Past Continuous – budowa i zastosowanie
Scenariusz lekcji – Past Continuous – budowa i zastosowanie
Uczeń zna budowę i zasady tworzenia czasu Past Continuous – poznaje tym samym nową strukturę gramatyczną.
Uczeń poznaje zastosowanie i użycia czasu Past Continuous.
Uczeń odróżnia czasowniki dokonane od niedokonanych i potrafi wiedzę tę wykorzystać przy okazji budowania i tłumaczenia zdań w czasie Past Continuous.
Dziecko wie, w jakich sytuacjach używać omawianej struktury gramatycznej i jakie słówka charakterystyczne sugerują użycie danego czasu (Past Continuous lub Past Simple).
Uczeń poznaje nowe słowa pojawiające się w czytanym materiale źródłowym.
Uczeń ćwiczy umiejętność czytania i rozumienia tekstu czytanego.
Uczeń umie tworzyć zdania (twierdzenie, pytania, przeczenia) w czasie Past Continuous.
Uczeń potrafi określić relacje czasowe czynności wyrażanych w czasach Past Continuous i Past Simple.
Metoda: czytanie tekstu, metoda podająca, przerabianie materiału źródłowego, ćwiczenia, tłumaczenie.
Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach i grupowa.
W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – czytają tekst i starają się go zrozumieć (ewentualnie tekst czytany jest głośno na forum klasy). Dzieci podkreślają wszystkie użyte w tekście formy czasu Past Continuous i starają się zrozumieć ich zastosowanie. Dodatkowo – wszystkie nowe słówka pojawiające się w tekście są tłumaczone i zapisywane w zeszytach.
Następnie nauczyciel stosuje metodę podającą – tłumaczy temat lekcji (zastosowanie i budowę czasu Past Continuous), w tym celu posługuje się materiałem źródłowym i tablicą poglądową. Szczególną uwagę należy zwrócić na wytłumaczenie i zaznaczenie różnicy miedzy czasownikami dokonanymi i niedokonanymi, co bardzo ułatwia zrozumienie czasu i tłumaczenie zdań.
Dzieci mogą również rozwiązywać dodatkowe ćwiczenia z książek. W trakcie pracy mogą korzystać z pomocy tablicy poglądowej.
Pod koniec lekcji każde dziecko stara się powiedzieć lub napisać parę zdań zawierających omawianą strukturę gramatyczną.
Materiał źródłowy ‘Guess what happened!’.
Tablica poglądowa ‘Past Continuous’.
Ćwiczenia dodatkowe z książek (patrz: uwagi do scenariusza).
Zdania do tłumaczenia.
Omówienie różnicy między czasownikami dokonanymi i niedokonanymi w języku polskim i zaznaczenie odmienności czasów Past Continuous i Past Simple w języku angielskim.
Czytanie tekstu źródłowego samodzielnie przez uczniów lub głośno na forum klasy.
Tłumaczenie nieznanych słówek pojawiających się w tekście i odnotowywanie ich w zeszycie.
Krótkie streszczenie przeczytanego tekstu przez uczniów (lub jednego ucznia).
Odpowiadanie na zadawane przez nauczyciela pytania dotyczące przeczytanego tekstu.
Podkreślanie i tłumaczenie fraz i zdań z czasem Past Continuous.
Objaśnienie zasad tworzenia czasu Past Continuous.
Omówienie zastosowania i użycia omawianego czasu.
Tłumaczenie kilku zdań w celu przećwiczenia rozróżniania czasowników dokonanych i niedokonanych.
Wytłumaczenie podstawowych różnic między czasami Past Continuous. i Past Simple.
Ćwiczenie tworzenia zdań w czasie Past Continuous i rozwiązywanie ćwiczeń.
Rozwiązywanie ćwiczeń i zdań związanych z tematem lekcji. Tłumaczenie zdań. Układanie opisów sytuacji w czasie przeszłym.
Materiał źródłowy ‘Guess what happened!’.
Tablica poglądowa ‘Past Continuous’.
Pracą domową mogą być ćwiczenia do rozwiązywania z książek lub stworzenie opisu jakiejś sytuacji, zdarzenia w czasie przeszłym.
Dzieci uczą się także nowych słówek jakie pojawiły się na lekcji.