Past Simple and Continuous – ćwiczenia gramatyczne
Past Simple and Continuous – ćwiczenia gramatyczne
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat osiągnięć nauki oraz powtórzenie czasów Past Simple i Past Continuous.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo związane z nauką (odkrycia, wynalazki, przedmioty),
wymowę i pisownię nowych wyrazów,
zasady użycia i budowę czasów Past Simple i Past Continuous.
b) Umiejętności
Uczeń:
wyjaśnia zasady dotyczące czasów Past Simple i Past Continuous,
buduje zdania w czasach Past Simple i Past Continuous,
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi nauki,
ćwiczy sprawność czytania i mówienia,
czyta i wykonuje zadania na rozumienie tekstu,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o nauce i powtórzenia wiadomości z gramatyki,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, wymowa nowych słów),
streszcza czytany tekst.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z tekstem, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie czasy przeszłe Past Simple i Past Continuous. Będziecie też czytać i mówić o Archimedesie i jego odkryciu, wykonując różnego typu ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą o Archimedesie. Uczniowie odpowiadają ustnie.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 59. i czytają tekst o Archimedesie (po cichu).
Uczniowie streszczają ustnie tekst oraz wyjaśniają nieznane słowa.
Uczniowie w parach pisemnie odpowiadają na pytania z ćwiczenia 6. Nauczyciel monitoruje ich pracę i sprawdza poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel przypomina zasady budowy i użycia czasów przeszłych Past Simple i Past Continuous. Uczniowie prezentują swoje wiadomości i odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tego tematu, np.
What past tenses do you know?
How do you create sentences in Past Simple and Continuous?
How do you make negatives / questions?
When do you use this tense?
Uczniowie wyszukują i podają przykłady z tekstu. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady zdań w tych czasach.
Uczniowie uzupełniają zasady w języku angielskim – zadanie 9.
Uczniowie wykonują zadanie 10. – wyszukują błędy w podanych zdaniach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości.
Wykonaj zadanie 11. ze strony 59. – napisz kilka zdań o sobie w czasie przeszłym.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy przed lekcją zlecić uczniom przypomnienie sobie czasów przeszłych. Na lekcji należy skoncentrować się na gramatyce, a nie na czytaniu. Po lekcji uczeń powinien znać czasy Past Simple i Past Continuous (budowa, użycie, przykłady), zwroty związane z nauką, historię Archimedesa.