Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Papkin – kandydat na dziennikarza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść dramatu Aleksandra Fredry Zemsta,

  • zna zasady pisania listu motywacyjnego i CV.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymienić cechy dobrego dziennikarza,

  • potrafi napisać list motywacyjny i CV w imieniu bohatera literackiego,

  • potrafi wyszukiwać odpowiednie informacje w tekście zgodnie ze wskazówkami,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem.

3. Środki dydaktyczne

Materiał do pracy w grupach (załącznik 1)

Prezentacja w Power Point

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie na tablicy cech dobrego dziennikarza, np.: ciekawość świata, umiejętność nawiązywania dialogu, obiektywizm, chęć i zapał do pracy, rzetelność w opracowywaniu tematu, komunikatywność, odpowiednie wykształcenie.

  2. Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy, w których zostają wybrani liderzy, sekretarze, sprawozdawcy. Nauczyciel przypomina krótko zasady pracy w grupie. Polecenie dla grup zostaje zapisane na tablicy: Przeczytajcie ogłoszenie redakcji TVP Papla, a następnie napiszcie na nie odpowiedź, wcielając się w postać Papkina (załącznik 1). Nauczyciel omawia zasady pisania listu motywacyjnego i CV. Następnie prace uczniów są prezentowane na forum klasy i omawiane.

  3. Następnie uczniowie szukają w tekście Zemsty przykładowych wypowiedzi Papkina, dzielą je na te, w których ujawniają się takie cechy jak: gadulstwo, pycha, skłonność do kłamstwa, wyolbrzymiania pewnych sytuacji, przebiegłość, impulsywność. Cechy charakteru Papkina można zapisać w formie tabelki do zeszytu, podając do każdej z nich przykład z Zemsty lub przytoczyć odpowiedni cytat.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie opisują scenę, w której uczestniczył Papki, a która najbardziej ich rozśmieszyła.

Bibliografia

A. Fredo, Zemsta, Greg, Kraków 2003.

6. Załączniki

a) Materiał do pracy w grupach

Załącznik 1.

OGŁOSZENIE

Redakcja TVP Papla poszukuje kandydatów na stanowisko dziennikarza telewizyjnego. Wymagania: komunikatywność, umiejętność pracy zespołowej, nietuzinkowa inteligencja, swoboda wypowiedzi, twórcze pomysły. Prosimy przesyłać swoje oferty wraz listem motywacyjnym oraz CV na adres:

TVP Papla, Warszawa, ul. Zemstowa 2.

b) Notatki dla nauczyciela

Przykładowe rozwiązanie ćwiczenia

List motywacyjny

Do Pana Prezesa TVP Papla

W odpowiedzi na państwa ogłoszenie pragnę zgłosić swoją kandydaturę na stanowisko dziennikarza telewizyjnego TVP Papla. Spełniam bowiem wszystkie kryteria wyznaczone przez waszą redakcję. Jestem osobą niezwykle komunikatywną, prawdę powiedziawszy, to większość mojego życia spędziłem na rozmowach z innymi, buzia mi się wręcz nie zamyka. Mogę opowiadać godzinami o swoich wspaniałych czynach i podbojach miłosnych. Wspaniale radzę sobie z pracą zespołową, potrafię zmobilizować wszystkich do czego tylko sobie wymarzę. Jestem nad wyraz inteligentny, posługuję się barwnym, wyszukanym językiem. Jednym słowem wspaniały ze mnie mówca. Można nazywać mnie Lwem Północy. Mam wyszukany gust, świetnie orientuję się w modzie francuskiej. Myślę, że będę wspaniałym kandydatem na to stanowisko.

CV

Imię: Józef

Nazwisko: Papkin

Pochodzenie: z nieznanego rodu

Adres: Tymczasowo przebywa w dworku Cześnika, zamek w Odrzywole

Przebieg pracy zawodowej: Liczne pojedynki z niezidentyfikowanymi szlachcicami

Ukończone szkolenia: Jeździectwo, Wielomiesięczny kurs przemawiania, Jednodniowy kurs mówienia bajek, Szkolenie zabawiania kobiet z wyższych sfer i nie tylko, kurs na temat: Jak nie jeść i nie pić 6 dni i 6 nocy?

Hobby: przebieranie się w stroje francuskie, podboje miłosne, gra w karty

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do lekcji jest dołączona prezentacja w Power Point, uzupełniająca i utrwalająca wiadomości.

R1IluCMXOLFrO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.87 KB w języku polskim
R1OOX41eLDA3P

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim