Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R12MNcf98nGzZ1

Pawilon Olbricha wzorem architektury secesyjnej

Ważne daty

1867‑1908 – lata życia Josepha Marii Olbricha

1897 – powstaje ugrupowanie Secesja Wiedeńska

1897/8 – wybudowanie Pawilonu (Wiener Secessionsgebäude)

1902 – wykonanie przez G. Klimta fryzu Beethovena z okazji XIV wystawy Secesji

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R14ch7CkEhGG01
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

f) sztuki przełomu XIX i XX wieku (secesja, symbolizm, protoekspresjonizm),

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

opisywać znaczenie Pawilonu Secesji J. M. Olbricha dla kierunku;

analizować Pawilon Olbricha jako obiekt architektoniczny;

omawiać dekorację Pawilonu Secesji.

Pawilon Olbricha wzorem architektury secesyjnej

Ludwig Hevesi, żydowsko‑węgierski dziennikarz i autor, napisał o Pawilonie Secesji Josepha Marii Olbricha następujące słowa: Biały Pawilon na brzegu rzeki Wiedeń jest obecnie zakończony. W ciągu sześciu miesięcy, zgodnie z planem, młodzi artyści ukończyli swój manifest w postaci okazałego budynku. Bardzo nowy, nowy w każdej linii, w każdym calu […]. I przez te wszystkie miesiące, dzień w dzień, wiedeńczycy przechodzili obok tego dziwnego budynku. Potrząsali głowami, śmiali się, przeklinali, żartowali. Tłumy zbierały się za każdym razem, gdy pojawiało się tam coś zaskakującego, i faktycznie, każdy detal był zaskakujący. Ale wraz z postępem prac coraz więcej krytycznych głosów zamieniało się w uznanie. Nawet jeśli brakowało zrozumienia, zaczynano podejrzewać, że jest to coś, czego nie można po prostu zignorować [za: Janina Nentwig, Wiedeń 1900 Wien, Kolonia 2017, s. 66‑67).

Plan budynku odzwierciedla pełnione przezeń funkcje. Jest to obiekt przeznaczony do celów ekspozycyjnych. Koncept Olbricha polega na zestawieniu ze sobą kilku prostokątnych modułów. Powstała w ten sposób składająca się z dwóch głównych części struktura. Moduły znajdujące się od strony frontu, oddzielone od części głównej – Sali wystawowej, tworzą tzw. w teorii muzealnej śluzę psychologiczną, zawierając pomieszczenia o przeznaczeniu „technicznym”. Dopiero za nimi otwiera się surowa, obszerna przestrzeń sali wystawowej, niemal pozbawiona otworów okiennych, za to doświetlona od góry.

RlddzSfS5IYWN1
J. M. Olbrich (architekt), Plan pawilonu Wiener Secessionsgebäude, 1898, Wiedeń, Austria, secession.at, CC BY 3.0

Bryłę Pawilonu, z jednej strony, definiuje dominanta w postaci złotej, ażurowejAżurażurowejkopuły, z drugiej zaś, rygorystyczne operowanie motywami nachodzących na siebie prostopadłościanów, z wyraźnie zaznaczonymi elementami podziału poziomego w postaci cokołu i – szczególnie mocno uwypuklonego – gzymsu koronującego. Znakomicie widać to w partii fasady, gdzie wysoką niszę otworu wejściowego flankują płaszczyzny pozbawionych okien ścian, zaś wieńczy ją prostokątna podstawa kopuły, ujętej z czterech stron przez sześcienne cokoły.

R19tqVsrYqsuu1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Pawilon Secesji Olbricha w Wiedniu. Zdjęcie ukazuje obiekt od strony ulicy. Widoczna jest część narożna z fasadą główną. Budynek jest biały i zwieńczony złotą kopułą. W tle widoczna jest zabudowa mieszkalna oraz pojedyncze drzewa. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: 1. Z bielą ścian budynku kontrastują złocone elementy dekoracji o motywach roślinnych i zwierzęcych. Mamy więc do czynienia z intrygującym zespoleniem elementów geometrycznych i świata ożywionego.
J. M. Olbrich (arch.), Bwag (fot.), Widok ogólny Pawilonu od strony fasady, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY 4.0

Bryła pełna przesłań

Budowę sfinansował Karl Wittgenstein, ojciec znanego filozofa Ludwiga. Obiekt jest niewielki. Liczy sobie 30x40 m, zaś powierzchnia wystawowa wynosi 1000 m2. Jego bryła i elewacje zasadniczo są przykładem dość surowego klasycyzmu z powściągliwie wykorzystaną dekoracją i zastosowaniem praktycznych z perspektywy wystawienniczej, nowoczesnych, doświetlających wnętrze świetlików w połaci dachowej.

Kopuła – ażurowaAżurażurowa kula wykonana z kutego żelaza, pokryta niezwykle ozdobnym motywem 2500 złoconych liści laurowych. Stanowi ona równocześnie jedno z kilku nader ważnych przesłań symbolicznych umieszczonych przez artystów na zewnątrz i wewnątrz gmachu.

R1ZZCdjYM8ZRt1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia fragment Pawilonu Secesji Olbricha, znajdującego się w Wiedniu. Ukazuje złotą kopułę złożoną z liści, umieszczoną na dachu pomiędzy wystającymi basztami z ażurową dekoracją. Poniżej gzymsu znajduje się złoty napis Spoza tej bryły widać kopułę o kulistym kształcie. Tłem jest ciemne, niebieskie niebo. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: 1. Liście laurowe pokrywające dominującą nad budynkiem, kopułę symbolizują sławę i chwałę nowej sztuki, co było odczytywane jako prowokacja skierowana wobec wiedeńskich kręgów konserwatywnych. Równocześnie cała przypominająca koronę drzewa kopuła zdaje się mówić: Pozwólcie rozkwitać sztuce. Pod liśćmi widnieje napis: Każdemu wiekowi jego sztuka, każdej sztuce – wolność.
Kopuła Pawilonu, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY 3.0

Podobną funkcję symboliczną pełnią napisy i niektóre elementy dekoracji. Na lewo od wejścia znajduje się sentencja Ver Sacrum (Święta Wiosna), będąca także nazwą czasopisma wydawanego przez członków Secesji Wiedeńskiej od 1897, a równocześnie przesłaniem mówiącym o nowym rozkwicie sztuk. Pewność siebie i odwaga, aby szukać tego co nowe, zostały wyrażone w umieszczonym u podstawy kopuły, wymyślonym przez Ludwiga Hevesiego motcie: Der Zeit ihre Kunst, der Kunst ihre Freiheit [Każdemu wiekowi jego sztuka, każdej sztuce – wolność]. WNawet w sowach, wykonanych przez Kolomana Mosera możemy dopatrywać się odniesień symbolicznych. Sowa przecież utożsamiana jest z Ateną, boginią Mądrości.

R1Dqpdwdn2nSh1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia fragment frontu Pawilonu Secesji Olbricha. Ukazuje drzwi wejściowe zaprojektowane przez Gustawa Klimta. Ich skrzydła są symetryczne U góry znajduje się dekoracja Othmara Schimkowitza z głowami aniołków oraz napis: MALEREI ARCHITEKTUR PLASTIK. Nad drzwiami, po bokach usytuowane są dwie rzeźbione jaszczurki o wężowych ciałach z głowami kierującymi się w głąb budynku. Dookoła oraz częściowo na bocznych ścianach wykonano ornament przedstawiający cztery drzewka laurowe o gałęziach i liściach splecionych na górze. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: 1. W płycinie nad wejściem znajdujemy wykonane wyobrażenie trzech Gorgon, symbolizujących architekturę, malarstwo i plastykę, co jest wyraźnym manifestem idei.
Główne wejście Pawilonu, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY 3.0
R1bd39ZypP1HQ1
Koloman Moser, Sowy (element dekoracji elewacji Pawilonu)

Wnętrze pełne sztuki

Wnętrze budynku zostało przygotowane do przyjęcia dzieł sztuki. W 1902 w pawilonie odbyła się XIV wystawa Secesji Wiedeńskiej, która została poświęcona Ludwigowi van Beethovenowi. Pawilon został ozdobiony niezwykłymi dziełami, a mianowicie posągiem kompozytora wykonanym przez Maxa Klingera, a przede wszystkim, „Fryzem Beethovena” autorstwa Gustava Klimta. Całość wnętrza jest kolejnym dowodem na wykorzystanie przez twórców zasady GesamtkunstGesamtkunstGesamtkunst– jedności wszystkich gałęzi sztuki. W skrupulatnie zaplanowanej przez Josefa Hoffmanna instalacji stoi przykład dzieła rzeźbiarskiego. Główny zaś motyw dekoracyjny stanowi monumentalne malowidło ścienne, co więcej, inspirowane motywami muzycznymi. Nie dość, że tematem przewodnim jest Beethoven, to jeszcze Klimt za podstawę swego przedstawienia malarskiego przyjął interpretację IX symfonii kompozytora dokonaną przez inną sławę muzyczną, Richarda Wagnera. Powstał więc cykl alegorycznych obrazów ukazujących możliwość odkupienia człowieka przez sztukę.

R1e8XjYh6FM5w1
Statua Beethovena Maxa Klingera, pochodząca z instalacji zaprojektowanej przez Josefa Hoffmanna, na tle fryzu Gustava Klimta (XIV Wystawa Wiedeńskiej Secesji 1902 r.)
R1EsY9BPIpjoM1
Max Klinger, Beethoven, marmur częściowo polichromowany, 1902 r. (obecnie Museum der bildenden Künste, Lipsk)
R1LiLngkrCIT211
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia fresk „Fryz Beethovena”, znajdujący się w Pawilonie Secesji. Fresk ukazuje starożytne postacie stojące w różnych pozach. W kompozycji dominuje kolor biały. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Fryz ma 34,14 m długości i 2,14 – 2 m szerokości. Wykonany jest techniką mieszaną z użyciem takich materiałów, jak farby, w tym złota, kreda, tynk oraz różne materiały wykorzystane jako aplikacje, w tym masa perłowa i lustra. Dzieli się na trzy części, 2. Na pierwszej dłuższej ścianie przedstawione są motywy mówiące o tęsknocie za szczęściem i cierpieniach słabego człowieka. 3. Ściana środkowa ukazuje wrogie siły czyhające na człowieka: Tyfona, przedstawionego w centralnej części kompozycji jako wielki demoniczny goryl, otoczony przez ukryte pod postaciami nagich kobiet alegorie, po jednej stronie: trzech Gorgon oraz Choroby, Szaleństwa i Śmierci, po drugiej zaś Pożądania, Lubieżności i Obżarstwa. 4.Trzecia część ma jakże optymistyczny przekaz. Ludzka tęsknota za szczęściem znajduje wsparcie poezji, aby wreszcie doznać pośród chórów anielskich odkupienia, wyrażonego przez obejmującą się i całującą nagą parę. Miłość (do sztuki) więc zwycięża. A całość triumfalnego finału odnosi się do przekazu zawartego w Odzie do radości Fryderyka Schillera.
„ Fryz Beethovena”, przygotowany na XIV Wystawę Secesji, wnętrze Pawilonu, technika mieszana (farby, w tym złota, tynk, kreda, lustra, masa perłowa i in.), 1902, Wiedeń, Austria, art.-Klimt.com, CC BY 3.0
RpqcNJBiIDs3a
Ćwiczenie 1
Podaj autora Pomnika Beethovena.
R1AkQlb1IbZwf
Ćwiczenie 2
Który z artystów zamieścił inskrypcję nad drzwiami do Pawilonu Secesji MALEREI ARCHITEKTUR PLASTIK?
R15WczCAV7UtF
Ćwiczenie 3
Podaj autora słynnych sów z Pawilonu Secesji.
R18yQn4Rm3vc8
Ćwiczenie 4
Kto jest autorem Fryzu Beethovena z Pawilonu Secesji?
R1ZKjBSVqZgIj1
Ćwiczenie 5
Podaj imię i nazwisko autora Pawilonu Secesji.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1Y1HCnmp4khw1
Ćwiczenie 6
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Rx6w91H54dl061
Ćwiczenie 7
Wymień alegorie przedstawione na fryzie Beethovena.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Polecenie 1

Na podstawie informacji uzyskanych podczas lekcji, a także znalezionych we własnym zakresie, odpowiedz pisemnie czy Pawilon Secesji J. M. Olbricha spełnia postulat Gesamtkunst?

R1N2ccsz5BzUQ

Słownik pojęć

Ażur
Ażur

dekoracyjny układ otworów, których światło stanowi tło dla wzoru utworzonego przez partie nieprzejrzyste tworzywa. Ażur oprócz funkcji dekoracyjnej, pełni czasem funkcję użytkową (np. w przezroczach, maswerkach, kratach); występuje we wszystkich dziedzinach rzemiosł artystycznych i w architekturze.

Fryz
Fryz

poziomy pas dekoracyjny, stosowany w architekturze (fryzy płaskorzeźbione, ceramiczne, malowane), i w innych sztukach (malarstwo, grafika, rzemioosło artystyczne)

Gesamtkunst
Gesamtkunst

„wszechsztuka”. Użyty pierwszy raz przez Richarda Wagnera w rozprawie „Das Kunst der Zukunft (Sztuka przyszłości)” w 1850 (1849‑1852) r. postulat najściślejszego zespolenia różnych dziedzin sztuki, w tym architektury, malarstwa, rzemiosła artystycznego, poezji i muzyki. Hasło to przyświecało artystom secesyjnym. Nawiązywał on do idei K. F. E. Trahndorffa z 1827 r.

Gesamkunstwerk
Gesamkunstwerk

dzieło artystyczne spełniające wymogi GesamkunstGesamtkunstGesamkunst, czyli dzieło sztuki totalnej = wszechsztuki. Jednym z jego sztandarowych przykładów jest Pawilon J. Olbricha.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Koch W., Style w architekturze, Warszawa 2017.

Nentwig J., Wiedeń 1900 Wien, Kolonia 2016.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. S. Kozakiewicza, [różne wydania].

Tschudi Madsen S., Art Nouveau, Warszawa 1987.

Wallis M., Secesja, Warszawa 1984.