Papkin – kandydat na dziennikarza.
Papkin – kandydat na dziennikarza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść dramatu Aleksandra Fredry Zemsta,
zna zasady pisania listu motywacyjnego i CV.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymienić cechy dobrego dziennikarza,
potrafi napisać list motywacyjny i CV w imieniu bohatera literackiego,
potrafi wyszukiwać odpowiednie informacje w tekście zgodnie ze wskazówkami,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem.
3. Środki dydaktyczne
Materiał do pracy w grupach (załącznik 1)
Prezentacja w Power Point
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie na tablicy cech dobrego dziennikarza, np.: ciekawość świata, umiejętność nawiązywania dialogu, obiektywizm, chęć i zapał do pracy, rzetelność w opracowywaniu tematu, komunikatywność, odpowiednie wykształcenie.
Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy, w których zostają wybrani liderzy, sekretarze, sprawozdawcy. Nauczyciel przypomina krótko zasady pracy w grupie. Polecenie dla grup zostaje zapisane na tablicy: Przeczytajcie ogłoszenie redakcji TVP Papla, a następnie napiszcie na nie odpowiedź, wcielając się w postać Papkina (załącznik 1). Nauczyciel omawia zasady pisania listu motywacyjnego i CV. Następnie prace uczniów są prezentowane na forum klasy i omawiane.
Następnie uczniowie szukają w tekście Zemsty przykładowych wypowiedzi Papkina, dzielą je na te, w których ujawniają się takie cechy jak: gadulstwo, pycha, skłonność do kłamstwa, wyolbrzymiania pewnych sytuacji, przebiegłość, impulsywność. Cechy charakteru Papkina można zapisać w formie tabelki do zeszytu, podając do każdej z nich przykład z Zemsty lub przytoczyć odpowiedni cytat.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują scenę, w której uczestniczył Papki, a która najbardziej ich rozśmieszyła.
Bibliografia
A. Fredo, Zemsta, Greg, Kraków 2003.
6. Załączniki
a) Materiał do pracy w grupach
Załącznik 1.
OGŁOSZENIE
Redakcja TVP Papla poszukuje kandydatów na stanowisko dziennikarza telewizyjnego. Wymagania: komunikatywność, umiejętność pracy zespołowej, nietuzinkowa inteligencja, swoboda wypowiedzi, twórcze pomysły. Prosimy przesyłać swoje oferty wraz listem motywacyjnym oraz CV na adres:
TVP Papla, Warszawa, ul. Zemstowa 2.
b) Notatki dla nauczyciela
Przykładowe rozwiązanie ćwiczenia
List motywacyjny
Do Pana Prezesa TVP Papla
W odpowiedzi na państwa ogłoszenie pragnę zgłosić swoją kandydaturę na stanowisko dziennikarza telewizyjnego TVP Papla. Spełniam bowiem wszystkie kryteria wyznaczone przez waszą redakcję. Jestem osobą niezwykle komunikatywną, prawdę powiedziawszy, to większość mojego życia spędziłem na rozmowach z innymi, buzia mi się wręcz nie zamyka. Mogę opowiadać godzinami o swoich wspaniałych czynach i podbojach miłosnych. Wspaniale radzę sobie z pracą zespołową, potrafię zmobilizować wszystkich do czego tylko sobie wymarzę. Jestem nad wyraz inteligentny, posługuję się barwnym, wyszukanym językiem. Jednym słowem wspaniały ze mnie mówca. Można nazywać mnie Lwem Północy. Mam wyszukany gust, świetnie orientuję się w modzie francuskiej. Myślę, że będę wspaniałym kandydatem na to stanowisko.
CV
Imię: Józef
Nazwisko: Papkin
Pochodzenie: z nieznanego rodu
Adres: Tymczasowo przebywa w dworku Cześnika, zamek w Odrzywole
Przebieg pracy zawodowej: Liczne pojedynki z niezidentyfikowanymi szlachcicami
Ukończone szkolenia: Jeździectwo, Wielomiesięczny kurs przemawiania, Jednodniowy kurs mówienia bajek, Szkolenie zabawiania kobiet z wyższych sfer i nie tylko, kurs na temat: Jak nie jeść i nie pić 6 dni i 6 nocy?
Hobby: przebieranie się w stroje francuskie, podboje miłosne, gra w karty
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do lekcji jest dołączona prezentacja w Power Point, uzupełniająca i utrwalająca wiadomości.