tooltipid20

Wysłuchaj utworu.tooltipid20Wysłuchaj utworu.

tooltipid21
R1Vd8bx7kypvO
Animacja przedstawia partyturę utworu „Śmigus‑dyngus”. Pięciolinię podpisano tekstem: „Instrument klawiszowy”. Nuty znajdujące się na pięciolinii zostały oznaczone różnymi kolorami. W trakcie odtwarzania utworu kolejne nuty podświetlają się.

A teraz ze śpiewem.tooltipid21A teraz ze śpiewem.

RqSin06qeMRla
Animacja przedstawia partyturę utworu „Śmigus‑dyngus”. Pięciolinię podpisano tekstem: „Instrument klawiszowy”. Nuty znajdujące się na pięciolinii zostały oznaczone różnymi kolorami. W trakcie odtwarzania utworu kolejne nuty podświetlają się. Dzieci śpiewają piosenkę, której tekst jest widoczny poniżej.

Śmigus‑dyngustooltipid21.1Śmigus‑dyngus

słowa: Piotr Czekała,
muzyka: Mariusz Matuszewski
tooltipid21.2słowa: Piotr Czekała,
muzyka: Mariusz Matuszewski

1. Śmigus‑dyngus, dzień radosny,
powitanie ciepłej wiosny.
Tak więc starym obyczajem
oblewamy się nawzajem.

2. Czy ktoś starszy, czy ktoś młody
posmakuje dzisiaj wody.
Te atrakcje niebywałe
w Wielkanocny Poniedziałek.

3. Lecz na niebo patrz uważnie,
bo gdy chmury wiatr przywieje,
to na pewno sprawiedliwie
dyngus z nieba wszystkich zleje.

Trudne słowabluewhite

Przyjrzyj się zapisowi nut na pięciolinii oraz przypisanym im kolorom. Spróbuj powoli zagrać tę linijkę na instrumencie klawiszowym lub dzwonkach chromatycznych.tooltipid21.3Przyjrzyj się zapisowi nut na pięciolinii oraz przypisanym im kolorom. Spróbuj powoli zagrać tę linijkę na instrumencie klawiszowym lub dzwonkach chromatycznych.

Wysłuchaj jeszcze raz utworu oraz zapoznaj się z opisem jego zapisu nutowego. Spróbuj powoli zagrać tę linijkę na instrumencie klawiszowym.

RU0a8onxcMKEH1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
tooltipid21.1
tooltipid21.2
tooltipid21.3
1
Polecenie 1

Naucz się śpiewać piosenkę:tooltipid22Naucz się śpiewać piosenkę:

Polecenie 2

Zagraj na dzwonkach chromatycznych akompaniament do piosenki, korzystając z animacji.tooltipid23Zagraj na dzwonkach chromatycznych akompaniament do piosenki, korzystając z animacji.

Trudne słowabluewhite
Polecenie 3

Podzielcie się na 3 grupy. Każdej grupie przypiszcie jeden instrument i kolor nuty, którą będzie grać. Następnie, patrząc na ekran, uderzajcie w przypisane instrumenty w momencie, gdy podświetli się wasz kolor.tooltipid24Podzielcie się na 3 grupy. Każdej grupie przypiszcie jeden instrument i kolor nuty, którą będzie grać. Następnie, patrząc na ekran, uderzajcie w przypisane instrumenty w momencie, gdy podświetli się wasz kolor.

Zagraj na dzwonkach chromatycznych melodię inspirowaną utworem „Śmigus‑dyngus”.

Polecenie 4

Ułóż, z grupą koleżanek i kolegów, układ kroków tanecznych do piosenki. Podzielcie się na trzy grupy. Pierwsza śpiewa piosenkę, druga akompaniuje na dzwonkach, zaś trzecia prezentuje powstały układ taneczny. Następnie zamieńcie się rolami tak, aby każda grupa zaprezentowała swój układ taneczny.tooltipid25Ułóż, z grupą koleżanek i kolegów, układ kroków tanecznych do piosenki. Podzielcie się na trzy grupy. Pierwsza śpiewa piosenkę, druga akompaniuje na dzwonkach, zaś trzecia prezentuje powstały układ taneczny. Następnie zamieńcie się rolami tak, aby każda grupa zaprezentowała swój układ taneczny.

tooltipid22
tooltipid22.1
tooltipid22.2
tooltipid22.3
tooltipid22.4
tooltipid22.5
tooltipid22.6
tooltipid22.7
tooltipid23
tooltipid24
tooltipid25
śmigus‑dyngus
śmigus‑dyngus

śmigus‑dyngusRKLha4duheRL5śmigus‑dyngus

zwyczaj oblewania wodą dziewcząt w Poniedziałek WielkanocnyR1MONbqX2rhm7zwyczaj oblewania wodą dziewcząt w Poniedziałek Wielkanocny

obyczaj
obyczaj

obyczajR1MaVySuga1Byobyczaj

sposób zachowania danej ludności, często związany z tradycją, np. malowanie pisanekRknHMQi9ebQgNsposób zachowania danej ludności, często związany z tradycją, np. malowanie pisanek

nawzajem
nawzajem

nawzajemRug4Ae6VeLwajnawzajem

wzajemnieRkIb69i6LslxDwzajemnie

niebywałe
niebywałe

niebywałeRKZp15hDN7ckKniebywałe

niespotykane, niecodzienne, rzadko się zdarzająceR1bCWORJPnRbOniespotykane, niecodzienne, rzadko się zdarzające

akompaniament
akompaniament

akompaniamentR1I6Lne78r7zBakompaniament

melodia grana na instrumencie, stanowiąca tło dla śpiewu lub innego instrumentuR1EGC2E29fUNImelodia grana na instrumencie, stanowiąca tło dla śpiewu lub innego instrumentu