Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Pass auf! relacjonowanie wydarzeń z przeszłości. Wyrażanie przypuszczeń na temat okoliczności zdarzenia

  • Uczniowie poznają słownictwo, dzięki któremu mogą opowiedzieć o okolicznościach zaginięcia przedmiotów.

  • Uczniowie poznają przysłówek „wahrscheinlich” – prawdopodobnie.

  • Uczniowie poznają odmianę czasownika „haben” w czasie przeszłym prostym Präteritum.

  • Uczniowie potrafią opowiedzieć o okolicznościach zaginięcia przedmiotów w czasie przeszłym Perfekt.

  • Uczniowie potrafią opisać obrazek – podać kto jest na obrazku, gdzie znajdują się te osoby.

  • Uczniowie potrafią zrozumieć selektywnie tekst nagrany na płycie CD.

  • Uczniowie potrafią prowadzić rozmowę o okolicznościach zdarzenia.

Metoda i forma pracy

Metoda bezpośrednia – podejście komunikacyjne (zwrócenie szczególnej uwagi na funkcjonalność języka).

Prowadzenie dialogów, scenki.

Praca w parach.

Praca indywidualna.

Praca frontalna.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Zeszyt ćwiczeń + zeszyt

  • Przestrzeń potrzebna do prezentowania rozmówek

  • Magnetofon + płyta CD

      1. Przywitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel zwraca się do uczniów po niemiecku „Sind heute alle da” albo „Wer ist heute nicht da?”. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim.

      2. Rozgrzewka językowa. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

- Wo warst du in den Ferien?

- Was hast du in den Ferien gemacht?

- Hast du in den Ferien Sport gemacht?

- Hast du gesegelt? /gesurft?/ Basketball gespielt?

- Bist du geschwommen? /Bist du Rad gefahren?

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie oglądają obrazek na stronie 14. podręcznika (ćwiczenie A1) i odpowiadają na pytanie nauczyciela, kto jest na obrazku i gdzie znajdują się te osoby.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie: Was ist passiert? – zadanie A2 na stronie 14.

  3. Zapisanie tematu lekcji na tablicy – Pass auf! oraz wyjaśnienie jego znaczenia.

  4. Uczniowie czytają tekst (A4, strona 14.) i porządkują wydarzenia w kolejności chronologicznej.

  5. Uczniowie opowiadają w pierwszej osobie liczby pojedynczej przebieg wydarzeń opisanych w tekście – odpowiadają na pytania nauczyciela: Was ist passiert? Wie ist es dazu gekommen?

  6. Nauczyciel zwraca uwagę na czasownik „haben” i jego formę w czasie Präteritum.

  7. Zapisanie odmiany czasownika haben w czasie Präteritum w zeszytach.

  1. Uczniowie wykonują zadanie z części ćwiczeniowej – ćw. 18. strona 91.

  2. Uczniowie uzupełniają tekst wstawiając brakujące formy Partizip II – zdanie A5 ze strony 15. podręcznika.

  3. Nauczyciel sprawdza i koryguje ewentualne błędy – uczniowie czytają uzupełniony tekst głośno.

  4. Uczniowie pracują w parach – przygotowują dialogi i krótkie scenki na temat okoliczności zaginięcia przedmiotów.

  5. Uczniowie prezentują przygotowane rozmówki – w swoich wypowiedziach używają zdań: Was ist passiert? /Ich habe meine….. verloren /gesucht/ nicht gefunden. /Es war weg. /Wahrscheinlich hat jemand meine…… gestohlen.

  6. Ocena pracy uczniów i wspólna ocena lekcji.

  7. Zadanie pracy domowej – zadania 19‑25 strona 91‑92, część ćwiczeniowa podręcznika.

    1. Sylwia Rapacka, Małgorzata Lewandowska, Joanna Nawrotkiewicz, Hier und da 2, podręcznik z ćwiczeniami do nauki języka niemieckiego, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2006.

    2. Sylwia Rapacka, Małgorzata Lewandowska, Joanna Nawrotkiewicz, Hier und da 2, poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2006.

R9lhNQf2QQ7UC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 48.50 KB w języku polskim