Patrzę pod różnym kątem i co widzę? Zastosowanie różnych punktów widzenia w praktyce.
Źródło: online-skills.
Ważne daty
1839–1906 – lata życia Paula Cézanne’a
1895 – pierwsza indywidualna wystawa Paula Cézanne’a
1907 – pośmiertna wystawa retrospektywna Paula Cézanne’a w Paryżu
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
Ruh05A8me2v1G1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills.
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
charakteryzować twórczość Paula Cézanne’a;
obserwować różne elementy rzeczywistości pod różnymi kątami;
umieszczać na płaszczyźnie przedmioty widziane z różnych perspektyw.
Przedmioty wokół nas
Każdego dnia spostrzegamy wokół siebie wiele różnych przedmiotów. Myślimy: „wiem, jak wygląda kubek, krzesło, różne owoce”. Gdy jednak przyjrzymy się dowolnym obiektom z różnych stron, pod różnymi kątami, zobaczymy, że wraz ze zmianą punktu widzenia, zmienia się ich kształt.
R5rLNdHAH0TSE1
Ilustracja przedstawia trzy jednorazowe kubki z kawą - każdy ujęty jest z innego punktu widzenia. Pierwszy kubek ukazany jest z największego kąta patrzenia od góry. Punkt widzenia na drugi kubek jest obniżony i widoczna jest mniejsza powierzchnia kawy. Trzeci kubek ukazany jest frontalnie.
Kubek widziany pod trzeba różnymi kątami, online-skills, CC BY 3.0
W ten sposób można obserwować różne przedmioty: z góry, z dołu, z lewego lub z prawego boku, z tyłu lub z przodu, z daleka lub z bliska.
RQYT5tGnbL77U1
Ilustracja przedstawia sześć widelców, leżących obok siebie. Pięć widelców leży stroną do dołu. Jeden widelec, trzeci, ułożony jest stroną do góry.
Noże i widelce widziane na wprost, lekko z góry, online-skills, CC BY 3.0
RB4AS3hM4Tbil1
Ilustracja przedstawia noże i widelce poukładane jeden obok drugiego. Noże ułożone są stroną do góry.
Widelce widziane z bliska z dwóch stron, online-skills, CC BY 3.0
RrxEKsDwjRMIn1
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię kubka z kawą stojącego na drewnianym blacie. Zdjęcie zostało wykonane z góry. Widać obrzeże kubka tworzące kontur koła wypełnionego kawą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Patrząc na przedmiot na wprost zaobserwujemy, że zatracił trójwymiarowość i wydaje się płaski – dwuwymiarowy. W pierwszej chwili trudno określić, co ilustracja przedstawia. Oznacza to, że obraz stracił na realistycznym odzwierciedleniu.
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię kubka z kawą stojącego na drewnianym blacie. Zdjęcie zostało wykonane z góry. Widać obrzeże kubka tworzące kontur koła wypełnionego kawą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Patrząc na przedmiot na wprost zaobserwujemy, że zatracił trójwymiarowość i wydaje się płaski – dwuwymiarowy. W pierwszej chwili trudno określić, co ilustracja przedstawia. Oznacza to, że obraz stracił na realistycznym odzwierciedleniu.
Kubek kawy widziany z góry, online-skills, CC BY 3.0
Martwa natura
Obserwację przedmiotów z różnych punktów widzenia stosował francuski malarz Paul Cézanne [czyt. „pol se‑zan”], jeden z przedstawicieli postimpresjonizmuPostimpresjonizmpostimpresjonizmu. W ten sposób artysta starał się w pełni pokazać różnorodne elementy, które tworzyły obraz. Często podejmowanym przez niego tematem w malarstwie była martwa natura.Martwa naturamartwa natura. Jest to temat obejmujący kompozycje składające się ze stosunkowo niewielkich, nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów.
R1YXpe1LKXFMR1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne’a „Martwa natura z kuchennym stołem” Ukazuje żółty, drewniany stół nakryty niedbale białym, udrapowanym obrusem. Ujętą nieco z góry martwą naturę tworzą: wielki wiklinowy kosz wypełniony owocami, naczynia kuchenne oraz porozrzucane różne owoce. Po lewej stronie znajduje się brązowy stolik, a w dali krzesła. Ściana w tle jest w kolorze niebiesko-fioletowym. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wydaje się, że na błękitno-fioletowe naczynie patrzymy z góry, natomiast kosz z owocami znajduje się na wysokości naszych oczu.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne’a „Martwa natura z kuchennym stołem” Ukazuje żółty, drewniany stół nakryty niedbale białym, udrapowanym obrusem. Ujętą nieco z góry martwą naturę tworzą: wielki wiklinowy kosz wypełniony owocami, naczynia kuchenne oraz porozrzucane różne owoce. Po lewej stronie znajduje się brązowy stolik, a w dali krzesła. Ściana w tle jest w kolorze niebiesko-fioletowym. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wydaje się, że na błękitno-fioletowe naczynie patrzymy z góry, natomiast kosz z owocami znajduje się na wysokości naszych oczu.
Paul Cézanne, „Kuchenny stół”, 1888 - 1890, Muzeum Orsay, Paryż, Francja, blogspot.com, CC BY 3.0
RaxSpqRL7UeEQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Kosz z jabłkami”. Na blacie stołu, na którym leży udrapowana, biała serweta ułożona jest martwa natura. Po lewej stronie znajduje się oparty o pudełko, duży kosz wiklinowy z jabłkami. Obok stoi zielona butelka po winie. Dalej, na prawo, na miseczce ułożone są ciastka. Z przodu, na serwecie i pustym blacie stołu porozrzucane są jabłka. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Fragment stołu z prawej strony obserwujemy pod innym kątem, niż ten z lewej, widziany bardziej z góry. Jedne owoce wydają się leżeć stabilnie na stole, inne natomiast sprawiają wrażenie, że zaraz z niego spadną, ponieważ artysta namalował je bardziej z góry.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Kosz z jabłkami”. Na blacie stołu, na którym leży udrapowana, biała serweta ułożona jest martwa natura. Po lewej stronie znajduje się oparty o pudełko, duży kosz wiklinowy z jabłkami. Obok stoi zielona butelka po winie. Dalej, na prawo, na miseczce ułożone są ciastka. Z przodu, na serwecie i pustym blacie stołu porozrzucane są jabłka. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Fragment stołu z prawej strony obserwujemy pod innym kątem, niż ten z lewej, widziany bardziej z góry. Jedne owoce wydają się leżeć stabilnie na stole, inne natomiast sprawiają wrażenie, że zaraz z niego spadną, ponieważ artysta namalował je bardziej z góry.
Paul Cézanne, „Kosz z jabłkami”, 1895, Art Institute of Chicago, Chicago, USA, wikimedia.org.org, CC BY 3.0
RgOpGAQdh2F7z1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Martwa natura z jabłkami i pomarańczami”. Na drewnianym stole, ustawionym pod skosem i pokrytym materiałem w kwiaty i niedbale rzuconą, białą serwetą, ułożona jest martwa natura. Na białej paterze leżą pomarańcze, a na małej misce obok - żółto-czerwone jabłka. Pojedyncze pomarańcze i jabłka porozrzucane są także w innych miejscach - z tyłu, za miską oraz przed naczyniami. Kilka owoców leży przed dzbankiem w kwiaty. Róg serwety zwisa z blatu stołu, układając się w regularne fałdy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: W tym obrazie punkt widzenia łóżka przez artystę znajduje się u góry z lewej strony. Niektóre owoce znajdują się na wysokości wzroku, na wprost obserwatora, inne natomiast widziane są nieco z góry.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Martwa natura z jabłkami i pomarańczami”. Na drewnianym stole, ustawionym pod skosem i pokrytym materiałem w kwiaty i niedbale rzuconą, białą serwetą, ułożona jest martwa natura. Na białej paterze leżą pomarańcze, a na małej misce obok - żółto-czerwone jabłka. Pojedyncze pomarańcze i jabłka porozrzucane są także w innych miejscach - z tyłu, za miską oraz przed naczyniami. Kilka owoców leży przed dzbankiem w kwiaty. Róg serwety zwisa z blatu stołu, układając się w regularne fałdy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: W tym obrazie punkt widzenia łóżka przez artystę znajduje się u góry z lewej strony. Niektóre owoce znajdują się na wysokości wzroku, na wprost obserwatora, inne natomiast widziane są nieco z góry.
Paul Cézanne, „Martwa natura z jabłkami i pomarańczami”, ok. 1899, Muzeum Orsay, Paryż, Francja, magazynsztuki.pl, CC BY 3.0
Paul Cézanne
Paul Cézanne urodził się 19 stycznia 1839 roku we Francji w zamożnej rodzinie. Zgodnie z życzeniem ojca rozpoczyna studia prawnicze, jednak jego marzeniem było zostać malarzem. W wieku 22 lat wyjechał do Paryża, gdzie uczył się rysunku i kopiował dzieła dawnych mistrzów w muzeach. Dwukrotnie jednak nie został przyjęty do Akademii Sztuk Pięknych. W Paryżu poznał wielu malarzy, między innymi Camille’a Pissarro, który zainspirował go do malowania w plenerze. Pod jego wpływem artysta zrezygnował z ciemnej kolorystyki i zaczął tworzyć dzieła wpisujące się w nurt impresjonizmu stosując jasne barwy oraz szybkie i drżące dotknięcia pędzlem. Paul Cézanne wziął udział w dwóch wystawach impresjonistów – pierwszej i trzeciej – jednak jego celem było odnalezienie własnej drogi twórczej i artystycznej wizji.
RgKWEpgLkegUu1
Ilustracja przedstawia portret Paula Cézanne'a nieznanego autorstwa. Ukazuje mężczyznę z wąsami na poziomym, rozległym tle. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę i marynarkę, a pod szyją zawiązaną ma apaszkę. Jego wzrok skierowany jest w stronę widza.
autor nieznany, portret Paula Cézanne, 1861, wikimedia.org.org, CC BY 3.0
Cézanne zmarł 23 października 1906 roku w wieku sześćdziesięciu siedmiu lat. W 1907 roku odbyła się w Paryżu wielka pośmiertna wystawa jego malarstwa. Dziś artysta uważany jest za jednego z najbardziej wpływowych artystów pierwszej połowy XX wieku. Jest nazywany „ojcem współczesnego malarstwa”. Z inspiracji jego twórczością wywodzi się większość kierunków artystycznych XX wieku.
Paul Cézanne rozwinął nowatorską technikę budowy przestrzeni obrazu. Zrezygnował z tworzenia iluzji przestrzeni przy pomocy perspektywy linearnej i wiernego odzwierciedlania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie.
Obserwacja była dla niego związana z ruchem, uwzględniała czas i przestrzeń. Starał się uzyskać jak najbardziej oryginalny punkt widzenia na daną rzecz, zjawisko czy miejsce. Analizował przedmioty pod różnymi kątami, z różnych miejsc.
R1Y4inhdxrU511
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż nad jeziorem. Na pierwszym planie, po lewej stronie znajduje się masywny pień drzewa. Dalej na prawo powierzchnię płótna wypełnia lustro błękitnej wody, w którym odbija się pejzaż znajdujący się na drugim brzegu z zamkiem i górami. Krajobraz malowany jest za pomocą płaskiej plamy, szerokimi pociągnięciami pędzla, które tworzą przenikające się bryły, podzielone czarnymi liniami konturu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Przykładem takiej pracy jest namalowany w 1896 roku obraz Jezioro Annecy. Cézanne tworząc obraz przez wiele miesięcy przesuwał sztalugi o kilka metrów, aby uzyskać inny punkt obserwacyjny. Jedne fragmenty obrazu malował siedząc, inne stojąc. Wszystkie te perspektywy umieszczał na jednym obrazie. W ten sposób pokazywał różnorodne elementy tworzące obraz, a także wpływ czasu i osoby patrzącej na widzianą rzeczywistość.
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż nad jeziorem. Na pierwszym planie, po lewej stronie znajduje się masywny pień drzewa. Dalej na prawo powierzchnię płótna wypełnia lustro błękitnej wody, w którym odbija się pejzaż znajdujący się na drugim brzegu z zamkiem i górami. Krajobraz malowany jest za pomocą płaskiej plamy, szerokimi pociągnięciami pędzla, które tworzą przenikające się bryły, podzielone czarnymi liniami konturu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Przykładem takiej pracy jest namalowany w 1896 roku obraz Jezioro Annecy. Cézanne tworząc obraz przez wiele miesięcy przesuwał sztalugi o kilka metrów, aby uzyskać inny punkt obserwacyjny. Jedne fragmenty obrazu malował siedząc, inne stojąc. Wszystkie te perspektywy umieszczał na jednym obrazie. W ten sposób pokazywał różnorodne elementy tworzące obraz, a także wpływ czasu i osoby patrzącej na widzianą rzeczywistość.
Spośród poniższych odpowiedzi wybierz tę, która dotyczy kompozycji, w której elementy są nieożywione. Możliwe odpowiedzi: 1. pejzaż, 2. martwa natura, 3. portret.
Spośród poniższych odpowiedzi wybierz tę, która dotyczy kompozycji, w której elementy są nieożywione. Możliwe odpowiedzi: 1. pejzaż, 2. martwa natura, 3. portret.
Spośród poniższych odpowiedzi wybierz tę, która dotyczy kompozycji, w której elementy są nieożywione.
Pejzaż
Martwa natura
Portret
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 1
Spośród poniższych odpowiedzi wybierz tę, która dotyczy kompozycji, w której elementy są nieożywione.
A - Pejzaż B - Martwa natura C - Portret
B
classicmobile
Ćwiczenie 2
Rmg2JYQmIQiUk1
Odpowiedz na pytanie. Które z wymienionych cech charakteryzują malarstwo Paula Cézanne’a? Możliwe odpowiedzi: 1. Wielość punktów widzenia w jednym obrazie, 2. Stosowanie techniki puentylizmu, 3. Wrażenie głębi uzyskiwane przy pomocy barw i ich wzajemnego oddziaływania.
Odpowiedz na pytanie. Które z wymienionych cech charakteryzują malarstwo Paula Cézanne’a? Możliwe odpowiedzi: 1. Wielość punktów widzenia w jednym obrazie, 2. Stosowanie techniki puentylizmu, 3. Wrażenie głębi uzyskiwane przy pomocy barw i ich wzajemnego oddziaływania.
Które z wymienionych cech charakteryzują malarstwo Paula Cézanne’a?
Wielość punktów widzenia w jednym obrazie.
Stosowanie techniki puentylizmu.
Wrażenie głębi uzyskiwane przy pomocy barw i ich wzajemnego oddziaływania.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 2
Które z wymienionych cech charakteryzują malarstwo Paula Cézanne’a?
A - Wielość punktów widzenia w jednym obrazie. B - Stosowanie techniki puentylizmu. C - Wrażenie głębi uzyskiwane przy pomocy barw i ich wzajemnego oddziaływania.
A
C
classicmobile
Ćwiczenie 3
R10kgxYHId10Y1
Odpowiedz na pytanie. Przedstawicielem jakiego kierunku jest Paul Cézanne? Możliwe odpowiedzi: 1. impresjonizm, 2. neoimpresjonizm, 3. postimpresjonizm, 4. ekspresjonizm.
Odpowiedz na pytanie. Przedstawicielem jakiego kierunku jest Paul Cézanne? Możliwe odpowiedzi: 1. impresjonizm, 2. neoimpresjonizm, 3. postimpresjonizm, 4. ekspresjonizm.
Odpowiedzi: A - Kosz z jabłkami B - Kuchenny stół C - Martwa natura z jabłkami i pomarańczami
1‑C 2‑A 3‑B
Zobacz także
Inna wersja zadania
RralkgB7kPFzTm2dc1c09f97b38737_00000000000051
Inna wersja zadania
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1XNHBgZra64J1
Spośród poniższych informacji wybierz tę, która dotyczy twórczości Cézanne'a. Możliwe odpowiedzi: 1. Stosował tradycyjne zasady linearnej perspektywy zbieżnej, 2. Zrezygnował z tworzenia iluzji przestrzeni przy pomocy perspektywy linearnej i wiernego odzwierciedlania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, 3. Ściśle przestrzegał zasady złotego podziału.
Spośród poniższych informacji wybierz tę, która dotyczy twórczości Cézanne'a. Możliwe odpowiedzi: 1. Stosował tradycyjne zasady linearnej perspektywy zbieżnej, 2. Zrezygnował z tworzenia iluzji przestrzeni przy pomocy perspektywy linearnej i wiernego odzwierciedlania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, 3. Ściśle przestrzegał zasady złotego podziału.
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 4
Dopasuj obiekt na ilustracji do kąta, z jakiego jest widziany.
Odpowiedzi: A - z bliska B - z góry C - lekko z góry D - z przodu na wprost E - z daleka
1‑D 2‑C 3‑A 4‑E 5‑B
Zobacz także
Inna wersja zadania
RC5x3Rf40yjX5m2dc1c09f97b38737_00000000000061
Inna wersja zadania
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 5
R19l5QBQ2OFKZ1
Odpowiedz na pytanie. Które zasady obecne są w dziełach Cézanne'a? Możliwe odpowiedzi: 1. perspektywa zbieżna, 2. perspektywa ptasia, 3. perspektywa żabia
Odpowiedz na pytanie. Które zasady obecne są w dziełach Cézanne'a? Możliwe odpowiedzi: 1. perspektywa zbieżna, 2. perspektywa ptasia, 3. perspektywa żabia
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj odpowiedni rodzaj kompozycji do ilustracji.
Odpowiedzi: A - parspektywa ptasia B - perspektywa żabia C - perspektywa linearna
1‑C 2‑A 3‑B
Zobacz także
Inna wersja zadania
RAaJsCCPyETS9m2dc1c09f97b38737_00000000000071
Inna wersja zadania
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 6
RLUpgeYVmZjN61
Do dzieł dobierz miejsca, w których się znajdują. „Jezioro Annecy”. Możliwe odpowiedzi: 1. Art Institute of Chicago, Chicago, 2. Courtauld Gallery, Londyn, 3. Musée d'Orsay, Paryż. „Kuchenny stół”. Możliwe odpowiedzi: 1. Art Institute of Chicago, Chicago, 2. Courtauld Gallery, Londyn, 3. Musée d'Orsay, Paryż. „Kosz z jabłkami”. Możliwe odpowiedzi: 1. Art Institute of Chicago, Chicago, 2. Courtauld Gallery, Londyn, 3. Musée d'Orsay, Paryż.
Do dzieł dobierz miejsca, w których się znajdują. „Jezioro Annecy”. Możliwe odpowiedzi: 1. Art Institute of Chicago, Chicago, 2. Courtauld Gallery, Londyn, 3. Musée d'Orsay, Paryż. „Kuchenny stół”. Możliwe odpowiedzi: 1. Art Institute of Chicago, Chicago, 2. Courtauld Gallery, Londyn, 3. Musée d'Orsay, Paryż. „Kosz z jabłkami”. Możliwe odpowiedzi: 1. Art Institute of Chicago, Chicago, 2. Courtauld Gallery, Londyn, 3. Musée d'Orsay, Paryż.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 6
Przyjrzyj się poniższym fotografiom i dopasuj do nich odpowiednią perspektywę wykonania zdjęcia.
R18rhObpE4CEY1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
1 - z góry 2 - z lewej strony 3 - z dołu 4 - na wprost, lekko z góry
B‑1,A‑2,C‑3,D‑4
Zobacz także
Inna wersja zadania
R821ABLYYRBfGm2dc1c09f97b38737_00000000000081
Inna wersja zadania
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Wybierz jeden przedmiot ze swojego otoczenia. Wykonaj 10 fotografii tego przedmiotu – każdą z innego punktu widzenia, pod innym kątem.
Odpowiedzi: A - z dołu B - na wprost, lekko z góry C - z góry D - z lewej strony
Rozwiązanie: 1‑A 2‑D 3‑B 4‑C
RJL3X2lLjBvfv
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie. W którym roku odbyła się wielka pośmiertna wystawa prac Paula Cezanne? Możliwe odpowiedzi: 1. 1907, 2. 1906, 3. 1917
Odpowiedz na pytanie. W którym roku odbyła się wielka pośmiertna wystawa prac Paula Cezanne? Możliwe odpowiedzi: 1. 1907, 2. 1906, 3. 1917
W którym roku odbyła się wielka pośmiertna wystawa prac Paula Cezanne? Wskaż prawidłową odpowiedź.
1907
1906
1917
Słownik pojęć
Martwa natura
Martwa natura
termin odnoszący się do sztuk plastycznych. Jest to kompozycja zestawionych ze sobą w artystycznym układzie różnorodnych, najczęściej nieożywionych przedmiotów, np. kwiatów, owoców.
Postimpresjonizm
Postimpresjonizm
termin używany jest na określenie różnorodnych zjawisk w sztuce francuskiej w końcu XIX i na początku XX wieku, które były bezpośrednim następstwem impresjonizmu, ale w różnym stopniu i w różnoraki sposób przeciwstawiały się jego założeniom i praktyce malarskiej.,technika polegająca na pozornym zmniejszaniu się obiektów w miarę oddalania się, pozwalająca na uzyskanie wrażenia głębi na płaskiej powierzchni. Wszystkie równoległe linie, które przechodzą przez krawędzie obiektów, zbiegają się w jednym punkcie na horyzoncie.
Perspektywa linearna (in. zbieżna)
Perspektywa linearna (in. zbieżna)
polegająca na pozornym zmniejszaniu się obiektów w miarę oddalania się, pozwalająca na uzyskanie wrażenia głębi na płaskiej powierzchni. Wszystkie równoległe linie, które przechodzą przez krawędzie obiektów, zbiegają się w jednym punkcie na horyzoncie.
Impresjonizm
Impresjonizm
kierunek w sztuce rozwijający się głównie we Francji w latach 70. i 80. XIX wieku. Jego dążeniem było malarstwo ściśle związane z naturą, będące zapisem subiektywnych, zmysłowych doznań i wrażeń artysty.,Słownik pojęć został opracowany na podstawie:,www.encyklopedia.pwn.pl,Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, i inni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
m2dc1c09f97b38737_0000000000207
Galeria dzieł sztuki
RRluNa5ATrsWl1
Ilustracja przedstawia pejzaż nad jeziorem. Na pierwszym planie, po lewej stronie znajduje się masywny pień drzewa. Dalej na prawo powierzchnię płótna wypełnia lustro błękitnej wody, w którym odbija się pejzaż znajdujący się na drugim brzegu z zamkiem i górami. Krajobraz malowany jest za pomocą płaskiej plamy, szerokimi pociągnięciami pędzla, które tworzą przenikające się bryły, podzielone czarnymi liniami konturu.
Ilustracja przedstawia portret Paula Cézanne'a nieznanego autorstwa. Ukazuje mężczyznę z wąsami na poziomym, rozległym tle. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę i marynarkę, a pod szyją zawiązaną ma apaszkę. Jego wzrok skierowany jest w stronę widza.
autor nieznany, portret Paula Cézanne, 1861, wikimedia.org.org, CC BY 3.0
R16rB0vi7SHLo1
Ilustracja przedstawia obraz Paula Cézanne’a „Martwa natura z kuchennym stołem” Ukazuje żółty, drewniany stół nakryty niedbale białym, udrapowanym obrusem. Ujętą nieco z góry martwą naturę tworzą: wielki wiklinowy kosz wypełniony owocami, naczynia kuchenne oraz porozrzucane różne owoce. Po lewej stronie znajduje się brązowy stolik, a w dali krzesła. Ściana w tle jest w kolorze niebiesko-fioletowym.
Paul Cézanne, „Kuchenny stół”, 1888 - 1890, Musée d'Orsay, Paryż, Francja, blogspot.com, CC BY 3.0
R1EyXCwryKsoY1
Ilustracja przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Martwa natura z jabłkami i pomarańczami”. Na drewnianym stole, ustawionym pod skosem i pokrytym materiałem w kwiaty i niedbale rzuconą, białą serwetą, ułożona jest martwa natura. Na białej paterze leżą pomarańcze, a na małej misce obok - żółto-czerwone jabłka. Pojedyncze pomarańcze i jabłka porozrzucane są także w innych miejscach - z tyłu, za miską oraz przed naczyniami. Kilka owoców leży przed dzbankiem w kwiaty. Róg serwety zwisa z blatu stołu, układając się w regularne fałdy.
Paul Cézanne, „Martwa natura z jabłkami i pomarańczami”, ok. 1899, Musée d'Orsay, Paryż, Francja, magazynsztuki.pl, CC BY 3.0
R27PAmebilOoE1
Ilustracja przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Kosz z jabłkami”. Na blacie stołu, na którym leży udrapowana, biała serweta ułożona jest martwa natura. Po lewej stronie znajduje się oparty o pudełko, duży kosz wiklinowy z jabłkami. Obok stoi zielona butelka po winie. Dalej, na prawo, na miseczce ułożone są ciastka. Z przodu, na serwecie i pustym blacie stołu porozrzucane są jabłka.
Paul Cézanne, „Kosz z jabłkami”, 1895, Art Institute of Chicago, Chicago, USA, wikimedia.org.org, CC BY 3.0