1895 – pierwsza indywidualna wystawa Paula Cézanne’a
1907 – pośmiertna wystawa retrospektywna Paula Cézanne’a w Paryżu
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
Ruh05A8me2v1G1
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
charakteryzować twórczość Paula Cézanne’a;
obserwować różne elementy rzeczywistości pod różnymi kątami;
umieszczać na płaszczyźnie przedmioty widziane z różnych perspektyw.
Przedmioty wokół nas
Każdego dnia spostrzegamy wokół siebie wiele różnych przedmiotów. Myślimy: „wiem, jak wygląda kubek, krzesło, różne owoce”. Gdy jednak przyjrzymy się dowolnym obiektom z różnych stron, pod różnymi kątami, zobaczymy, że wraz ze zmianą punktu widzenia, zmienia się ich kształt.
R5rLNdHAH0TSE1
W ten sposób można obserwować różne przedmioty: z góry, z dołu, z lewego lub z prawego boku, z tyłu lub z przodu, z daleka lub z bliska.
RQYT5tGnbL77U1
RB4AS3hM4Tbil1
RrxEKsDwjRMIn1
Martwa natura
Obserwację przedmiotów z różnych punktów widzenia stosował francuski malarz Paul Cézanne [czyt. „pol se‑zan”], jeden z przedstawicieli postimpresjonizmuPostimpresjonizmpostimpresjonizmu. W ten sposób artysta starał się w pełni pokazać różnorodne elementy, które tworzyły obraz. Często podejmowanym przez niego tematem w malarstwie była martwa natura.Martwa naturamartwa natura. Jest to temat obejmujący kompozycje składające się ze stosunkowo niewielkich, nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów.
R1YXpe1LKXFMR1
RaxSpqRL7UeEQ1
RgOpGAQdh2F7z1
Paul Cézanne
Paul Cézanne urodził się 19 stycznia 1839 roku we Francji w zamożnej rodzinie. Zgodnie z życzeniem ojca rozpoczyna studia prawnicze, jednak jego marzeniem było zostać malarzem. W wieku 22 lat wyjechał do Paryża, gdzie uczył się rysunku i kopiował dzieła dawnych mistrzów w muzeach. Dwukrotnie jednak nie został przyjęty do Akademii Sztuk Pięknych. W Paryżu poznał wielu malarzy, między innymi Camille’a Pissarro, który zainspirował go do malowania w plenerze. Pod jego wpływem artysta zrezygnował z ciemnej kolorystyki i zaczął tworzyć dzieła wpisujące się w nurt impresjonizmu stosując jasne barwy oraz szybkie i drżące dotknięcia pędzlem. Paul Cézanne wziął udział w dwóch wystawach impresjonistów – pierwszej i trzeciej – jednak jego celem było odnalezienie własnej drogi twórczej i artystycznej wizji.
RgKWEpgLkegUu1
Cézanne zmarł 23 października 1906 roku w wieku sześćdziesięciu siedmiu lat. W 1907 roku odbyła się w Paryżu wielka pośmiertna wystawa jego malarstwa. Dziś artysta uważany jest za jednego z najbardziej wpływowych artystów pierwszej połowy XX wieku. Jest nazywany „ojcem współczesnego malarstwa”. Z inspiracji jego twórczością wywodzi się większość kierunków artystycznych XX wieku.
Paul Cézanne rozwinął nowatorską technikę budowy przestrzeni obrazu. Zrezygnował z tworzenia iluzji przestrzeni przy pomocy perspektywy linearnej i wiernego odzwierciedlania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie.
Obserwacja była dla niego związana z ruchem, uwzględniała czas i przestrzeń. Starał się uzyskać jak najbardziej oryginalny punkt widzenia na daną rzecz, zjawisko czy miejsce. Analizował przedmioty pod różnymi kątami, z różnych miejsc.
R1Y4inhdxrU511
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 1
RgztIRuaDqUf81
static
Ćwiczenie 1
Spośród poniższych odpowiedzi wybierz tę, która dotyczy kompozycji, w której elementy są nieożywione.
A - Pejzaż B - Martwa natura C - Portret
B
classicmobile
Ćwiczenie 2
Rmg2JYQmIQiUk1
static
Ćwiczenie 2
Które z wymienionych cech charakteryzują malarstwo Paula Cézanne’a?
A - Wielość punktów widzenia w jednym obrazie. B - Stosowanie techniki puentylizmu. C - Wrażenie głębi uzyskiwane przy pomocy barw i ich wzajemnego oddziaływania.
Odpowiedzi: A - z dołu B - na wprost, lekko z góry C - z góry D - z lewej strony
Rozwiązanie: 1‑A 2‑D 3‑B 4‑C
RJL3X2lLjBvfv
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Martwa natura
Martwa natura
termin odnoszący się do sztuk plastycznych. Jest to kompozycja zestawionych ze sobą w artystycznym układzie różnorodnych, najczęściej nieożywionych przedmiotów, np. kwiatów, owoców.
Postimpresjonizm
Postimpresjonizm
termin używany jest na określenie różnorodnych zjawisk w sztuce francuskiej w końcu XIX i na początku XX wieku, które były bezpośrednim następstwem impresjonizmu, ale w różnym stopniu i w różnoraki sposób przeciwstawiały się jego założeniom i praktyce malarskiej.,technika polegająca na pozornym zmniejszaniu się obiektów w miarę oddalania się, pozwalająca na uzyskanie wrażenia głębi na płaskiej powierzchni. Wszystkie równoległe linie, które przechodzą przez krawędzie obiektów, zbiegają się w jednym punkcie na horyzoncie.
Perspektywa linearna (in. zbieżna)
Perspektywa linearna (in. zbieżna)
polegająca na pozornym zmniejszaniu się obiektów w miarę oddalania się, pozwalająca na uzyskanie wrażenia głębi na płaskiej powierzchni. Wszystkie równoległe linie, które przechodzą przez krawędzie obiektów, zbiegają się w jednym punkcie na horyzoncie.
Impresjonizm
Impresjonizm
kierunek w sztuce rozwijający się głównie we Francji w latach 70. i 80. XIX wieku. Jego dążeniem było malarstwo ściśle związane z naturą, będące zapisem subiektywnych, zmysłowych doznań i wrażeń artysty.,Słownik pojęć został opracowany na podstawie:,www.encyklopedia.pwn.pl,Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, i inni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.