizacyjnym na organy lub lutnię, z fragmentami akordowymi i figuracyjnymi, 3. cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
Wymień nazwiska twórców zasiadających w Panteonie Kompozytorów zaprezentowanych w lekcji. Uzupełnij ten wybór minimum jedną postacią, której według Ciebie tutaj zabrakło. Uzasadnij pisemnie swój wybór.
R9CLL4PA8sOei
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Poszukaj wymienione nazwiska twórców zasiadających w Panteonie Kompozytorów w treści lekcji. Ponadto zastanów się, który z twoich ulubionych twórców mógłby zasiąść wśród nich.
Nazwiska twórców zasiadających w Panteonie Kompozytorów zaprezentowane w lekcji to: Stanisław Moniuszko, Jan Sebastian Bach, Witold Lutosławski, Fryderyk Chopin.
Moim zdaniem w spisie twórców przedstawionym w materiale zabrakło słynnego weneckiego kompozytora epoki baroku - Antonio Vivaldiego. Vivaldi był powszechnie uznawanym wirtuozem skrzypcowym i twórcą muzyki. Wśród jego największych dzieł można wymienić: cykl koncertów skrzypcowych pod tytułem Cztery Pory Roku.
Ćwiczenie 7
Ustaw chronologicznie postaci (przynajmniej trzy) wymienionych w lekcji kompozytorów.
RqebFqqUKtUmV
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Wybrane postaci to: Stanisław Moniuszko, Witold Lutosławski, Joseph Haydn, Fryderyk Chopin
Postaci ustawione zostały chronologicznie:
Joseph Haydn (1732 - 1809)
Fryderyk Chopin (1810 - 1849)
Stanisław Moniuszko (1819 - 1872)
Witold Lutosławski (1913 - 1994)
3
Ćwiczenie 7
Na osi czasu ustaw chronologicznie postaci (przynajmniej trzy) wymienionych w lekcji kompozytorów. Dodaj w odpowiednich miejscach jeszcze wybrane przez Ciebie dwie propozycje.
Uwaga fotografie potrzebne do wykonania tego ćwiczenia możesz pobrać z tego materiału lub z innego źródła internetowego.
R1ZkWi9XnnocK
Proponowani kompozytorzy zasiadający w Panteonie to:
Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Witold Lutosławski.
Wybrane (proponowane) osobistości to: Wolfgang Amadeusz Mozart, Joseph Haydn.
Joseph Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Witold Lutosławski.
2
Ćwiczenie 8
Witold Lutosławski grał na instrumentach i miał pozamuzyczne zdolności. Wymień dwa instrumenty, na których potrafił grać kompozytor oraz napisz, co było jego pasją w czasach studenckich?
R1FNPguwpAnkg
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jednym z instrumentów był fortepian. Lutosławski studiował na stołecznym Uniwersytecie.
Witold Lutosławski potrafił grać na skrzypcach oraz fortepianie. W czasach studenckich insteresował się matematyką - studiował ten kierunek na Uniwersytecie Warszawskim.
Słownik pojęć
Aleatoryzm kontrolowany
Aleatoryzm kontrolowany
zasada konstrukcji utworów w muzyce współczesnej, która dopuszcza dowolność rytmiczną lub tonalną w sposobie wykonania.
Ad libitum
Ad libitum
podawane w partyturze określenie wskazujące na:
dowolność tempa wykonania utworu muzycznego;
możliwość wyboru przez wykonawcę jednej z kilku podanych wersji lub jednego z fragmentów utworu;
możliwość pominięcia danej partii wokalnej lub instrumentalnej w trakcie wykonania utworu, w odróżnieniu od wykonania obowiązkowego;
możliwość wykonania improwizowanej kadencji wirtuozowskiej w koncercie przez solistę.
Cykl sonatowy
Cykl sonatowy
cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części, zestawionych w odpowiedniej kolejności na zasadzie kontrastu agogicznego (kontrastu tempa), kontrastu wyrazowego i wspólnoty lub pokrewieństwa tonacji; także utwór muzyczny.
Etiuda
Etiuda
[z języka francuskiego: elude, dosłownie: studium, nauka], krótki utwór na instrument solo przeznaczony w założeniu dla celów ćwiczeniowo‑technicznych; szkolne etiudy, na przykład fortepianowe, opierają się zwykle na jednym wybranym problemie technicznym (C. Czerny, J. Cramer [czytaj: kramer]); etiudy koncertowe — obok walorów dydaktycznych mają wartość dziel artystycznych (F. Chopin, F. Liszt, C. Debussy [czytaj: debuzi], A. Skriabin, S. Rachmaninow, K. Szymanowski).
Koncert fortepianowy
Koncert fortepianowy
koncert instrumentalny przeznaczony do wykonania na fortepianie (albo fortepianach) z akompaniamentem orkiestry (najczęściej symfonicznej) zbudowany przeważnie z trzech części (w formie cyklu sonatowego).
Panteon
Panteon
grecka i rzymska świątynia, w której czczono wszystkie bóstwa; również: ogół bóstw powiązanych ze sobą w system zależności.
Preludium
Preludium
początkowo krótki utwór o charakterze improwizacyjnym na organy lub lutnię, z fragmentami akordowymi i figuracyjnymi; w okresie baroku wstęp do suity lub fugi. Preludia tworzyli między innymi: Fryderyk Chopin, Claude Debussy czy Karol Szymanowski.
Styl brillante
Styl brillante
muzyczny styl w muzyce fortepianowej w I połowie XIX w., odznaczający się rozbudowanymi partiami popisowymi (wirtuozowskie pasaże, błyskotliwe figury, ornamenty) i odcinkami o charakterze kantylenowym (śpiewnym), sentymentalnym, zwłaszcza w takich gatunkach i formach, jak: koncert, sonata, rondo, nokturn, polonez, walc.
Suita
Suita
[z języka francuskiego], muzyczna cykliczna forma instrumentalna, to znaczy zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji.
System dur‑moll
System dur‑moll
muzyczny system organizacji materiału dźwiękowego w muzyce europejskiej, panujący od około połowy XVII do początku XX w.; zwany też systemem funkcyjnym, systemem tonalnym lub tonalnością dur‑moll.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Notatki ucznia
Rd8NhcoJFmHeE
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Galeria ilustracji
R1AoaU33BZhNY
Na zdjęciu znajduje się ogromna stara budowla. Wejście do budowli podtrzymywane jest przez kolumny. Nad kolumnami znajduje się duży wyrzeźbiony napis w języku łacińskim. Przed budowlą znajduje się tłum ludzi. W tle zdjęcia znajdują się budynki z wieloma oknami.
Roberta Dragan, Widok na Panteon, 125 r., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5
Źródło: Roberta Dragan, Widok na Panteon, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rome_Pantheon_front.jpg [dostęp 18.10.2021], licencja: CC BY-SA 2.5.
RmNzLJESG4N1o
Na ilustracji znajduje się mężczyzna ubrany w marynarkę, białą koszulę oraz muszkę. Mężczyzna ma kręcone włosy. Ilustracja jest czarno‑biała.
Peter Schick[czytaj: piter szik], „Reprodukcja portretu Fryderyka Chopina” [czytaj: szopena] wykonanego przez Karoli & Pusch[czytaj: karoli and pusz] , 1882 - 1892 r., polona.pl, domena publiczna
Źródło: Peter Schick, Reprodukcja portretu Fryderyka Chopina, Fotografia, dostępny w internecie: https://polona.pl/item/reprodukcja-portretu-fryderyka-chopina-wedlug-petera-schicka,NDkwODIyOTk/0/#info:metadata [dostęp 19.10.2021], domena publiczna.
Rrgujl1EDYuF2
Obraz przedstawia mężczyznę ubranego w czarną marynarkę, białą koszulę oraz muszkę na szyi. Mężczyzna ma krótkie włosy oraz brodę. Tło obrazu jest beżowe.
Adolphe Lafosse [czytaj: adolf lafos], „Portret Stanisława Moniuszki”, 1850 r., Biblioteka Narodowa, Warszawa, polona.pl, domena publiczna
Źródło: Adolphe Lafosse, Portret Stanisława Moniuszki, Fotografia, Biblioteka Narodowa, Warszawa, dostępny w internecie: https://polona.pl/item/stanislaw-moniuszko-stanislas-moniuszko,NzA0OTY4/0/#info:metadata [dostęp 19.10.2021], domena publiczna.
R10G4NeiS02yR
Na ilustracji znajduje się grupa kobiet idących ulicą ubranych w takie same suknie. Suknie są białe. Na sukniach znajdują się elementy żółtych kwiatów z listkami. Wszystkie kobiety mają na sobie zielone korale. Kobiety trzymają w rękach parasole. Między kobietami znajdują się mężczyźni ubrani w białe koszule, zielone spodnie oraz zielone kamizelki. W tle zdjęcia znajdują się drzewa oraz tłum ludzi.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1TNdtx68hrCN
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się ludzie robiący zdjęcia, drzewa oraz domy.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1bmUKSvrGIaM
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się przechodnie oraz budynki.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RhvMRHVORN73t
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się ludzie oraz budynki.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RQQuA4oSdhuqU
Na zdjęciu znajduje się stojąca na stole książka. Na okładce książki znajduje się starszy mężczyzna ubrany w niebieską marynarkę, czerwoną koszulę oraz czarny krawat. Mężczyzna prawą ręką dotyka swojej twarzy. Książka jest w kolorze granatowym. W dolnej części okładki znajduje się tytuł oraz autor.
Okładka książki pod tytułem „Lutosławski” autorstwa Danuty Gwizdalanki, kulturalneingrediencje.blogspot.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Okładka książki pod tytułem „Lutosławski” autorstwa Danuty Gwizdalanki, Fotografia, dostępny w internecie: http://kulturalneingrediencje.blogspot.com/2021/07/danuta-gwizdalanka-lutosawski-rowiesnik.html [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R16rO1md176zX
Obraz jest karykaturą. Na obrazie znajduje się mężczyzna ubrany w czarną kamizelkę z guzikami oraz białą koszulę. Mężczyzna w prawej dłoni trzyma kartkę z nutami. Na głowie mężczyzny znajduje się biała kręcona peruka oraz czarne przeciwsłoneczne okulary. Tło obrazu jest czarne.
Elias Gottlob Haussmann[czytaj: elias gotlob halsman], „Portret Jana Sebastiana Bacha”, karykatura, 1748 r., Archiwum Bacha, Lipsk, Niemcy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Elias Gottlob Haussmann, Portret Jana Sebastiana Bacha, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Biblioteka audio
Bibliografia
Bach Jan Sebastian (1685‑1750), https://muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/bach-jan-sebastian-1685-1750 [dostęp: 19.10.2021].
Fryderyk Chopin (1810 - 1849), https://www.panteonnarodowy.org/wielcy-polacy/46-fryderyk-chopin [dostęp: 19.10.2021].
Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.
Kański J., Przewodnik operowy, PWM, Kraków 1995.
Moniuszko S., list do Adama Kirkora z 21 listopada 1856 [w:] Stanisław Moniuszko. Listy zebrane, red. W. Rudziński. PWM, Kraków 1967, s. 236.
Mozart Wolfgang Amadeusz (1756‑1791), https://muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/mozart-wolfgang-amadeusz-1756-1791/ [dostęp: 19.10.2021].
Panek W., Świat Muzyki, WSiP, Warszawa 1999.
Stanisław Moniuszko (1819 -1872), https://moniuszko200.pl/pl/biografia-stanislawa-moniuszki [dostęp: 19.10.2021].
Stanisław Moniuszko, Śpiewnik domowy, https://culture.pl/pl/dzielo/stanislaw-moniuszko-spiewnik-domowy [dostęp: 19.10.2021].
Ubiel - Muzeum Moniuszkowskie, https://culture.pl/pl/artykul/ubiel-muzeum-moniuszkowskie [dostęp: 19.10.2021].