Pass auf - relacjonowanie wydarzeń z przeszłości, wyrażanie przypuszczeń na temat okoliczności zdarzenia
Scenariusz lekcji – Pass auf! – relacjonowanie wydarzeń z przeszłości. Wyrażanie przypuszczeń na temat okoliczności zdarzenia
Uczniowie poznają słownictwo, dzięki któremu mogą opowiedzieć o okolicznościach zaginięcia przedmiotów.
Uczniowie poznają przysłówek „wahrscheinlich” – prawdopodobnie.
Uczniowie poznają odmianę czasownika „haben” w czasie przeszłym prostym Präteritum.
Uczniowie potrafią opowiedzieć o okolicznościach zaginięcia przedmiotów w czasie przeszłym Perfekt.
Uczniowie potrafią opisać obrazek – podać kto jest na obrazku, gdzie znajdują się te osoby.
Uczniowie potrafią zrozumieć selektywnie tekst nagrany na płycie CD.
Uczniowie potrafią prowadzić rozmowę o okolicznościach zdarzenia.
Metoda i forma pracy
Metoda bezpośrednia – podejście komunikacyjne (zwrócenie szczególnej uwagi na funkcjonalność języka).
Prowadzenie dialogów, scenki.
Praca w parach.
Praca indywidualna.
Praca frontalna.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Zeszyt ćwiczeń + zeszyt
Przestrzeń potrzebna do prezentowania rozmówek
Magnetofon + płyta CD
Przywitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel zwraca się do uczniów po niemiecku „Sind heute alle da” albo „Wer ist heute nicht da?”. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim.
Rozgrzewka językowa. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
- Wo warst du in den Ferien?
- Was hast du in den Ferien gemacht?
- Hast du in den Ferien Sport gemacht?
- Hast du gesegelt? /gesurft?/ Basketball gespielt?
- Bist du geschwommen? /Bist du Rad gefahren?
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają obrazek na stronie 14. podręcznika (ćwiczenie A1) i odpowiadają na pytanie nauczyciela, kto jest na obrazku i gdzie znajdują się te osoby.
Nauczyciel zadaje pytanie: Was ist passiert? – zadanie A2 na stronie 14.
Zapisanie tematu lekcji na tablicy – Pass auf! oraz wyjaśnienie jego znaczenia.
Uczniowie czytają tekst (A4, strona 14.) i porządkują wydarzenia w kolejności chronologicznej.
Uczniowie opowiadają w pierwszej osobie liczby pojedynczej przebieg wydarzeń opisanych w tekście – odpowiadają na pytania nauczyciela: Was ist passiert? Wie ist es dazu gekommen?
Nauczyciel zwraca uwagę na czasownik „haben” i jego formę w czasie Präteritum.
Zapisanie odmiany czasownika haben w czasie Präteritum w zeszytach.
Uczniowie wykonują zadanie z części ćwiczeniowej – ćw. 18. strona 91.
Uczniowie uzupełniają tekst wstawiając brakujące formy Partizip II – zdanie A5 ze strony 15. podręcznika.
Nauczyciel sprawdza i koryguje ewentualne błędy – uczniowie czytają uzupełniony tekst głośno.
Uczniowie pracują w parach – przygotowują dialogi i krótkie scenki na temat okoliczności zaginięcia przedmiotów.
Uczniowie prezentują przygotowane rozmówki – w swoich wypowiedziach używają zdań: Was ist passiert? /Ich habe meine….. verloren /gesucht/ nicht gefunden. /Es war weg. /Wahrscheinlich hat jemand meine…… gestohlen.
Ocena pracy uczniów i wspólna ocena lekcji.
Zadanie pracy domowej – zadania 19‑25 strona 91‑92, część ćwiczeniowa podręcznika.
Sylwia Rapacka, Małgorzata Lewandowska, Joanna Nawrotkiewicz, Hier und da 2, podręcznik z ćwiczeniami do nauki języka niemieckiego, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2006.
Sylwia Rapacka, Małgorzata Lewandowska, Joanna Nawrotkiewicz, Hier und da 2, poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2006.