Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji –‘Past Simple’

dla gimnazjum – poziom pre‑intermediate

Celem lekcji jest poznanie czasu Past Simple. Sposoby użycia zwrotów i zdań zawierających tę konstrukcję czasową ukazane są na materiale tekstowym, a następnie utrwalane w ćwiczeniach i zadaniach. Uczniowie ćwiczą układanie zdań twierdzących, przeczących i pytających – w tym celu mogą posiłkować się tablicą poglądowa dołączoną do scenariusza. Pod koniec lekcji każdy z uczniów (głośno na forum klasy lub w parze z kolegą albo koleżanką) układa parę zdań, zawierających ćwiczoną na lekcji konstrukcję – jest to wprowadzenie do pisemnej pracy domowej, która ma polegać na stworzeniu krótkiego życiorysu.

Umiejętności

Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego, podkreślają w nim słówka niezrozumiałe i próbują z kontekstu domyślić się ich znaczenia. Podkreślają także wszystkie użyte w tekście zdania w czasie Past Simple. Tym samym poznają nową strukturę gramatyczną.

Dzieci ćwiczą także umiejętność mówienia, próbując samodzielnie skonstruować parę zdań w nowo poznanym czasie przeszłym.

Praca nad tekstem (odpowiadanie na pytania do tekstu) i rozwiązywanie zadań, jak również zadana praca domowa ćwiczą umiejętność pisania.

Metoda i forma pracy

  1. Metoda: dyskusja, czytanie, wynotowywanie, tłumaczenie, pogadanka, objaśnienie tablicy poglądowej, ćwiczenia.

  2. Forma pracy: indywidualna, grupowa, w parach.

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – czytają tekst i starają się go zrozumieć (ewentualnie tekst czytany jest głośno na forum klasy). Dzieci podkreślają wszystkie zdania w czasie Past Simple, po czym nauczyciel tłumaczy zastosowanie i budowę poznawanej struktury (można w tym celu posłużyć się tablicą poglądową). Szczególną uwagę należy zwrócić na słówka charakterystyczne (yesterday, last week, two months ago itd.)

Następnie, w parach, dzieci odpowiadają na pytania, które znajdują się pod tekstem. Dodatkowo – wszystkie nowe słówka, pojawiające się w tekście, są tłumaczone i zapisywane w zeszytach.

Pod koniec lekcji każde dziecko stara się powiedzieć lub napisać parę zdań zawierających omawianą strukturę gramatyczną.

Środki dydaktyczne

  1. Tekst źródłowy „William Shakespeare” wraz z pytaniami.

  2. Tablica poglądowa ‘Past Simple’.

  3. Tablica poglądowa ‘Irregular verbs’.

  4. Ilustracja ‘William Shakespeare & the Globe’.

Można przeprowadzić krótkie wprowadzenie w temat tekstu: nauczyciel pyta się dzieci kim był William Shakespeare, jakie jego dzieła są najbardziej znane, co uczniowie wiedzą na jego temat itp.

Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje uczniom tekst, który jest czytany głośno na forum klasy bądź po cichu.

Uczniowie pracują nad tekstem – podkreślają zdania w czasie Past Simple, starają się też odgadnąć jego zastosowanie. Następnie nauczyciel tłumaczy budowę poznanej konstrukcji i podaje jej użycie. W ramach ćwiczeń dzieci ustnie układają parę zdań w czasie Past Simple. Później uczniowie wracają do pracy na materiale źródłowym i odpowiadają na pytania znajdujące się pod tekstem (samodzielnie lub w parach). Następnie samodzielnie układają kilka zdań z nowo poznaną konstrukcją. W czasie lekcji mogą korzystać z pomocy tablicy poglądowej.

Faza podsumowująca

Materiał utrwalany może być również na zestawach ćwiczeń i zadań do uzupełnienia (np. z książek, patrz: uwagi do scenariusza), które dzieci rozwiązują samodzielnie na lekcji, a potem w domu.

  1. Tekst „William Shakespeare”.

  2. Ilustracja ‘William Shakespeare & the Globe’.

  1. When was Shakespeare born?

  2. Where did he live for the first 20 years of his life?

  3. How old was he when he got married?

  4. How old was his wife?

  5. How many children did he have?

  6. Was he a rich man in the end of his life?

  7. How many plays did he write?

  1. Tablica poglądowa ‘Past Simple’.

  2. Tablica poglądowa ‘Irregular verbs’.

Posiłkując się tekstem czytanym na lekcji, uczniowie układają w domu 10 zdań (w tym pytań i przeczeń) w czasie Past Simple lub rozwiązują ćwiczenia z książki lub odbite na ksero.

RMyagSfL4g6hI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.00 KB w języku polskim