Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Past Simple and Continuous – ćwiczenia gramatyczne

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat osiągnięć nauki oraz powtórzenie czasów Past Simple i Past Continuous.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z nauką (odkrycia, wynalazki, przedmioty),

  • wymowę i pisownię nowych wyrazów,

  • zasady użycia i budowę czasów Past Simple i Past Continuous.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyjaśnia zasady dotyczące czasów Past Simple i Past Continuous,

  • buduje zdania w czasach Past Simple i Past Continuous,

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi nauki,

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia,

  • czyta i wykonuje zadania na rozumienie tekstu,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o nauce i powtórzenia wiadomości z gramatyki,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, wymowa nowych słów),

  • streszcza czytany tekst.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z tekstem, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie czasy przeszłe Past Simple i Past Continuous. Będziecie też czytać i mówić o Archimedesie i jego odkryciu, wykonując różnego typu ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą o Archimedesie. Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 59. i czytają tekst o Archimedesie (po cichu).

  3. Uczniowie streszczają ustnie tekst oraz wyjaśniają nieznane słowa.

  4. Uczniowie w parach pisemnie odpowiadają na pytania z ćwiczenia 6. Nauczyciel monitoruje ich pracę i sprawdza poprawność odpowiedzi.

  5. Nauczyciel przypomina zasady budowy i użycia czasów przeszłych Past Simple i Past Continuous. Uczniowie prezentują swoje wiadomości i odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tego tematu, np.

    • What past tenses do you know?

    • How do you create sentences in Past Simple and Continuous?

    • How do you make negatives / questions?

    • When do you use this tense?

  6. Uczniowie wyszukują i podają przykłady z tekstu. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady zdań w tych czasach.

  7. Uczniowie uzupełniają zasady w języku angielskim – zadanie 9.

  8. Uczniowie wykonują zadanie 10. – wyszukują błędy w podanych zdaniach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Naucz się poznanych dziś wiadomości.

  2. Wykonaj zadanie 11. ze strony 59. – napisz kilka zdań o sobie w czasie przeszłym.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy przed lekcją zlecić uczniom przypomnienie sobie czasów przeszłych. Na lekcji należy skoncentrować się na gramatyce, a nie na czytaniu. Po lekcji uczeń powinien znać czasy Past Simple i Past Continuous (budowa, użycie, przykłady), zwroty związane z nauką, historię Archimedesa.

R2PocIPjtazV2

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.83 KB w języku polskim
RCl2iaPzrJZ7V

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim